Інтеграція цифрових технологій у педагогічну практику викладача вищої школи: компетентнісний підхід
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-31-39Ключові слова:
викладач вищої школи; педагогічна практика викладача закладу вищої освіти; цифрові інновації; компетентнісний підхід; інтеграція; компетентнісні профілі викладача з цифровізації освітнього процесуАнотація
На основі компетентнісного підходу обґрунтовано інтеграцію цифрових інновацій у педагогічну практику викладача вищої школи, що узгоджує інституційні стратегії цифрової трансформації вищої освіти з індивідуальними траєкторіями його професійного розвитку.
З’ясовано, що цифрові інновації у вищій освіті охоплюють не тільки інтеграцію цифрових технологій в освітній процес, але й розвиток нових форматів освітнього контенту та каналів його доставки, цифровізацію наукових досліджень та академічних комунікацій, автоматизацію та оптимізацію професійної підготовки фахівців.
Розроблено компетентнісні профілі викладача вищої школи для різних аспектів цифровізації освітнього процесу: розробника цифрового контенту, куратора цифрового контенту, експерта цифрової безпеки та етики, аналітика цифрових освітніх даних, фасилітатора цифрової взаємодії, цифрового освітнього дизайнера, дослідника цифрової педагогіки.
Посилання
Биков В. Ю. Цифрова трансформація суспільства і розвиток комп’ютерно-технологічної платформи освіти і науки України. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку / за ред. В.Г. Кременя, О.І. Ляшенка. Київ, 2019. С. 20–26. URL: https://er.nau.edu.ua/items/1fe13a34-fc70-432b-878d-05757961ba1a
Буйницька О., Василенко С. Корпоративний стандарт цифрової компетентності викладача університету. Відкрите освітнє у-середовище сучасного університету. Електронне наукове фахове видання. 2022. № 12. С. 1–20. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.121
Концептуально-референтна рамка цифрової компетентності педагогічних і науково-педагогічних працівників (проєкт). 2021. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf
Міжнародна асоціація університетів. Глобальний голос вищої освіти. URL: https://www.iau-aiu.net/
Модернізація освіти в цифровому вимірі : монографія / за наук. ред.: Н. Морзе, О. Буйницької. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. 300 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/38542/
Наливайко О. О. Цифрова компетентність: сутність поняття та динаміка його розвитку. Компетентнісний підхід у вищій школі: теорія та практика : колект. монографія / за заг. ред. О. А. Жукової, А. І. Комишана. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2021. С. 40–65. DOI: https://doi.org/10.26565/9789662856729.03
Наукові підходи до педагогічних досліджень : колект. монографія / за заг. ред. В. І. Лозової. Харків : Апостроф, 2012. 348 с. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/10133
Носенко Ю. Г. Адаптивні системи навчання: сутність, характеристика, стан використання у вітчизняних закладах педагогічної освіти. Фізико-математична освіта. 2018. Вип. 3. С. 73–78. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-017-3-013
Орлов О. П. Цифрові інновації в освіті: крок у віртуальну реальність. Імідж сучасного педагога. 2024. № 4 (217). С. 87–91. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-87-91
Рамка цифрової компетентності вчителя (DigCompEdu). 2018. URL: https://thedigital.gov.ua/
Сбруєва А. А. До проблеми D (digital)-інновацій у вищій освіті: актуальний стан та перспективи розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 8 (52). С. 170–186. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_8_21
Структура ІКТ-компетентності вчителів. Рекомендації ЮНЕСКО. 2011. 95 с. URL: http://iteach.com.ua/files/content/5EDCFd01.pdf
Ткаченко А. Інновації у вищій освіті: нові підходи та технології навчання. Економічний аналіз. 2024. Т. 34, № 3. С. 110–121. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2024.03.110
Шишкіна М. П., Носенко Ю. Г. Перспективні технології з елементами штучного інтелекту для професійного розвитку педагогічних кадрів. Фізико-математична освіта. 2023. № 1 (38). С. 66–71. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-010
Хоружа Л. Л. Педагогіка вищої школи: сучасні дидактичні стратегії. Неперервна професійні освіта: теорія і практика. Педагогічні науки. 2017. Вип. 1/2 (50/51). С. 7–13. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)713
References
Bykov, V. Yu. (2019). Tsyfrova transformatsiia suspilstva i rozvytok kompiuterno-tekhnolohichnoi platformy osvity i nauky Ukrainy [Digital transformation of society and development of the computer-technological platform of education and science in Ukraine]. In V. H. Kremenia, O. I. Liashenka (Eds.), Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku [Information and digital educational space of Ukraine: transformation processes and development prospects] (pp. 20-26). Kyiv. Retrieved from https://er.nau.edu.ua/items/1fe13a34-fc70-432b-878d-05757961ba1a [in Ukrainian].
Buinytska, O., & Vasylenko, S. (2022). Korporatyvnyi standart tsyfrovoi kompetentnosti vykladacha universytetu [Corporate standard of digital competence of a university teacher]. Vidkryte osvitnie u-seredovyshche suchasnoho universytetu. Elektronne naukove fakhove vydannia [Open educational environment of a modern university. Electronic scientific professional publication], 12, 1-20. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.121 [in Ukrainian].
Kontseptualno-referentna ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv (proiekt) [Conceptual and reference framework for digital competence of pedagogical and scientific and pedagogical workers (project)]. (2021). Retrieved from https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf [in Ukrainian].
Mizhnarodna asotsiatsiia universytetiv. Hlobalnyi holos vyshchoi osvity [International Association of Universities. The global voice of higher education]. Retrieved from https://www.iau-aiu.net/ [in Ukrainian].
Morze, N., & Buinytska, O. (Eds.). (2021). Modernizatsiia osvity v tsyfrovomu vymiri [Modernizing education in the digital dimension]: monohrafiia. Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka. Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/38542/ [in Ukrainian].
Nalyvaiko, O. O. (2021). Tsyfrova kompetentnist: sutnist poniattia ta dynamika yoho rozvytku [Digital competence: the essence of the concept and the dynamics of its development]. In O. A. Zhukova, A. I. Komyshana (Eds.), Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii shkoli: teoriia ta praktyka [Competency-based approach in higher education: theory and practice]: kol. monohrafiia (pp. 40-65). Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina. DOI: https://doi.org/10.26565/9789662856729.03 [in Ukrainian].
Lozova, V. I. (Ed.). (2012). Naukovi pidkhody do pedahohichnykh doslidzhen [Scientific approaches to pedagogical research]: kol. monohrafiia. Kharkiv: Apostrof. Retrieved from https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/10133 [in Ukrainian].
Nosenko, Yu. H. (2018). Adaptyvni systemy navchannia: sutnist, kharakterystyka, stan vykorystannia u vitchyznianykh zakladakh pedahohichnoi osvity [Adaptive learning systems: essence, characteristics, state of use in domestic pedagogical education institutions]. Fizyko-matematychna osvita [Physics and mathematics education], 3, 73-78. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-017-3-013 [in Ukrainian].
Orlov, O. P. (2024). Tsyfrovi innovatsii v osviti: krok u virtualnu realnist [Digital Innovation in Education: A Step into Virtual Reality]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (217), 87-91. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-87-91 [in Ukrainian].
Ramka tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia (DigCompEdu) [Digital Teacher Competency Framework (DigCompEdu)]. (2018). Retrieved from https://thedigital.gov.ua/ [in Ukrainian].
Sbruieva, A. A. (2015). Do problemy D (digital)-innovatsii u vyshchii osviti: aktualnyi stan ta perspektyvy rozvytku [To the problem of D (digital) innovations in higher education: current state and development prospects]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 8 (52), 170-186. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_8_21 [in Ukrainian].
Struktura IKT-kompetentnosti vchyteliv [Structure of ICT competence of teachers]. Rekomendatsii YuNESKO. (2011). Retrieved from http://iteach.com.ua/files/content/5EDCFd01.pdf [in Ukrainian].
Tkachenko, A. (2024). Innovatsii u vyshchii osviti: novi pidkhody ta tekhnolohii navchannia [Innovation in higher education: new approaches and learning technologies]. Ekonomichnyi analiz [Economic analysis], 34, 3, 110-121. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2024.03.110 [in Ukrainian].
Shyshkina, M. P., & Nosenko, Yu. H. (2023). Perspektyvni tekhnolohii z elementamy shtuchnoho intelektu dlia profesiinoho rozvytku pedahohichnykh kadriv [Promising technologies with elements of artificial intelligence for the professional development of teaching staff]. Fizyko-matematychna osvita [Physics and mathematics education], 1 (38), 66-71. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-010 [in Ukrainian].
Khoruzha, L. L. (2017). Pedahohika vyshchoi shkoly: suchasni dydaktychni stratehii [Higher education pedagogy: modern didactic strategies]. Neperervna profesiini osvita: teoriia i praktyka. Pedahohichni nauky [Continuing professional education: theory and practice. Pedagogical sciences], 1/2 (50/51), 7-13. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)713 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).