Диспозитиви креативного мислення викладача у просторі сучасної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-5-11Ключові слова:
креативне мислення; освітній процес; викладач; професійна самореалізація; професійний розвиток; творчий потенціал; мотивація; гнучкість мисленняАнотація
Здійснено комплексний аналіз диспозитивів креативного мислення викладача як одного з ключових чинників його професійної самореалізації в умовах сучасної освіти. Автори наголошують: креативність викладача не є вродженою якістю, а формується через спеціально створене освітнє середовище, постійне самонавчання, участь у тренінгах і професійних спільнотах. Проаналізовано ефективні практики формування креативного мислення.
Важливою частиною дослідження стало опитування серед викладачів Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка та Полтавського інституту бізнесу Закладу вищої освіти «Міжнародний науково-технічний університет імені Юрія Бугая». Наведено результати анкетування викладачів, які засвідчують високу цінність мотивації, комунікації з колегами, підтримки адміністрації та доступу до сучасних ресурсів. Виокремлено основні бар’єри в упровадженні креативних методик: нестача часу, ресурсів і методичних матеріалів. Зазначено, що креативність викладача є динамічним процесом, що потребує постійного самовдосконалення, відкритості до нового досвіду та усвідомленого осмислення професійної діяльності.
Узагальнено, що диспозитиви креативного мислення є цілісною системою цінностей, установок і професійних дій, яка сприяє розвитку інноваційної культури у вищій освіті та забезпечує адаптивність викладача до динамічних змін сучасного освітнього середовища.
Посилання
Бабак А. І., Ворожбіт-Горбатюк В. В. Педагогічний університет як простір розвитку креативного мислення здобувача вищої освіти. Грааль науки. 2021. № 11. С. 489–491.
Вовчаста Н., Байрамова О., Чорна Г. Розвиток навичок креативного мислення у здобувачів вищої освіти. Український педагогічний журнал. 2022. № 1. С. 87–95.
Мрихіна О. Курс креативне мислення: проєкт з розвитку молодіжного підприємництва. Київ : USAID, 2023. 137 с.
Павлюх В. В. Розвиток креативності в учнів різного віку : навч.-метод. посіб. Кропивницький : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2023. 72 с.
Паска Т. В., Мойсеєнко І. М., Шапка І. В. Інноваційні підходи до підготовки педагогів для впровадження сучасних освітніх технологій та стимулювання творчості у здобувачів освіти в Україні. Академічні візії. 2024. Вип. 29. С. 1–13.
Поденко А., Хе Тін. Професійна креативність у системі чинників саморозвитку особистості. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2023. Вип. 68. С. 252–264.
Сторонська О. С., Гаврилів С. В. Формування креативної особистості учня в умовах шкільної інформатичної освіти. Академічні візії. 2024. Вип. 30. С. 1–6.
Чужикова В. Креативність викладача / креативність студента: побудова нової моделі. Педагогічні науки. 2022. Вип. 98. С. 54–59.
Шпак М. Креативність як складова особистісного розвитку та професійного становлення студентів. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Психологія. 2023. Вип. 2 (58). С. 57–62.
Юрченко О. Креативне мислення: чи можливо оцінити та як його перевірити? URL: https://creativecountry.org/pisa/ (дата звернення: 02.04.2025).
Borovets O., Yakovyshyna T. Conditions for the formation of creativity in higher education. Pedagogy of forming a creative personality in higher and secondary schools. 2021. № 76. P. 79–83.
Makhlaі O. M. Creativity and creativity: The psychological essence and content of concepts. Collection of Scientific Works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Psychological Sciences. 2017. № 3. P. 139–152.
References
Babak, A. I., & Vorozhbit-Horbatiuk, V. V. (2021). Pedahohichnyi universytet yak prostir rozvytku kreatyvnoho myslennia zdobuvacha vyshchoi osvity [Pedagogical University as a Space for the Development of Creative Thinking of Higher Education Students]. Hraal nauky [The Grail of Science], 11, 489-491 [in Ukrainian].
Vovchasta, N., Bairamova, O., & Chorna, H. (2022). Rozvytok navychok kreatyvnoho myslennia u zdobuvachiv vyshchoi osvity [Development of creative thinking skills in higher education students]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 1, 87-95 [in Ukrainian].
Mrykhina, O. (2023). Kurs kreatyvne myslennia: proiekt z rozvytku molodizhnoho pidpryiemnytstva [Creative thinking course: a project to develop youth entrepreneurship]. Kyiv: USAID [in Ukrainian].
Pavliukh, V. V. (2023). Rozvytok kreatyvnosti v uchniv riznoho viku [Development of creativity in students of different ages]: navch.-metod. posib. Kropyvnytskyi: KZ «KOIPPO imeni Vasylia Sukhomlynskoho» [in Ukrainian].
Paska, T. V., Moiseienko, I. M., & Shapka, I. V. (2024). Innovatsiini pidkhody do pidhotovky pedahohiv dlia vprovadzhennia suchasnykh osvitnikh tekhnolohii ta stymuliuvannia tvorchosti u zdobuvachiv osvity v Ukraini [Innovative approaches to teacher training for the introduction of modern educational technologies and stimulation of creativity in students in Ukraine]. Akademichni vizii [Academic visions], 29, 1-13 [in Ukrainian].
Podenko, A., & Khe, Tin. (2023). Profesiina kreatyvnist u systemi chynnykiv samorozvytku osobystosti [Professional creativity in the system of factors of personal self-development]. Visnyk KhNPU imeni H.S. Skovorody. Psykholohiia [Bulletin of HNPU named after H.S. Skovoroda. Psychology], 68, 252-264 [in Ukrainian].
Storonska, O. S., & Havryliv, S. V. (2024). Formuvannia kreatyvnoi osobystosti uchnia v umovakh shkilnoi informatychnoi osvity [Formation of a student's creative personality in the conditions of school computer science education]. Akademichni vizii [Academic visions], 30, 1-6 [in Ukrainian].
Chuzhykova, V. (2022). Kreatyvnist vykladacha / kreatyvnist studenta: pobudova novoi modeli [Teacher's creativity / student's creativity: building a new model]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 98, 54-59 [in Ukrainian].
Shpak, M. (2023). Kreatyvnist yak skladova osobystisnoho rozvytku ta profesiinoho stanovlennia studentiv [Creativity as a component of personal development and professional formation of students]. Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi akademii upravlinnia personalom. Psykholohiia [Scientific works of the Interregional Academy of Personnel Management. Psychology], 2 (58), 57-62 [in Ukrainian].
Yurchenko, O. Kreatyvne myslennia: chy mozhlyvo otsinyty ta yak yoho pereviryty? [Creative thinking: is it possible to assess and how to test it?]. Retrieved from https://creativecountry.org/pisa/ [in Ukrainian].
Borovets, O., & Yakovyshyna, T. (2021). Conditions for the formation of creativity in higher education. Pedagogy of forming a creative personality in higher and secondary schools, 76, 79-83.
Makhlaі, O. M. (2017). Creativity and creativity: The psychological essence and content of concepts. Collection of Scientific Works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Psychological Sciences, 3, 139-152.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).