Сенсорна інтеграція як засіб корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами

Автор(и)

  • Наталія Георгіївна Пахомова Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна http://orcid.org/0000-0002-8332-8188
  • Ольга Григорівна Губарь Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0003-3640-1490
  • Ольга Іванівна Олефір Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9299-7212
  • Лариса Василівна Дрозд Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9722-7444
  • Віктор Вікторович Коваленко Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0003-2526-6203

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-84-90

Ключові слова:

корекційна педагогіка; інклюзивна освіта; адаптивні стратегії; сенсорна інтеграція; діти з особливими освітніми потребами; психофізичний розвиток; дитячий церебральний параліч

Анотація

Присвячено комплексному дослідженню сенсорної інтеграції як ефективного методу корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Дослідження аналізує теоретичні основи та практичне застосування методів сенсорної інтеграції для подолання порушень сенсорної обробки, які часто супроводжують різноманітні форми психофізичних порушень. У роботі висвітлюється актуальність проблеми сенсорних порушень у дітей з особливими освітніми потребами, обґрунтовується необхідність упровадження інноваційних підходів до їх подолання. Методологія дослідження базується на комплексному аналізі даних, отриманих під час упровадження інтегративних сенсорних практик в освітньо-корекційному процесі. Результати демонструють позитивний вплив сенсорно-інтегративних підходів на розвиток сенсомоторних, когнітивних і комунікативних навичок дітей з особливими освітніми потребами, що сприяє їхній успішній соціальній адаптації та інклюзії. Запропоновано рекомендації щодо впровадження методів сенсорної інтеграції в практику корекційної роботи, що може значно підвищити ефективність психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Теоретична та практична значущість дослідження полягає в обґрунтуванні комплексного підходу до корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, що поєднує методи сенсорної інтеграції з традиційними корекційними технологіями.

Біографії авторів

Наталія Георгіївна Пахомова, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри технологій корекційної та інклюзивної освіти, логопедії та реабілітології

Ольга Григорівна Губарь, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка

кандидатка педагогічних наук, доцентка, завідувачка кафедри технологій корекційної та інклюзивної освіти, логопедії та реабілітології

Ольга Іванівна Олефір, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, кафедри технологій корекційної та інклюзивної освіти, логопедії та реабілітології

Лариса Василівна Дрозд , Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

старша викладачка кафедри технологій корекційної та інклюзивної освіти, логопедії та реабілітології

Віктор Вікторович Коваленко, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидат медичних наук, доцент кафедри технологій корекційної та інклюзивної освіти, логопедії та реабілітології

Посилання

Айрес Е. Джин. Дитина і сенсорна інтеграція. Розуміння прихованих проблем розвитку з практичними рекомендаціями для батьків і спеціалістів. 3-тє видання. Київ : Центр учбової літератури, 2022. 327 с.

Бєлікова М., Людвиченко О., Пастухова В. Роль різних видів сенсорної інформації в регуляції рухової активності. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research. 2019. № 13 (2). С. 14–19. URL: http://ajfaer.org/index.php/ajfaer/article/view/28

Вічалковська Н. Корекція сенсорної сфери дітей із порушеннями психофізичного розвитку. Проблеми сучасної психології. 2019. № 20. С. 113–121. URL: http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/159723/158970

Войтко В. В. Корекційно-розвиткова робота з учнями з порушеннями опорно-рухового апарату в умовах інклюзивної освіти : навч.-метод. посіб. / за заг. ред. О. Е. Жосана. Кропивницький : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2021. 96 с.

Дитина з порушеннями опорно-рухового апарату в загальноосвітньому просторі. Методичні рекомендації фахівцям з організації та впровадження інклюзивної форми навчання дітей з порушеннями функцій опорно-рухового апарату : навч.-метод. посіб. / за заг. наук. ред. А. Г. Шевцова. Київ : ВД «Слово», 2014. 200 с.

Заплатинська А. Б. Становлення поняття «сенсорна інтеграція» у педагогіці. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Соціально-педагогічна. 2013. Вип. 23 (1). С. 48–57. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_sp_2013_23(1)__8 .

Заплатинська А. Б. Технологія сенсорної інтеграції у корекційному вихованні дошкільників із дитячим церебральним паралічем : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2016. 18 с.

Кіпаренко О. Сенсорна інтеграція як метод корекції розладів у дітей. Проблеми сучасної психології. 2020. Вип. 49. С. 152–176. URL: http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/206863/206825 .

Козявкін В. І. Ретроспективний аналіз результатів лікування за системою інтенсивної нейрофізіологічної реабілітації. Міжнародний неврологічний журнал. 2018. № 3 (97). С. 19–27.

Чеботарьова О. В., Коваль Л. В., Данілавічюте Е.А. Дитина із церебральним паралічем. Харків : Ранок : ВГ «Кенгуру», 2023. 40 с.

Шульженко Д. І. Психолого-педагогічні особливості реабілітаційного процесу дітей із порушеннями функцій опорно-рухового апарату. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2023. № 45. С. 137–147.

Янечко К. Р. Застосування засобів фізичної терапії у дітей з ДЦП : дис. … канд. пед. наук. Тернопіль, 2024.

Bundy S., Lane A. Sensory integration: A. Jean Ayrestheoryrevisited. Sensory Integration Theoryand Practice (pp. 2-20). 3rd Edn. / eds.: A. Bundy, S. Lane. Philadelphia, PA: F.A. Davis, 2020. P. 2–20.

Crasta J. E., Salzinger E., Lin, M. H., Gavin W. J., Davies P. L. Sensory processing and attention profile samong children with sensory proces singdisordersand autism spectrum disorders. Front. Integr. Neurosci, 2020. DOI:10.3389/fnint.2020.00022.

Kilroy E., Aziz-Zadeh L., Cermak S. Ayres Theories of Autism and Sensory Integration Revisited: What Contemporary Neuroscience Has to Say. Brain Sciences. 2019. No. 9 (3). P. 68. URL: ice-asi.org+1PubMed+1

Miller L.J., Anzalone M., Lane S., Cermak S., Osten E. Concept evolutionin sensory in tegration: a proposed nosology for diagnosis. Am. J. Occup. Ther. 2007. № 61. P. 135–140. DOI: https://doi.org/10.5014/ajot.61.2.135

Pfeiffer B., Koenig K., Kinnealey M., Sheppard M., Henderson L. Effectiveness of sensory integration interventions in children with autism spectrum disorders: A pilot study. American Journal of Occupational Therapy. 2011. No. 65 (1). P. 76–85.

Schaaf R. C., Dumont R. L., Arbesman M., May-Benson T. A. A systematic review of Ayres Sensory Integration intervention for children with autism. American Journal of Occupational Therapy. 2018. No. 72 (1). 7201190010p1–7201190010p10. URL: MDPI+3PMC+3research.aota.org+3

References

Aires, E. Dzhyn. (2022). Dytyna i sensorna intehratsiia. Rozuminnia prykhovanykh problem rozvytku z praktychnymy rekomendatsiiamy dlia batkiv i spetsialistiv [Sensory integration and the child: understanding hidden sensory challenges with practical recommendations for parents and professionals]. 3-tie vydannia. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Bielikova, M., Liudvichenko, O., & Pastukhova, V. (2019). Rol riznykh vydiv sensornoi informatsii v rehuliatsii rukhovoi aktyvnosti [The role of different types of sensory information in the regulation of motor activity]. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research, 13 (2), 14-19. Retrieved from http://ajfaer.org/index.php/ajfaer/article/view/28 [in Ukrainian].

Vichalkovska, N. (2019). Korektsiia sensornoi sfery ditei iz porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku [Correction of the sensory area of children with psychophysical development disorders]. Problemy suchasnoi psykholohii [Problems of modern psychology], 20, 113-121. Retrieved from http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/159723/158970 [in Ukrainian].

Voitko, V. V. (2021). Korektsiino-rozvytkova robota z uchniamy z porushenniamy oporno-rukhovoho aparatu v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Correctional and developmental work with pupils with musculoskeletal disorders in inclusive education]: navch.-metod. posibnyk. Kropyvnytskyi: KZ «KOIPPO imeni Vasylia Sukhomlynskoho» [in Ukrainian].

Shevtsov, A. H., Romanenko, O. V., Khanzeruk, L. O. & Chebotarova, O. V. (2014). Dytyna z porushenniamy oporno-rukhovoho aparatu v zahalnoosvitnomu prostori. Metodychni rekomendatsii fakhivtsiam z orhanizatsii ta vprovadzhennia inkliuzyvnoi formy navchannia ditei z porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu [A child with musculoskeletal disorders in the general education space. Methodical recommendations for specialists in the organisation and implementation of an inclusive form of education for children with musculoskeletal system disorders]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: VD «Slovo» [in Ukrainian].

Zaplatynska, A. B. (2013). Stanovlennia poniattia «sensorna intehratsiia» u pedahohitsi [Formation of the concept of “sensory integration” in pedagogy]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Sotsialno-pedahohichna [Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University. Social and pedagogical Series], 23 (1), 48-57. Retrieved from http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/206863/206825 [in Ukrainian].

Zaplatynska, A. B. (2016). Tekhnolohiia sensornoi intehratsii u korektsiinomu vykhovanni doshkilnykiv iz dytiachym tserebralnym paralichem [Technology of sensory integration in correctional upbringing of preschoolers with cerebral palsy]. (Extended abstract of PhD diss.). Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv [in Ukrainian].

Kiparenko, O. (2020). Sensorna intehratsiia yak metod korektsii rozladiv u ditei [Sensory integration as a correction method of children’s disorders]. Problemy suchasnoi psykholohii [Problems of modern psychology], 49, 152-176. Retrieved from http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/206863/206825 [in Ukrainian].

Koziavkin, V. I. (2018). Retrospektyvnyi analiz rezultativ likuvannia za systemoiu intensyvnoi neirofiziolohichnoi reabilitatsii [Retrospective analysis of treatment results with the system of intensive neurophysiological rehabilitation]. Mizhnarodnyi nevrolohichnyi zhurnal [International Neurological Journal], 3 (97), 19-27 [in Ukrainian].

Chebotarova, O. V., Koval, L. V., & Danilavichiute, E. A. (2023). Dytyna iz tserebralnym paralichem [A child with cerebral palsy]. Kharkiv: Ranok: VH «Kenhuru» [in Ukrainian].

Shulzhenko, D. I. (2023). Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti reabilitatsiinoho protsesu ditei iz porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu [Psychological and pedagogical peculiarities of the rehabilitation process of children with musculoskeletal system disorders]. Naukovyi chasopys NPU imeni MP Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific journal of the Drahomanov National Pedagogical University.Series 19. Correctional Pedagogy and Special Psychology], 45, 137-147 [in Ukrainian].

Yanechko, K. R. (2024). Zastosuvannia zasobiv fizychnoi terapii u ditei z DTsP [Application of physical therapy means for children with cerebral palsy]. (PhD diss.). Ternopil [in Ukrainian].

Bundy, S., & Lane, A. (2020). Sensoryintegration: A. Jean Ayres theory revisited. In A. Bundy, S. Lane (Eds.), Sensory Integration Theory and Practice (pp. 2-20). Philadelphia, PA: F.A. Davis.

Crasta, J. E., Salzinger, E., Lin, M. H., Gavin, W. J., & Davies, P. L. (2020). Sensory processing and attention profile samong children with sensory proces singdisordersand autism spectrum disorders. Frontiers in Integrative Neuroscience, 14, 22. DOI: https://doi.org/10.3389/fnint.2020.00022

Kilroy, E., Aziz-Zadeh, L., & Cermak, S. (2019). Ayres Theories of Autism and Sensory Integration Revisited: What Contemporary Neuroscience Has to Say. Brain Sciences, 9 (3), 68. Retrieved from ice-asi.org+1PubMed+1

Miller, L. J., Anzalone, M., Lane, S., Cermak, S., & Osten, E. (2007). Concept evolutionin sensory in tegration: a proposed nosology for diagnosis. The American Journal of Occupational Therapy, 61, 135-140. DOI: https://doi.org/10.5014/ajot.61.2.135

Pfeiffer, B., Koenig, K., Kinnealey, M., Sheppard, M., & Henderson, L. (2011). Effectiveness of sensory integration interventions in children with autism spectrum disorders: A pilot study. American Journal of Occupational Therapy, 65 (1), 76-85.

Schaaf, R. C., Dumont, R. L., Arbesman, M., & May-Benson, T. A. (2018). A systematic review of Ayres Sensory Integration intervention for children with autism. American Journal of Occupational Therapy, 72 (1), 7201190010p1-7201190010p10. Retrieved from MDPI+3PMC+3research.aota.org+3

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Пахомова, Н. Г., Губарь, О. Г., Олефір, О. І., Дрозд , Л. В., & Коваленко, В. В. (2025). Сенсорна інтеграція як засіб корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами . Імідж сучасного педагога, (4(223), 84–90. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-84-90