Використання інформаційно-цифрового середовища закладів загальної середньої освіти старшокласниками: результати дослідження

Автор(и)

  • Ірина Володимирівна Іванюк Інститут цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України, Україна https://orcid.org/0000-0003-2381-785X
  • Людмила Іванівна Паращенко ЗНЗ «Київський ліцей бізнесу»; Університет «КРОК», Україна https://orcid.org/0000-0003-0613-2998

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-116-122

Ключові слова:

інформаційно-цифрове середовище; заклад загальної середньої освіти; учасники освітнього процесу; моніторинг; цифровізація в освіті; дослідження

Анотація

Представлено результати дослідження опитування здобувачів освіти 9–11 класів (1 875 респондентів) як учасників освітнього процесу щодо використання інформаційно-цифрового середовища закладу загальної середньої освіти. З’ясовано, що для здійснення змішаного та дистанційного навчання закладами освіти використовуються найпоширеніші інформаційно-комунікаційні сервіси – Google Classroom і Zoom. Звернуто увагу, що старшокласники спілкуються з учителями переважно через Viber, а для комунікації з однокласниками використовують Telegram. Визначено, що учні вважають за потрібне оновлення комп’ютерної техніки в освітньому закладі, забезпечення доступу до Wi-Fi, зміну комунікаційного сервісу з учителями, надання учням можливості користуватись планшетами або ноутбуками під час занять, використання інтерактивних цифрових інструментів під час уроків, перехід на електронні підручники.

Біографії авторів

Ірина Володимирівна Іванюк, Інститут цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України

кандидатка педагогічних наук, старша дослідниця, старша наукова співробітниця

Людмила Іванівна Паращенко, ЗНЗ «Київський ліцей бізнесу»; Університет «КРОК»

докторка наук з державного управління, професорка, директорка; професорка кафедри управлінських технологій

Посилання

Биков В. Ю., Овчарук О. В., Іванюк І. В., Пінчук О. П., Гальпєріна В. О. Сучасний стан використання цифрових засобів для організації дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти: результати опитування 2022. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. № 90 (4). С. 1–18. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v90i4.5036

Об’єднання «Агенція розвитку освітньої політики». URL: https://edudevelop.org.ua/ (дата звернення 22.02.2025).

Овчарук О. В., Іванюк І. В., Пінчук О. П., Гриценчук О. О., Товканець О. С., Трикоз С. В. Модель інформаційно-цифрового середовища закладу загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2023. № 95 (3). С. 41–57. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v95i3.5186

Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти : наказ від 09.01.2019 № 17 / Міністерство освіти і науки України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0250-19#n14 (дата звернення 22.02.2025).

Трубачева С., Мушка О., Люлькова Ю. Дидактичні особливості формування навчальної компетентності учнів в умовах цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти під час воєнного стану. Проблеми сучасного підручника. 2022. Вип. 29. С. 202–208. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-202-207

Causey A. B. An Analysis of Changes in the School Environment on Student Engagement : Doctoral dissertation. North Greenville University, 2021. URL: https://www.proquest.com/openview/d5b4f841937759619aac1cb5f8ecbc00/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y (дата звернення 22.02.2025).

European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. International Computer and Information Literacy Study (ICILS) in Europe, 2023 – Main findings and educational policy implications. Publications Office of the European Union. 2024. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2766/5221263 (дата звернення 22.02.2025).

Naz L. H., Zafar J. M., Ullah N. Effectiveness of Monitoring and Evaluation System in Improving Educational Facilities at Secondary School Level in Punjab (Pakistan). Journal of Asian Development Studies. 2024. № 13(3). С. 175–191. DOI: https://doi.org/10.62345/jads.2024.13.3.15

Ovcharuk O., Ivaniuk I., Leshchenko M. Impact of school lockdown on access to online instruction during the war in Ukraine. European Journal of Education: Research, Development and Policies. 2023. № 4 (58). С. 561–574. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12589

Patton R., Santos R. The next-generation digital learning environment and a framework for change for education institutions. Cisco Education. 2018. URL: https://www.cisco.com/c/dam/en_us/solutions/industries/docs/education/digital-learning-environment.pdf (дата звернення 22.02.2025).

Rohatgi A., Bundsgaard J., Hatlevik O.E. Digital Inclusion in Norwegian and Danish Schools – Analysing Variation in Teachers’ Collaboration, Attitudes, ICT Use and Students’ ICT Literacy. In Frønes T.S., Pettersen A., Radišić J., Buchholtz N. (Eds.), Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer, 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-61648-9_6

Taddeo C., Barnes A. The school website: Facilitating Communication Engagement and learning. British Journal of Educational Technology. 2016. № 47 (2). С. 421–436. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.12229

References

Bykov, V. Y., Ovcharuk, O. V., Ivaniuk, I. V., Pinchuk, O. P., & Galperina, V. O. (2022). Suchasnyi stan vykorystannia tsyfrovykh zasobiv dlia orhanizatsii dystantsiinoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: rezultaty opytuvannia [The current state of the use of digital tools for organization of distance learning in general secondary education institutions: 2022 results]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia.[Information Technologies and Learning Tools], 90 (4), 1-18. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v90i4.5036 [in Ukrainian].

Obiednannia «Ahentsiia rozvytku osvitnoi polityky». Retrieved from https://edudevelop.org.ua/ [in Ukrainian].

Ovcharuk, O. V., Tovkanets, O. S., Pinchuk, O. P., Ivaniuk, I. V., Hrytsenchuk, O. O., & Trykoz, S. V. (2023). Model informatsiino-tsyfrovoho seredovyshcha zakladu zahalnoi serednoi osvity. [The organizational and pedagogical conditions of using the informational and digital environment in the secondary school]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. [Information Technologies and Learning Tools], 95 (3), 41–57. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v95i3.5186 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Poriadku provedennia instytutsiinoho audytu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [On approval of the Procedure for conducting institutional audit of general secondary education institutions]: nakaz vid 09.01.2019 № 17. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0250-19#n14 [in Ukrainian].

Trubacheva S., Mushka O., & Liulkova Yu. (2022). Dydaktychni osoblyvosti formuvannia navchalnoi kompetentnosti uchniv v umovakh tsyfrovizatsii osvitnoho seredovyshcha zakladu zahalnoi serednoi osvity pid chas voiennoho stanu. [Didactic features of the formation of students' educational competence in the conditions of digitalization of the educational environment of a general secondary education institution during martial law]. Problemy suchasnoho pidruchnyka [Problems of the modern textbook], 29, 202-208. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-202-207 [in Ukrainian].

Causey, A. B. (2021). An Analysis of Changes in the School Environment on Student Engagement. (D diss.). North Greenville University. Retrieved from https://www.proquest.com/openview/d5b4f841937759619aac1cb5f8ecbc00/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y

European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. (2024). International Computer and Information Literacy Study (ICILS) in Europe, 2023 – Main findings and educational policy implications. Publications Office of the European Union. Retrieved from https://data.europa.eu/doi/10.2766/5221263

Naz, L. H., Zafar, J. M., & Ullah, N. (2024). Effectiveness of Monitoring and Evaluation System in Improving Educational Facilities at Secondary School Level in Punjab (Pakistan). Journal of Asian Development Studies, 13 (3), 175-191. DOI: https://doi.org/10.62345/jads.2024.13.3.15.

Ovcharuk, O., Ivaniuk, I., & Leshchenko, M. (2023). Impact of school lockdown on access to online instruction during the war in Ukraine. European Journal of Education: Research, Development and Policies, 4 (58), 561-574. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12589.

Patton, R., & Santos, R. (2018). The next-generation digital learning environment and a framework for change for education institutions. Cisco Education. Retrieved from https://www.cisco.com/c/dam/en_us/solutions/industries/docs/education/digital-learning-environment.pdf

Rohatgi, A., Bundsgaard, J., & Hatlevik, O.E. (2020). Digital Inclusion in Norwegian and Danish Schools – Analysing Variation in Teachers’ Collaboration, Attitudes, ICT Use and Students’ ICT Literacy. In Frønes, T.S., Pettersen, A., Radišić, J., Buchholtz, N. (Eds.), Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-61648-9_6.

Taddeo, C., & Barnes, A. (2016). The school website: Facilitating Communication Engagement and learning. British Journal of Educational Technology, 47 (2), 421-436. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.12229.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Іванюк, І. В., & Паращенко, Л. І. (2025). Використання інформаційно-цифрового середовища закладів загальної середньої освіти старшокласниками: результати дослідження . Імідж сучасного педагога, (4(223), 116–122. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-116-122