Саморегуляція емоційного стану осіб з особливими освітніми потребами молодшого шкільного віку в освітньому середовищі

Автор(и)

  • Юлія В’ячеславівна Голубюк Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Україна https://orcid.org/0000-0002-2063-1470

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-79-83

Ключові слова:

емоційний стан; розвиток; інклюзивна освіта; діти з особливими освітніми потребами; психолого-педагогічний супровід; саморегуляція

Анотація

Представлено науково-теоретичний аналіз концепцій, присвячених проблемі саморегуляції емоційного стану дітей із особливими освітніми потребами (ООП) в освітньому середовищі. Окреслено значення емоційної саморегуляції для адаптації та освітньої діяльності таких дітей.

Актуальність дослідження зумовлена проблемою реалізації своєчасного та ефективного психолого-педагогічного супроводу дітей із ООП.

         Запропоновано огляд сучасних досліджень, присвячених цьому питанню, встановлено, що, незважаючи на зростання зацікавленості та збільшення кількості наукових робіт, окреслена нами проблема і надалі залишається досить актуальною.

         Зроблено спробу проаналізувати особливості корекційно-розвиткової роботи з дітьми з ООП у контексті саморегуляції їхнього емоційного стану. Встановлено, що саморегуляція є структурним складником емоційного інтелекту. Обґрунтовано, що емоційна саморегуляція та розвиток емоційного інтелекту загалом забезпечують психологічне благополуччя дитини.

Проаналізовано основні труднощі, які можуть виникати в процесі недостатньо розвиненої емоційної регуляції, та визначено ефективні підходи для їхнього подолання. Запропоновано приклади ігор, дихальні вправи, психогімнастика та інші методи, які сприяють розвитку емоційної саморегуляції учнів із ООП.

Висвітлено вагому роль педагогів і батьків у формуванні сприятливого емоційного середовища для розвитку емоційної саморегуляції дітей.

Біографія автора

Юлія В’ячеславівна Голубюк, Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

методистка ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, старша викладачка кафедри психології та інклюзивної освіти

Посилання

Гриньова М. В. Інклюзивне освітнє середовище: психологічні аспекти. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2018.

Васильцова В. Психолого-педагогічний супровід в Новій українській школі. Людинознавчі студії : зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Дрогобич, 2023. С. 28–34. URL: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2433 (дата звернення 18.03.2025)

Докійчук І. О. Психолого-педагогічний супровід навчального процесу дітей з інтелектуальними порушеннями у молодшій школі. Харківський природничий форум : ІV Міжнар. конф. молодих учених / ред.: Т. Ю. Маркіна, А. Б. Чаплигіна. Харків : Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, 2021. С. 61–63. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/items/2ea5687d-3672-4903-a703-512de2bb2a73 (дата звернення 18.03.2025)

Ілляшенко Т. Д. Проблеми впровадження інклюзивного навчання і психолого-педагогічний супровід дітей із затримкою психічного розвитку. Український вимір : міжнародний збірник освітніх, наукових, методичних статей і матеріалів з України та діаспори. Чернігів, 2021. № 18. С. 179–184.

Ільчук О. В. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими потребами та їхніх родин в умовах кризових викликів. Проблеми реабілітації : зб. наук. праць. Одеса : Вид-ць Букаєв Вадим Вікторович, 2021. С. 18–23. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17912 (дата звернення 14.03.2025)

Кротенко В. М., Хомич О. Б. Психолого-педагогічний супровід самопізнання та саморозвитку учня. Гуманітарно-педагогічна освіта: здобутки, проблеми, перспективи : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (з міжнар. участю) / ред.: М. Ц. Стамблер, Р. С. Аронова. Дніпро : Акцент ПП, 2021. С. 109–114. URL: https://www.bethana.org.ua/_files/ugd/de9706_d47a98b828434bbfa46bdd31fa9893e8.pdf#page=110 (дата звернення 18.03.2025)

Кобильченко В. В., Омельченко І. М. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами: теоретичний аспект проблеми. Використання ресурсів позашкільної освіти у процесі соціалізації дітей з особливими освітніми потребами : зб. наук. праць / ред. Ю. Д. Бойчук. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2021. С. 83–87. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/fa60d865-34e7-4466-88cf-31e606ebc705/content#page=84 (дата звернення 16.03.2025)

Калініна Т. С., Самойлова І. В., Кондратенко В. О. Психолого-педагогічний супровід дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Психологія. 2021. № 4. С. 124–128. URL: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/68 (дата звернення 18.03.2025)

Матвеєва Н. Психолого-педагогічний супровід молодших школярів з особливими освітніми потребами: напрямки та завдання. Молодь і ринок. 2023. № 11 (219). С. 87–91. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/292240 (дата звернення 18.03.2025)

Повіренна І., Павлюк Р. Психолого-педагогічний супровід молодших школярів з порушенням мовлення в умовах спеціального закладу освіти. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2023. № 40 (2). С. 85–92. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/388 (дата звернення 18.03.2025)

Grigorenko E. L., Compton D. L., Fuchs L. S., Wagner R. K., Willcutt E. G., Fletcher J. M. Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist. 2020. № 75 (1). С. 37–51. URL: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Famp0000452 (дата звернення 19.03.2025)

Davis-Kean P. E., Tighe L. A., Waters N. E. The role of parent educational attainment in parenting and children’s development. Current Directions in Psychological Science. 2021. № 30 (2). С. 186–192.

URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0963721421993116 (дата звернення 18.03.2025)

Masefield S. C., Prady S. L., Sheldon T. A. The Caregiver Health Effects of Caring for Young Children with Developmental Disabilities: A Meta-analysis. Matern Child Health J. 2020. № 24. С. 561–574. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10995-020-02896-5 (дата звернення 18.03.2025).

Paulus F., Ohmann S., Möhler E., Plener P., Popow C. Emotional dysregulation in children and adolescents with psychiatric disorders. A narrative review. Frontiers in psychiatry. 2021. № 12. С. 628–252.

Steinbrenner J. R., Hume K., Odom S. L., Morin K. L., Nowell S. W., Tomaszewski B., Savage M. N. Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism. FPG child development institute, 2020.

References

Hrynova, M. V. (2018). Inkliuzyvne osvitnie seredovyshche: psykholohichni aspekty [Inclusive educational environment: psychological aspects]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Vasyltsova, V. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid v Novii ukrainskii shkoli [Psychological and pedagogical support at the New Ukrainian School]. In Liudynoznavchi studii [Humanities Studies]: zb. nauk. prats DDPU imeni Ivana Franka (pp. 28-34). Drohobych. Retrieved from http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2433 [in Ukrainian].

Dokiichuk, I. O. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid navchalnoho protsesu ditei z intelektualnymy porushenniamy u molodshii shkoli [Psychological and pedagogical support of the educational process of children with intellectual disabilities in primary school]. In T. Yu. Markina, A. B. Chaplyhina (Eds.), Kharkivskyi pryrodnychyi forum [Kharkiv Natural Science Forum]: IV Mizhnar. konf. molodykh uchenykh (pp. 61-63). Kharkiv: Kharkiv. nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody. Retrieved from https://dspace.hnpu.edu.ua/items/2ea5687d-3672-4903-a703-512de2bb2a73 [in Ukrainian].

Illiashenko, T. D. (2021). Problemy vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia i psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Problems of implementing inclusive education and psychological and pedagogical support for children with mental retardation]. In Ukrainskyi vymir [Ukrainian dimension]: mizhnarodnyi zbirnyk osvitnikh, naukovykh, metodychnykh statei i materialiv z Ukrainy ta diaspory (No. 18, pp. 179-184). Chernihiv [in Ukrainian].

Ilchuk, O. V. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy potrebamy ta yikhnikh rodyn v umovakh kryzovykh vyklykiv [Psychological and pedagogical support for children with special needs and their families in times of crisis]. In Problemy reabilitatsii [Rehabilitation problems]: zb. nauk. prats (pp. 18-23). Odesa: Vyd-ts Bukaiev Vadym Viktorovych. Retrieved from http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17912 [in Ukrainian].

Krotenko, V. M., & Khomych, O. B. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid samopiznannia ta samorozvytku uchnia [Psychological and pedagogical support for student self-knowledge and self-development]. In M. Ts. Stambler, R. S. Aronova (Eds.), Humanitarno-pedahohichna osvita: zdobutky, problemy, perspektyvy [Humanities and pedagogical education: achievements, problems, prospects]: materialy II Vseukr. nauk.-prakt. konf. (z mizhnarodnoiu uchastiu) (pp. 109-114). Dnipro: Aktsent PP. Retrieved from https://www.bethana.org.ua/_files/ugd/de9706_d47a98b828434bbfa46bdd31fa9893e8.pdf#page=110 [in Ukrainian].

Kobylchenko, V. V., & Omelchenko, I. M. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: teoretychnyi aspekt problemy [Psychological and pedagogical support of children with special educational needs: theoretical aspect of the problem]. In Yu. D. Boichuk (Ed.), Vykorystannia resursiv pozashkilnoi osvity u protsesi sotsializatsii ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Using extracurricular education resources in the process of socialization of children with special educational needs]: zbirnyk naukovykh prats (pp. 83-87). Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody. Retrieved from https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/fa60d865-34e7-4466-88cf-31e606ebc705/content#page=84 [in Ukrainian].

Kalinina, T. S., Samoilova, I. V., & Kondratenko, V. O. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei molodshoho shkilnoho viku z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Psychological and pedagogical support for primary school children with special educational needs in inclusive education]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Psykholohiia [Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Psychology], 4, 124-128. Retrieved from http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/68 [in Ukrainian].

Matveieva, N. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid molodshykh shkoliariv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: napriamky ta zavdannia [Psychological and pedagogical support for younger schoolchildren with special educational needs: directions and tasks]. Molod i rynok [Youth and the market], 11 (219), 87-91. Retrieved from http://mir.dspu.edu.ua/article/view/292240 [in Ukrainian].

Povirenna, I., & Pavliuk, R. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid molodshykh shkoliariv z porushenniam movlennia v umovakh spetsialnoho zakladu osvity [Psychological and pedagogical support for younger schoolchildren with speech disorders in a special educational institution]. Pedahohichna osvita: Teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika [Teacher education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy], 40 (2), 85-92. Retrieved from https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/388 [in Ukrainian].

Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75 (1), 37-51. Retrieved from https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Famp0000452

Davis-Kean, P. E., Tighe, L. A., & Waters, N. E. (2021). The role of parent educational attainment in parenting and children’s development. Current Directions in Psychological Science, 30 (2), 186-192. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0963721421993116

Masefield, S. C., Prady, S. L., & Sheldon, T. A. (2020). The Caregiver Health Effects of Caring for Young Children with Developmental Disabilities. A Meta-analysis. Matern Child Health J, 24, 561-574. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1007/s10995-020-02896-5

Paulus, F. W., Ohmann, S., Möhler, E., Plener, P., & Popow, C. (2021). Emotional dysregulation in children and adolescents with psychiatric disorders. A narrative review. Frontiers in psychiatry, 12, 628-252.

Steinbrenner, J. R., Hume, K., Odom, S. L., Morin, K. L., Nowell, S. W., Tomaszewski, B., & Savage, M. N. (2020). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism. FPG child development institute.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-14

Як цитувати

Голубюк, Ю. В. (2025). Саморегуляція емоційного стану осіб з особливими освітніми потребами молодшого шкільного віку в освітньому середовищі . Імідж сучасного педагога, (4(223), 79–83. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-79-83