Професійно-мовленнєва компетентність здобувачів спеціальностей: A4.11 "Середня освіта (Фізична культура)"; A7 "Фізична культура і спорт "

Автор(и)

  • Олена Олександрівна Біліченко Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна
  • Тамара Іванівна Лошицька Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University, Україна https://orcid.org/0000-0002-2361-3307
  • Леонід Анатолійович Нечипоренко Навчально-науковий Інститут фізичної культури, спорту і здоров’я Черкаського національного університету імені Б. Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0002-7118-9870
  • Микола Петрович Севрюк Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0002-6788-3093
  • Олег Сергійович Скирта Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0002-6881-2983

Ключові слова:

професія; термінологія; мовлення; компетентність; освітні компоненти; методика; здобувач; учитель; тренер; фізична культура; спорт

Анотація

Піднято проблему мовно-термінологічної підготовки здобувачів освіти в ЗВО, які навчаються за спеціальностями: А4.11 "Середня освіта (Фізична культура)" та А7 "Фізична культура і спорт". Проаналізовано методи та методики, які формують професійну термінологію та професійний лексикон. Досліджено якість успішності здобувачів за результатами заключного тестування освітньої компоненти «Професійна термінологія» та за результатами екзаменаційних письмових робіт на заключному етапі навчання. Середній екзаменаційний бал складає 76 балів, що відповідає рівню «добре». Визначено середньостатистичні результати усного тестування, письмової роботи за тематичною карткою та складання конспекту (структура, зміст, термінологія), що становлять у середньому: 86, 65 та 66 балів за 100-бальною шкалою ECTS. Результати свідчать про складність для студентів тих завдань, які потребують самостійного формулювання, використання термінології у складанні документації.

Отже, процес формування професійної термінології вимагає підвищеної уваги з боку викладачів, пошуку дієвіших методів і прийомів навчання.

Біографії авторів

Олена Олександрівна Біліченко, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

кандидатка наук з фізичного виховання і спорту, старша викладачка кафедри здоров’я людини та фізичної культури

Тамара Іванівна Лошицька, Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University

кандидатка наук з фізичного виховання і спорту, доцентка кафедри здоров’я людини та фізичної культури

Леонід Анатолійович Нечипоренко, Навчально-науковий Інститут фізичної культури, спорту і здоров’я Черкаського національного університету імені Б. Хмельницького

кандидат педагогічних наук, доцент; директор

Микола Петрович Севрюк, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

доцент кафедри здоров’я людини та фізичної культури

Олег Сергійович Скирта, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, старший викладач кафедри здоров’я людини та фізичної культури

Посилання

Бугаєнко Т. В. Формування комунікативної культури майбутніх учителів фізичної культури як науково-педагогічна проблема. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2013. № 8 (267), ч. І. С. 17–23.

Кондрацька Г. Д. Методологічні основи формування професійно-мовленнєвої культури майбутніх фахівців з фізичного виховання у вищих навчальних закладах освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2017. Вип. 5 (86). С. 159–162.

Кондрацька Г. Д., Чепелюк А. В., Веселовський А. П. Особливості професійної підготовки вчителя фізичної культури. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2015. Вип. 129, т. 2. С. 275–277.

Конох А. П. Мовленнєва культура майбутніх учителів фізичної культури як вагомий компонент загальної професійної підготовки. URL: http://journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/issue/view/37

Лошицька Т., Скирта О., Соловйов О., Севрюк М. Проблемні питання планувальної роботи вчителя фізкультури в ракурсі вимог нової української школи. Імідж сучасного педагога. 2024. № 6. С. 111–116. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-111-115

Ляхова І., Хатунцева С. Термінологія рухів і конструювання фізичних вправ як основа професійного становлення і вдосконалення здобувачів вищої освіти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2023. № 12 (172). С. 205–209. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2023.12(172).41

Оліяр М. Б., Криськів М. Й. Проблеми термінології навчальної програми з фізичної культури на прикладі окремих варіативних модулів (гандбол, баскетбол, футбол). Вісник науки та освіти. Філологія. Педагогіка. Соціологія. Культура і мистецтво. Історія та археологія. 2024. № 1 (19). С. 1149–1162. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-1(19)-1149-1162

Романчук О., Данилевич М. Понятійний апарат і термінологія системи підготовки фахівців з фізичного виховання та спорту. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/171006/170665

Салямін Ю., Терещенко І., Прокопюк С., Левчук Т. Гімнастична термінологія. Київ : Олімпійська література, 2010. 131 с.

Словник основних понять з фізичної культури : для студентів факультетів фізичного виховання вищих пед. навч. закл. / уклад. О. А. Согоконь, О. В. Донець. Полтава : Сімон, 2020. 111 с.

Теорія і методика фізичного виховання : підручник для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання і спорту : у 2 т. / [за ред. Т. Ю. Круцевич]. Київ : НУФВСУ : Олімпійська література, 2018. Т. 1. 382 с.

Тимошенко О. Професійно-мовленнєва культура у педагогічній діяльності вчителя фізичної культури. URL: file:///C:/Users/user/Downloads/profesiyno-movlenneva-kultura-u-pedagogichniy-diyalnosti-vchitelya-fizichnoyi-kulturi.

Черняков В. В., Додуров О. М., Самійленко В. П. Термінологічна компетентність фахівця з фізичного виховання – запорука успішної професійної діяльності. URL: http://journals.stu.cn.ua/problemy_sotsialnoyi_roboty/article/view/177689/0

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Тернопіль : Навчальна книга Богдан, 2002. Ч. 2. 248 с.

Щербан А., Хома Т. Формування культури мовлення майбутніх учителів фізичної культури. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib

References

Buhaienko, T. V. (2013). Formuvannia komunikatyvnoi kultury maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury yak naukovo-pedahohichna problema [Formation of communicative culture of future physical education teachers as a scientific and pedagogical problem]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko National University of Lviv], 8 (267), I, 17-23 [in Ukrainian].

Kondratska, H. D. (2017). Metodolohichni osnovy formuvannia profesiino-movlennievoi kultury maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoho vykhovannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity [Methodological foundations of the formation of professional speech culture of future physical education specialists in higher educational institutions]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov], 5 (86), 159-162 [in Ukrainian].

Kondratska, H. D., Chepeliuk, A. V., & Veselovskyi, A. P. (2015). Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky vchytelia fizychnoi kultury [Features of professional training of a physical education teacher]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Pedagogical Sciences. Physical Education and Sports], 129, 2, 275-277 [in Ukrainian].

Konokh, A. P. Movlennieva kultura maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury yak vahomyi komponent zahalnoi profesiinoi pidhotovky [Speech culture of future physical education teachers as a significant component of general professional training]. Retrieved from: http://journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/issue/view/37 [in Ukrainian].

Loshytska, T., Skyrta, O., Soloviov, O., & Sevriuk, M. (2024). Problemni pytannia planuvalnoi roboty vchytelia fizkultury v rakursi vymoh novoi ukrainskoi shkoly [Problematic issues of the planning work of a physical education teacher in the perspective of the requirements of the new Ukrainian school]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6, 111-116. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-111-115 [in Ukrainian].

Liakhova, I., & Khatuntseva, S. (2023). Terminolohiia rukhiv i konstruiuvannia fizychnykh vprav yak osnova profesiinoho stanovlennia i vdoskonalennia zdobuvachiv vyshchoi osvity [Terminology of movements and construction of physical exercises as a basis for professional development and improvement of higher education students]. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova [Scientific Journal of the Mykhailo Dragomanov Ukrainian State University], 12 (172), 205-209. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2023.12(172).41 [in Ukrainian].

Oliiar, M. B., & Kryskiv, M. Y. (2024). Problemy terminolohii navchalnoi prohramy z fizychnoi kultury na prykladi okremykh variatyvnykh moduliv (handbol, basketbol, futbol) [Problems of terminology of the physical education curriculum using the example of individual variant modules (handball, basketball, football)]. Visnyk nauky ta osvity. Filolohiia. Pedahohika. Sotsiolohiia. Kultura i mystetstvo. Istoriia ta arkheolohiia [Bulletin of Science and Education. Philology. Pedagogy. Sociology. Culture and Art. History and Archaeology], 1 (19), 1149-1162. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-1(19)-1149-1162 [in Ukrainian].

Romanchuk, O., & Danylevych, M. Poniatiinyi aparat i terminolohiia systemy pidhotovky fakhivtsiv z fizychnoho vykhovannia ta sportu [Conceptual framework and terminology of the system of training specialists in physical education and sports]. Retrieved from: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/171006/170665 [in Ukrainian].

Saliamin, Yu., Tereshchenko, I., Prokopiuk, S., & Levchuk, T. (2010). Himnastychna terminolohiia [Gymnastics terminology]. Kyiv: Olimpiiska literature [in Ukrainian].

Sohokon, O. A., & Donets, O. V. (Comps.). (2020). Slovnyk osnovnykh poniat z fizychnoi kultury [Dictionary of basic concepts in physical education]: dlia studentiv fakultetiv fizychnoho vykhovannia vyshchykh ped. navch. zakladiv. Poltava: Simon [in Ukrainian].

Krutsevych, T. Yu. (Ed.). (2018). Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia [Theory and methods of physical education]: pidruchnyk dlia stud. vyshch. navch. zakl. fiz. vykhovannia i sportu (Vol. 1). Kyiv: NUFVSU: Olimpiiska literatura [in Ukrainian].

Tymoshenko, O. Profesiino-movlennieva kultura u pedahohichnii diialnosti vchytelia fizychnoi kultury [Professional speech culture in the pedagogical activity of a physical education teacher]. Retrieved from file:///C:/Users/user/Downloads/profesiyno-movlenneva-kultura-u-pedagogichniy-diyalnosti-vchitelya-fizichnoyi-kulturi [in Ukrainian].

Cherniakov, V. V., Dodurov, O. M., & Samiilenko, V. P. Terminolohichna kompetentnist fakhivtsia z fizychnoho vykhovannia – zaporuka uspishnoi profesiinoi diialnosti [Terminological competence of a physical education specialist is the key to successful professional activity]. Retrieved from: http://journals.stu.cn.ua/problemy_sotsialnoyi_roboty/article/view/177689/0 [in Ukrainian].

Shyian, B. M. (2002). Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia shkoliariv [Theory and methods of physical education of schoolchildren] (P. 2). Ternopil: Navchalna knyha Bohdan [in Ukrainian].

Shcherban, A., & Khoma, T. Formuvannia kultury movlennia maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury [Formation of speech culture of future physical education teachers]. Retrieved from https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-15

Як цитувати

Біліченко, О. О., Лошицька, Т. І., Нечипоренко, Л. А., Севрюк, М. П., & Скирта, О. С. (2025). Професійно-мовленнєва компетентність здобувачів спеціальностей: A4.11 "Середня освіта (Фізична культура)"; A7 "Фізична культура і спорт ". Імідж сучасного педагога, (4(223), 109–115. вилучено із https://isp.pano.pl.ua/article/view/328654