City literary competition in sociocultural, literary and didactic paradigms
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-59-64Ключові слова:
фахова експертиза художніх творів, література рідного краю, нестандартні уроки, професійні компетентності, предметні компетентності.Анотація
Актуальність дослідження зумовлена важливістю системного осмислення проєктної діяльності, спрямованої на популяризацію літератури Кременчука серед молоді. У 2019 році засновано літературну премію імені Віктора Баранова. Університет, школа та письменницька громада (Спілка письменників Кременчука) об’єднали зусилля для розвитку та популяризації літератури рідного краю. Корисним й ефективним способом формування професійних компетентностей, зокрема, пов’язаних зі знанням літератури рідного краю, виявилась експертиза художнього твору. Мета наукової роботи – обґрунтувати ефективність залучення майбутніх учителів мови та літератури до фахової експертизи робіт, поданих на здобуття премії, з точки зору формування знань про літературу рідного краю. Реалізація мети передбачала вирішення низки завдань: дослідити художню творчість і громадську діяльність Віктора Баранова; визначити значення літературної премії імені Віктора Баранова в умовах розвитку сучасної української літератури; проаналізувати участь майбутніх учителів мови та літератури в експертизі літературних творів, висунутих на конкурс, як ефективний спосіб формування професійних компетентностей із літератури рідного краю; розглянути результати нестандартних уроків літератури рідного краю, що проводяться за художніми творами авторів-учасників конкурсу. Свої знання літератури рідного краю та навички літературознавчого аналізу учасники проєкту реалізують у процесі фахової експертизи художніх творів кременчуцьких письменників під час проходження навчально-педагогічної практики у закладах загальної середньої освіти Кременчука та району. Вивчення літератури рідного краю стало ефективним засобом національно-патріотичного виховання, підвищення інтересу до історії та культури малої батьківщини.
Посилання
Bondar, N. (2011). Roman “Vyr” Grugoriia Tiutiunyka: do problem leteraturno-kraieznavchyh osoblyvostei [The novel "Vyr" by Hryhoriy Tyutyunnyk: to the problem of literary and local history features]. Visnyk Luhanskogo nacionalnogo universytetu imeni Tarasa Shevchenko [Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University], 3 (214), 198-204 [in Ukrainian].
Bondar, O. (2018). Literaturnyi konkurs u konteksti vudavnychoi spravy [Literary competition in the context of publishing]. Poligraphiia i vudavnycha sprava [Printing and publishing], 1 (75), 131-138 [in Ukrainian].
Vityuk, V., & Daniliuk, O. (2015). Slovo yak zasib formuvannia hudozhnio-estetychnyh cinnostey molodshyh shkoliariv u procesi vyvchennia literatury ridnogo kraiu [The word as a means of forming artistic and aesthetic values of younger schoolchildren in the process of studying the literature of their native land]. Ridne slovo v etnokulturnomu vymiri [Native word in an ethnocultural dimension], 341-348. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsev_2015_2015_36. [in Ukrainian].
Gunyak, M. (2002). Mozhlyvosti literatury ridnogo kraiu [Possibilities of native land literature]. Ukrainska mova ta literature [Ukrainian language and literature], 40, 3-4 [in Ukrainian].
Daniliuk, T. (2018). Literaturne kraieznavstvo yak providna zasada suchasnoi shkoly [Literary local history as a leading principle of a modern school]. Hirska shkola ukrainskyh Karpat [Mountain School of the Ukrainian Carpathians], 18, 15-17 [in Ukrainian].
Zaharova, V., & Reva, N. (2010). Literaturne kraieznavstvo yak zasib formuvannia osobystosti uchnia [Literary local history as a means of forming a student's personality]. Pedagogschni nauky: teoriia, istoriia, inovaciyni tehnologii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 6 (8), 175-188 [in Ukrainian].
Isayeva, O. (2014). Kreolizovanyi tekst na urokah literatury yak zasib aktyvizacii chytatskoi diialnosti uchniv [Creolized text in literature lessons as a means of activating students' reading activity]. Retrieved from http://www.isaieva.kiev.ua/downl-f/prez-2-3-kreoltext.pdf. [in Ukrainian].
Kapral. (2016). Iakast’ hudozhniogo tvoru: mszh literaturno-krytychnym analizom I redaktors’koiu ocinkoiu [The quality of an art work: between literary-critical analysis and editorial assessment]. Poligraphia i vydavnycha sprava [Printing and publishing], 2 (72), 217-225 [in Ukrainian].
Kachur, V. (2018). Vykorystannia suchasnyh pidhodiv do vyvchennia literatury ridnogo kraiu [Using modern approaches to native land literature studying]. Osvitnii internet-navigator [Educational Internet Navigator]. Retrieved from http://oin.in.ua/vyvchennya-literatury-ridnoho-krayu/ [in Ukrainian].
Kyzymenko, O. (2018). Nestandartni uroky ukrainskoi literatury [Non-standard lessons of Ukrainian literature]. Ukrainska mova ta literature [Ukrainian language and literature], 11/12, 61-89 [in Ukrainian].
Kyzymenko, O. (2020). Nestandartni uroky ukrainskoi literatury – vymoga sogodennya [Non-standard lessons of Ukrainian literature – current conditions]. In Metodyka vykladannia ukrainskoi movy v suchasnii shkoli [Methods of teaching the Ukrainian language in a modern school]: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktuchnoi konferencii. Kharkiv. Retrieved from https://genezum.org/library/nestandartni-uroky-ukrainskoi-literatury--vymoga-sogodennya [in Ukrainian].
Kis, R. (2005). Globalne, Nacionalne, lokalne (socialna antropologiia kulturnogo prostoru) [Global, national, local (social anthropology of cultural space)]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Koncepciia nacionalno-patriotychnogo vyhovannia v systemi osvity Ukrainy [The Concept of National-Patriotic Education in the Education System of Ukraine]: dodatok do nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy 16.06.2015 № 641 (u redakcii nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 29.07.2019 № 1038). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15#Text [in Ukrainian].
Lilyk, O. (2018). Osoblyvosti vykorystannia kreolizovanyh tekstiv u profesiiniy pidgotovci maibutnih uchyteliv ukrainskoi literatury [Peculiarities of using creolized texts in the professional training of future teachers of Ukrainian literature]. Mystetska osvita: zmist, tehnologii, menedzhment [Arts education: content, technologies, management], 13, 71-83 [in Ukrainian].
Lysenko, A. (2005). Literatura ridnogo kraiu: teoretyko-metodychnyi aspect [Literature of the native land: theoretical and methodological aspect]. Poltava: POIPPO [in Ukrainian].
Lupenko-Kovtun, S. (2017). Nestandartnyi urok v interaktyvnomu rezhumi [Non-standard lesson in interactive mode]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 9 (49), 386-389 [in Ukrainian].
Marfinets, N. (2011). Sutnist ta struktura dydaktuchnoi kategorii “literature ridnogo kraiu” [The essence and structure of the didactic category “literature of the native land”]. Naukovyi visnyk Uzhgorodskogo universytetu [Scientific Bulletin of Uzhhorod University], 21, 110-113 [in Ukrainian].
Morshchavka, Yu. (2020). Suchasna literatura ridnogo kraiu [Modern literature of the native land]. Kharkiv: Soniashnyk [in Ukrainian].
Nazarenko, R. (2005). Uroky literatury ridnogo kraiu [Native land literature lessons]. Poltava: Oriiana [in Ukrainian].
Perfilova, N. (2017). Nestandartni uroky ukrainskoi movy i literatury [Non-standard lessons of Ukrainian language and literature]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Polishchuk, Ya. (2015). Reoriientaciia v suchasniy ukrainskiy literature [Reorientation in Modern Ukrainian Literature]. Synopsys: tekst, kontekst, media [Synopsis: Text, Context, Media], 3. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/stkm_2015_3_11. [in Ukrainian].
Sizova, K., & Soshenko, S. (2021). Dydaktychnyi potencial bukstagramu yak riznovydu kreolizovanogo tekstu [Didactic potential of the bukstagram as a type of creolized text]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka. Pedagogichni nauky [Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences], 6 (344), 1, 197-206 [in Ukrainian].
Pidoprygora, S. (Ed.). (2014). Suchasna ukrainska beletrystyka: koordynaty “Koronacii slova” [Modern Ukrainian fiction: coordinates of the “Coronation of the Word]: monographia. Mykolaivskyi nacionalnyi universytet imeni V. Suhomlynskogo. Mykolaiv: Ilion [in Ukrainian].
Tebeshevska, O. (2006). Nestandartni uroky z ukrainskoi literatury [Non-standard lessons in Ukrainian literature]: navchalnyi posibnyk. Ternopil: Navchalna knyga – Bogdan [in Ukrainian].
Ukrainska literatura [Ukrainian Literature]. (2017). 5-9 klasy: Programa dlia zagalnoosvitnih navchalnyh zakladiv. Ministerstvo osvity I nauky Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/na-sajt-ukrayinska-literatura-5-9-z-chervonimdoc-2.pdf [in Ukrainian].
Shulyar, V. (2003). Uroky literatury ridnogo kraiu: tehnologiia pidhotovky ta provedennia [Native land literature lessons: technology of preparation and implementation]. Ukrainska literature v zahalnoosvitnih shkolah [Secondary schools’ Ukrainian literature], 7, 34-35 [in Ukrainian].
Cahalan, J. M. (2008). Teaching Hometown Literature. A Pedagogy of Place, “College English”, 70, 3, 249-274.
Gruenewald, D. A., & Smith, G. A. (2008). Place-based education in the global age. New York: L. Erlbaum.
Mannion, G., & Adey, C. (2011). Place-Based Education Is an Intergenerational Practice. Children, Youth and Environments, 21 (1), 35-58. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/259751092_Place-Based_Education_Is_an_Intergenerational_Practice.
Smith, G. A., & Sobel, D. (2010). Place-and community based education in schools: Sociocultural, Political, and Historical Studies in Education. New York, NY: Routledge.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).