City literary competition in sociocultural, literary and didactic paradigms

Автор(и)

  • Вікторія Вадимівна Перевознюк Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0001-9225-3459

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-59-64

Ключові слова:

фахова експертиза художніх творів, література рідного краю, нестандартні уроки, професійні компетентності, предметні компетентності.

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена важливістю системного осмислення проєктної діяльності, спрямованої на популяризацію літератури Кременчука серед молоді. У 2019 році засновано літературну премію імені Віктора Баранова. Університет, школа та письменницька громада (Спілка письменників Кременчука) об’єднали зусилля для розвитку та популяризації літератури рідного краю. Корисним й ефективним способом формування професійних компетентностей, зокрема, пов’язаних зі знанням літератури рідного краю, виявилась експертиза художнього твору. Мета наукової роботи – обґрунтувати ефективність залучення майбутніх учителів мови та літератури до фахової експертизи робіт, поданих на здобуття премії, з точки зору формування знань про літературу рідного краю. Реалізація мети передбачала вирішення низки завдань: дослідити художню творчість і громадську діяльність Віктора Баранова; визначити значення літературної премії імені Віктора Баранова в умовах розвитку сучасної української літератури; проаналізувати участь майбутніх учителів мови та літератури в експертизі літературних творів, висунутих на конкурс, як ефективний спосіб формування професійних компетентностей із літератури рідного краю; розглянути результати нестандартних уроків літератури рідного краю, що проводяться за художніми творами авторів-учасників конкурсу. Свої знання літератури рідного краю та навички літературознавчого аналізу учасники проєкту реалізують у процесі фахової експертизи художніх творів кременчуцьких письменників під час проходження навчально-педагогічної практики у закладах загальної середньої освіти Кременчука та району. Вивчення літератури рідного краю стало ефективним засобом національно-патріотичного виховання, підвищення інтересу до історії та культури малої батьківщини.

Біографія автора

Вікторія Вадимівна Перевознюк, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри лінгводидактики та журналістики; експертка Національного Агентства із забезпечення якості вищої освіти

Посилання

Bondar, N. (2011). Roman “Vyr” Grugoriia Tiutiunyka: do problem leteraturno-kraieznavchyh osoblyvostei [The novel "Vyr" by Hryhoriy Tyutyunnyk: to the problem of literary and local history features]. Visnyk Luhanskogo nacionalnogo universytetu imeni Tarasa Shevchenko [Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University], 3 (214), 198-204 [in Ukrainian].

Bondar, O. (2018). Literaturnyi konkurs u konteksti vudavnychoi spravy [Literary competition in the context of publishing]. Poligraphiia i vudavnycha sprava [Printing and publishing], 1 (75), 131-138 [in Ukrainian].

Vityuk, V., & Daniliuk, O. (2015). Slovo yak zasib formuvannia hudozhnio-estetychnyh cinnostey molodshyh shkoliariv u procesi vyvchennia literatury ridnogo kraiu [The word as a means of forming artistic and aesthetic values of younger schoolchildren in the process of studying the literature of their native land]. Ridne slovo v etnokulturnomu vymiri [Native word in an ethnocultural dimension], 341-348. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsev_2015_2015_36. [in Ukrainian].

Gunyak, M. (2002). Mozhlyvosti literatury ridnogo kraiu [Possibilities of native land literature]. Ukrainska mova ta literature [Ukrainian language and literature], 40, 3-4 [in Ukrainian].

Daniliuk, T. (2018). Literaturne kraieznavstvo yak providna zasada suchasnoi shkoly [Literary local history as a leading principle of a modern school]. Hirska shkola ukrainskyh Karpat [Mountain School of the Ukrainian Carpathians], 18, 15-17 [in Ukrainian].

Zaharova, V., & Reva, N. (2010). Literaturne kraieznavstvo yak zasib formuvannia osobystosti uchnia [Literary local history as a means of forming a student's personality]. Pedagogschni nauky: teoriia, istoriia, inovaciyni tehnologii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 6 (8), 175-188 [in Ukrainian].

Isayeva, O. (2014). Kreolizovanyi tekst na urokah literatury yak zasib aktyvizacii chytatskoi diialnosti uchniv [Creolized text in literature lessons as a means of activating students' reading activity]. Retrieved from http://www.isaieva.kiev.ua/downl-f/prez-2-3-kreoltext.pdf. [in Ukrainian].

Kapral. (2016). Iakast’ hudozhniogo tvoru: mszh literaturno-krytychnym analizom I redaktors’koiu ocinkoiu [The quality of an art work: between literary-critical analysis and editorial assessment]. Poligraphia i vydavnycha sprava [Printing and publishing], 2 (72), 217-225 [in Ukrainian].

Kachur, V. (2018). Vykorystannia suchasnyh pidhodiv do vyvchennia literatury ridnogo kraiu [Using modern approaches to native land literature studying]. Osvitnii internet-navigator [Educational Internet Navigator]. Retrieved from http://oin.in.ua/vyvchennya-literatury-ridnoho-krayu/ [in Ukrainian].

Kyzymenko, O. (2018). Nestandartni uroky ukrainskoi literatury [Non-standard lessons of Ukrainian literature]. Ukrainska mova ta literature [Ukrainian language and literature], 11/12, 61-89 [in Ukrainian].

Kyzymenko, O. (2020). Nestandartni uroky ukrainskoi literatury – vymoga sogodennya [Non-standard lessons of Ukrainian literature – current conditions]. In Metodyka vykladannia ukrainskoi movy v suchasnii shkoli [Methods of teaching the Ukrainian language in a modern school]: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktuchnoi konferencii. Kharkiv. Retrieved from https://genezum.org/library/nestandartni-uroky-ukrainskoi-literatury--vymoga-sogodennya [in Ukrainian].

Kis, R. (2005). Globalne, Nacionalne, lokalne (socialna antropologiia kulturnogo prostoru) [Global, national, local (social anthropology of cultural space)]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Koncepciia nacionalno-patriotychnogo vyhovannia v systemi osvity Ukrainy [The Concept of National-Patriotic Education in the Education System of Ukraine]: dodatok do nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy 16.06.2015 № 641 (u redakcii nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 29.07.2019 № 1038). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15#Text [in Ukrainian].

Lilyk, O. (2018). Osoblyvosti vykorystannia kreolizovanyh tekstiv u profesiiniy pidgotovci maibutnih uchyteliv ukrainskoi literatury [Peculiarities of using creolized texts in the professional training of future teachers of Ukrainian literature]. Mystetska osvita: zmist, tehnologii, menedzhment [Arts education: content, technologies, management], 13, 71-83 [in Ukrainian].

Lysenko, A. (2005). Literatura ridnogo kraiu: teoretyko-metodychnyi aspect [Literature of the native land: theoretical and methodological aspect]. Poltava: POIPPO [in Ukrainian].

Lupenko-Kovtun, S. (2017). Nestandartnyi urok v interaktyvnomu rezhumi [Non-standard lesson in interactive mode]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 9 (49), 386-389 [in Ukrainian].

Marfinets, N. (2011). Sutnist ta struktura dydaktuchnoi kategorii “literature ridnogo kraiu” [The essence and structure of the didactic category “literature of the native land”]. Naukovyi visnyk Uzhgorodskogo universytetu [Scientific Bulletin of Uzhhorod University], 21, 110-113 [in Ukrainian].

Morshchavka, Yu. (2020). Suchasna literatura ridnogo kraiu [Modern literature of the native land]. Kharkiv: Soniashnyk [in Ukrainian].

Nazarenko, R. (2005). Uroky literatury ridnogo kraiu [Native land literature lessons]. Poltava: Oriiana [in Ukrainian].

Perfilova, N. (2017). Nestandartni uroky ukrainskoi movy i literatury [Non-standard lessons of Ukrainian language and literature]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Polishchuk, Ya. (2015). Reoriientaciia v suchasniy ukrainskiy literature [Reorientation in Modern Ukrainian Literature]. Synopsys: tekst, kontekst, media [Synopsis: Text, Context, Media], 3. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/stkm_2015_3_11. [in Ukrainian].

Sizova, K., & Soshenko, S. (2021). Dydaktychnyi potencial bukstagramu yak riznovydu kreolizovanogo tekstu [Didactic potential of the bukstagram as a type of creolized text]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka. Pedagogichni nauky [Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences], 6 (344), 1, 197-206 [in Ukrainian].

Pidoprygora, S. (Ed.). (2014). Suchasna ukrainska beletrystyka: koordynaty “Koronacii slova” [Modern Ukrainian fiction: coordinates of the “Coronation of the Word]: monographia. Mykolaivskyi nacionalnyi universytet imeni V. Suhomlynskogo. Mykolaiv: Ilion [in Ukrainian].

Tebeshevska, O. (2006). Nestandartni uroky z ukrainskoi literatury [Non-standard lessons in Ukrainian literature]: navchalnyi posibnyk. Ternopil: Navchalna knyga – Bogdan [in Ukrainian].

Ukrainska literatura [Ukrainian Literature]. (2017). 5-9 klasy: Programa dlia zagalnoosvitnih navchalnyh zakladiv. Ministerstvo osvity I nauky Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/na-sajt-ukrayinska-literatura-5-9-z-chervonimdoc-2.pdf [in Ukrainian].

Shulyar, V. (2003). Uroky literatury ridnogo kraiu: tehnologiia pidhotovky ta provedennia [Native land literature lessons: technology of preparation and implementation]. Ukrainska literature v zahalnoosvitnih shkolah [Secondary schools’ Ukrainian literature], 7, 34-35 [in Ukrainian].

Cahalan, J. M. (2008). Teaching Hometown Literature. A Pedagogy of Place, “College English”, 70, 3, 249-274.

Gruenewald, D. A., & Smith, G. A. (2008). Place-based education in the global age. New York: L. Erlbaum.

Mannion, G., & Adey, C. (2011). Place-Based Education Is an Intergenerational Practice. Children, Youth and Environments, 21 (1), 35-58. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/259751092_Place-Based_Education_Is_an_Intergenerational_Practice.

Smith, G. A., & Sobel, D. (2010). Place-and community based education in schools: Sociocultural, Political, and Historical Studies in Education. New York, NY: Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-14

Як цитувати

Перевознюк, В. В. (2025). City literary competition in sociocultural, literary and didactic paradigms . Імідж сучасного педагога, (4(223), 59–64. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-59-64