Розвиток творчих здібностей дітей п’ятого року життя: природа таланту
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-49-53Ключові слова:
талант; природа таланту; творчі здібності; діти п’ятого року життяАнотація
Досліджено дуалістичну природу таланту в контексті розвитку дитини п’ятого року життя. Проаналізовано два ключові підходи до розуміння сутності таланту: як результату систематичного зовнішнього впливу через художньо-продуктивну діяльність, та як вродженої самостійної якості особистості. Розкрито роль освітньої і творчої взаємодії дитини та дорослого у формуванні здібностей на основі природних задатків. Висвітлено структурні компоненти таланту, зокрема когнітивний, мотиваційний, емоційний, вольовий компоненти. Особлива увага приділяється віковій специфіці, а саме п’ятий рік життя дитини, що характеризується інтенсивним розвитком уяви, образного мислення та здатності до творчого самовираження. Обґрунтовано необхідність формування нестандартного мислення та інноваційності у дітей п’ятого року життя в контексті динамічного розвитку сучасного суспільства. Визначено значення раннього розвитку творчих, наукових, технічних чи будь-яких інших талантів дитини для забезпечення стійкого розвитку суспільства та наукового прогресу.
Посилання
Винославська О. В. (Ред.). Психологія : навч. посіб. Київ : ІНКОС, 2005. 351 с.
Ґарднер Г. Рамки розуму. Київ : Вільямс, 2007. 345 с.
Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень : колект. монографія / за ред.: В. О. Моляко, О. Л. Музика. Житомир : Рута, 2006. 319 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/2799/1/monographiya.pdf
Новоселецька І. Е. Розвиток художньо-творчих здібностей дітей пʼятого року життя засобами мистецтва : дис. д-ра філос. пед. наук : 012. Київ, 2021. 193 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/35805.
Половіна О. А., Стаднійчук М. А. Природа творчих здібностей дітей третього року життя: філософсько-психологічний аспект. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2023. № 34. С. 132–143. URL: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2023-34-132-143
Турянська А. М. Сучасні напрями психолого-педагогічних досліджень розвитку обдарованих дітей. Актуальні проблеми дошкільної і спеціальної освіти: інновації та перспективи : матеріали Всеукр. студ. конф. (22 травня 2024 р.). Івано-Франківськ, 2024. С. 23–27.
Хамітов Н. В. Філософський словник. Людина та світ. Київ : КНТ : Центр учбової літератури, 2006. 308 с.
Шульга Л. М. Упровадження технології розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку на заняттях із малювання. Актуальні питання гуманітарних наук. 2019. № 23, т. 3. С. 179–183. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/23_2019/part_3/34.pdf
Guildford J. P. Creative talents: Their nature, uses and development. Buffalo ; NY : Bearly Limited, 1986. 320 p.
Kandel E. R. In Search of Memory: The Emergence of a New Science of Mind. New York : W. W. Norton & Company, 2006. 510 p.
Pinker S. The Blank Slate: The Modern Denial of Human Nature. 2nd ed., with a new afterword. New York : Penguin Books, 2016. 531 p.
References
Vynoslavska, O. V. (Ed.) (2005). Psykholohiia [Psychology]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: INKOS [in Ukrainian].
Gardner, H. (2007). Ramky rozumu [Frames of mind]. Kyiv: Viliams [in Ukrainian].
Molyako, V. O., & Muzyka, O. L. (Eds.). (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen [Abilities, creativity, giftedness: theory, methodology, research results]: kolektyvna monohrafiia. Zhytomyr: Ruta [in Ukrainian].
Novoseletska, I. E. (2021). Rozvytok khudozhno-tvorchykh zdibnostei ditei piatoho roku zhyttia zasobamy mystetstva [Development of artistic and creative abilities of children of the fifth year of life through art]. (PhD diss.). Kyiv. Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/35805 [in Ukrainian].
Polovina, O. A., & Stadniichuk, M. A. (2023). Pryroda tvorchykh zdibnostei ditei tretoho roku zhyttia: filosofsko-psykholohichnyi aspekt [The nature of creative abilities of children in their third year of life: a philosophical and psychological aspect]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Teacher education: theory and practice], 34, 132-143 [in Ukrainian].
Turianska, A.-M. (2024). Suchasni napriamy psykholoho-pedahohichnykh doslidzhen rozvytku obdarovanykh ditei [Modern directions of psychological and pedagogical research on the development of gifted children]. In Aktualni problemy doshkilnoi i spetsialnoi osvity: innovatsii ta perspektyvy [Current problems of preschool and special education: innovations and prospects]: materialy Vseukr. stud. konf. (pp. 23-27). Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Khamitov, N. V. (2006). Filosofskyi slovnyk. Liudyna ta svit [Philosophical Dictionary. Man and the World]. Kyiv: KNT; Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Shulha, L. M. (2019). Uprovadzhennia tekhnolohii rozvytku tvorchykh zdibnostei ditei doshkilnoho viku na zaniattiakh iz malювання [Implementation of technology for developing creative abilities of preschool children in drawing classes]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues in the humanities], 3 (23), 179-183 [in Ukrainian].
Guildford, J. P. (1986). Creative talents: Their nature, uses and development. Buffalo; NY: Bearly Limited.
Kandel, E. R. (2006). In search of memory: The emergence of a new science of mind. New York: W. W. Norton & Company.
Pinker, S. (2016). The blank slate: The modern denial of human nature. New York: Penguin Books.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).