Психолого-педагогічний супровід майбутніх вихователів у створенні літературоцентрованого середовища для дітей раннього віку
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-16-20Ключові слова:
майбутні вихователі; психолого-педагогічний супровід; діти раннього віку; літературоцентроване середовище; книжки; інтерес до читання; функції літературиАнотація
Присвячено проблемі психолого-педагогічного супроводу майбутніх вихователів щодо створення літературоцентрованого середовища для дітей раннього віку. Окреслено важливість закладання основ читацького інтересу в дітей, починаючи вже з раннього віку.
Проаналізовано низку наукових розвідок і публікацій у контексті чотирьох векторів:
1) формування інтересу дітей раннього віку до книги та художнього слова;
2) пріоритетність чуттєвого відкриття літератури як виду мистецтва;
3) проблема створення літературоцентрованого середовища для дітей раннього віку;
4) психолого-педагогічний супровід майбутніх вихователів із означеного напряму.
Визначено конструктивні засоби (форми, методи й прийоми), які пройшли апробацію та є дієвими для майбутніх вихователів у створенні літературоцентрованого середовища для дітей раннього віку.
Посилання
Виховання дітей раннього віку в закладах дошкільної освіти різних типів : монографія / за наук. ред. Н. В. Гавриш. Кропивницький : ІМЕКС-ЛТД, 2021. 226 с.
Гавриш Н., Кондратець І. Дитина і книжка: новий формат взаємодії з дітьми. Дошкільне виховання. 2022. № 1. С. 6–10.
Дзюбишина-Мельник Н. Художнє слово в устах дитини. URL: http://kulturamovy.univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine48-49-31.pdf
Дитина: Освітня програма розвитку дітей від двох до семи років / наук. ред.: Г. В. Бєлєнька, М. А. Машовець ; Київ. у-нт ім. Б. Грінченка. Київ : Київ. у-н-т ім. Б. Грінченка, 2020. 440 с.
Качак Т. Дитяча література та методика навчання літературного читання : методичні рекомендації. Івано-Франківськ, 2020. 62 с.
Кондратець І. В. Психолого-педагогічні умови формування основ читацького інтересу та прийняття художніх творів у дітей раннього віку. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2023. № 1 (92). С. 49–54.
Кондратець І. Рефлексійна культура як необхідна компонента професійної підготовки сучасних фахівців дошкільної освіти. Актуальні проблеми дошкільної та спеціальної освіти : матеріали ІV Міжнародних педагогічних читань пам’яті професора Т.І. Поніманської. Рівне : Вид-ць О. Зень, 2021. С. 67–69.
Маляр Л. В. Дитяча література : методичні рекомендації до практичних занять і самостійної роботи. Ужгород : ДВНЗ «УжНУ», 2022. 30 с.
Нембріні Ф. Від тата до сина. Розмови про ризиковану справу виховання. Київ : ДУХ і ЛІТЕРА, 2024. 232 с.
Пол П., Руссо М. Як виховати читача / пер. з англ. О. Стукала. Київ : ArtHuss, 2020. 264 с.
Половіна О. Ранній розвиток дитини: потреба соціуму чи батьківські амбіції? Вихователь-методист дошкільного закладу. 2018. № 10. С. 23–30.
References
Havrysh, N. V. (Ed.). (2021). Vykhovannia ditei rannoho viku v zakladakh doshkilnoi osvity riznykh typiv [Raising young children in preschool institutions of various types]: monohrafiia. Kropyvnytskyi: IMEKS-LTD [in Ukrainian].
Havrysh, N., & Kondratets, I. (2022). Dytyna i knyzhka: novyi format vzaiemodii z ditmy [Child and book: a new format of interaction with children]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 1, 6-10 [in Ukrainian].
Dziubyshyna-Melnyk, N. Khudozhnie slovo v ustakh dytyny [A word of art in the mouth of a child]. Retrieved from http://kulturamovy.univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine48-49-31.pdf [in Ukrainian].
Bielienka, H. V., & Mashovets, M. A. (Eds.). (2020). Dytyna: Osvitnia prohrama rozvytku ditei vid dvokh do semy rokiv [Child: Educational program for the development of children from two to seven years old]. Kyiv: Kyiv. u-n-t im. B. Hrinchenka [in Ukrainian].
Kachak, T. (2020). Dytiacha literatura ta metodyka navchannia literaturnoho chytannia [Children's literature and methods of teaching literary reading]: metodychni rekomendatsii. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Kondratets, I. V. (2023). Psykholoho-pedahohichni umovy formuvannia osnov chytatskoho interesu ta pryiniattia khudozhnikh tvoriv u ditei rannoho viku [Psychological and pedagogical conditions for the formation of the foundations of reading interest and acceptance of works of art in young children]. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Pedagogical Sciences: Realities and Prospects], 1 (92), 49-54 [in Ukrainian].
Kondratets, I. (2021). Refleksiina kultura yak neobkhidna komponenta profesiinoi pidhotovky suchasnykh fakhivtsiv doshkilnoi osvity [Reflective culture as a necessary component of professional training of modern preschool education specialists]. In Aktualni problemy doshkilnoi ta spetsialnoi osvity [Current issues in preschool and special education]: materialy IV Mizhnarodnykh pedahohichnykh chytan pamiati profesora T. I. Ponimanskoi (pp. 67-69). Rivne: Vydavets O. Zen [in Ukrainian].
Maliar, L. V. (2022). Dytiacha literatura [Children's literature]: metodychni rekomendatsii do praktychnykh zaniat i samostiinoi roboty. Uzhhorod: DVNZ «UzhNU» [in Ukrainian].
Nembrini, F. (2024). Vid tata do syna. Rozmovy pro ryzykovanu spravu vykhovannia [From father to son. Conversations about the risky business of parenting]. Kyiv: DUKh i LITERA [in Ukrainian].
Pol, P., & Russo, M. (2020). Yak vykhovaty chytacha [How to raise a reader]. Kyiv: ArtHuss [in Ukrainian].
Polovina, O. (2018). Rannii rozvytok dytyny: potreba sotsiumu chy batkivski ambitsii? [Early child development: a societal need or parental ambitions?]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu [Preschool teacher-methodologist], 10, 23-30 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).