Формування екологічної свідомості дошкільнят: мінімізація освітніх втрат через інтеграцію сталого розвитку
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-83-86Ключові слова:
екологічна свідомість; діти дошкільного віку; відповідальне ставлення; сталий розвиток; освітні втратиАнотація
Формування екологічної свідомості дітей є важливим напрямом сучасної дошкільної освіти, що спрямований на виховання у них відповідального ставлення до природи та розуміння принципів сталого розвитку. Це допомагає мінімізувати освітні втрати, спричинені багатьма факторами (воєнні дії в Україні, недостатня екологічна поінформованість тощо) та сприяє гармонійному розвитку особистості. Ключовим напрямом роботи з дітьми дошкільного віку автори називають формування екологічної свідомості, життєвих навичок і здатності до гармонійної взаємодії з природним довкіллям. Розглянуто сучасні методи та засоби інтеграції цінностей сталого розвитку у дошкільній освіті, що є одним із основних підходів до мінімізації освітніх втрат. Обґрунтовано значення формування екологічного мислення у дітей дошкільного віку в межах попередження освітніх втрат.
Посилання
Бичко Г., Терещенко В. Навчальні втрати: сутність, причини, наслідки та шляхи подолання. Український центр оцінювання якості освіти. 2023. URL: https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2023/04/Learning-losses_Ukraine.pdf (дата звернення: 10.02.2025 р.)
Бондаренко Л. В. Використання інтерактивних методів у формуванні екологічної культури дітей. Педагогічний дискурс. 2018. № 25. С. 78–85.
Василенко Н. П. Розвиток екологічної свідомості у дітей дошкільного віку. Науковий вісник педагогіки. 2017. № 3. С. 42–50.
Коваль О. І. Виклики екологічної освіти в контексті сталого розвитку. Освіта ХХІ століття. 2019. № 2. С. 33–40.
Косенчук О., Тарнавська Н., Шитікова О., Шульга Л., Карапузова І., Ковалевська Н. Ключі до зростання: баланс знань, емоцій і гри у методичних алгоритмах: критерії та показники, планування, методичні алгоритми для прогресу розвитку дітей старшого дошкільного віку за основними сферами. Київ, 2025. 166 с.
Назаренко Ю. Освітні втрати: підходи до вимірювання та компенсації. 2022. URL: https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/zapyska_osvitni-vtraty.pdf (дата звернення: 10.02.2025)
Покращення доступу до послуг дошкільної освіти в умовах надзвичайних ситуацій та раннього відновлення в Україні. URL: https://sites.google.com/view/dostupdoosvity/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%94%D0%BA%D1%82%D1%83?authuser=0 (дата звернення 11.02.2025 р.)
Романюк Т. В. Педагогічні технології екологічного виховання у дошкільних закладах. Гуманітарні студії. 2020. № 12. С. 91–98.
Сисоєва С. О., Рейпольська О. Д. Освітні втрати в дошкільній освіті як передумова подальших освітніх втрат. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. № 5 (2). С. 1–5. URL: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/391/455 (дата звернення: 12.02.2025 р.).
References
Bychko, H., & Tereshchenko, V. (2023). Navchalni vtraty: sutnist, prychyny, naslidky ta shliakhy podolannia [Educational losses: essence, causes, consequences and ways to overcome them]. Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity [Ukrainian Center for Education Quality Assessment]. Retrieved from https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2023/04/Learning-losses_Ukraine.pdf [in Ukrainian].
Bondarenko, L. V. (2018). Vykorystannia interaktyvnykh metodiv u formuvanni ekolohichnoi kultury ditei [Using interactive methods in shaping children's environmental culture]. Pedahohichnyi dyskurs [Pedagogical discourse], 25, 78-85 [in Ukrainian].
Vasylenko, N. P. (2017). Rozvytok ekolohichnoi svidomosti u ditei doshkilnoho viku [Development of environmental awareness in preschool children]. Naukovyi visnyk pedahohiky [Scientific Bulletin of Pedagogy], 3, 42-50 [in Ukrainian].
Koval, O. I. (2019). Vyklyky ekolohichnoi osvity v konteksti staloho rozvytku [Challenges of environmental education in the context of sustainable development]. Osvita XXI stolittia [21st century education], 2, 33-40 [in Ukrainian].
Kosenchuk, O., Tarnavska, N., Shytikova, O., Shulha, L., Karapuzova, I., & Kovalevska, N. (2025). Kliuchi do zrostannia: balans znan, emotsii i hry u metodychnykh alhorytmakh: kryterii ta pokaznyky, planuvannia, metodychni alhorytmy dlia prohresu rozvytku ditei starshoho doshkilnoho viku za osnovnymy sferamy [Keys to growth: balance of knowledge, emotions and play in methodological algorithms: criteria and indicators, planning, methodological algorithms for the progress of development of older preschool children in the main areas]. Kyiv [in Ukrainian].
Nazarenko, Yu. (2022). Osvitni vtraty: pidkhody do vymiriuvannia ta kompensatsii [Educational losses: approaches to measurement and compensation]. Retrieved from https://cedos.org. ua/wp-content/uploads/zapyska_osvitni-vtraty.pdf [in Ukrainian].
Pokrashchennia dostupu do posluh doshkilnoi osvity v umovakh nadzvychainykh sytuatsii ta rannoho vidnovlennia v Ukraini [Improving access to early childhood education services in emergencies and early recovery in Ukraine]. Retrieved from https://sites.google.com/view/dostupdoosvity/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%94%D0%BA%D1%82%D1%83?authuser=0 [in Ukrainian].
Romaniuk, T. V. (2020). Pedahohichni tekhnolohii ekolohichnoho vykhovannia u doshkilnykh zakladakh [Pedagogical technologies of environmental education in preschool institutions]. Humanitarni studii [Humanities Studies], 12, 91-98 [in Ukrainian].
Sysoieva, S. O., & Reipolska, O. D. (2023). Osvitni vtraty v doshkilnii osviti yak peredumova podalshykh osvitnikh vtrat [Educational losses in preschool education as a prerequisite for further educational losses]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 5 (2), 1-5. Retrieved from https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/391/455 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).