Вплив ситуації на ринку праці на професійне самовизначення здобувачів освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-33-39Ключові слова:
ринок праці; освіта; професійне самовизначення; особистісне самовизначення; соціальне самовизначення; психолого-педагогічний супровідАнотація
Реформування сучасної освіти передбачає набуття її здобувачами ключових життєвих компетенцій. Вибір професії є однією з провідних потреб юнацького віку та відбувається за наявності основних психологічних новоутворень особистості на цьому етапі: особистісного, соціального та професійного самовизначення. В ідеалі цей вибір має здійснюватися самостійно, усвідомлено та виважено, з урахуванням знань про власні психологічні особливості та потенційні можливості, орієнтуючись на сильні сторони своєї особистості та на потреби сучасного ринку праці. Проаналізовано вплив ситуації на ринку праці на професійне самовизначення здобувачів освіти. Розкрито сутність вибору професії, яка є однією з провідних потреб юнацького віку та відбувається за наявності основних психологічних новоутворень особистості на цьому етапі: особистісного, соціального та професійного самовизначення.
Посилання
Дружиніна М. Активізуючі методи у профорієнтаційній роботі. Психолог. 2003. № 18. С. 15–16.
Ігротека: Практика організації допрофесійного освітнього простору : зб. рольових ігор / редкол.: Ю. І. Соловйов, О. І. Чернишов та ін. Донецьк : Витоки, 2010. 226 с.
Князєва М. О. Перспективи розвитку людського капіталу у закладах ЗП(ПТ)О в умовах воєнного стану та повоєнному відновленні України. Трендвотчінг ринку праці в системі підготовки і підвищення кваліфікації фахівців в умовах воєнного стану: прикладні здобутки та інновації : електрон. зб. матеріалів, м. Біла Церква, 26 груд. 2023 р. / БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України. Біла Церква, 2023. URL: https://lib.iitta.gov.ua/739681/1/19.12.2023%20%D0%9A%D0%BD%D1%8F%D0%B7%D1%94%D0%B2%D0%B0.pdf
Кривобок А. С. Професійне самовизначення старшокласників як передумова успішної професійної самореалізації. Соціально-освітні домінанти професійної підготовки сучасного компетентного фахівця : зб. матеріалів ІI-ої Всеукр. студ. наук.-практ. конф., м. Біла Церква, 18 трав. 2023 р. / БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України. Біла Церква, 2023. С. 334–339.
Кривобок А. С. Теоретичні аспекти професійного самовизначення старшокласників. Психолого-педагогічні аспекти навчання дорослих у системі неперервної освіти : зб. матеріалів VIII-ї Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Біла Церква, 15 груд. 2022 р. / БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України. Біла Церква, 2022. С. 111–116.
Організація та зміст професійної орієнтації учнівської молоді : за матеріалами роботи слухачів ООЗО на базі Броварського навчально-виховного об’єднання Броварської міської ради Київської області : збірник. Ч. 1 / уклад.: І. О. Ткачук, С. В. Сліпкань ; за ред. Т. Л. Панченко. Біла Церква : КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти», 2017. 189 с.
Професійна орієнтація в сучасній школі: кращі методичні розробки практичних психологів і соціальних педагогів малокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів, навчально-виховних об’єднань, навчально-виховних комплексів : метод. рекомендації / авт. кол. за наук. ред. І. І. Ткачук. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 115 с.
Профорієнтація: стан і перспективи розвитку : зб. матеріалів Х ювілейних Всеукр. психол.-педаг. читань, присвячених пам’яті доктора педагогічних наук, професора Федоришина Бориса Олексійовича / за ред. Н. В. Павлик. Київ : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2020. 147 с.
Психологічні основи професійної орієнтації та самореалізації особистості : навч. посіб. Київ : КНТ, 2016. 438 c.
Шевченко А. М. Професійне самовизначення старшокласників як чинник особистісного зростання : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2021. 258 с.
Шиделко А. В. Профорієнтація і профвідбір: аксіологічні аспекти : навч. посіб. Львів : ЛьвДУВС, 2017. 140 с.
References
Druzhynina, M. (2003). Aktyvizuiuchi metody u proforiientatsiinii roboti [Activating methods in career guidance work]. Psykholoh [Psychologist], 18, 15-16 [in Ukrainian].
Soloviov, Yu. I., & Chernyshov, O. I. et al. (Eds.). (2010). Ihroteka: Praktyka orhanizatsii doprofesiinoho osvitnoho prostoru [Play library: The practice of organizing a pre-professional educational space]: zbirnyk rolovykh ihor. Donetsk: Vytoky [in Ukrainian].
Kniazieva, M. O. (2023). Perspektyvy rozvytku liudskoho kapitalu u zakladakh ZP(PT)O v umovakh voiennoho stanu ta povoiennomu vidnovlenni Ukrainy [Prospects for the development of human capital in ZP(PT)O institutions in the conditions of martial law and the post-war reconstruction of Ukraine]. In Trendvotchinh rynku pratsi v systemi pidhotovky i pidvyshchennia kvalifikatsii fakhivtsiv v umovakh voiennoho stanu: prykladni zdobutky ta innovatsii [Trendwatching of the labor market in the system of training and advanced training of specialists under martial law: applied achievements and innovations]: elektronnyi zb. materialiv. Bila Tserkva. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/739681/1/19.12.2023%20%D0%9A%D0%BD%D1%8F%D0%B7%D1%94%D0%B2%D0%B0.pdf [in Ukrainian]
Kryvobok, A. S. (2023). Profesiine samovyznachennia starshoklasnykiv yak peredumova uspishnoi profesiinoi samorealizatsii [Professional self-determination of high school students as a prerequisite for successful professional self-realization]. In Sotsialno-osvitni dominanty profesiinoi pidhotovky suchasnoho kompetentnoho fakhivtsia [Social and educational dominants of professional training of a modern competent specialist]: zb. materialiv II-oi Vseukr. stud. nauk.-prakt. konf. (pp. 334-339). Bila Tserkva [in Ukrainian].
Kryvobok, A. S. (2022). Teoretychni aspekty profesiinoho samovyznachennia starshoklasnykiv [Theoretical aspects of professional self-determination of high school students]. In Psykholoho-pedahohichni aspekty navchannia doroslykh u systemi neperervnoi osvity [Psychological and pedagogical aspects of adult education in the system of continuous education]: zb. materialiv VIII-i Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 111-116). Bila Tserkva [in Ukrainian].
Tkachuk, I. O., Slipkan, S. V. (Comps.), & Panchenko, T. L. (Ed.). (2017). Orhanizatsiia ta zmist profesiinoi oriientatsii uchnivskoi molodi: za materialamy roboty slukhachiv OOZO na bazi Brovarskoho navchalno-vykhovnoho ob’iednannia Brovarskoi miskoi rady Kyivskoi oblasti [Vocational guidance and vocational selection: axiological aspects]: zbirnyk (P. 1). Bila Tserkva: KVNZ KOR «Akademiia neperervnoi osvity» [in Ukrainian].
Tkachuk, I. I. (Ed.). (2017). Profesiina oriientatsiia v suchasnii shkoli: krashchi metodychni rozrobky praktychnykh psykholohiv i sotsialnykh pedahohiv malokomplektnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv, navchalno-vykhovnykh ob’iednan, navchalno-vykhovnykh kompleksiv [Professional orientation in a modern school: the best methodological developments of practical psychologists and social pedagogues of small general education institutions, educational and educational associations, educational and educational complexes]: metodychni rekomendatsii. Kyiv: UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty [in Ukrainian].
Pavlyk, N. V. (Ed.). (2020). Proforiientatsiia: stan i perspektyvy rozvytku [Vocational guidance: status and development prospects]: zbirnyk materialiv X yuvileinykh Vseukr. psykholoho-ped. chytan, prysviachenykh pam’iati doktora pedahohichnykh nauk, profesora Fedoryshyna Borysa Oleksiiovycha. Kyiv: Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Psykholohichni osnovy profesiinoi oriientatsii ta samorealizatsii osobystosti [Psychological foundations of professional orientation and self-realization of the individual]: navch. posib. (2016). Kyiv: KNT [in Ukrainian].
Shevchenko, A. M. (2021). Profesiine samovyznachennia starshoklasnykiv yak chynnyk osobystisnoho zrostannia [Professional self-determination of high school students as a factor of personal growth]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Shydelko, A. V. (2017). Proforiientatsiia i profvidbir: aksiolohichni aspekty [Vocational guidance and vocational selection: axiological aspects]: navch. posib. Lviv: LvDUVS [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).