Ціннісні орієнтири українського суспільства на повоєнне відродження та соціальний добробут: психологічний аспект
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-54-60Ключові слова:
ціннісні орієнтири; добробут; українське суспільство; педагогічна спільнота; психологічна травма війни; копінг-стратегії; посттравматичний розвиток; масова комунікація; медіаосвітаАнотація
Публікація акцентує увагу на важливості ціннісних орієнтирів добробуту навіть у часи війни. Автор презентує результати пробного дослідження різних аспектів добробуту педагогів у порівнянні з представниками інших професій. Представлені результати опитувань, що тривали протягом 05.2022 – 05.2024 рр., та охоплюють вибірки від 300 до 4670 осіб, переважно представників педагогічної спільноти. Дослідження супроводжувало активності зі психологічної підтримки українців. Опитування було зосереджено на виявленні різних аспектів життєстійкості українців, й опосередковано повʼязано з їхньою готовністю рухатись у бік добробуту та повоєнного відновлення. Фокусом уваги досліджень постали уявлення респондентів про власний добробут (модифікована шкала Ryff C., 2016), звʼязок добробуту з копінг-стратегіями (BASIC Ph, Mooli L., 2013), готовність українців до посттравматичного розвитку (The Post-traumatic Growth Inventory, Tedeschi R., 2004).
Посилання
Баніт О., Мерзлякова О. Упровадження концепції «wellbeing» у корпоративну культуру організації. Стратегія бізнес-організації в умовах невизначеності/ стратегія організації vs vuca-світу : матеріали Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. (10 листопада 2021 р.) / Київський нац. екон. ун-т імені Вадима Гетьмана. Київ, 2021. С. 20–24. URL: https://lib.iitta.gov.ua/738389/
Баніт О. В., Мерзлякова О. Л. Wellbeing-управління персоналом бізнес-організацій в умовах сталого розвитку суспільства. Трансформація менеджменту бізнес-організацій: сучасні тренди та виклики : монографія. Київ : КНЕУ, 2021. С. 311–326. URL: https://lib.iitta.gov.ua/731994/
Білик Н. Від медіаграмотності до медіакультури керівника закладу загальної середньої освіти: управлінський аспект у реаліях сьогодення. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2023. № 16 (31). С. 103–109. DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-16(31)-11 (дата звернення: 21.05.2024).
Бондарчук О., Пінчук Н. Професійно-психологічне благополуччя освітян та особливості їх підтримки кризових умовах сьогодення. Київський журнал сучасної психології та психотерапії. 2023. Т. 5. С. 5–14. DOI: https://doi.org/10.48020/mppj.2023.01.01 (дата звернення: 21.05.2024).
Данильченко Т. В. Психологія суб’єктивного соціального благополуччя : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.05. Київ, 2018. 557 с. URL: https://scc.knu.ua/upload/iblock/e13/dis_Danilchenko%20T.%20V..pdf
Карамушка Л. Суб’єктивне благополуччя персоналу освітніх та наукових організацій в умовах війни: рівень вираженості та зв'язок з копінг-стратегіями. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2023. Т. 1, № 28. С. 17–25. DOI: https://doi.org/10.31108/2.2023.1.28.2 (дата звернення: 21.05.2024).
Мерзлякова О. КОДи життєстійкості: проект з розвитку резильєнтності освітян. Актуальні проблеми охорони психічного здоров’я українського народу у воєнний і повоєнний час : методологічний семінар НАПН України. Київ, 2023. С. 329–334. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738294 (дата звернення: 21.05.2024).
Мерзлякова О. Л. Ціннісно-мотиваційна спрямованість українців в воєнних умовах цифрового суспільства. Науково-педагогічні студії. 2023. Вип. 7. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737723
Найдьонова Л. Медіапсихологія війни як основа концептуальних трансформацій медіаосвіти: від медіатравми до травмаінформованих практик. Проблеми політичної психології. 2022. Т. 26. DOI: https://doi.org/10.33120/popp-vol26-year2022-109 (дата звернення: 21.05.2024).
Титаренко Т. М. Способи підвищення психологічного благополуччя особистості, що пережила травму. Психологія: теорія і практика. 2018. № 1 (1). С. 112–119. DOI: https://doi.org/10.31339/2617-9598-2018-1(1)-112-119 (дата звернення: 21.05.2024).
Banit O. Post-traumatic growth of Ukrainians under war conditions. Educational Analytics of Ukraine. 2023. № 4. С. 104–115. URL: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-4-104-115 (дата звернення: 22.05.2024).
Banit O., Merzliakova O. Identification the key strategies of resilience of Ukrainian teachers in the conditions of war. European humanities studies: State and Society. 2023. № 1. P. 4–23. DOI: https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2023.1.01 (date of access: 21.05.2024).
Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research / ed. by F. Maggino. Cham : Springer International Publishing, 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-69909-7 (date of access: 21.05.2024).
Mooli L. The "Basic Ph" Model of Coping and Resiliency: Theory, Research and Cross-cultural Application Paperback. Jessica Kingsley Pub. 2013. URL: https://www.amazon.com/BASIC-Model-Coping-Resiliency-Cross-Cultural/dp/184905231X (date of access: 21.05.2024).
Ryff C. Eudaimonic well-being and education: Probing the connections. Well-being and higher education: A strategy for change and the realization of education's greater purposes. Bringing Theory to Practice / D. W. Harward (Ed.). Washington, 2016. P. 37–48.
Tedeschi R. G., Shakespeare-Finch J., Taku K., Calhoun L. G. Posttraumatic growth. Routledge eBooks. New York, 2018. https://doi.org/10.4324/9781315527451 (date of access: 21.05.2024).
References
Banit, O., & Merzliakova, O. (2021). Uprovadzhennia kontseptsii «wellbeing» u korporatyvnu kulturu orhanizatsii [Introduction of the concept of "wellbeing" into the corporate culture of the organization]. In Stratehiia biznes-orhanizatsiï v umovakh nevyznachenosti/ stratehiia orhanizatsii vs vuca-svitu [Business organization strategy in conditions of uncertainty / organization strategy vs vuca-world]: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. Internet-konf. (pp. 20-24). Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/738389/ [in Ukrainian].
Banit, O. V., & Merzliakova, O. L. (2021). Wellbeing-upravlinnia personalom biznes-orhanizatsii v umovakh staloho rozvytku suspilstva [Wellbeing-management of personnel of business organizations in conditions of sustainable development of society]. In Transformatsiia menedzhmentu biznes-orhanizatsii: suchasni trendy ta vyklyky [Transformation of management of business organizations: modern trends and challenges]: monohrafiia (pp. 311-326). Kyiv: KNEU. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/731994/ [in Ukrainian].
Bilyk, N. (2023). Vid mediahramotnosti do mediakultury kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity: upravlinskyi aspekt u realiiakh sohodennia [From media literacy to media culture head of general secondary education institution: management aspect in today's realities]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive Management: Theory And Practice. Pedagogy], 16 (31), 103-109. DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-16(31)-11 [in Ukrainian].
Bondarchuk, O., & Pinchuk, N. (2023). Profesiino-psykholohichne blahopoluchchia osvitian ta osoblyvosti yikh pidtrymky kryzovykh umovakh sohodennia [Professional psychological well-being of educators and features of their support in the current crisis conditions]. Kyivskyi zhurnal suchasnoi psykholohii ta psykhoterapii [Kyiv journal of modern psychology and psychotherapy], 5, 5-14. DOI: https://doi.org/10.48020/mppj.2023.01.01 [in Ukrainian].
Danylchenko, T. V. (2018). Psykholohiia sub’iektyvnoho sotsialnoho blahopoluchchia [Psychology of Subjective of the Social Well-being]. (D diss.). Kyiv. Retrieved from https://scc.knu.ua/upload/iblock/e13/dis_Danilchenko%20T.%20V..pdf. [in Ukrainian].
Karamushka, L. (2023). Sub’iektyvne blahopoluchchia personalu osvitnikh ta naukovykh orhanizatsii v umovakh viiny: riven vyrazhenosti ta zviazok z kopinh-stratehiiamy [Subjective well-being of staff of educational and scientific organizations in the conditions of war: level and relationship with coping strategies]. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia [Organizacijna Psihologia. Ekonomicna Psihologìa], 1, 28, 17-25. DOI: https://doi.org/10.31108/2.2023.1.28.2 [in Ukrainian].
Merzliakova, O. (2023). KODy zhyttiestiikosti: proekt z rozvytku rezylientnosti osvitian [Codes of sustainability: a project to develop the resilience of educators]. In Aktualni problemy okhorony psykhichnoho zdorov’ia ukrainskoho narodu u voiennyi i povoiennyi chas [Actual problems of protecting the mental health of the Ukrainian people in war and post-war times]: metodolohichnyi seminar NAPN Ukrainy (pp. 329-334). Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738294 [in Ukrainian].
Merzliakova, O. L. (2023). Tsinnisno-motyvatsiina spriamovanist ukraintsiv v voiennykh umovakh tsyfrovoho suspilstva [Value-motivational orientation of Ukrainians in the military conditions of the digital society]. Naukovo-pedahohichni studii [Scientific and pedagogical studies], 7. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737723 [in Ukrainian].
Naidonova, L. (2022). Mediapsykholohiia viiny yak osnova kontseptualnykh transformatsii mediaosvity: vid mediatravmy do travmainformovanykh praktyk [Media psychology of war as the basis of conceptual transformations of media education: from media trauma to trauma-informed practices]. Problemy politychnoi psykholohii [Problemy Politicnoi Psihologii], 26. DOI: https://doi.org/10.33120/popp-vol26-year2022-109 [in Ukrainian].
Tytarenko, T. M. (2018). Sposoby pidvyshchennia psykholohichnoho blahopoluchchia osobystosti, shcho perezhyla travmu [Ways to increase the psychological well-being of personality who has overcome trauma]. Psykholohiia: teoriia i praktyka [Psychology: theory and practice], 1 (1), 112-119. DOI: https://doi.org/10.31339/2617-9598-2018-1(1)-112-119 [in Ukrainian].
Banit, O. (2023). Post-traumatic growth of Ukrainians under war conditions. Educational Analytics of Ukraine, 4, 104-115. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-4-104-115
Banit, O., & Merzliakova, O. (2023). Identification the key strategies of resilience of Ukrainian teachers in the conditions of war. European humanities studies: State and Society, 1, 4-23. DOI: https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2023.1.01
Maggino, F. (Ed.). (2020). Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. Cham: Springer International Publishing. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-69909-7
Mooli, L. (2013). The "Basic Ph" Model of Coping and Resiliency: Theory, Research and Cross-cultural Application Paperback. Jessica Kingsley Pub. Retrieved from https://www.amazon.com/BASIC-Model-Coping-Resiliency-Cross-Cultural/dp/184905231X
Ryff, C. D. (2016). Eudaimonic well-being and education: Probing the connections. Well-being and higher education: A strategy for change and the realization of education's greater purposes. In D. W. Harward (Ed.), Bringing Theory to Practice (pp. 37-48). Washington: DC.
Tedeschi, R. G., Shakespeare-Finch, J., Taku, K., & Calhoun, L. G. (2018). Posttraumatic growth. In Routledge eBooks. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315527451
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).