Ідейна основа формування культурної свідомості майбутніх учителів мистецтва у процесі професійно-педагогічної підготовки

Автор(и)

  • Світлана Леонідівна Кучер Криворізький державний педагогічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-0662-9777

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-103-111

Ключові слова:

культурна свідомість майбутніх учителів мистецтва; українська культурна самоідентифікація; мистецька педагогіка; професійно-педагогічна підготовка вчителів мистецтва; ідеї митців українського авангардизму першої половини ХХ ст.; культурна обізнаність і самовираження

Анотація

Розглядається проблема формування однієї з ключових навичок майбутніх педагогів мистецької освітньої галузі – культурної свідомості. Оскільки майбутні вчителі образотворчого і музичного мистецтва навчаються за різними програмами, наголошується на важливості єдності таких професійних компетентностей як-от: культурної обізнаності, здатності виховувати у здобувачів освіти повагу до національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання України тощо. У статті розкривається зміст і принципи, які будуть сприяти формуванню культурних компетентностей майбутніх учителів мистецтва. Представлено бачення щодо впровадження ідей українських митців як основи формування культурної свідомості фахівців у процесі вивчення педагогічних дисциплін.

Біографія автора

Світлана Леонідівна Кучер, Криворізький державний педагогічний університет

докторка педагогічних наук, доцентка, професорка кафедри педагогіки

Посилання

Білик Н. І., Старовойтова М. Ю. Педагог-новатор – важливий важіль оптимізації системи неперервної освіти. Імідж сучасного педагога. 2023. № 5 (206). С. 5–9. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-5-9 (дата звернення 20.02.2024).

Варнавська І., Черемісін О. (Varnavska I., Cheremisin O.) Структурна характеристика культурної компетентності. Науковий вісник Ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2021. № 1 (48). С. 64–68. URL: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.64-68 (дата звернення 20.02.2024).

Дулгер В. В., Надибська О. Я. Унікальність українського освітнього проєкту: визначення гуманістичних цілей та методів їх досягнення. Південноукраїнський правничий часопис. 2022. № 1/2. С. 292–297.

Кара-Васильєва Т. Народне мистецтво і художники авангарду. Народне мистецтво. 2001. № 3/4. С. 14–17.

Козир А. В., Дуб’юк Н. М. Аксіологічна концепція мистецького навчання студентів факультетів мистецтв. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2022. Вип. 28. С. 8–14.

Лупак Н. М. Сучасні вимоги до вчителя мистецтва. Мистецтво та освіта. 2020. № 3 (97). URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/24264/1/2.pdf (дата звернення 18.02.2024).

Надибська О. Національна культура в генезі національної самосвідомості. Культура народів Причорномор’я. 2003. № 39. С. 50–52.

Основи викладання мистецьких дисциплін : навч. посіб. / за заг. ред. О. П. Рудницької. Київ : ІЗМО, 1998. 183 с.

Отич О. М. Холістична науково-мистецька парадигма освіти як основа ефективного функціонування вищої школи в Україні. ScienceRise. Pedagogical Education. 2015. № 9 (5). С. 22–27. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/texc_2015_9%285%29__5 (дата звернення 20.02.2024).

Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва: домінантні аспекти розвитку. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Педагогічні науки. 2017. Вип. 152. С. 31–37. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2017_152_9 (дата звернення 20.02.2024).

Пічкур М. О. Концепція образотворчої підготовки студентів мистецьких спеціальностей у закладах вищої освіти. Наукові перспективи. 2022. № 5. С. 453–468. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/1665/1663 (дата звернення 15.01.2023).

Пономарьова О. М. Методологічні підходи і принципи підготовки фахівців мистецьких спеціальностей у вищих навчальних закладах України. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2013. № 10 (1). С. 49–61.

Прокопчук І. Шляхи розвитку художньої педагогіки та мистецтва авангарду в політично-ідеологічних умовах 1917 – початку 1930-х років в Україні. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2017. Вип. 31. С. 83–96 URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/31/83-96_Prokopchuk.pdf (дата звернення 13.03.2024).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII : станом на 4 січ. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/ed20240104#Text

Столярчук Н. Український авангард ХХ століття : навч. посіб. Луцьк : Вежа-Друк, 2015. 180 с.

Субашкевич І. Р. Формування ціннісно-смислової сфери студентів педагогічних спеціальностей засобами медіапсихологічнх технологій : практ. посіб. Львів : Растр-7, 2016. 60 с.

Шевченко Г. П. Вплив мистецтва на виховання у студентської молоді якостей людини культури. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2020. № 3 (96). С. 269–281.

Шкандрій М. Авангардне мистецтво в Україні, 1910–1930: пам’ять, за яку варто боротися. Харків : ВД Фабула, 2021. 224 с.

Шрамко О. І. Роль мистецької освіти у процесі духовного оновлення суспільства. Актуальні питання мистецької освіти та виховання. 2019. Вип. 1/2 (13/14). С. 306–315. DOI 10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/306-315(дата звернення 15.12.2023).

Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance.) ST/9009/2018/INIT OJ C. 2018. No. 189, 4.6. P. 1–13(EN). URL: https://cutt.ly/NTBBPgM. (дата звернення 24.02.2024).

References

Bilyk, N. I., & Starovoytova, M. Yu. (2023). Pedagog-novator – vazhlyvyy vazhilly optimizatsiyi systemy neperervnoyi osvity [Pedagogue-innovator – an important lever for optimizing the continuous education system]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the Modern Educator], 5 (206), 5-9. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-5-9 [in Ukrainian].

Varnavska, I., & Cheremisin, O. (2021). Strukturna kharakterystyka kulturnoyi kompetentnosti [Structural characteristics of cultural competence]. Naukovyy visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social work], 1 (48), 64-68. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.64-68 [in Ukrainian].

Dulher, V. V., & Nadybska, O. Ya. (2022). Unikalnist ukrayinskoho osvitnoho proyektu: vyznachennya humanistychnykh tsilei ta metodykh yikh dosyahnennya [Uniqueness of the Ukrainian educational project: definition of humanistic goals and methods of their achievement]. Pivdennoukrayinskyi pravnychyy chasopys [Southern Ukrainian Legal Journal], 1/2, 292-297 [in Ukrainian].

Kara-Vasilyeva, T. (2001). Narodne mystetstvo i khudozhnyky avangardu [Folk art and avant-garde artists]. Narodne mystetstvo [Folk Art], 3/4, 14-17 [in Ukrainian].

Kozyr, A. V., & Dub’yuk, N. M. (2022). Aksiolohichna kontseptsiya mystetskoho navchannya studentiv fakultetiv mystetstv [Axiological concept of artistic education for students of art faculties]. Naukovyy chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova [Scientific Journal of the M. P. Drahomanov National Pedagogical University], 28, 8-14 [in Ukrainian].

Lupak, N. M. (2020). Suchasni vymohy do vchytelya mystetstva [Modern requirements for art teacher]. Mystetstvo ta osvita [Art and Education], 3 (97). Retrieved from http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/24264/1/2.pdf [in Ukrainian].

Nadybska, O. (2003). Natsionalna kultura v genezi natsionalnoyi samosvidomosti [National culture in the genesis of national self-awareness]. Kultura narodiv Prychornomorya [Culture of the Peoples of the Black Sea Region], 39, 50-52 [in Ukrainian].

Rudnytska, O. P. (Ed.). (1998). Osnovy vykladannya mystetskykh dystsyplin [Fundamentals of teaching artistic disciplines]. Kyiv: IZMO [in Ukrainian].

Otych, O. M. (2015). Kholistychna naukovo-mystetska paradyhma osvity yak osnova efektyvnoho funktsionuvannya vyshchoyi shkoly v Ukrayini [Holistic scientific and artistic paradigm of education as a basis for the effective functioning of higher education in Ukraine]. ScienceRise. Pedagogical Education, 9 (5), 22-27. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/texc_2015_9%285%29__5 [in Ukrainian].

Padalka, H. M. (2017). Pedahohika mystetstva: dominantni aspekty rozvytku [Pedagogy of art: dominant aspects of development]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Pedahohichni nauky [Scientific Notes of Volodymyr Vynnychenko Kirovohrad State Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 152, 31-37. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2017_152_9 [in Ukrainian].

Pichkur, M. O. (2022). Kontseptsiya obrazotvorchyy pidhotovky studentiv mystetskykh spetsialnostey u zakladakh vyshchoyi osvity [Concept of visual training of students of art specialties in higher education institutions]. Naukovi perspektyvy [Scientific Perspectives], 5, 453-468. Retrieved from http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/1665/1663 [in Ukrainian].

Ponomarova, O. M. (2013). Metodolohichni pidkhody i pryntsypy pidhotovky fakhivtsiv mystetskykh spetsialnostey u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrayiny [Methodological approaches and principles of training specialists in art specialties in higher educational institutions of Ukraine]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University. Pedagogical Sciences], 10 (1), 49-61 [in Ukrainian].

Prokopchuk, I. (2017). Shlyakhy rozvytku khudozhnoyi pedahohiky ta mystetstva avangardu v politychno-ideolohichnykh umovakh 1917 – pochatku 1930-kh rokiv v Ukrayini [Paths of development of art pedagogy and avant-garde art in political-ideological conditions of 1917 – early 1930s in Ukraine]. Visnyk Lvivskoyi natsionalnoyi akademiyi mystetstv [Bulletin of Lviv National Academy of Arts], 31, 83-96. Retrieved from https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/31/83-96_Prokopchuk.pdf [in Ukrainian].

Pro osvitu [On education]: Zakon Ukrayiny vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII: stanom na 4 sich. 2024 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Stolyarchuk, N. (2015). Ukrayinsky avanhard XX stolittya [Ukrainian avant-garde of the 20th century]. Lutsk: Vezha-Druk [in Ukrainian].

Subashkevych, I. R. (2016). Formuvannya tsinnisno-smyslovoi sfery studentiv pedahohichnykh spetsialnostey zasobamy mediiapsykholohichnykh tekhnolohiy [Formation of the value-meaningful sphere of students of pedagogical specialties by means of media-psychological technologies]: praktychnyy posibnyk. Lviv: Rastr-7 [in Ukrainian].

Shevchenko, H. P. (2020). Vplyv mystetstva na vykhovannya u studentskoyi molodi yakostey liudyny kultury [The influence of art on the education of students in the qualities of cultured individuals]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiya, teoriya i praktyka [Spirituality of the Individual: Methodology, Theory and Practice], 3 (96), 269-281 [in Ukrainian].

Shkandriy, M. (2021). Avanhardne mystetstvo v Ukrayini, 1910–1930: pamyat, za yaku warto borotysya [Avant-garde art in Ukraine, 1910–1930: memory worth fighting for]. Kharkiv: VD Fabula [in Ukrainian].

Shramko, O. I. (2019). Rol mystetskoyi osvity u protsesi dukhovnoho onovlennya suspilstva [The role of art education in the process of spiritual renewal of society]. Aktualni pytannya mystetskoyi osvity ta vykhovannya [Current Issues of Art Education and Upbringing], 1/2 (13/14), 306-315. DOI: https://doi.org/10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/306-315 [in Ukrainian].

Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). ST/9009/2018/INIT OJ C, 189, 4.6.2018, 1-13(EN). Retrieved from https://cutt.ly/NTBBPgM

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-01

Як цитувати

Кучер, С. Л. (2024). Ідейна основа формування культурної свідомості майбутніх учителів мистецтва у процесі професійно-педагогічної підготовки . Імідж сучасного педагога, (2(215), 103–111. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-103-111