Діяльнісний підхід до навчання математики учнів 5–6 класів Нової української школи
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-77-84Ключові слова:
діяльнісний підхід; технологія «Щоденні 3»; активне навчання; самоосвітня діяльність; Нова українська школаАнотація
Висвітлено питання діяльнісного підходу до навчання математики учнів 5–6 класів Нової української школи як способу навчальних дій шляхом цілеспрямованої організації власної навчально-пізнавальної діяльності. Зазначено основні положення діяльнісної методології, на яких ґрунтується діяльнісний підхід і схарактеризовано його складники. Описано технологію «Щоденні 3» на основі діяльнісного підходу, яка полягає у можливості самостійного вибору здобувачами освіти різних видів завдань, самоорганізації та самоконтролю. Розкрито змістовий складник моделі «Щоденні 3» та її структуру. Наведено приклад застосування технології «Щоденні 3». Подано зразки дидактичних матеріалів та інформаційних ресурсів для організації самоосвітньої діяльності здобувачів освіти.
Посилання
Бурда М. І., Васильєва Д. В. Модельна навчальна програма «Математика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795. URL: https://drive.google.com/file/d/1-_5YSGA120JWNL-4qJdQhliltEam5j7h/view
Вікіпедія. Діяльнісний підхід. Українська Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Діяльнісний_підхід
Гура Т., Кузнєцова О., Рома О. Готовність українських педагогів до впровадження європейських практик у шкільну освіту: психологічні передумови та особливості розвитку. Вісник Львівського університету. Психологічні науки. 2022. Спецвипуск. С. 23–31. URL: http://psy-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/spec_2022/4.pdf
Гура Т., Рома О. Діяльнісний підхід у базовій середній освіті: від педагогічної теорії до освітянської практики. Нова українська школа у базовій середній освіті: впевнені кроки Запорізької області : наук.-метод. посіб. / відп. ред. Т.Є. Гура ; КЗ «ЗОІППО» ЗОР. Запоріжжя, 2022. С. 26–40.
Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/
Дусавицький О. К. Теорія розвитку особистості школяра в навчальній діяльності. URL: https://psychology.karazin.ua/dist2020/materialy/GimaevaLekc5.pdf
Кулаченко О. В. Щоденні 3. 2 клас. Ч. 2. Харків : Основа, 2020. 176 с.
Левченко Т. І. Навчання як діяльність. Вісник НТУУ«КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2009. № 3 (27), ч. 2. С. 124–128.
Паркер Р., Томсон Б. Діяльнісний підхід у школі. 2019. URL: https://drive.google.com/file/d/1Zc-gBNOcKxlmj0qdLzwl0S_Qll9bYrOe/view?usp= sharing
Рома О. Ю. Діяльнісний підхід в освіті: переосмислення концепту. Неперервна освіта нового сторіччя: досягнення та перспективи : електрон. зб. наук. праць : VІ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Запоріжжя, 12–18 травня 2020. Запоріжжя, 2020. Вип. 1 (38). URL: https://drive.google.com/file/d/1AFbbnC6xv30yyQHQ9SqoUG86HmmMd5pT
Самойлов С., Ціперко Т. Діяльнісний підхід в організації освітнього процесу на уроках інтегрованих курсів природничої освітньої галузі. Розвиток професійної компетентності педагогічних працівників в умовах неперервної освіти : науково-методичний вісник. 2022. № 58. С. 172–190. URL: https://znayshov.com/News/Details/naukovo-metodychnyi_visnyk_58
References
Burda, M. I., & Vasylieva, D. V. (2021). Modelna navchalna prohrama «Matematyka. 5–6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum "Mathematics. 5-6 classes" for institutions of general secondary education]: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 12.07.2021 № 795. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1-_5YSGA120JWNL-4qJdQhliltEam5j7h/view [in Ukrainian].
Vikipediia. Diialnisnyi pidkhid. Ukrainska Vikipediia [Active approach. Ukrainian Wikipedia]. Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/Діяльнісний_підхід [in Ukrainian].
Hura, T., Kuznetsova, O., & Roma, O. (2022). Hotovnist ukrainskykh pedahohiv do vprovadzhennia yevropeiskykh praktyk u shkilnu osvitu: psykholohichni peredumovy ta osoblyvosti rozvytku [Readiness of Ukrainian teachers to implement European practices in school education: psychological prerequisites and features of development]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Psykholohichni nauky [Bulletin of Lviv University. Psychological sciences], Spetsvypusk, 23-31. Retrieved from http://psy-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/spec_2022/4.pdf [in Ukrainian].
Hura, T., & Roma, O. (2022). Diialnisnyi pidkhid u bazovii serednii osviti: vid pedahohichnoi teorii do osvitianskoi praktyky [Active approach in basic secondary education: from pedagogical theory to educational practice]. In T. Ie. Hura (Ed.), Nova ukrainska shkola u bazovii serednii osviti: vpevneni kroky Zaporizkoi oblasti [New Ukrainian school in basic secondary education: confident steps of the Zaporizhzhia region]: naukovo-metodychnyi posibnyk (pp. 26-40). Zaporizhzhia [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State standard of basic secondary education]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.09.2020 r. № 898. Retrieved from https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/ [in Ukrainian].
Dusavytskyi, O. K. Teoriia rozvytku osobystosti shkoliara v navchalnii diialnosti [The theory of the development of the student's personality in educational activities]. Retrieved from https://psychology.karazin.ua/dist2020/materialy/GimaevaLekc5.pdf [in Ukrainian].
Kulachenko, O. (2020). Shchodenni 3. 2 klas [Daily 3. 2 class]. (P. 2). Kharkiv: Osnova. [in Ukrainian].
Levchenko, T. (2009). Navchannia yak diialnist [Learning as an activity]. Visnyk NTUU«KPI». Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika [Bulletin of NTUU "KPI". Philosophy. Psychology. Pedagogy], 3 (27), 2, 124-128 [in Ukrainian].
Parker, R., & Tomson, B. (2019). Diialnisnyi pidkhid u shkoli [Active approach at school]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1Zc-gBNOcKxlmj0qdLzwl0S_Qll9bYrOe/view?usp= sharing [in Ukrainian].
Roma, O. (2020). Diialnisnyi pidkhid v osviti: pereosmyslennia kontseptu [Active approach in education: rethinking the concept]. In Neperervna osvita novoho storichchia: dosiahnennia ta perspektyvy [Continuing education of the new century: achievements and prospects]: elektronnyi zbirnyk naukovykh prats. VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Is. 1 (38)). Zaporizhzhia. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1AFbbnC6xv30yyQHQ9SqoUG86HmmMd5pT [in Ukrainian].
Samoilov, S., & Tsiperko, T. (2022). Diialnisnyi pidkhid v orhanizatsii osvitnoho protsesu na urokakh intehrovanykh kursiv pryrodnychoi osvitnoi haluzi [An active approach in the organization of the educational process in the lessons of integrated courses in the field of natural science education]. Rozvytok profesiinoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh neperervnoi osvity [Development of professional competence of pedagogical workers in the conditions of continuous education]: naukovo-metodychnyi visnyk, 58, 172-190. Retrieved from https://znayshov.com/News/Details/naukovo-metodychnyi_visnyk_58 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).