Дитяча опера-казка «Лісова школа» у контексті розвитку української музичної культури
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-1(214)-100-104Ключові слова:
українська музична культура; музична педагогіка; музика для дітей; учитель музикиАнотація
Дитяча опера-казка «Лісова школа» Богдани Михайлівни Фільц на лібрето Теодори Савчинської-Латик стала джерелом морального та естетичного виховання молоді. Наповнена чудовою музикою, добрим гумором, акторською грою, співами, танцями, вона сприяє вихованню гармонійної, творчої та впевненої у своїх силах особистості. Можна сказати, що завдяки цій казці діти пізнають світ, формують своє ставлення до добра і зла. Музична мова дитячої опери-казки глибоко народна, відрізняється простотою і яскравими музичними засобами. Народно-пісенні інтонації відчуваються у веселих танцях Горобців, а пісня Журавля (І дія) написана на мотив української народної пісні-гри «Занадився журавель». Музичні характеристики образів казки доволі контрастні. Кожна дійова особа твору має свою музичну характеристику. Мелодична лінія творить то серйозний, то дотепний ефект, розкриває образи щирі та радісні. У структурі твору композиторка оригінально втілює окремі вокальні форми: пісню, арію, речитатив, вокальні ансамблі, хорові й танцювальні номери.
Посилання
Бєлікова В. Висвітлення загальної характеристики музичної мови Богдани Фільц. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. 2018. Т. 81, № III. С. 404–412. URL: https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/view/204
Бєлікова В. В. Її музика – наше життя, наше багатство : монографія. Кривий Ріг, 2013. 60 с.
Бєлікова В. В. Історія української музики : навч. посіб. Кривий Ріг : Вид. дім, 2011. 372 с.
Бєлікова В. Опера-казка «Лісова школа» Богдани Фільц (лібрето Т. Савчинcької-Латик) – джерело музично-естетичного виховання. Мережа шкіл новаторства України: розвиток професійної компетентності керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників у контексті реалізації неперервної освіти : електрон. збірник тез доповідей ІІІ Всеукр. наук. онлайн-конфер. з міжнар. участю / за наук. ред. Н. І. Білик. Полтава ; Київ : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2023. С. 68–69. DOI: https://doi.org/10.33272/conf.PANO.2023.23-24.11
Загайкевич М. Богдана Фільц. Творчий портрет. Київ ; Тернопіль : Астон, 2003. 144 с.
Калениченко А. П. Лисенко у світовій музичній культурі. Музика. 2013. № 1. С. 36–39.
Кузьміна О. Жанрова своєрідність дитячої опери в композиторській практиці XX – початку XXI століття : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2019. 284 с.
Культурологія: 100 питань – 100 відповідей : навч. посіб. для студентів вищ. навч. закладів / уклад.: Є. А. Подольська, В. Д. Лихвар, Д. Є. Погорілий. Київ : Фірма «ІНКОС», 2001. 240 с.
Мозгальова Н. Г. Дитячі опери українських композиторів в практиці інструментально-виконавської підготовки вчителів музики. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2010. № 1. С. 80–83.
Фільц Богдана. Лісова школа [Ноти] : клавір дитячої опери-казки / комп. Б. М. Фільц. Учитель музичного мистецтва. 2014. № 2. С. 25–37.
References
Bielikova, V. (2018). Vysvitlennia zahalnoi kharakterystyky muzychnoi movy Bohdany Filts [Elucidation of the general characteristics of the musical language of Bohdana Filts]. Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru [Higher education of Ukraine in the context of integration into the European educational space], 81, III, 404-412. Retrieved from https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/view/204 [in Ukrainian].
Bielikova, V. V. (2013). Yii muzyka – nashe zhyttia, nashe bahatstvo [Her music is our life, our wealth]: monohrafiia. Kryvyi Rih [in Ukrainian].
Bielikova, V. V. (2011). Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music]: navch. posib. Kryvyi Rih: Vydavnychyi dim [in Ukrainian].
Bielikova, V. (223). Opera-kazka «Lisova shkola» Bohdany Filts (libreto T. Savchynckoi-Latyk) – dzherelo muzychno-estetychnoho vykhovannia [The fairy-tale opera "Forest School" by Bohdana Filts (libretto by T. Savchynskaya-Latyk) is a source of musical and aesthetic education]. In N. I. Bilyk (Ed.), Merezha shkil novatorstva Ukrainy: rozvytok profesiinoi kompetentnosti kerivnykh, naukovo-pedahohichnykh i pedahohichnykh pratsivnykiv u konteksti realizatsii neperervnoi osvity [Network of innovative schools of Ukraine: development of professional competence of managerial, scientific and pedagogical workers in the context of the implementation of continuous education]: elektron. zbirnyk tez dopovidei III Vseukr. nauk. onlain-konfer. z mizhnar. uchastiu (pp. 68-69). Poltava; Kyiv: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. DOI: https://doi.org/10.33272/conf.PANO.2023.23-24.11 [in Ukrainian].
Zahaikevych, M. (2003). Bohdana Filts. Tvorchyi portret [Bohdana Filts. Creative portrait]. Kyiv; Ternopil: Aston [in Ukrainian].
Kalenychenko, A. P. (2013). Lysenko u svitovii muzychnii kulturi [Lysenko in world musical culture]. Muzyka [Music], 1, 36-39 [in Ukrainian].
Kuzmina, O. (2019). Zhanrova svoieridnist dytiachoi opery v kompozytorskii praktytsi XX – pochatku XXI stolittia [Genre originality of children's opera in composer practice of the 20th – early 21st centuries]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Podolska, Ye. A., Lykhvar, V. D., & Pohorilyi, D. Ye. (Comps.). (2001). Kulturolohiia: 100 pytan – 100 vidpovidei [Cultural studies: 100 questions – 100 answers]: navch. posib. dlia studentiv vyshch. navch. zakladiv. Kyiv: Firma «INKOS» [in Ukrainian].
Mozghalova, N. H. (2010). Dytiachi opery ukrainskykh kompozytoriv v praktytsi instrumentalno-vykonavskoi pidhotovky vchyteliv muzyky [Children's operas by Ukrainian composers in the practice of instrumental and performance training of music teachers]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Zaporizhzhya National University. Pedagogical sciences], 1, 80-83 [in Ukrainian].
Filts, Bohdana. (2014). Lisova shkola: klavir dytiachoi opery-kazky [Forest school: children's fairy tale opera piano]. Uchytel muzychnoho mystetstva [Music teacher], 2, 25-37 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).