Формування інклюзивної компетентності педагогічних працівників: вектори освітньої діяльності Харківської академії неперервної освіти

Автор(и)

  • Людмила Олександрівна Лузан КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», Україна http://orcid.org/0000-0001-7174-7249

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-53-57

Ключові слова:

інклюзивна компетентність; інклюзивна освіта; інклюзивне навчання; діти/учні з особливими освітніми потребами; професійна компетентність учителя; інклюзивна компетентність педагогічних працівників

Анотація

Розкриті основні вектори освітньої діяльності КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» щодо формування інклюзивної компетентності педагогічних працівників. Окрему увагу приділено нормативно-правовому підґрунтю та деяким науковим доробкам з означеної проблематики. За результатами аналізу наукових джерел констатовано, що важливими питаннями в роботі педагогічних працівників, які починають працювати з учнями з особливими освітніми потребами, є розвиток власних професійних компетентностей (у тому числі – інклюзивної) відповідно до Професійного стандарту вчителя; організація освітнього процесу з урахуванням Порядку організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти, індивідуальних особливостей і можливостей учнів. На основі практичного досвіду КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» розкрито форми підвищення кваліфікації педагогічних працівників щодо формування інклюзивної компетентності.

Біографія автора

Людмила Олександрівна Лузан, КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»

кандидатка педагогічних наук, проректорка з навчальної роботи, професорка кафедри методики навчання мов і літератури

Посилання

Бойчук Ю. Д., Бородіна О. С., Микитюк О. М. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я : монографія. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2015. 117 с.

Василюк А. Інклюзія як простір для розвитку чи ризик маргіналізації учня? Інклюзивна освіта як індивідуальна траєкторія особистісного зростання дитини з особливими освітніми потребами : зб. матеріалів ІV Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, 10–11 грудня 2020 р. Вінниця, 2020. Вип. 3. С. 138–141.

Концепція розвитку інклюзивної освіти : затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 № 912. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya

Про освіту : Закон України № 2145-VIII від 05 вересня 2017 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 16.09.2020)

Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 №463-ІХ. Дата оновлення: 05.06.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 30.08.2023).

Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти» : наказ Міністерства економіки України від 19.10.2021 року № 755-21 URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/84885/ (дата звернення: 30.08.2023).

Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти» : наказ Міністерства економіки України від 28.09.2021 року № 620-21 URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/84886/ (дата звернення: 30.08.2023).

Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти» : наказ Міністерства економіки України від 17.09.2021 року №568-21 URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf (дата звернення: 30.08.2023).

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 року № 2736-20 URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 30.08.2023).

References

Boichuk, Yu. D., Borodina, O. S., & Mykytiuk, O. M. (2015). Inkliuzyvna kompetentnist maibutnoho vchytelia osnov zdorovia [Inclusive competence of the future teacher of the basics of health]: monohrafiia. Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Vasyliuk, A. (2020). Inkliuziia yak prostir dlia rozvytku chy ryzyk marhinalizatsii uchnia? [Inclusion as a space for development or the risk of student marginalization?]. In Inkliuzyvna osvita yak indyvidualna traiektoriia osobystisnoho zrostannia dytyny z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Inclusive education as an individual trajectory of personal growth of a child with special educational needs]: zb. materialiv IV Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu (Is. 3, pp. 138-141). Vinnytsia [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku inkliuzyvnoi osvity [Concept of development of inclusive education]: zatverdzhena Nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 01.10.2010 № 912. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education]: Zakon Ukrainy № 2145-VIII vid 05 veresnia 2017 roku. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Pro povnu zahalnu seredniu osvitu [About complete general secondary education]: Zakon Ukrainy vid 16.01.2020 №463-IKh. Data onovlennia: 05.06.2023. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].

Profesiinyi standart «Vykhovatel zakladu doshkilnoi osvity» [Professional standard "Preschool teacher"]: nakaz Ministerstva ekonomiky Ukrainy vid 19.10.2021 roku № 755-21 Retrieved from https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/84885/ [in Ukrainian].

Profesiinyi standart «Kerivnyk (dyrektor) zakladu doshkilnoi osvity» [Professional standard "Head (director) of a preschool education institution"]: nakaz Ministerstva ekonomiky Ukrainy vid 28.09.2021 roku № 620-21 Retrieved from https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/84886/ [in Ukrainian].

Profesiinyi standart «Kerivnyk (dyrektor) zakladu zahalnoi serednoi osvity» [Professional standard "Head (director) of general secondary education institution"]: nakaz Ministerstva ekonomiky Ukrainy vid 17.09.2021 roku №568-21 Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf [in Ukrainian].

Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» [Professional standard for the professions "Teacher of primary classes of a general secondary education institution", "Teacher of a general secondary education institution", "Teacher of primary education (with junior specialist diploma)"]: nakaz Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy vid 23.12.2020 roku № 2736-20 Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-22

Як цитувати

Лузан, Л. О. (2023). Формування інклюзивної компетентності педагогічних працівників: вектори освітньої діяльності Харківської академії неперервної освіти . Імідж сучасного педагога, (6(213), 53–57. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-53-57