Українська національна школа-родина: розширення обріїв
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-126-135Ключові слова:
НУШ; школа-родина; шкільництво; філософія родинності; національна школаАнотація
Цінності та принципи педагогіки партнерства, повага до особистості, доброзичливість і позитивне ставлення – наріжні камені Нової української школи (НУШ). Підходи НУШ щодо глибшої залученості родини до побудови освітньо-професійної траєкторії дитини мають витоки у перших десятиліттях шкільництва незалежної України. Концепція школи нової генерації – українська національна школа-родина об’єднала сотні учительських ініціатив, які на засадах українознавства, філософії родинності, валеологічного інтегративного підходу формували школу любові до української дитини. Нині війна росії проти України та інші світові катаклізми змушують осмислити виклики та визначити напрями ревізії напрацювань останніх тридцяти років у сфері українського шкільництва, змістовного наповнення українознавчих дисциплін і методів навчання.
Посилання
Берегиня українознавства на Буковині [про Тамару Мінченко] / упоряд. Ю. С. Гусар. Чернівці : Друк Арт, 2019. 328 с.
Бібліотечка українознавства для вчителя : наук.-метод. вісник. Миколаїв : Миколаївський обл. ін-т удоскон. вчит., 1993. Вип. 1. 54 с.
Бойко В. М. Рідний край : підруч. для 5 кл. загальноосвіт. шк. Київ : Реформа, 1997. 136 с.
Васильків І. Д., Білик Н. С., Яремчишин О. Є., Якубечко О. К. Українознавство. V клас. Львів : ФОПП Корпан Б. І., 2007. 21 с.
Веремей Л. Ф. Маленькі таємниці виховання дитини в українській родині. Київ : ПоліграфКонсальтинг, 2004. 90 с.
Веселики: українознавство в дошкіллі : проект програми / упоряд. Т. П. Усатенко. Освіта. 1997. № 6/7.
Всеполтавський посвіт школи-родини : навч.-метод. посіб. / упоряд.: П. І. Матвієнко, Н. І. Білик. Полтава : Довкілля-К, 2006. 322 с.
Гриневич Л. Відновлення освіти – це не лише про відбудову, а й про оновлення змісту та освітнього процесу в цілому. URL: https://nus.org.ua/view/vidnovlennya-osvity-tse-ne-lyshe-pro-vidbudovu-a-i-pro-onovlennya-zmistu-ta-osvitnogo-protsesu-v-tsilomu-liliya-grynevych11/?fbclid=IwAR1FCKYEF_v8j09DEEzZNFfClgB577UwCLJ_S8ubO3XX7bfFAaGZhkGCfFY
Гриневич Л. Освіта в часи кризи: приклади закордонного досвіду, які варто переосмислити для України. URL: https://nus.org.ua/view/osvita-v-chasy-kryzy-pryklady-zakordonnogo-dosvidu-yaki-varto-pereosmyslyty-dlya-ukrayiny/
Кисла О. Ф., Ландар Т. О. Реалізація ідей нової української школи шляхом взаємодії школи та родини. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/2305/2291
Клокар Н. І., Цимбалюк В. І. Їй спокій тільки сниться… : навч.-метод. посіб. Біла Церква : КОІПОПК, 2004. 210 с.
Кононенко П. П., Кононенко Т. П. Освіта ХХІ століття: філософія родинності. Київ : АртЕк, 2001. 240 с.
Концептуальні засади демократизації та реформування освіти в Україні: Педагогічні концепції / Всеукраїнське Педагогічне Товариство ім. Г. Ващенка, Київ. нац. ун-т ім. Т. Г. Шевченка, Ін-т українознавства, Академія наук вищої освіти України. Київ : Школяр, 1997. 149 с.
Концепція інтегративної українознавчої валеологічної освіти в Україні / за розробкою П. П. Кононенка, Т. П. Усатенко. Освіта. 1996. № 39.
Концепція школи нової генерації – українська національна школа-родина / упоряд.: П. П. Кононенко, Т. П. Усатенко. Київ : Ін-т українознавства КНУ ім. Тараса Шевченка, 1994. 25 с.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи.
URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Нова українська школа: організація взаємодії з батьками учнів початкової школи : навч.-метод. посіб. / упоряд.: Т. М. Бабко, О. В. Банах, А. В. Вознюк, Г. А. Коломієць, Л. Г. Кудрик, О. М. Мельник. Київ : Освіта, 2020. URL: https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/navchalno-metodychny-posibnyky/dlya-pedpraytsivnykiv/Metod-Babko.pdf
Освіта в часи кризи – Learning during Crisis, в рамках проекту ОЕСР «Майбутнє освіти та навичок 2030». URL: https://drive.google.com/file/d/1FBXUP4ozmy8gklGm56h7h96YcK4K7LzM/view?fbclid=IwAR0G7z3CXLK0cxNZI_FkXKHnDBVkY-B7oi0ZTrldpzV6kbUg32D0gSOhj5U
Профільна середня освіта: почалося громадське обговорення проєкту стандарту. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/profilna-serednya-osvita-pochalosya-gromadske-obgovorennya-proyektu-standartu
Робоча програма навчальної дисципліни «Методика вивчення валеології, основ безпеки життєдіяльності в початковій школі» / кафедра загальної педагогіки, дошкільної, початкової та спеціальної освіти Ізмаїльського держ. гуманіт. ун-ту. URL: http://idgu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/rp_metodyka-vyvchennja-valeolohiyi_bakalavr.pdf
Родинна педагогіка : навч.-метод. посіб. / А. А. Марушкевич, В. Г. Постовий, Т. Ф. Алексеєнко та ін. Київ : Вид-ць ПАРАПАН, 2002. 216 с.
Родинно-сімейна енциклопедія / авт. кол. : В. М. Благінін, Н. І. Бєлкін та ін.; за заг. ред. Ф. С. Арвата та ін. Київ : Богдана, 1996. 438 с.
Сім’я і діти : програма родинно-національного виховання та навчально-тематичний план педагогічної освіти батьків / за заг. ред. В. Г. Постового. Київ : ІЗМН, 1997. 56 с.
Стельмахович М. Г. Українська родинна педагогіка : навч. посіб. Київ : ІСДО, 1996. 288 с.
Троян І. Не дитина має прилаштовуватися до шкільних умов, а школа має створити умови, необхідні для дитини: які зміни чекають на інклюзивне навчання в Україні. URL: https://nus.org.ua/articles/ne-dytyna-maye-prylashtovuvatysya-do-shkilnyh-umov-a-shkola-maye-stvoryty-umovy-neobhidni-dlya-dytyny-yaki-zminy-chekayut-na-inklyuzyvne-navchannya-v-ukrayini/?fbclid=IwAR0kjycKwbcVpEsPZbe8tqL81LklALfNwpbXYvwTLYiIW4bHyYvHOr00YC8
Українознавство в системі шкільної освіти : навч. посіб. / за заг. ред. Л. П. Яресько. Київ : Міленіум, 2004. 312 с.
Українознавство і гуманізація освіти : тези доповідей Всеукр. наук.-практ. конф. : у 4 ч. Дніпропетровськ : Вид-во ДДУ, 1993.
Уроки українознавства. 5-11 класи : навч.-метод. посіб. Ч. 1 / упоряд. Т. А. Мінченко. Чернівці, 2004. 348 с.
Усатенко Т. П. Українська національна школа: минуле і майбутнє. Українознавчий вимір. Київ : Наукова думка, 2003. 286 с.
Усатенко Т. Дитина – Родина – Україна – Світ. Освіта. 1998. № 50 (396).
Усатенко Т. Науково-дослідний проект "Українська національна школа-родина": підсумки, перспективи. URL: https://lib.iitta.gov.ua/4949/1/%D0%A3%D1%81%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%A2.%D0%9F.pdf
Усатенко Т. Філософія родинності – основа української національної школи. Освіта. 1994. № 54/55. С. 11.
Усатенко Т. Філософія родинності – основа української національної школи. Рідна школа. Нью-Йорк, 1995. Черв. Рік ХХХІ, ч. 2 (111). С. 5–7.
Холодняк І. Виховні завдання української родини / Українська Православна Церква в США. Савт Бавнд Брук, 1973. 34 с.
Цимбалюк В. І., Жайворонок В. В., Соколовська А. П. Світлиця : навч. посіб. з українознавства для 1 кл. чотириріч. початк. шк. Київ : Педагогічна думка, 2001. 208 с.
Чолану Л. В. Українське слово: перші кроки : посіб. Бельці, 1996. 150 с.
Школа нової генерації – українська національна школа-родина : наук.-метод. зб. / упоряд. : Н. Д. Колосовська, Т. П. Крячко, С. М. Сачко. Миколаїв : Миколаївський обл. ін-т удоскон. учителів, 1996.
References
Husar, Yu. S. (Comp.). (2019). Berehynia ukrainoznavstva na Bukovyni [pro Tamaru Minchenko] [Guardian of Ukrainian studies in Bukovina [about Tamara Minchenko]. Chernivtsi: Druk Art [in Ukrainian].
Bibliotechka ukrainoznavstva dlia vchytelia [Library of Ukrainian studies for the teacher] (1993): naukovo-metodychnyi visnyk (Is. 1). Mykolai: Mykolaivskyi oblasnyi instytut udoskonalennia vchyteliv [in Ukrainian].
Boiko, V. M. (1997). Ridnyi krai [Homeland]: pidruch. dlia 5 kl. zahalnoosvit. shk. Kyiv: Reforma [in Ukrainian].
Vasylkiv, I. D., Bilyk, N. S., Yaremchyshyn, O. Ye., & Yakubechko, O. K. (2007). Ukrainoznavstvo [Ukrainian studies]. V klas. Lviv: FOPP Korpan B.I. [in Ukrainian].
Veremei, L. F. (2004). Malenki taiemnytsi vykhovannia dytyny v ukrainskii rodyni [Little secrets of raising a child in a Ukrainian family]. Kyiv: PolihrafKonsaltynh [in Ukrainian].
Usatenko, T. P. (Comp.). (1997). Veselyky: ukrainoznavstvo v doshkilli [Veselyky: Ukrainian studies in preschool]: proekt prohramy. Osvita [Education], 6/7 [in Ukrainian].
Matviienko, P. I., & Bilyk, N. I. (Comps.). (2006). Vsepoltavskyi posvit shkoly-rodyny [All-Poltava education of the school-family]: navch.-metod. posib. Poltava: Dovkillia-K [in Ukrainian].
Hrynevych, L. Vidnovlennia osvity – tse ne lyshe pro vidbudovu, a i pro onovlennia zmistu ta osvitnoho protsesu v tsilomu [The restoration of education is not only about reconstruction, but also about updating the content and the educational process as a whole]. Retrieved from https://nus.org.ua/view/vidnovlennya-osvity-tse-ne-lyshe-pro-vidbudovu-a-i-pro-onovlennya-zmistu-ta-osvitnogo-protsesu-v-tsilomu-liliya-grynevych11/?fbclid=IwAR1FCKYEF_v8j09DEEzZNFfClgB577UwCLJ_S8ubO3XX7bfFAaGZhkGCfFY [in Ukrainian].
Hrynevych, L. Osvita v chasy kryzy: pryklady zakordonnoho dosvidu, yaki varto pereosmyslyty dlia Ukrainy [Education in times of crisis: examples of foreign experience that should be reconsidered for Ukraine]. Retrieved from https://nus.org.ua/view/osvita-v-chasy-kryzy-pryklady-zakordonnogo-dosvidu-yaki-varto-pereosmyslyty-dlya-ukrayiny/ [in Ukrainian].
Kysla, O. F., & Landar, T. O. Realizatsiia idei novoi ukrainskoi shkoly shliakhom vzaiemodii shkoly ta rodyny [Implementation of the ideas of the new Ukrainian school through interaction between the school and the family]. Retrieved from https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/2305/2291 [in Ukrainian].
Klokar, N. I., & Tsymbaliuk, V. I. (2004). Yii spokii tilky snytsia… [She only dreams of peace...]: navch.-metod. posib. Bila Tserkva: KOIPOPK [in Ukrainian].
Kononenko, P. P., & Kononenko, T. P. (2001). Osvita XXI stolittia: filosofiia rodynnosti [Education of the 21st century: philosophy of kinship]. Kyiv: ArtEk [in Ukrainian].
Kontseptualni zasady demokratyzatsii ta reformuvannia osvity v Ukraini: Pedahohichni kontseptsii [Conceptual principles of democratization and reform of education in Ukraine: Pedagogical concepts]. (1997). Vseukrainske Pedahohichne Tovarystvo im. H. Vashchenka, Kyiv. nats. un-t im. T. H. Shevchenka, In-t ukrainoznavstva, Akademiia nauk vyshchoi osvity Ukrainy. Kyiv: Shkoliar [in Ukrainian].
Kononenko, P. P. & Usatenko, T. P. (Comps.). (1996). Kontseptsiia intehratyvnoi ukrainoznavchoi valeolohichnoi osvity v Ukraini [The concept of integrative Ukrainian studies valeological education in Ukraine]. Osvita [Education], 39 [in Ukrainian].
Kononenko, P. P. & Usatenko, T. P. (Comps.). (1994). Kontseptsiia shkoly novoi heneratsii – ukrainska natsionalna shkola-rodyna [The concept of a new generation school – the Ukrainian national family school]. Kyiv: In-t ukrainoznavstva KNU imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Babko, T. M., Banakh, O. V., Vozniuk, A. V., Kolomiiets, H. A., Kudryk, L. H., & Melnyk, O. M. (Comps.). (2020). Nova ukrainska shkola: orhanizatsiia vzaiemodii z batkamy uchniv pochatkovoi shkoly [New ukrainian school: organization of interaction with parents of primary school students]: navch.-metod. posib. Kyiv: Osvita. Retrieved from https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/navchalno-metodychny-posibnyky/dlya-pedpraytsivnykiv/Metod-Babko.pdf [in Ukrainian].
Osvita v chasy kryzy – Learning during Crisis, v ramkakh proektu OESR «Maibutnie osvity ta navychok 2030» [Learning during Crisis, as part of the OECD project "The Future of Education and Skills 2030"]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1FBXUP4ozmy8gklGm56h7h96YcK4K7LzM/view?fbclid=IwAR0G7z3CXLK0cxNZI_FkXKHnDBVkY-B7oi0ZTrldpzV6kbUg3 2D0gSOhj5U [in Ukrainian].
Profilna serednia osvita: pochalosia hromadske obhovorennia proiektu standartu [Professional secondary education: the public discussion of the draft standard began]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/profilna-serednya-osvita-pochalosya-gromadske-obgovorennya-proyektu-standartu [in Ukrainian].
Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny «Metodyka vyvchennia valeolohii, osnov bezpeky zhyttiediialnosti v pochatkovii shkoli» [Working program of the educational discipline "Methodology of studying valeology, basics of life safety in primary school]. Kafedra zahalnoi pedahohiky, doshkilnoi, pochatkovoi ta spetsialnoi osvity Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu. Retrieved from http://idgu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/rp_metodyka-vyvchennja-valeolohiyi_bakalavr.pdf [in Ukrainian].
Marushkevych, A. A., Postovyi, V. H., & Alekseienko, T. F. et. al. (2002). Rodynna pedahohika [Family pedagogy]: navch.-metod. posib. Kyiv: Vyd-ts PARAPAN [in Ukrainian].
Arvata, F. S. (Ed.). (1996). Rodynno-simeina entsyklopediia [Family encyclopedia]. Kyiv: Bohdana [in Ukrainian].
Postovyi, V. H. (Ed.). (1997). Sim’ia i dity [Family and children]: prohrama rodynno-natsionalnoho vykhovannia ta navchalno-tematychnyi plan pedahohichnoi osvity batkiv. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].
Stelmakhovych, M. H. (1996). Ukrainska rodynna pedahohika [Ukrainian family pedagogy]: navch. posib. Kyiv: ISDO [in Ukrainian].
Troian I. Ne dytyna maie prylashtovuvatysia do shkilnykh umov, a shkola maie stvoryty umovy, neobkhidni dlia dytyny: yaki zminy chekaiut na inkliuzyvne navchannia v Ukraini [It is not the child who should adapt to school conditions, but the school who should create the conditions necessary for the child: what changes await inclusive education in Ukraine]. Retrieved from https://nus.org.ua/articles/ne-dytyna-maye-prylashtovuvatysya-do-shkilnyh-umov-a-shkola-maye-stvoryty-umovy-neobhidni-dlya-dytyny-yaki-zminy-chekayut-na-inklyuzyvne-navchannya-v-ukrayini/?fbclid=IwAR0kjycKwbcVpEsPZbe8tqL81LklALfNwpbXYvwTLYiIW4bHyYvHOr00YC8 [in Ukrainian].
Yaresko, L. P. (Ed.). (2004). Ukrainoznavstvo v systemi shkilnoi osvity [Ukrainian studies in the system of school education]: navch. posib. Kyiv: Milenium
Ukrainoznavstvo i humanizatsiia osvity [Ukrainian studies and humanization of education] (1993): tezy dopovidei Vseukr. nauk.-prakt. konf. Dnipropetrovsk: Vyd-vo DDU [in Ukrainian].
Minchenko, T. A. (Ed.). (2004). Uroky ukrainoznavstva. 5-11 klasy [Lessons of Ukrainian studies. Grades 5-11]: navchalno-metodychnyi posibnyk (P. 1). Chernivtsi [in Ukrainian].
Usatenko, T. P. (2003). Ukrainska natsionalna shkola: mynule i maibutnie. Ukrainoznavchyi vymir [Ukrainian national school: past and future. Ukrainian studies dimension]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Usatenko, T. (1998). Dytyna – Rodyna – Ukraina – Svit [Child – Family – Ukraine – World]. Osvita [Education], 50 (396) [in Ukrainian].
Usatenko T. Naukovo-doslidnyi proekt "Ukrainska natsionalna shkola-rodyna": pidsumky, perspektyvy [Research project "Ukrainian National School-Family": results, prospects]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/4949/1/%D0%A3%D1%81%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%A2.%D0%9F.pdf [in Ukrainian].
Usatenko, T. (1994). Filosofiia rodynnosti – osnova ukrainskoi natsionalnoi shkoly [The philosophy of kinship is the basis of the Ukrainian national school]. Osvita [Education], 54/55, 11 [in Ukrainian].
Usatenko, T. (1995). Filosofiia rodynnosti – osnova ukrainskoi natsionalnoi shkoly [The philosophy of kinship is the basis of the Ukrainian national school]. Ridna shkola [Family school]. Niu-Iork, XXXI, 2 (111), 5-7 [in Ukrainian].
Kholodniak, I. (1973). Vykhovni zavdannia ukrainskoi rodyny [Educational tasks of the Ukrainian family]. Ukrainska Pravoslavna Tserkva v SShA. Savt Bavnd Bruk [in Ukrainian].
Tsymbaliuk, V. I., Zhaivoronok, V. V., & Sokolovska, A. P. (2001). Svitlytsia [Svetlytsia]: navch. posib. z ukrainoznavstva dlia 1 kl. chotyryrich. pochatk. shk. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Cholanu, L. V. (1996). Ukrainske slovo: pershi kroky [Ukrainian word: first steps]: posibnyk. Beltsi [in Ukrainian].
Kolosovska, N. D., Kriachko, T. P., & Sachko, S. M. (Comps.). (1996). Shkola novoi heneratsii – ukrainska natsionalna shkola-rodyna [School of the new generation – Ukrainian national school-family]: nauk.-metod. zb. Mykolaiv: Mykolaivskyi obl. in-t udoskonalennia uchyteliv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).