Організаційно-педагогічні засади навчання стандартизації лікарських засобів майбутніх магістрів фармації в Україні
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-90-96Ключові слова:
вища фармацевтична освіта; майбутні магістри фармації; навчання стандартизації лікарських засобів, нормативні документи, організаційно-педагогічні засади навчання, локальні акти закладуАнотація
Узагальнено підходи до організації освітнього процесу у закладах вищої медичної (фармацевтичної) освіти в Україні в умовах запровадження карантинних обмежень і воєнного стану, здійснено аналіз впливу локальних нормативних актів на формування організаційно-педагогічних засад навчання стандартизації лікарських засобів майбутніх магістрів фармації у досвіді Національного медичного університету імені О. О. Богомольця. Сформульовано основні напрями гармонізації нормативної бази освітнього процесу й організаційно-педагогічних засад навчання стандартизації лікарських засобів майбутніх фахівців у галузі фармації: поєднання теоретичної й практичної підготовки; вдосконалення науково-методичних підходів до використання потенціалу цифрових технологій; зорієнтованість на перспективу – інтеграції до Європейського простору вищої освіти та європейського ринку фармацевтичних послуг.
Посилання
Буковинський державний медичний університет. Офіційний вебсайт. URL: https://www.bsmu.edu.ua/
Кваско О. Ю., Кондаурова А. Ю. Досвід застосування сучасних новітніх методик навчання в освітньому процесі Національного медичного університету імені О. О. Богомольця. Актуальні проблеми вищої медичної освіти і науки : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (Харків, 8 квіт. 2021 р.). Харків : ХНМУ, 2021. C. 83–84.
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького. Навчальний імітаційний центр. Офіційний вебсайт. URL: https://new.meduniv.lviv.ua/pidrozdily/navchalnyj-imitatsijnyj-tsentr/
Національний фармацевтичний університет. Сайт дистанційних технологій. Офіційний вебсайт. URL: https://pharmel.kharkiv.edu/
Ніженковська І. В., Манченко О. В. Стандартизація лікарських засобів : [програма навч. дисц. для студ. 5 курсу фарм. ф-тів мед. ЗВО спец. 226 «Фармація, промислова фармація»]. Київ : НМУ імені О. О. Богомольця, 2023. 42 с.
Ніженковська І. В., Манченко О.В . та ін. Стандартизація лікарських засобів : [силабус навч. дисц. з підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньої кваліфікації «Магістр фармації» спец. 226 «Фармація, промислова фармація»]. Київ : НМУ імені О. О. Богомольця, 2023. 40 с.
Освітньо-професійна програма «Фармація» другого (магістерського) рівня ВО за спеціальність 226 «Фармація, промислова фармація» Галузь знань 22 Охорона здоров'я. Київ : НМУ імені О. О. Богомольця, 2023. URL: https://drive.google.com/file/d/1lNSRD0gIma7uBVPbA08BW3-J18v3-chn/view
Положення про організацію освітнього процесу у Національному медичному університеті імені О. О. Богомольця від 25 лютого 2021 року. URL: https://drive.google.com/file/d/11jqoQ06B_9FnjC5pe-JBD1jsV0GOf7QG/view
Положення про організацію освітнього процесу у Тернопільському національному медичному університеті імені І.Я. Горбачевського МОЗ України : рішення вченої ради (протокол № 6 від 31.05.2022 року. 42 с. URL: https://www.tdmu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/02/Organizatsiya-osvitnogo-rotsesu-2022-1_compressed_compressed.pdf
Положення про організацію освітнього процесу в Одеському національному медичному університеті : рекомендовано Вченою радою ОНМедУ від 23 червня 2022 року, протокол № 9. 113 с. URL: https://onmedu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/09/Polozhennja-pro-organizaciju-osvitnogo-procesu.pdf
Примірний навчальний план підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я» у закладах вищої освіти Міністерства охорони здоров'я (далі – МОЗ) України за спеціальністю 226 «Фармація» освітньої кваліфікації «Магістр фармації» від 26.07.2016 року. URL: https://www.vnmu.edu.ua/downloads/other/pnp_farm(2019).pdf
Стандарт вищої освіти України. Галузь знань 22 Охорона здоров’я спеціальності 226 Фармація, промислова фармація спеціалізації 226.01 Фармація; 226.02 Промислова фармація. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha_osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/11/11/226-Farmatsiya.promyslova.farmatsiya.mahistr-981-04.11.2022.pdf
Староста В. І. (Не)змішане навчання у вищій школі: погляди учасників освітнього процесу щодо (не)змішування. Open educational e-environment of modern University. 2022. No. 12. С. 133–153.
Стратегічний план розвитку НМУ імені О.О. Богомольця на 2020-2025 роки. URL: https://drive.google.com/file/d/1xbz5IeZqF50ebrsM9hEU0-6gw7Zufe3Z/view
Школьнікова Т. Ю., Приходько С. О., Школьніков В. С. Дистанційна освіта: досвід використання платформ MICROSOFT TEAMS та GOOGLE MEET у процесі навчання студентів під час карантину. Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення : матеріали XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф. в онлайн-режимі за допомогою системи microsoft teams (Тернопіль, 20-21 трав. 2021 р.) / Терноп. нац. мед. ун-т імені І. Я. Горбачевського МОЗ України. Тернопіль : ТНМУ, 2021. С. 511–515.
Nizhenkovska I. V., Reva T. D., Chkhalo O. M., But I. O., Manchenko O. V. Best practices for teaching chemistry disciplines to graduates majoring in pharmacy during the COVID-19 restrictions: A systematic review. International Journal of Educational Methodology. 2022. № 8 (4). P. 769–781. DOI: https://doi.org/10.12973/ijem.8.4.769
References
Bukovynskyi derzhavnyi medychnyi universytet [Bukovyna State Medical University]. Retrieved from https://www.bsmu.edu.ua/ [in Ukrainian].
Kvasko, O. Yu., & Kondaurova, A. Yu. (2021). Dosvid zastosuvannia suchasnykh novitnikh metodyk navchannia v osvitnomu protsesi Natsionalnoho medychnoho universytetu imeni O. O. Bohomoltsia [The experience of applying the latest modern teaching methods in the educational process of the National Medical University named after O. O. Bogomolets]. In Aktualni problemy vyshchoi medychnoi osvity i nauky [Actual problems of higher medical education and science]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu (pp. 83-84). Kharkiv: KhNMU [in Ukrainian].
Lvivskyi natsionalnyi medychnyi universytet imeni Danyla Halytskoho. Navchalnyi imitatsiinyi tsentr [Lviv National Medical University named after Danylo Halytskyi. Educational simulation center]. Retrieved from https://new.meduniv.lviv.ua/pidrozdily/navchalnyj-imitatsijnyj-tsentr/ [in Ukrainian].
Natsionalnyi farmatsevtychnyi universytet. Sait dystantsiinykh tekhnolohii [National Pharmaceutical University. Site of remote technologies]. Retrieved from https://pharmel.kharkiv.edu/ [in Ukrainian].
Nizhenkovska, I. V., & Manchenko, O. V. (2023). Standartyzatsiia likarskykh zasobiv [Standardization of medicines]: [prohrama navch. dysts. dlia stud. 5 kursu farm. f-tiv med. ZVO spets. 226 «Farmatsiia, promyslova farmatsiia»]. Kyiv: NMU imeni O. O. Bohomoltsia [in Ukrainian].
Nizhenkovska, I. V., & Manchenko, O. V. ta in. (2023). Standartyzatsiia likarskykh zasobiv [Standardization of medicines]: [sylabus navch. dysts. z pidhotovky fakhivtsiv druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity osvitnoi kvalifikatsii «Mahistr farmatsii» spets. 226 «Farmatsiia, promyslova farmatsiia»]. Kyiv: NMU imeni O. O. Bohomoltsia [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama «Farmatsiia» druhoho (mahisterskoho) rivnia VO za spetsialnist 226 «Farmatsiia, promyslova farmatsiia» Haluz znan 22 Okhorona zdorovia [Educational and professional program "Pharmacy" of the second (master's) level of higher education institution, specialty 226 "Pharmacy, industrial pharmacy" Field of knowledge 22 Health care]. Kyiv: NMU imeni O. O. Bohomoltsia. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1lNSRD0gIma7uBVPbA08BW3-J18v3-chn/view [in Ukrainian].
Polozhennia pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu u Natsionalnomu medychnomu universyteti imeni O. O. Bohomoltsia vid 25 liutoho 2021 roku [Regulations on the organization of the educational process at the O. O. Bogomolets National Medical University dated February 25, 2021]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/11jqoQ06B_9FnjC5pe-JBD1jsV0GOf7QG/view[in Ukrainian].
Polozhennia pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu u Ternopilskomu natsionalnomu medychnomu universyteti imeni I.Ya. Horbachevskoho MOZ Ukrainy [Regulations on the organization of the educational process at the Ternopil National Medical University named after I.Ya. Gorbachevskiy of the Ministry of Health of Ukraine]: rishennia vchenoi rady (protokol № 6 vid 31.05.2022 roku. Retrieved from https://www.tdmu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/02/Organizatsiya-osvitnogo-rotsesu-2022-1_compressed_compressed.pdf [in Ukrainian].
Polozhennia pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu v Odeskomu natsionalnomu medychnomu universyteti [Regulations on the organization of the educational process at the Odessa National Medical University]: rekomendovano Vchenoiu radoiu ONMedU vid 23 chervnia 2022 roku, protokol № 9. Retrieved from https://onmedu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/09/Polozhennja-pro-organizaciju-osvitnogo-procesu.pdf [in Ukrainian].
Prymirnyi navchalnyi plan pidhotovky fakhivtsiv druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity haluzi znan 22 «Okhorona zdorov’ia» u zakladakh vyshchoi osvity Ministerstva okhorony zdorovia (dali – MOZ) Ukrainy za spetsialnistiu 226 «Farmatsiia» osvitnoi kvalifikatsii «Mahistr farmatsii» vid 26.07.2016 roku [Exemplary curriculum for training specialists of the second (master's) level of higher education in the field of knowledge 22 "Health care" in institutions of higher education of the Ministry of Health (hereinafter - the Ministry of Health) of Ukraine in the specialty 226 "Pharmacy" of the educational qualification "Master of Pharmacy" from 26.07 .2016]. Retrieved from https://www.vnmu.edu.ua/downloads/other/pnp_farm(2019).pdf [in Ukrainian].
Standart vyshchoi osvity Ukrainy. Haluz znan 22 Okhorona zdorov’ia spetsialnosti 226 Farmatsiia, promyslova farmatsiia spetsializatsii 226.01 Farmatsiia; 226.02 Promyslova farmatsiia [Standard of higher education of Ukraine. Field of knowledge 22 Health care specialty 226 Pharmacy, industrial pharmacy specialization 226.01 Pharmacy; 226.02 Industrial pharmacy]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha_osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/11/11/226-Farmatsiya.promyslova.farmatsiya.mahistr-981-04.11.2022.pdf [in Ukrainian].
Starosta, V. I. (2022). (Ne)zmishane navchannia u vyshchii shkoli: pohliady uchasnykiv osvitnoho protsesu shchodo (ne)zmishuvannia [(Un)blended learning in higher education: views of participants in the educational process on (un)blended]. Open educational e-environment of modern University, 12, 133-153 [in Ukrainian].
Stratehichnyi plan rozvytku NMU imeni O.O. Bohomoltsia na 2020-2025 roky [The strategic plan for the development of O.O. NSU Bogomolets for 2020-2025]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1xbz5IeZqF50ebrsM9hEU0-6gw7Zufe3Z/view [in Ukrainian].
Shkolnikova, T. Yu., Prykhodko, S. O., & Shkolnikov, V. S. (2021). Dystantsiina osvita: dosvid vykorystannia platform MICROSOFT TEAMS ta GOOGLE MEET u protsesi navchannia studentiv pid chas karantynu [Distance education: experience using the MICROSOFT TEAMS and GOOGLE MEET platforms in the process of teaching students during quarantine]. In Aktualni pytannia vyshchoi medychnoi (farmatsevtychnoi) osvity: vyklyky sohodennia ta perspektyvy yikh vyrishennia [Current issues of higher medical (pharmaceutical) education: today's challenges and prospects for their solution]: materialy XVIII Vseukr. nauk.-prakt. konf. v onlain-rezhymi za dopomohoiu systemy microsoft teams (pp. 511-515). Ternopil: TNMU [in Ukrainian].
Nizhenkovska, I. V., Reva, T. D., Chkhalo, O. M., But, I. O., & Manchenko, O. V. (2022). Best practices for teaching chemistry disciplines to graduates majoring in pharmacy during the COVID-19 restrictions: A systematic review. International Journal of Educational Methodology, 8 (4), 769-781. DOI https://doi.org/10.12973/ijem.8.4.769
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).