Сучасні підходи до оцінювання рівня компетентності педагога професійної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-97-107Ключові слова:
атестація; інтегральна компетентність; компетентнісний підхід; Національна рамка кваліфікацій; оцінювання результатів освітньої діяльності; педагогічний контроль; портфоліо; якість освітиАнотація
В умовах адаптації системи освіти і науки України до європейських норм і стандартів головним аргументом і принципом державної освітньої політики стає забезпечення належної якості підготовки кваліфікованих фахівців шляхом визначення домінантного напряму модернізації освітнього процесу в усіх ланках професійної освіти – професійно-технічної, передвищої фахової, вищої професійно-орієнтованої.
Нині для ефективного формування професійної компетентності педагога, зокрема її психолого-педагогічного та науково-методичного складників, стає необхідним запровадження ефективних освітніх технологій, які б забезпечували: орієнтацію педагогічних працівників на проєктування індивідуальної траєкторії професійного саморозвитку, формування рефлексії власної педагогічної діяльності й готовності до використання сучасних форм, методів і засобів навчання, реалізацію всесвітньої доктрини «освіти впродовж всієї професійної кар’єри», «освіти впродовж життя» та дотримання концепції неперервної освіти. Саме тому виникає необхідність використання нових технологій комплексного педагогічного контролю та оцінювання результатів освітньої діяльності в умовах неперервної освіти, коли основною метою є підвищення внутрішньої мотивації до професійного розвитку, сприяння активності та самостійності педагога, забезпечення можливості навчання, взаємонавчання та самоосвіти.
Посилання
Бойко О. І. Електронне портфоліо викладача – альтернативна форма оцінки його педагогічної діяльності та професіоналізму. Вісник Черкаського державного технологічного університету. Технічні науки. 2017. № 1. С. 150–155.
Вітченко А. О., Вітченко А. Ю. Компетентнісний підхід у сучасній вищій освіті: освітня інновація чи реформаторський симулякр доби постмодерну? Вища школа. 2019. № 4 (177). С. 52–66.
Денисенко С. М. Технологія електронного портфоліо у професійній підготовці майбутніх фахівців видавництва і поліграфії. Педагогіка та психологія. 2016. Вип. 53. С. 156–166.
Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Кінаш І. П. Якість освіти як результат, процес та освітня система. Науковий вісник НЛТУ України : зб. наук.-техн. праць. Львів : РВВ НЛТУ України, 2011. Вип. 21.5. С. 363–368.
Леу С. О. Особливості стандартизації в системі професійної освіти і навчання Великої Британії : метод. реком. Київ, 2018. 55 с.
Лук’янченко Н. Д., Ларичева Г. В. Проблема якості професійної підготовки фахівців. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2011. № 16. С. 50–53.
Методичні рекомендації з реалізації компетентнісного підходу у змісті освіти та навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів : аналітичний звіт за результатами дослідження / наук. ред. Н. М. Бібік. Київ, 2010. 128 с.
Моделювання портфоліо педагога : навч.-метод. посіб. / Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка ; уклад. Н. В. Бахмат. 2-ге вид., перероблене і доповнене. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О.А., 2014. 72 с.
Освіта дорослих : енциклопедичний словник / за ред.: В. Г. Кременя, Ю. В. Ковбасюка ; НАПН України, Нац. акад. держ. упр. при Президентові України [та ін.]. Київ : Основа, 2014. 496 с.
Пісарєв В., Пісарєва В. Об’єктивне оцінювання – фундаментальна задача. URL: http://ru.osvita.ua/school/method/6590/
Положення про сертифікацію педагогічних працівників. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1190-2018-%D0%BF#Text
Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : постанова КМУ № 1341 від 23.11.2011. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п#Text
Шевчук С. С. Система педагогічного контролю та оцінювання як фактор забезпечення якості професійної освіти : навч.-метод. посіб. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПНУ, 2023. 85 с.
Шевчук С. С., Кулішов В. С. Дидактика професійної освіти: практико-зорієнтований аспект : навч.-метод. посіб. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПНУ, 2021. 212 с.
References
Boiko, O. I. (2017). Elektronne portfolio vykladacha – alternatyvna forma otsinky yoho pedahohichnoi diialnosti ta profesionalizmu [A teacher's electronic portfolio is an alternative form of assessment of his pedagogical activity and professionalism]. Visnyk Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Tekhnichni nauky [Bulletin of the Cherkasy State Technological University. Technical sciences], 1, 150-155 [in Ukrainian].
Vitchenko, A. O., & Vitchenko, A. Yu. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii vyshchii osviti: osvitnia innovatsiia chy reformatorskyi symuliakr doby postmodernu? [Competency approach in modern higher education: an educational innovation or a reformist simulacrum of the postmodern era?]. Vyshcha shkola [High school], 4 (177), 52-66 [in Ukrainian].
Denysenko, S. M. (2016). Tekhnolohiia elektronnoho portfolio u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv vydavnytstva i polihrafii [Electronic portfolio technology in the professional training of future specialists in publishing and printing]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and psychology], 53, 156-166 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [Law of Ukraine "On Higher Education"]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine "On Education"]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Kinash, I. P. (2011). Yakist osvity yak rezultat, protses ta osvitnia systema [Quality of education as a result, process and educational system]. In Naukovyi visnyk NLTU Ukraine [Scientific bulletin of NLTU of Ukraine]: zbirnyk nauk.-tekhn. prats (Is. 21, pp. 363-368). Lviv: RVV NLTU Ukraine [in Ukrainian].
Leu, S. O. (2018). Osoblyvosti standartyzatsii v systemi profesiinoi osvity i navchannia Velykoi Brytanii [Peculiarities of standardization in the system of professional education and training in Great Britain]: metodychni rekomendatsii. Kyiv [in Ukrainian].
Luk’ianchenko, N. D., & Larycheva, H. V. (2011). Problema yakosti profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv [The problem of the quality of professional training of specialists]. Visnyk Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia [Bulletin of the Eastern Ukrainian National University named after Volodymyr Dahl], 16, 50-53 [in Ukrainian].
Bibik, N. M. (Ed.). (2010). Metodychni rekomendatsii z realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu u zmisti osvity ta navchalno-vykhovnomu protsesi zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Methodological recommendations for the implementation of the competence approach in the content of education and the educational process of general educational institutions]: analitychnyi zvit za rezultatamy doslidzhennia. Kyiv [in Ukrainian].
Bakhmat, N. V. (Comp.). (2014). Modeliuvannia portfolio pedahoha [Modeling a teacher's portfolio]: navch.-metod. posibnyk. Kam’ianets-Podilskyi: PP Buinytskyi O.A. [in Ukrainian].
Kremenia, V. H., & Kovbasiuka, Yu. V. (Eds.). (2014). Osvita doroslykh [Adult education]: entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv: Osnova [in Ukrainian].
Pisariev, V., & Pisarieva, V. Ob’iektyvne otsiniuvannia – fundamentalna zadacha [Objective assessment is a fundamental task]. Retrieved from http://ru.osvita.ua/school/method/6590/ [in Ukrainian].
Polozhennia pro sertyfikatsiiu pedahohichnykh pratsivnykiv [Regulations on the certification of teaching staff]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1190-2018-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii [On the approval of the National Framework of Qualifications]: postanova KMU № 1341 vid 23.11.2011. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-p#Text [in Ukrainian].
Shevchuk, S. S. (2023). Systema pedahohichnoho kontroliu ta otsiniuvannia yak faktor zabezpechennia yakosti profesiinoi osvity [The system of pedagogical control and evaluation as a factor in ensuring the quality of professional education]: navch.-metod. posib. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPNU [in Ukrainian].
Shevchuk, S. S., & Kulishov, V. S. (2021). Dydaktyka profesiinoi osvity: praktyko-zoriientovanyi aspekt [Didactics of professional education: practice-oriented aspect]: navch.-metod. posib. Bila Tserkva: BINPO DZVO “UMO” NAPNU [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).