Формування медіакультури у майбутніх керівників закладів освіти: управлінський
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-35-40Ключові слова:
медіаосвіта; медіакультура; керівник закладів освіти; фактори; критерії медіакультури; вектори розвитку медіакультури керівників закладів освітиАнотація
Розглянуто механізми формування медіакультури у майбутніх керівників закладів освіти. На основі аналізу теоретичних підходів дослідження встановлено, що «медіакультура» – це культура сприймання і виробництва соціальними групами та соціумом у цілому сукупності інформаційно-комунікаційних засобів, що функціонують у суспільстві, знакових систем, технологій комунікації, пошуку, збирання, виробництва і передавання інформації.
З’ясовано, що на формування медіакультури керівників закладів освіти може впливати декілька соціальних і контекстуальних факторів, серед яких: взаємодія та соціалізація, професійний розвиток, організаційна культура, практики, що ґрунтуються на дослідженнях і фактичних даних.
На першому підготовчому етапі формування медіакультури здобувачами була проаналізована Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція), а також декілька онлайн-курсів і проєктів. На другому практичному етапі виокремлені фактори, критерії сформованості медіакультури керівників і вектори, за якими може відбуватися розвиток медіакультури керівника закладу освіти.
Отже, медіакультура створює нове середовище існування, нову реальність, нові вимоги до професіоналізму керівника закладу освіти, що передбачає високий рівень медіакультури. Сформована на високому рівні медіакультура керівників закладів загальної середньої освіти надає можливість управлінцю стати інноваційним, активно діяти в медійному просторі освітнього середовища, застосовуючи новітні досягнення науки та техніки. Тому медіакультура має стати частиною сучасної управлінської культури та інструментом взаємозацікавленої комунікативної співпраці всіх учасників освітнього процесу.
Посилання
Баришполець О. Т., Найдьонова Л. А., Мироненко Г. В., Голубєва О. Є., Різун В. В. Медіакультура особистості: соціально-психологічний підхід : навч. посіб. Київ : Міленіум, 2009. 440 c. URL: http://balakliya-school2.edu.kh.ua/Files/downloads/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BF%D0%BE%20%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%B0%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%96.pdf
Губар Є. Медіакультура крізь призму когнітивного стилю сприйняття інформації. URL: http://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/2017/06/Gubar-YE.V.-Mediakultura-kriz-pryzmu-kognityvnogo-stylyu-spryjnyattya-informatsiyi-.docx.pdf
Іванов В., Волошенюк О. Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник / за наук. ред. В. В. Різуна. Київ : Центр вільної преси, 2012. 352 с.
Концепція впровадження медіаосвіти в Україні. URL: http://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/2016/12/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%8F-%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%B0%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf
Масол Л. Медіакультура. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; гол. ред. В.Г.Кремень. Київ : Юнірком Інтер, 2008. С. 479–481.
Нетреба М. Поняття «медіаосвіта» та «медіаграмотність» в аспекті якості викладання журналістикознавчих дисциплін. Інтернаціоналізація вищої освіти України в умовах полікультурного світового простору: стан, проблеми, перспективи : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Маріуполь, 18–19 квітня 2018 р. Маріуполь : МДУ, 2018. C. 315–317. URL: http://repository.mdu.in.ua/jspui/bitstream/123456789/1117/1/poniattia_mediaosvita.pdf
Приходькіна Н. О. Медіаосвіта учнів у шкільництві англомовних країн : монографія. Київ ; Тернопіль : Крок, 2020. 412 с.
References
Baryshpolets, O. T., Naidonova, L. A., Myronenko, H. V., Holubea, O. Ie., & Rizun, V. V. (2009). Mediakultura osobystosti: sotsialno-psykholohichnyi pidkhid [Media culture of personality: a social-psychological approach]: navchalnyi posibnyk. Kyiv. Retrieved from http://balakliya-school2.edu.kh.ua/Files/downloads/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BF%D0%BE%20%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%B0%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%96.pdf [in Ukrainian].
Hubar, Ye. (2017). Mediakultura kriz pryzmu kohnityvnoho styliu spryiniattia informatsii [Media culture through the prism of the cognitive style of information perception]. Retrieved from http://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/2017/06/Gubar-YE.V.-Mediakultura-kriz-pryzmu-kognityvnogo-stylyu-spryjnyattya-informatsiyi-.docx.pdf [in Ukrainian].
Ivanov, V., & Volosheniuk, O. (2012). Mediaosvita ta mediahramotnist [Media education and media literacy]: pidruchnyk. Kyiv: Tsentr vilnoi presy [in Ukrainian].
Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini [Concept of implementation of media education in Ukraine]. (2016). Retrieved from http://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/2016/12/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%8F-%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%B0%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf [in Ukrainian].
Masol, L. (2008). Mediakultura [Media culture]. In V. H. Kremen (Ed.), Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education] (p. 479-481). Kyiv: Yunirkom Inter [in Ukrainian].
Netreba, M. (2018). Poniattia «mediaosvita» ta «mediahramotnist» v aspekti yakosti vykladannia zhurnalistykoznavchykh dystsyplin [The concepts of "media education" and "media literacy" in the aspect of the quality of teaching journalism disciplines]. In Internatsionalizatsiia vyshchoi osvity Ukrainy v umovakh polikulturnoho svitovoho prostoru: stan, problemy, perspektyvy [Internationalization of higher education of Ukraine in the conditions of the multicultural world space: state, problems, prospects]: materialy II mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 315-317). Mariupol: MDU. Retrieved from http://repository.mdu.in.ua/jspui/bitstream/123456789/1117/1/poniattia_mediaosvita.pdf [in Ukrainian].
Prykhodkina, N. O. (2020). Mediaosvita uchniv u shkilnytstvi anhlomovnykh krain [Media education of students in schools in English-speaking countries]: monohofiia. Kyiv; Ternopil: Krok [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).