Діяльнісний підхід у Новій українській школі: історія, сучасність, перспективи
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-76-83Ключові слова:
діяльнісний підхід; мануальна праця; теорія прагматизму; таксономія Блума; «Щоденні 5»; «Щоденні 3»; Нова українська школаАнотація
Обґрунтовано актуальність дослідження проблеми застосування діяльнісного підходу у Новій українській школі. Виходячи з провідної ролі діяльнісного підходу в освітньому процесі Нової української школи розкрито нагальну потребу ретельного аналізу історичних передумов, сучасного стану і перспектив його реалізації. Схарактеризовано історичне підґрунтя виникнення і реалізації діяльнісного підходу, основу якого становить ідея мануальної праці в освітній діяльності молодших школярів у німецькій педагогіці (Й. Гутсмутс, Р. Зейдель, Г. Кершенштейнер, Г. Літц, Е. Мейман, А. Ферьєр), теорія прагматизму американської педагогічної думки (Дж. Дьюї, Г. Манн) і таксономія освітніх цілей американського психолога Б. Блума. Сучасний стан окресленої проблеми розкрито із позицій поєднання діяльнісного, інтегративного, особистісно орієнтованого підходів, педагогіки партнерства, а також реалізації технологій «Щоденні 5» і «Щоденні 3». Перспективи подальшого розроблення автори вбачають у спільному проєкті з уключення студентів спеціальності 013 Початкова освіта у впровадження діяльнісного підходу під час аудиторних занять, практичної підготовки, участі в інших освітніх проєктах, зокрема, «Шкільний день», «Help school», «Традиції козацької педагогіки». Своєю чергою, упровадження діяльнісного підходу потребує оновлення освітніх компонентів програми фахової підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.
Посилання
Біографія Гораса Манна. URL: http://surl.li/irkid (дата звернення 12.06.2023)
Наукові підходи до педагогічних досліджень : монографія / за заг. ред. В. І. Лозової. Харків : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф», 2012. 348 с.
Нова українська школа : порадник для вчителя / під заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : ВД «Плеяди», 2017. 206 с.
Технологія «Щоденні 5» як засіб формування мовної особистості молодшого школяра на уроках української мови. URL: http://surl.li/irezg (дата звернення 12.06.2023)
Шпак В. П. Реабілітаційна діяльність зарубіжних і вітчизняних виправно-виховних закладів XIX – початку XX ст. : монографія. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2005. 336 с.
«Щоденні 3» технологія для розвитку математичних навичок учнів. URL: http://surl.li/fkqks (дата звернення 12.06.2023)
Boushey Gail, Moser Joan. The CAFÉ book: engaging all students in daily literacy assessment and instruction. Stenhouse Publishers. (2009). URL: http://surl.li/irfib (дата звернення: 12.06.2023)
Dacey Linda, Collins Anne. Zeroing in on Number and Operations, Grades 1-2: Key Ideas and Common Misconceptions. Stenhouse Publishers, 2010.
Diller Debbie. Math Work Stations: Independent Learning You Can Count On, K-2. Stenhouse Publishers, 2011.
Roy N., Olsson M. Horace Mann. The Great American Educator. Celebration Horase Mann : Statue Dedication held at Horace Mann Square, Franklin, Massachusetts, Sunday, May 7 : designed and printed by Graphic Communications students at Tri-County Regional Vocational Technical High School. Franklin, 2017.
References
Biohrafiya Horasa Manna [Biography of Horace Mann]. Retrieved from http://surl.li/irkid [in Ukrainian].
Lozova, V. I. (Ed.). (2012). Naukovi pidkhody do pedahohichnykh doslidzhen [Scientific approaches to pedagogical research]: monohrafiya. Kharkiv: Virovets A.P. «Apostrophe» [in Ukrainian].
Bibyk, N. M. (Ed.). (2017). Nova ukrayinska shkola [The new Ukrainian school]: poradnyk dlya vchytelya. Kyiv: Pleyady [in Ukrainian].
Tekhnolohiya «Shchodenni 5» yak zasib formuvannya movnoyi osobystosti molodshoho shkolyara na urokakh ukrayins’koyi movy [«Daily 5» technology as a means of forming the language personality of a junior high school student in Ukrainian language lessons]. Retrieved from http://surl.li/irezg [in Ukrainian].
Shpak, V. P. (2005). Reabilitatsiyna diyalnist zarubizhnykh i vitchyznyanykh vypravno-vykhovnykh zakladiv XIX – pochatku XX st. [Rehabilitation activities of foreign and domestic correctional institutions of the 19th - early 20th centuries: monograph]: monohrafiya. Poltava: АСМІ [in Ukrainian].
«Shchodenni 3» tekhnolohiya dlya rozvytku matematychnykh navychok uchniv [«Daily 3» technology for the development of students’ mathematical skills]. Retrieved from http://surl.li/fkqks [in Ukrainian].
Boushey, Gail, & Moser, Joan. (2009). The CAFÉ book: engaging all students in daily literacy assessment and instruction. Stenhouse Publishers. Retrieved from http://surl.li/irfib [in English].
Dacey, Linda, & Collins, Anne. (2010). Zeroing in on Number and Operations, Grades 1-2: Key Ideas and Common Misconceptions. Stenhouse Publishers [in English].
Diller, Debbie. (2011). Math Work Stations: Independent Learning You Can Count On, K-2. Stenhouse Publishers [in English].
Roy, N., & Olsson, M. (2017). Horace Mann. The Great American Educator. Celebration Horase Mann : Statue Dedication held at Horace Mann Square, Franklin, Massachusetts, Sunday, May 7: designed and printed by Graphic Communications students at Tri-County Regional Vocational Technical High School. Franklin [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).