Діяльнісний підхід у Новій українській школі: історія, сучасність, перспективи

Автор(и)

  • Валентина Павлівна Шпак Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0003-0913-6150
  • Ірина Миколаївна Мойсієнко Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0009-0006-6993-3337

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-76-83

Ключові слова:

діяльнісний підхід; мануальна праця; теорія прагматизму; таксономія Блума; «Щоденні 5»; «Щоденні 3»; Нова українська школа

Анотація

Обґрунтовано актуальність дослідження проблеми застосування діяльнісного підходу у Новій українській школі. Виходячи з провідної ролі діяльнісного підходу в освітньому процесі Нової української школи розкрито нагальну потребу ретельного аналізу історичних передумов, сучасного стану і перспектив його реалізації. Схарактеризовано історичне підґрунтя виникнення і реалізації діяльнісного підходу, основу якого становить ідея мануальної праці в освітній діяльності молодших школярів у німецькій педагогіці (Й. Гутсмутс, Р. Зейдель, Г. Кершенштейнер, Г. Літц, Е. Мейман, А. Ферьєр), теорія прагматизму американської педагогічної думки (Дж. Дьюї, Г. Манн) і таксономія освітніх цілей американського психолога Б. Блума. Сучасний стан окресленої проблеми розкрито із позицій поєднання діяльнісного, інтегративного, особистісно орієнтованого підходів, педагогіки партнерства, а також реалізації технологій «Щоденні 5» і «Щоденні 3». Перспективи подальшого розроблення автори вбачають у спільному проєкті з уключення студентів спеціальності 013 Початкова освіта у впровадження діяльнісного підходу під час аудиторних занять, практичної підготовки, участі в інших освітніх проєктах, зокрема, «Шкільний день», «Help school», «Традиції козацької педагогіки». Своєю чергою, упровадження діяльнісного підходу потребує оновлення освітніх компонентів програми фахової підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.

Біографії авторів

Валентина Павлівна Шпак, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри початкової освіти

Ірина Миколаївна Мойсієнко, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

старша викладачка кафедри початкової освіти

Посилання

Біографія Гораса Манна. URL: http://surl.li/irkid (дата звернення 12.06.2023)

Наукові підходи до педагогічних досліджень : монографія / за заг. ред. В. І. Лозової. Харків : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф», 2012. 348 с.

Нова українська школа : порадник для вчителя / під заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : ВД «Плеяди», 2017. 206 с.

Технологія «Щоденні 5» як засіб формування мовної особистості молодшого школяра на уроках української мови. URL: http://surl.li/irezg (дата звернення 12.06.2023)

Шпак В. П. Реабілітаційна діяльність зарубіжних і вітчизняних виправно-виховних закладів XIX – початку XX ст. : монографія. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2005. 336 с.

«Щоденні 3» технологія для розвитку математичних навичок учнів. URL: http://surl.li/fkqks (дата звернення 12.06.2023)

Boushey Gail, Moser Joan. The CAFÉ book: engaging all students in daily literacy assessment and instruction. Stenhouse Publishers. (2009). URL: http://surl.li/irfib (дата звернення: 12.06.2023)

Dacey Linda, Collins Anne. Zeroing in on Number and Operations, Grades 1-2: Key Ideas and Common Misconceptions. Stenhouse Publishers, 2010.

Diller Debbie. Math Work Stations: Independent Learning You Can Count On, K-2. Stenhouse Publishers, 2011.

Roy N., Olsson M. Horace Mann. The Great American Educator. Celebration Horase Mann : Statue Dedication held at Horace Mann Square, Franklin, Massachusetts, Sunday, May 7 : designed and printed by Graphic Communications students at Tri-County Regional Vocational Technical High School. Franklin, 2017.

References

Biohrafiya Horasa Manna [Biography of Horace Mann]. Retrieved from http://surl.li/irkid [in Ukrainian].

Lozova, V. I. (Ed.). (2012). Naukovi pidkhody do pedahohichnykh doslidzhen [Scientific approaches to pedagogical research]: monohrafiya. Kharkiv: Virovets A.P. «Apostrophe» [in Ukrainian].

Bibyk, N. M. (Ed.). (2017). Nova ukrayinska shkola [The new Ukrainian school]: poradnyk dlya vchytelya. Kyiv: Pleyady [in Ukrainian].

Tekhnolohiya «Shchodenni 5» yak zasib formuvannya movnoyi osobystosti molodshoho shkolyara na urokakh ukrayins’koyi movy [«Daily 5» technology as a means of forming the language personality of a junior high school student in Ukrainian language lessons]. Retrieved from http://surl.li/irezg [in Ukrainian].

Shpak, V. P. (2005). Reabilitatsiyna diyalnist zarubizhnykh i vitchyznyanykh vypravno-vykhovnykh zakladiv XIX – pochatku XX st. [Rehabilitation activities of foreign and domestic correctional institutions of the 19th - early 20th centuries: monograph]: monohrafiya. Poltava: АСМІ [in Ukrainian].

«Shchodenni 3» tekhnolohiya dlya rozvytku matematychnykh navychok uchniv [«Daily 3» technology for the development of students’ mathematical skills]. Retrieved from http://surl.li/fkqks [in Ukrainian].

Boushey, Gail, & Moser, Joan. (2009). The CAFÉ book: engaging all students in daily literacy assessment and instruction. Stenhouse Publishers. Retrieved from http://surl.li/irfib [in English].

Dacey, Linda, & Collins, Anne. (2010). Zeroing in on Number and Operations, Grades 1-2: Key Ideas and Common Misconceptions. Stenhouse Publishers [in English].

Diller, Debbie. (2011). Math Work Stations: Independent Learning You Can Count On, K-2. Stenhouse Publishers [in English].

Roy, N., & Olsson, M. (2017). Horace Mann. The Great American Educator. Celebration Horase Mann : Statue Dedication held at Horace Mann Square, Franklin, Massachusetts, Sunday, May 7: designed and printed by Graphic Communications students at Tri-County Regional Vocational Technical High School. Franklin [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-05

Як цитувати

Шпак, В. П., & Мойсієнко, І. М. (2023). Діяльнісний підхід у Новій українській школі: історія, сучасність, перспективи . Імідж сучасного педагога, (4(211), 76–83. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-76-83