Дитяча література як засіб формування особистості учнів початкових класів
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-104-109Ключові слова:
дитяча книга; дитяча література; література для дітей та юнацтва; дитяча художня література; дитячий письменник; виховання; розвиток; педагогічна освіта; рідна мова; українська мова; педагогАнотація
Аналізується роль і значення дитячої книги, літератури дитячого кола читання загалом, що впливає на формування особистості дитини, знання нею рідної мови та формує особисту, духовну культуру, ціннісно-орієнтаційну систему особистості.
Дитяча література може бути потужним засобом формування особистості учнів початкових класів. Може допомогти сформувати їхнє розуміння світу, прищепити цінності та переконання та виховати здатність до співпереживання. Через історії персонажів діти можуть навчитися критично мислити та розвивати власну думку, можуть краще зрозуміти різні культури.
Окрім навчання цінностям і переконанням, дитяча література також дає можливість учням досліджувати власні почуття та емоції. Читаючи історії про персонажів, які мають справу з подібними проблемами, вони можуть краще зрозуміти власні емоції та емоції інших. Це допомагає їм розвивати емоційний інтелект, необхідний для розвитку здорових стосунків як з однолітками, так і з дорослими.
Посилання
Аніщук А., Мойсєєнко Ю. Дитяча література як засіб формування світосприйняття у дітей 5-6 років. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 28. С. 102–107. URL: https://op.ua/images/common/3/6/8/1/5f8cb4e4a1472.pdf
Вавілова І. В. Дитяча література як засіб формування особистості дитини (друга половина XIX – початок XX ст.) : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.01. Харків, 2008. 22 с.
Ватаманюк Г. П. Художня література як засіб формування духовного світу дитини. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського держ. університету. Педагогічна. 2007. Вип. ХІІІ. С. 237–240.
Грипич С. Н. Роль дитячої художньої літератури у формуванні особистості та мовного розвитку дитини. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2012. Вип. 5. С. 136–139.
Долматова Д. Т. Особистість та рушійні сили розвитку особистості. Психологічні умови становлення особистості у сучасному суспільстві : матеріали Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конфер. (Кропивницький, 20 березня 2017 р.) : URL: https://www.cuspu.edu.ua/ua/konferentsii-2016-2017-n-r/vseukrainska-naukovo-praktychna-internet-konferentsiiapsykholohichni-umovy-stanovlennia-osobystosti-u-suchasnomususpilstvi/prohrama/6221-osobystist-ta-rushiyni-syly-rozvytku-osobystosti
Качак Т. Б. Українська література для дітей та юнацтва : підручник. Київ : Академія, 2016. 352 с.
Комарівська Н. Літературна освіта дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в контексті естетичного виховання. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Педагогіка і психологія. 2020. № 61. С. 83–88.
Нежива Л., Паламар C. Інноваційні технології в літературній освіті майбутніх учителів початкової школи. Освітологічний дискурс. 2020. Том 31. №4. С. 129.
Овдійчук Л. М. Курс «Дитяча література» у контексті гуманітарної освіти майбутніх словесників. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2741/Ovdiichuk.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Снісар Н. О. Візуальне сприйняття як невід'ємна частина процесу образного мислення та творчості студентів-дизайнерів. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2011. № 2. С. 78–79. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2011_2_22
Шалагінов Б. Б. Дитяча література і соціалізація майбутньої особистості. Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. 2011. № 11/12. С. 3–6.
Шалагінов Б., Назаров Н. Великий світ маленького дитинства. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2550/Shalaginov_Velikiy_svit_malenkoho.pdf?sequence=5&isAllowed=y
References
Anishchuk, A., & Moiseenko, Y. (2020). Dytiacha literatura yak zasib formuvannia svitospryiniattia u ditei 5-6 rokiv [Children’s literature as a means of forming worldview in children 5-6 years]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 28, 102-107. Retrieved from https://op.ua/images/common/3/6/8/1/5f8cb4e4a1472.pdf [in Ukrainian].
Vavilova, I. V. (2008). Dytiacha literatura yak zasib formuvannia osobystosti dytyny (druha polovyna XIX – pochatok XX st.) [Children's literature as a means of forming the child's personality (second half of XIX - early XX century)]. (Extended abstract of PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Vatamaniuk, H. P. (2007). Khudozhnia literatura yak zasib formuvannia dukhovnoho svitu dytyny [Fiction as a means of forming a child's spiritual world]. Zbirnyk naukovykh prats Kam’ianets-Podilskoho derzh. universytetu. Pedahohichna [Collection of scientific works of the Kamianets-Podilskyi state. university Pedagogical], XIII, 237-240 [in Ukrainian].
Gripych, S. N. (2012). Rol dytiachoi khudozhnoi literatury u formuvanni osobystosti ta movnoho rozvytku dytyny [The role of children's fiction in the formation of personality and language development of the child]. Onovlennia zmistu, form ta metodiv navchannia i vykhovannia v zakladakh osvity [Updating the content, forms and methods of education and upbringing in educational institutions], 5, 136-139. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ozfm_2012_5_32 [in Ukrainian].
Dolmatova, D. T. (2017). Osobystist ta rushiini syly rozvytku osobystosti [Personality and driving forces of personality development]. Retrieved from https://www.cuspu.edu.ua/ua/konferentsii-2016-2017-n-r/vseukrainska-naukovo-praktychna-internet-konferentsiiapsykholohichni-umovy-stanovlennia-osobystosti-u-suchasnomususpilstvi/prohrama/6221-osobystist-ta-rushiyni-syly-rozvytku-osobystosti [in Ukrainian].
Kachak, T. B. (2016). Ukrainska literatura dlia ditei ta yunatstva [Ukrainian literature for children and youth]: pidruchnyk. Kyiv: Academy [in Ukrainian].
Komarivska, N. (2020). Literaturna osvita ditey̆ doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku v konteksti estetychnoho vykhovannia [Literary education of children of preschool and primary school age in the context of aesthetic education]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhay̆la Kotsiubynskoho. Pedahohika i psykholohiia [Scientific notes of Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsyubynskyi. Pedagogy and psychology], 61, 83-88 [in Ukrainian].
Nezhyva, L., & Palamar, C. (2020). Innovatsiini tekhnolohii v literaturnii osviti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Innovative technologies in the literary education of future primary school teachers]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational Discourse], 31, 129 [in Ukrainian]
Ovdiychuk, L. M. Kurs «Dytiacha literatura» u konteksti humanitarnoi osvity maibutnikh slovesnykiv [Course "Children's Literature" in the context of humanitarian education of future linguists]. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2741/Ovdiichuk.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].
Snisar, N. O. (2011). Vizualne spryiniattia yak nevidiemna chastyna protsesu obraznoho myslennia ta tvorchosti studentiv-dyzaineriv [Visual perception as an integral part of the process of figurative thinking and creativity of design students]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts], 2, 78-79. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2011_2_22 [in Ukrainian].
Shalaginov, B. B. (2011). Dytiacha literatura i sotsializatsiia maibutnoi osobystosti [Children's literature and socialization of the future personality]. Vsesvitnia literatura v serednikh navchalnykh zakladakh Ukrainy [World literature in secondary schools of Ukraine], 11/12, 3-6 [in Ukrainian].
Shalaginov, B., & Nazarov, N. Velykyi svit malenkoho dytynstva [The great world of childhood]. Retrieved from http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2550/Shalaginov_Velikiy_svit_malenkoho.pdf?sequence=5&isAllowed=y [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).