Розвиток дослідницької компетентності майбутніх учителів інформатики шляхом міжкафедральних освітньо-наукових проєктів

Автор(и)

  • Олен Борисівна Кобильська Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0002-4210-1534
  • Олена Сергіївна Грицюк Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0003-2117-626X
  • Віктор Павлович Ляшенко Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0002-4538-631X
  • Лариса Петрівна Максимова Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0001-7197-3254

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-54-59

Ключові слова:

дослідницька компетентність, вчитель інформатики, міжкафедральна інтеграція, освітньо-наукові проєкти, професійна підготовка, студентський освітньо-науковий гурток, проблемна група

Анотація

 Розглядається потенціал студентського міжкафедрального освітньо-наукового гуртка в аспекті розвитку дослідницької компетентності майбутніх учителів інформатики. Акцентовано увагу на важливості дослідницької компетентності для вчителів інформатики НУШ. Узагальнюється річний досвід функціонування студентського міжкафедрального освітньо-наукового гуртка «Інноваційні педагогічні технології у шкільній освіті», аналізуються освітньо-наукові заходи, які проводилися у його межах. На основі фінального опитування учасників гуртка робиться висновок про набуті здобувачами освіти компетентності та практичне втілення отриманих знань у науково-дослідницьку діяльність. Підкреслюється ефективність проєкту в аспекті підготовки вчителів до міжпредметної інтеграції, проведення бінарних уроків, і загалом – для розширення діапазону студентських наукових досліджень, активізації обміну знаннями з різних галузей.

Біографії авторів

Олен Борисівна Кобильська, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

доктор технічних наук, професор, професор кафедри інформатики і вищої математики

Олена Сергіївна Грицюк, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

кандидатка педагогічних наук, доцентка, завідувачка кафедри інформатики і вищої математики

Віктор Павлович Ляшенко, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

доктор технічних наук, професор, професор кафедри інформатики і вищої математики

Лариса Петрівна Максимова, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри інформатики і вищої математики

Посилання

Головань М. С., Яценко В. В. Сутність та зміст поняття «дослідницька компетентність». Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі : зб. наук. праць. Вип. VII. Кривий Ріг : Видавничий відділ НМетАУ, 2012. С. 55–62.

Жалдак М. І., Рамський Ю. С., Рафальська М. В. Модель системи соціально-професійних компетентностей вчителя інформатики. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2009. № 7 (14). С. 3–10.

Карпова Л. Дослідницька компетентність вчителя Нової української школи. Молодь і ринок. 2019. № 1. С. 85–89.

Криворучко І. І. Місце дослідницької компетентності майбутнього вчителя інформатики в системі ключових компетентностей. Moderní aspekty vědy. 2022. Т. 25. С. 211–220.

Криворучко І. І. Формування дослідницької компетентності в майбутніх вчителів інформатики. Сучасні фізичні знання як основа інтеграції змісту шкільної природничої освіти : Всеукр. наук.-практ. конф., м. Умань, 24–25 лист. 2021 р. Умань, 2021. С. 185–187.

Любчак Н. Особливості формування дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти – майбутніх учителів української мови та літератури у процесі проєктної діяльності: дані емпіричного дослідження. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 32, т. 2. С. 171–176.

Любчак Н. М. Теоретичні аспекти визначення сутності дослідницької компетентності майбутнього вчителя. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 39 (4). С. 33–40.

Павлова Н. С. Професійна компетентність майбутнього вчителя інформатики як основа підготовки до діяльності у закладах загальної середньої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 67, т. 2. С. 100–106.

Попович І. Є. Формування дослідницької компетенції як важлива складова професіоналізму вчителя. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 32. С. 155–156.

Проєкт Стандарту вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 01 Освіта / Педагогіка спеціальності 014 «Середня освіта (за предметними спеціальностями». URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-standartu-vishoyi-osviti-zi-specialnosti-014-serednya-osvita-na-pershomu-bakalavrskomu-rivni-vishoyi-osviti

Сікора Я. Б. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя інформатики. Професійна підготовка вчителів в умовах упровадження кредитно-модульної системи : матеріали Всеукр. наук.-метод. конфер. / редкол.: В. О. Огнев’юк, Л. Л. Хоружа, О. В. Караман та ін. Київ : КМПУ ім. Б. Д. Грінченка, 2007. С. 49–53.

Щербань І., Савченко В. Сутність поняття «дослідницька компетентність» у вітчизняній та зарубіжній літературі. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2022. № 2 (6). С. 240–247.

References

Golovan, M. S., & Yatsenko, V. V. (2012). Sutnist ta zmist ponyattya «doslidnytska kompetentnist» [The essence and meaning of the concept of «research competence»]. In Teoriya ta metodyka navchannya fundamentalnyh dystsyplin u vyshchiy shkoli [Theory and teaching methods of fundamental disciplines in higher education]: zbirnyk naukovykh prats (Vol. VII, pp. 55-62). Kryvyi Rih: Publishing Department of NMetAU [in Ukrainian].

Zhaldak, M. I., Ramskyi, YU. S., & Rafalska, M. V. (2009). Model systemy sotsialno-profesiynyh kompetentnostey vchytelya informatyky [Model of the system of socio-professional competences of the informatics teacher]. Naukovyy chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Kompyuterno-oriyentovani systemy navchannya [Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Computer-oriented learning systems], 7 (14), 3-10 [in Ukrainian].

Karpova, L. (2019). Doslidnytska kompetentnist vchytelya Novoyi ukrayinskoyi shkoly [Research competence of the teacher of the New Ukrainian School]. Molod i rynok [Youth and market], 1, 85-89 [in Ukrainian].

Kryvoruchko, I. I. (2022). Mistse doslidnytskoyi kompetentnosti maybutnoho vchytelya informatyky v systemi klyuchovykh kompetentnostey [The place of the research competence of the future computer science teacher in the system of key competences]. Moderní aspekty vědy [Modern aspects of science], 25, 211-220 [in Ukrainian].

Kryvoruchko, I. I. (2021). Formuvannya doslidnytsʹkoyi kompetentnosti v maybutnikh vchyteliv informatyky [Formation of research competence in future informatics teachers]. In Suchasni fizychni znannya yak osnova intehratsiyi zmistu shkilʹnoyi pryrodnychoyi osvity [Modern physical knowledge as a basis for integrating the content of school science education]: Vseukr. science and practice conference (pp. 185-187). Uman [in Ukrainian].

Lyubchak, N. (2020). Osoblyvosti formuvannya doslidnytsʹkoyi kompetentnosti zdobuvachiv vyshchoyi osvity – maybutnikh uchyteliv ukrayinsʹkoyi movy ta literatury u protsesi proyektnoyi diyalʹnosti: dani empirychnoho doslidzhennya [Peculiarities of formation of research competence of students of higher education – future teachers of Ukrainian language and literature in the process of project activities: empirical research data]. Aktualni pytannya humanitarnyh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 32, 2, 171-176 [in Ukrainian].

Lyubchak, N. M. (2013). Teoretychni aspekty vyznachennya sutnosti doslidnytskoyi kompetentnosti maybutnoho vchytelya [Theoretical aspects of determining the essence of the future teacher's research competence]. Problemy suchasnoyi pedahohichnoyi osvity. Pedahohika i psykholohiya [Problems of modern pedagogical education. Pedagogy and psychology], 39 (4), 33-40 [in Ukrainian].

Pavlova, N. S. (2019). Profesiyna kompetentnist maybutnoho vchytelya informatyky yak osnova pidhotovky do diyalnosti u zakladakh zahalnoyi serednoyi osvity [Professional competence of the future computer science teacher as a basis for preparation for activities in general secondary education institutions]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalnoosvitniy shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 67, 2, 100-106 [in Ukrainian].

Popovych, I. E. (2014). Formuvannya doslidnytskoyi kompetentsiyi yak vazhlyva skladova profesionalizmu vchytelya [Formation of research competence as an important component of teacher professionalism]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriya: Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work], 32, 155-156 [in Ukrainian].

Proyekt Standartu vyshchoyi osvity Ukrayiny pershoho (bakalavrskoho) rivnya vyshchoyi osvity haluzi znan 01 Osvita / Pedahohika spetsialʹnosti 014 «Serednya osvita (za predmetnymy spetsialnostyamy» [Project of the Standard of Higher Education of Ukraine of the first (bachelor) level of higher education of the field of knowledge 01 Education / Pedagogy of the specialty 014 "Secondary education (by subject specialties)"]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-standartu-vishoyi-osviti-zi-specialnosti-014-serednya-osvita-na-pershomu-bakalavrskomu-rivni-vishoyi-osviti [in Ukrainian].

Sikora, Y. B. (2007). Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnoho vchytelya informatyky [Formation of professional competence of the future computer science teacher]. In V. O. Ohneviuk, L. L. Khoruzha, O. V. Karaman (Eds.), Profesiyna pidhotovka vchyteliv v umovakh uprovadzhennya kredytno-modulnoyi systemy [Professional training of teachers in the context of the implementation of the credit-module system]: materialy Vseukrayinskoyi naukovo-metodychnoyi konferentsiyi (pp. 49-53). Kyiv: KMPU im. B. D. Hrinchenka [in Ukrainian].

Shcherban, I., & Savchenko, V. (2022). Sutnist ponyattya «doslidnytska kompetentnist» u vitchyznyaniy ta zarubizhniy literature [The essence of the concept of «research competence» in domestic and foreign literature]. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoyi shkoly [Psychological and pedagogical problems of the modern school], 2 (6), 240-247 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Як цитувати

Кобильська, О. Б., Грицюк, О. С., Ляшенко, В. П., & Максимова, Л. П. (2023). Розвиток дослідницької компетентності майбутніх учителів інформатики шляхом міжкафедральних освітньо-наукових проєктів . Імідж сучасного педагога, (3(210), 54–59. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-54-59