Диверсифікація професійної підготовки педагогів початкової освіти із принципами Нової української школи

Автор(и)

  • Алла Анатоліївна Харківська Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Україна https://orcid.org/0000-0003-4782-1079
  • Ольга Василівна Молчанюк Комунальний заклад “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківської обласної ради, Україна https://orcid.org/0000-0002-4695-9917

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-12-18

Ключові слова:

професійна підготовка; майбутній педагог; початкова освіта; Нова українська школа; принцип; учні початкової школи; колектив учнів

Анотація

Висвітлено та схарактеризовано особливості організація диверсифікації професійної підготовки майбутніх педагогів початкової освіти як результат аналізу Стандарту та освітньо-професійної програми професійної підготовки 013 «Початкова освіта». З’ясовано сутність компонентів формули Нової української школи, які необхідно враховувати для успішної підготовки педагогів початкової освіти до самостійної майбутньої діяльності з метою всебічного розвитку учнів, взаємовідносин у колективі учнів. Обґрунтовано диверсифікацію професійної підготовки педагогів початкової освіти із принципами Нової української школи на засадах нового змісту, педагогіки партнерства, орієнтації на учня та колектив учнів, виховання на загальнолюдських цінностях, що дозволить забезпечити нове освітнє середовище для розвитку кожної дитини, а також якісну професійну підготовку сучасних кваліфікованих фахівців.

Біографії авторів

Алла Анатоліївна Харківська, Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

докторка педагогічних наук, професорка, проректорка з науково-педагогічної роботи

Ольга Василівна Молчанюк, Комунальний заклад “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківської обласної ради

докторка педагогічних наук, професорка,  професорка кафедри природничих дисциплін

Посилання

Гриневич Л. Концептуальні ідеї реформи «Нова українська школа» у світлі української педагогічної думки. Український педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 98–111. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-98-111

Джаман Т. В. Диверсифікація змісту неперервної підготовки вчителів початкової школи до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2019. Вип. 68. С. 64–68. URL: https://doi.org/10.31392/2311-5491/2019-68.15

Дубровська Л. О., Дешко О. О. Проблема готовності вчителів початкових класів до упровадження ідей реформи Нової української школи. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. 2018. № 3. С. 23–27.

Загальнодержавне моніторингове дослідження впровадження реформи НУШ : аналітична довідка. 2020. 59 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/10/Uprovadzhennya-NUSH_2020.pdf

Калита Н. Підготовка вчителя початкової школи в контексті сучасних освітніх парадигм. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип. 14. С. 265–269.

Калько І. В. Педагогіка партнерства як умова реалізації завдань розвитку особистості в контексті Нової української школи. Загальна педагогіка та історія педагогіки. 2020. Вип. 21, т. 1. С. 33–36. URL: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2019.21.1-6

Кравчинська Т. С. Реалізація принципів педагогіки партнерства в умовах упровадження концепції «Нова українська школа». Відкрита освіта: інноваційні технології та менеджмент : колект. монографія / за наук. ред. М. О. Кириченка, Л. М. Сергеєвої. Київ, 2018. С. 265–276.

Мачинська Н., Білик О. Диверсифікація змісту освіти в умовах ступеневої професійної підготовки майбутніх фахівців. Education: modern discourses. 2020. № 3. С. 105–112. URL: https://doi.org/10.37472/2617-3107-2020-3-10

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи / Міністерство освіти і науки України. Київ, 2016. 40 с.

Нова українська школа. Міністерство освіти і науки України: вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola

Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с.

Прокопенко А.О. Сучасні проблеми едукації майбутніх учителів в умовах діджиталізації освіти в теорії та практиці педагогічної науки. Вісник Черкаського нац. ун-ту ім. Б. Хмельницького. Педагогічні науки. 2021. № 3. С. 68–73.

Початкова освіта: освітньо-професійна програма першого бакалаврського рівня вищої освіти за спеціальністю 013 Початкова освіта / МОН ; КЗ «ХГПА» ХОР. Харків. 2021. 25 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1jDP7MaMjUcEcUwCtBUF-0d_o9P9nO5Tu/view

Сидоренко В. В. Концептуальні засади Нової української школи: ключові компетентності, ціннісні орієнтири, освітні результати. Методист. 2018. № 5. С. 4–21.

Стандарт вищої освіти України. Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти. Ступінь – бакалавр, галузь знань 01 «Освіта/Педагогіка» спеціальності 013 «Початкова освіта» : затверджено наказом МОН України від 23.03.2021 № 357. Київ, 2021. 22 с.

References

Hrynevych, L. (2022). Kontseptualni idei reformy «Nova ukrainska shkola» u svitli ukrainskoi pedahohichnoi dumky [Conceptual Ideas of the «New Ukrainian School» Reform in the Light of Ukrainian Pedagogical Thought]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian educational journal], 4, 98-111. Retrieved from https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-98-111 [in Ukrainian].

Dzhaman, T. V. (2019). Dyversyfikatsiia zmistu neperervnoi pidhotovky vchyteliv pochatkovoi shkoly do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Diversification of the content of continuous training of primary school teachers for professional activity in the conditions of inclusive education]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova [Scientific journal of NPU M.P. Dragomanova], 68, 64-68. Retrieved from https://doi.org/10.31392/2311-5491/2019-68.15 [in Ukrainian].

Dubrovska, L. O., & Deshko, O. O. (2018). Problema hotovnosti vchyteliv pochatkovykh klasiv do uprovadzhennia idei reformy Novoi ukrainskoi shkoly [The problem of primary school teachers' readiness to implement the ideas of the reform of the New Ukrainian School]. Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia [Scientific notes of NSU named after M. Gogol], 3, 23-27 [in Ukrainian].

Zahalnoderzhavne monitorynhove doslidzhennia vprovadzhennia reformy NUSh: analitychna dovidka [Nationwide monitoring study of the implementation of the NUS reform: an analytical report]. (2020). 59. Retrieved from https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/10/Uprovadzhennya-NUSH_2020.pdf [in Ukrainian].

Kalyta, N. (2015). Pidhotovka vchytelia pochatkovoi shkoly v konteksti suchasnykh osvitnikh paradyhm [Primary school teacher training in the context of modern educational paradigms]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Humanities science current issues], 14, 265-269 [in Ukrainian].

Kalko, I. V. (2020). Pedahohika partnerstva yak umova realizatsii zavdan rozvytku osobystosti v konteksti Novoi ukrainskoi shkoly [Pedagogy of partnership as a condition for the implementation of personality development tasks in the context of the New Ukrainian School]. Zahalna pedahohika ta istoriia pedahohiky [General Pedagogy, History of Pedagogy and Education], 21, 1, 33-36. Retrieved from https://doi.org/10.32843/2663-6085/2019.21.1-6 [in Ukrainian].

Kravchynska, T. S. (2018). Realizatsiia pryntsypiv pedahohiky partnerstva v umovakh uprovadzhennia kontseptsii «Nova ukrainska shkola» [Implementation of the principles of partnership pedagogy in the context of the implementation of the «New Ukrainian School» concept]. In M. O. Kyrychenko, L. M. Serheieva (Eds.), Vidkryta osvita: innovatsiini tekhnolohii ta menedzhment [Open Education: Innovative Technologies and Management]: kol. monohrafiia (pp. 265-276). Kyiv [in Ukrainian].

Machynska, N., & Bilyk, O. (2020). Dyversyfikatsiia zmistu osvity v umovakh stupenevoi profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Diversification of the content of education in the vocational training of future specialists]. Education: modern discourses, 3, 105-112. Retrieved from https://doi.org/10.37472/2617-3107-2020-3-10 [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school: conceptual foundations of secondary school reform]. (2016). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola [New Ukrainian school]. Ministerstv osvity i nauky Ukrainy: vebsait [Ministry of Education and Science of Ukraine: website]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola [in Ukrainian].

Bibyk, N. M. (Ed.). (2018). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [The new Ukrainian school: a teacher's guide]. Kyiv: Litera LTD [in Ukrainian].

Prokopenko, A. O. (2021). Suchasni problemy edukatsii maibutnikh uchyteliv v umovakh didzhytalizatsii osvity v teorii ta praktytsi pedahohichnoi nauky [Modern problems of education of future teachers in the conditions of digitalization of education in the theory and practice of pedagogical science]. Visnyk Cherkaskoho nats. un-tu im. B. Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Cherkasy National University named after B. Khmelnytskyi. Pedagogical sciences], 3, 68-73 [in Ukrainian].

Pochatkova osvita [Primary education]: osvitno-profesiina prohrama pershoho bakalavrskoho rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 013 Pochatkova osvita. (2021). Kharkiv. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1jDP7MaMjUcEcUwCtBUF-0d_o9P9nO5Tu/view [in Ukrainian].

Sydorenko, V. V. (2018). Kontseptualni zasady Novoi ukrainskoi shkoly: kliuchovi kompetentnosti, tsinnisni oriientyry, osvitni rezultaty [Conceptual foundations of the New Ukrainian School: key competencies, value orientations, educational results]. Metodyst [Methodist], 5, 4-21 [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy [Standard of higher education of Ukraine]. (2021). Pershyi (bakalavrskyi) riven vyshchoi osvity. Stupin – bakalavr, haluz znan 01 «Osvita/Pedahohika» spetsialnosti 013 «Pochatkova osvita» [First (bachelor) level of higher education. Bachelor's degree, field of knowledge 01 «Education/Pedagogy» specialty 013 «Primary education»]: nakaz MON Ukrainy 23.03.2021 № 357 Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-18

Як цитувати

Харківська, А. А., & Молчанюк, О. В. (2023). Диверсифікація професійної підготовки педагогів початкової освіти із принципами Нової української школи . Імідж сучасного педагога, (2(209), 12–18. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-12-18