Антропо-гуманістичні обрії педагогіки Івана Зязюна (до 85-річчя з Дня народження І. А. Зязюна) Усатенко Тамара
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-5-10Ключові слова:
педагогіка; естетика; гуманізм; етико-естетико-гуманістичні дослідження; атропо-гуманізм; кордоцентризмАнотація
Проаналізовано антропо-гуманістичні аспекти наукової спадщини академіка І. А. Зязюна. Зокрема відзначено, що організаційна, науково-філософська, естетично-мистецька, педагогічна діяльність ученого ґрунтувалася на взаємозвʼязку філософії і педагогіки, ціннісних орієнтирів та етико-естетико-гуманістичних інноваціях європейської освіти. Окреслено провідні освітні проблеми, які підняв учений. Обґрунтована думка, що втіливши емоційно-почуттєву сферу в концепцію педагогічної майстерності, академік І. А. Зязюн не лише збагатив педагогічну науку, але й привніс у сучасну освіту ідеї українського філософського кордоцентризму (філософії Серця), започаткованих у нашій культурі Г. Сковородою, П. Юркевичем, Т. Шевченком, П. Кулішем та ін. Автором підсумовано, що науковий доробок академіка І. А. Зязюна відображає як цивілізаційні, наукові, освітні проблеми, так і інтереси, прагнення української етнонації, її українознавчі, історичні, природні особливості.
Посилання
Вовк М., Грищенко Ю. Наукова школа академіка І. А. Зязюна: Аксіологічні актуалітети розвитку. Естетика і етика педагогічної дії. 2018. Вип. 18. С. 44–55.
Зязюн І. А. Моє село – центр світу, моя сільська школа − Всесвітня академія. Трибуна. 1998. № 11/12. С. 14/33.
Зязюн І. А. Моєму колезі – молодому вчителеві. Іван Андрійович Зязюн. Педагог. Вчений. Філософ : бібліографічний покажч. / упоряд. П. Н. Штома, наук. ред. Н. Г. Ничкало. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. С. 192–196.
Зязюн І. А. Педагогіка добра: ідеали і реалії. Київ : МАУП, 2000. 309 с.
Зязюн І. А. Філософські засади освіти в Україні. Філософія освіти в сучасній Україні : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 14-16 квітня. 1997. С. 61–63.
Каракоз Сусанна. Інтелігент духу. Освіта. 2003. 19-25 берез. С. 19–20.
Коноваленко Ольга. Майдани гідності Івана Зязюна. Освіта. 2014. 27 серп. С. 12–13.
Кримський С. Під сигнатурою Софії. Київ : ВД «Києво-Могилянська академія», 2008. 367 с.
Нагрибельний Я. Роль академіка Івана Зязюна в розвитку педагогічної освіти в Україні. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2019. № 1 (15). С. 89–98. URL: https://doi.org/10.35387/od.1(15).2019.89-98.
Наукова школа академіка Івана Зязюна у працях його соратників та учнів : матеріали VI Міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків, 28-29 трав. 2020 р. / за ред. О. Г. Романовського. Харків : НТУ «ХПІ», 2020. 517 с.
Усатенко Т. П. Українська національна школа: минуле і майбутнє. Київ : Наукова думка, 2003. 285 с.
References
Vovk, M., & Hryshchenko, Yu. (2018). Naukova shkola akademika I. A. Ziaziuna: Aksiolohichni aktualitety rozvytku [Scientific school of Academician I. A. Zyazyun: Axiological actualities of development]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action], 18, 44-55 [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (1998). Moie selo – tsentr svitu, moia silska shkola − Vsesvitnia akademiia [My village is the center of the world, my village school is the World Academy]. Trybuna [Tribune], 11/12, 14-33 [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (2018). Moiemu kolezi –molodomu vchytelevi [To my colleague, a young teacher]. In P. N. Shtoma (Comp.), Ivan Andriiovych Ziaziun. Pedahoh. Vchenyi. Filosof [Ivan Andriyovych Zyazyun. Teacher. Scientist. Philosopher]: bibliohrafichnyi pokazhch (pp. 192-196). Kyiv: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (2000). Pedahohika dobra: idealy i realii [Pedagogy of goodness: ideals and realities]. Kyiv: MAUP [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (1997). Filosofski zasady osvity v Ukraini [Philosophical foundations of education in Ukraine]. In Filosofiia osvity v suchasnii Ukraini [Philosophy of education in modern Ukraine]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 61-63). Kyiv [in Ukrainian].
Karakoz, Susanna. (2003). Intelihent dukhu [Intellectual spirit]. Osvita [Education], 19-25 berez., 19-20 [in Ukrainian].
Konovalenko, Olha. (2014). Maidany hidnosti Ivana Ziaziuna [Ivan Zyazyun's Maidan of Dignity]. Osvita [Education], 27 serpnia, 12-13 [in Ukrainian].
Krymskyi, S. (2008). Pid syhnaturoiu Sofii [Under the signature of Sofia]. Kyiv: VD «Kyievo-Mohylianska akademiia» [in Ukrainian].
Nahrybelnyi, Ya. (2019). Rol akademika Ivana Ziaziuna v rozvytku pedahohichnoi osvity v Ukraini [The role of Academician Ivan Zyazyun in the development of pedagogical education in Ukraine]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Adult education: theory, experience, perspectives], 1 (15), 89-98. Retrieved from https://doi.org/10.35387/od.1(15).2019.89-98 [in Ukrainian].
Romanovskyi, O. H. (Ed.). (2020). Naukova shkola akademika Ivana Ziaziuna u pratsiakh yoho soratnykiv ta uchniv [Academician Ivan Zyazyun's scientific school in the works of his associates and students]: materialy VI naukovo-praktychnoi konf. Kharkiv: NTU «KhPI» [in Ukrainian].
Usatenko, T. P. (2003). Ukrainska natsionalna shkola: mynule i maibutnie [Ukrainian national school: past and future]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).