Самоменеджмент і тайм-менеджмент як Soft Skills керівників і педагогів закладів освіти

Автор(и)

  • Надія Василівна Любченко Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Україна http://orcid.org/0000-0002-4247-340X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-37-44

Ключові слова:

soft skills; hard skills; уміння/навички, менеджмент; самоменеджмент (self-management); тайм-менеджмент (time-management); неперервний професійний розвиток

Анотація

Описано сутнісні характеристики понять «уміння/навички», «soft skills»; «hard skills» на основі аналізу праць зарубіжних і вітчизняних дослідників. Обґрунтовано актуальність та еволюцію самоменеджменту і тайм-менеджменту як накових напрямів. Визначено авторську позицію щодо самоменеджменту і тайм-менеджменту як soft skills («м’яких» навичок/умінь), складників професійної компетентності, їхнього технологічного аспекту в персональній організації праці керівників і працівників у сфері освіти в контексті неперервного професійного розвитку. Описано досвід практичного запровадження тематики self-management і time-management в діяльності закладу післядипломної освіти щодо підвищення кваліфікації керівників, науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої, післядипломної освіти.

Біографія автора

Надія Василівна Любченко, Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти» НАПН України

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри менеджменту освіти та права

Посилання

Александрович Т., Малинка М. Особливості застосування тайм-менеджменту в педагогічній діяльності. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи : [колект. монографія] / [наук. ред.: Я. Ґжесяк, І. Зимомря, В. Ільницький]. Конін ; Ужгород ; Перемишль ; Херсон : Посвіт, 2021. Т. 6: Проєктування суспільних та гуманітарних досліджень. С. 7–13.

Андрющенко К. А. Теоретичні аспекти самоменеджменту: умови виникнення і розвитку. Ефективна економіка. 2010. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=258

Бабчинська О. І., Мідляр А. К. Самоменеджмент як складова професійного розвитку персоналу. Ефективна економіка. 2016. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5151

Гриневич Л. Нова українська школа – старт реформи, участь громад. 2018. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/nush-1.pdf .

Губар О. Є., Якушев О. В. Тайм-менеджмент в системі управління закладом вищої освіти. Вісник ЧНУ ім. Б. Хмельницького. 2021. № 3. С. 47–55. URL: file:///C:/Users/007/Downloads/8%20(1).pdf

Державна служба : підручник / Нац. акад. держ. упр. при Президентові України ; редкол. : Ю. В. Ковбасюк (голова), О. Ю. Оболенський (заст. голови), С. М. Серьогін (заст. голови) [та ін.]. Київ ; Одеса : НАДУ, 2013. Т. 2. 348 с.

Колпаков В. М. Самоменеджмент : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : Персонал, 2008. 528 с.

Купрієвич В. Самоменеджмент в діяльності керівника сучасного закладу професійної освіти. Післядипломна освіта в Україні. 2017. № 12. С. 88–90.

Лукашевич М. П. Теорія і практика самоменеджменту. Київ : МАУП, 2010. 225 с.

Любченко Н. В. Тайм-менеджмент у професійній діяльності в освітній установі : спецкурс. Управління науково-методичною діяльністю закладів післядипломної педагогічної освіти: координаційний аспект : наук.-метод. посіб. / Ун-т менеджменту освіти НАПН України. Київ : ЦП «КОМПРИНТ», 2013. С. 221–232.

Любченко Н. В. Технології тайм-менеджменту в управлінській діяльності керівника навчального закладу. Вісник післядипломної освіти. Управління та адміністрування. 2016. С. 82–97. URL: https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&user=M3HPr4MAAAAJ

Любченко Н. В. Самоменеджмент як чинник професійно-особистісного розвитку менеджера в освіті : спецкурс / НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менеджменту освіти». Київ, 2017. 45 с. URL: http://umo.edu.ua/institutes/cippo/struktura/kafedra-dergavn-slugby/materialy .

Любченко Н. В. Soft skills та hard skills керівника закладу загальної середньої освіти в контексті компетентнісного підходу у післядипломній освіті менеджерів. Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки. 2022. Вип. 22 (51). С. 41–68.

Нацбанк назвав 5 основних проблем ринку праці в Україні. URL: https://www.work.ua/news/ukraine/1509/ .

Освіта України в умовах воєнного стану : інформаційно-аналітичний збірник / за заг. ред.: С. Шкарлета, А. Вітренко, В. Рогова [ін.] URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf

Приходченко Л. Л., Піроженко Н. В., Кернова М. П., Синчак І. М. Технології тайм-менеджменту в управлінській діяльності державних службовців : монографія. Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2021. 180 с.

Приходько В. В., Малий В. В., Галацька В. Л., Мироненко М. А. Словник термінів і понять з педагогіки вищої школи : посіб. Дніпропетровськ, 2005. 181 с.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року «Про Стратегію людського розвитку» : указ Президента України від 2 червня 2021 р. №225/2021. URL: https://www.president.gov.ua/documents/2252021-39073

Ратушняк О. Г., Лялюк О. Г. Самоменеджмент : навч. посіб. Вінниця : ВНТУ, 2021. 170 с.

Селютін В. М. Самоменеджмент : навч. посіб. Харків : ХДУХТ, 2017. 206 с.

Тимошко Г. Теоретичні підходи до перфоманс – самоменеджменту керівника нової української школи. Теорія та методика управління освітою. 2019. Т. 1 (22). URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_22/%D0%A2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE.pdf

Штепа О. С. Самоменеджмент: дефініція та діагностика. URL: http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/journals/2009/NiO_8_2009/3_rozdil/Shtepa.htm

Linman D. Essential Self-Management Skills for Employees: How to Be Productive at Workplace. URL: http://mymanagementguide.com/self-management-skills-for-employees-or-how-to-be-a-productive-employee/ ].

WorldSkills Ukraine. URL: http://www.worldskillsukraine.org/pro-konkurs/

References

Aleksandrovych, T., & Malynka, M. (2021). Osoblyvosti zastosuvannia taim-menedzhmentu v pedahohichnii diialnosti [Peculiarities of using time management in pedagogical activity]. In Ya. Gzhesiak, I. Zymomria, V. Ilnytskyi (Eds.), Rozvytok suchasnoi osvity i nauky: rezultaty, problemy, perspektyvy [Development of modern education and science: results, problems, prospects]: [kolektyvna monohrafiia] (Vol. 6: Proiektuvannia suspilnykh ta humanitarnykh doslidzhen, pp. 7-13). Konin; Uzhhorod; Peremyshl; Kherson: Posvit [in Ukrainian].

Andriushchenko, K. A. (2010). Teoretychni aspekty samomenedzhmentu: umovy vynyknennia i rozvytku [Theoretical aspects of self-management: conditions of emergence and development]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], 7. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=258 [in Ukrainian].

Babchynska, O. I., & Midliar, A. K. (2016). Samomenedzhment yak skladova profesiinoho rozvytku personalu [Self-management as a component of professional development of personnel]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], 9. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5151 [in Ukrainian].

Hrynevych, L. (2018). Nova ukrainska shkola – start reformy, uchast hromad [The new Ukrainian school - the start of the reform, the participation of communities]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/nush-1.pdf [in Ukrainian].

Hubar, O. Ye., & Yakushev, O. V. (2021). Taim-menedzhment v systemi upravlinnia zakladom vyshchoi osvity [Time management in the management system of a higher education institution]. Visnyk ChNU im. B. Khmelnytskoho [Bulletin of ChNU named after B. Khmelnytskyi], 3, 47-55. Retrieved from file:///C:/Users/007/Downloads/8%20(1).pdf [in Ukrainian].

Kovbasiuk, Yu. V., Obolenskyi, O. Yu., & Serohin, S. M. (Eds.). (2013) Derzhavna sluzhba [Public service]: pidruchnyk. Kyiv; Odesa: NADU [in Ukrainian].

Kolpakov, V. M. (2008). Samomenedzhment [Self-management]: navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakl. Kyiv: Personal [in Ukrainian].

Kupriievych, V. (2017). Samomenedzhment v diialnosti kerivnyka suchasnoho zakladu profesiinoi osvity [Self-management in the activities of the head of a modern professional education institution]. Pisliadyplomna osvita v Ukraini [Postgraduate education in Ukraine], 12, 88-90 [in Ukrainian].

Lukashevych, M. P. (2010). Teoriia i praktyka samomenedzhmentu [Theory and practice of self-management]. Kyiv: MAUP [in Ukrainian].

Liubchenko, N. V. (2013). Taim-menedzhment u profesiinii diialnosti v osvitnii ustanovi: spetskurs [Time management in professional activities in an educational institution: special course]. In Upravlinnia naukovo-metodychnoiu diialnistiu zakladiv pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity: koordynatsiinyi aspekt [Management of scientific and methodical activities of institutions of postgraduate pedagogical education: coordination aspect]: nauk.-metod. posib. (pp. 221-232). Kyiv: TsP «KOMPRYNT» [in Ukrainian].

Liubchenko, N. V. (2016). Tekhnolohii taim-menedzhmentu v upravlinskii diialnosti kerivnyka navchalnoho zakladu [Time management technologies in the managerial activity of the head of the educational institution]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Upravlinnia ta administruvannia [Bulletin of postgraduate education. Management and administration], 82-97. Retrieved from https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&user=M3HPr4MAAAAJ [in Ukrainian].

Liubchenko, N. V. (2017). Samomenedzhment yak chynnyk profesiino-osobystisnoho rozvytku menedzhera v osviti [Self-management as a factor of professional and personal development of a manager in education: special course]: spetskurs. Kyiv. Retrieved from http://umo.edu.ua/institutes/cippo/struktura/kafedra-dergavn-slugby/materialy [in Ukrainian].

Liubchenko, N. V. (2022). Soft skills ta hard skills kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu u pisliadyplomnii osviti menedzheriv [Soft skills and hard skills of the head of the institution of general secondary education in the context of the competence approach in the postgraduate education of managers]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Pedahohichni nauky [Bulletin of postgraduate education. Pedagogical sciences], 22 (51), 41-68 [in Ukrainian].

Natsbank nazvav 5 osnovnykh problem rynku pratsi v Ukraini [The National Bank named 5 main problems of the labor market in Ukraine]. Retrieved from https://www.work.ua/news/ukraine/1509/ [in Ukrainian].

Shkarleta, S., Vitrenko, A., & Rohova, V. (Eds.). Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [Education of Ukraine under martial law]: informatsiino-analitychnyi zbirnyk. Retrieved from https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf [in Ukrainian].

Prykhodchenko, L. L., Pirozhenko, N. V., Kernova, M. P., & Synchak, I. M. (2021). Tekhnolohii taim-menedzhmentu v upravlinskii diialnosti derzhavnykh sluzhbovtsiv [Technologies of time management in the managerial activities of civil servants]: monohrafiia. Odesa: ORIDU NADU [in Ukrainian].

Prykhodko, V. V., Malyi, V. V., Halatska, V. L., & Myronenko, M. A. (2005). Slovnyk terminiv i poniat z pedahohiky vyshchoi shkoly [Dictionary of terms and concepts from higher school pedagogy]: posibnyk. Dnipropetrovsk [in Ukrainian].

Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 14 travnia 2021 roku «Pro Stratehiiu liudskoho rozvytku» [On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine dated May 14, 2021 "On the Strategy of Human Development"]: ukaz Prezydenta Ukrainy vid 2 chervnia 2021 r. №225/2021. Retrieved from https://www.president.gov.ua/documents/2252021-39073 [in Ukrainian].

Ratushniak, O. H., & Lialiuk, O. H. (2021). Samomenedzhment [Self-management]: navch. posib. Vinnytsia: VNTU [in Ukrainian].

Seliutin, V. M. (2017). Samomenedzhment [Self-management]: navch. posib. Kharkiv: KhDUKhT [in Ukrainian].

Tymoshko, H. (2019). Teoretychni pidkhody do perfomans – samomenedzhmentu kerivnyka novoi ukrainskoi shkoly [Theoretical approaches to performance - self-management of the head of a new Ukrainian school]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu [Theory and methodology of education management], 1 (22). Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_22/%D0%A2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE.pdf [in Ukrainian].

Shtepa, O. S. Samomenedzhment: definitsiia ta diahnostyka [Self-management: definition and diagnosis]. Retrieved from http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/journals/2009/NiO_8_2009/3_rozdil/Shtepa.htm [in Ukrainian].

Linman D. Essential Self-Management Skills for Employees: How to Be Productive at Workplace. Retrieved from http://mymanagementguide.com/self-management-skills-for-employees-or-how-to-be-a-productive-employee/

WorldSkills Ukraine. Retrieved from http://www.worldskillsukraine.org/pro-konkurs/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-14

Як цитувати

Любченко, Н. В. (2023). Самоменеджмент і тайм-менеджмент як Soft Skills керівників і педагогів закладів освіти . Імідж сучасного педагога, (5(206), 37–44. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-37-44