Професійна рефлексія педагога: умови формування та особливості розвитку

Автор(и)

  • Інна Петрівна Денищук Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Україна https://orcid.org/0000-0001-8025-9570

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-32-36

Ключові слова:

рефлексія; професійна рефлексія; професійна ідентичність; професійний розвиток; професійні якості і вміння; особистість педагога

Анотація

Розкрито особливості формування професійної рефлексії педагогів. Проаналізовано умови, що сприяють розвитку здатності до самоаналізу та самоусвідомлення у процесі педагогічної діяльності. Схарактеризовано вплив рефлексії на формування професійної ідентичності вчителів. Запропоновано вправи, спрямовані на засвоєння інформації з питань особливостей професійного розвитку педагогів і формування рефлексивних умінь, практичних навичок успішного здійснення педагогічної діяльності, особистісного та професійного зростання.

Біографія автора

Інна Петрівна Денищук, Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри педагогіки, психології та корекційної освіти

Посилання

Білик Н. І., Добряк І. В. Сучасний урок: 50 способів порефлексувати : електрон. навч.-метод. посіб. Полтава : ПОІППО ім. М. В. Остроградського, 2021. 74 с. URL: https://ed.poippo.pl.ua/handle/022518134/513 (дата звернення: 05.11.2022).

Григор’єва Н. В. Рефлексія як механізм удосконалення професійної діяльності вчителя географії. Педагогічний пошук. 2018. № 3. С. 56–58.

Завалевський Ю. І. Формування вчителя як конкурентоспроможного фахівця. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2014. Вип. 5. С. 76–84.

Зелюк В. В. Імідж сучасного педагога» як трибуна розвитку інноваційного потенціалу педагогів України. Імідж сучасного педагога. 2014. № 1. С. 4–8.

Ізбаш С. С. Реалізація творчих проектів у навчальному процесі сучасної школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Педагогіка. 2010. Вип. 5. С. 92–97.

Маркова A. K. Психологические критерии и ступени професcионализму учителя. Педагогика. 1995. № 6. С. 55–63.

Марусинець М. М. Професійна діяльність педагога: рефлексивний аспект. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2012_43%281%29__8 (дата звернення: 22.10.2022).

Нова українська школа: порадник для вчителя : навчально-методичні матеріали / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : ВД «Плеяди», 2017. 206 с.

Нові професійні ролі і завдання сучасного вчителя в контексті концепції Нової української школи. Всеосвіта: проєкт. URL: https://vseosvita.ua/library/novi-profesijni-roli-i-zavdanna-sucasnogo-vcitela-vkonteksti-koncepcii-novoi-ukrainskoi-skoli-87162.html (дата звернення: 20.10.2022).

Пуховська Л. Теоретичні засади професійного розвитку педагогів: рух до концептуальної карти. Порівняльна професійна педагогіка. Хмельницький : ХНУ, 2011. № 1. С. 97–106.

Формування професійної рефлексії в педагогів. URL: http://svitloforchuk.ck.ua/?p=974 (дата звернення: 20.10.2022).

Щербан Г. В. Педагогічна рефлексія у процесі розв’язування навчальних задач. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки : зб. наук. праць / за ред.: С. Д. Максименка, Н. О. Євдокимової. Миколаїв : МДУ ім. В. О. Сухомлинського, 2010. Т. 2, вип. 5. С. 311–316.

References

Bilyk, N. I., & Dobriak, I. V. (2021). Suchasnyi urok: 50 sposobiv porefleksuvaty [Modern lesson: 50 ways to reflect]: elektron. navch.-metod. posib. Poltava: POIPPO im. M. V. Ostrohradskoho. Retrieved from https://ed.poippo.pl.ua/handle/022518134/513 [in Ukrainian].

Hryhorieva, N. V. (2018). Refleksiia yak mekhanizm udoskonalennia profesiinoi diialnosti vchytelia heohrafii [Reflection as a mechanism for improving the professional activity of a geography teacher]. Pedahohichnyi poshuk [Pedagogical search], 3, 56-58 [in Ukrainian].

Zavalevskyi, Yu. I. (2014). Formuvannia vchytelia yak konkurentospromozhnoho fakhivtsia [Formation of a teacher as a competitive specialist]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University], 5, 76-84 [in Ukrainian].

Zeliuk, V. V. (2014). Imidzh suchasnoho pedahoha yak trybuna rozvytku innovatsiinoho potentsialu pedahohiv Ukrainy [Image of a modern teacher as a platform for the development of Ukrainian teachers innovative potential]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1, 4-8 [in Ukrainian].

Izbash, S. S. (2010). Realizatsiia tvorchykh proektiv u navchalnomu protsesi suchasnoi shkoly [Realization of creative projects in the educational process of a modern school]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedagogy [Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Pedagogy], 5, 92-97 [in Ukrainian].

Markova, A. K. (1995). Psykholohichni kryterii i stupeni profesionalizmu uchytelia [Psychological criteria and degrees of teacher professionalism]. Pedahohika [Pedagogy], 6, 55-63 [in Russian].

Marusynets, M. M. Profesiina diialnist pedahoha: refleksyvnyi aspekt [Professional activity of a teacher: reflexive aspect]. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2012_43%281%29__8 [in Ukrainian].

Bibik, N. M. (Ed.). (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia: navchalno-metodychni materialy [New Ukrainian school: a guide for teachers: teaching materials]. Kyiv: VD «Pleiady» [in Ukrainian].

Novi profesiini roli i zavdannia suchasnoho vchytelia v konteksti kontseptsii Novoii ukrainskoii shkoly [New professional roles and tasks of a modern teacher in the context of the concept of the New Ukrainian school. Universal education: project]. Vseosvita: proiekt. Retrieved from https://vseosvita.ua/library/novi-profesijni-roli-i-zavdanna-sucasnogo-vcitela-v konteksti-koncepcii-novoi-ukrainskoi-skoli-87162.html. [in Ukrainian].

Pukhovska, L. (2011). Teoretychni zasady profesiinoho rozvytku pedahohiv: rukh do kontseptualnoi karty [Theoretical bases of professional of teachers development: movement to a conceptual map]. Porivnialna profesiina pedahohika [Comparative professional pedagogy], 1, 97-106 [in Ukrainian].

Formuvannia profesiinoi refleksii v pedahohiv [Formation of professional reflection in teachers]. Retrieved from http://svitloforchuk.ck.ua/?p=974 [in Ukrainian].

Shcherban, H. V. (2010). Pedahohichna refleksiia u protsesi rozviazuvannia navchalnykh zadach [Pedagogical reflection in the process of solving educational problems]. In Maksymenka S. D., Yevdokymovoi N. O. (Eds.), Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Psykholohichni nauky [Scientific Bulletin of Mykolaiv State University named after V. O. Sukhomlynskyi. Psychological sciences]: zbirnyk naukovykh prats (Vol. 2, is. 5, pp. 311-316). Mykolaiv: MDU im. V. O. Sukhomlynskoho [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-14

Як цитувати

Денищук, І. П. (2023). Професійна рефлексія педагога: умови формування та особливості розвитку. Імідж сучасного педагога, (5(206), 32–36. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-32-36