Спроба дослідження громадської думки щодо домашнього насильства: кейс Полтави-2021
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-126-132Ключові слова:
домашнє насильство; поліція; ненасильницьке спілкування; громадська думкаАнотація
Подано результати дослідження громадської думки мешканців довоєнної Полтави щодо проявів домашнього насильства та оцінки ефективності заходів його уникнення та подолання. Дослідженням встановлено, що близько 30% опитаних ідентифікують факти фізичного насильства, 52% – не готові звертатися за зовнішньою допомогою та схильні вважати це внутрішньою проблемою, однак 37% вважають, що втручання поліції може бути ефективним. Загалом, у громадській думці існує значний дефіцит інформації про правові та психологічні аспекти проблеми домашнього насильства. Потрібно суттєве поліпшення комунікації між поліцією та громадянами задля досягнення стійких результатів у запобіганні випадків домашнього насильства та ефективних заходів у боротьбі з цим явищем.
Посилання
Бондаровська В., Бордіян Я., Булах Л., Журавель Т. Запобігання насильству в сім’ї у діяльності фахівців соціальної сфери : навч.-метод. посіб. Київ : ТОВ ВД «КАЛИТА», 2014. 282 с.
Ботнаренко І. Насильство в сім’ї: поняття, сутність та причини виникнення. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е. О. Дідоренка. 2016. Т. 2, № 74. URL: https://cutt.ly/RT2yg9i (дата звернення 29.11.2021).
Державна соціальна програма запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року : постанова Кабінету Міністрів України від 24.02.2021 № 145. URL: https://cutt.ly/AT2ycYM (дата звернення 29.11.2021).
Духневич В. Прикладні питання технологій підготовки та проведення когнітивно орієнтованих тренінгів спілкування : метод. рекомендації / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т соц. та політ. психології. Київ : Міленіум, 2014. 84 с. URL: https://cutt.ly/bT2uKNf (дата звернення 29.11.2021).
Ениколопов С. Понятие агрессии в современной психологии. Прикладная психология. 2021. № 1. С. 60–72. URL: https://cutt.ly/VT2a0Y9 (дата звернення 29.11.2021).
Загальна декларація прав людини від 10 грудня 1948 року. URL: https://cutt.ly/HT2ymG4 (дата звернення 29.11.2021).
Кочемировська О., Журавель Т., Пуха К., Янковець В. Протидія домашньому та ґендерно зумовленому насильству й добробут громад : метод. посіб. Київ : ФОП Клименко, 2020. 64 с. URL: https://cutt.ly/kT2pOcc (дата звернення 29.11.2021).
Муліка К. Конфлікти у новій українській школі: від боротьби з булінгом до розв’язання протиріч розвитку. Психологія і особистість. 2021. Вип. 22 (20). С. 181–199.
Муліка К. Конфліктологічна компетентність вчителя як умова ефективної профілактики та вирішення ситуацій булінгу. Габітус. 2021. Вип. 22. С. 139–147.
Про запобігання та протидію домашньому насильству : Закон України 07.12.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-19#Text (дата звернення 29.11.2021).
Про затвердження методичних рекомендацій щодо організації проходження корекційних програм особами, які вчиняють насильство в сім’ї : наказ Міністерства соціальної політики України 08.05.2021 № 281. URL: https://cutt.ly/QT2s01i (дата звернення 29.11.2021).
Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі : постанова Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. № 658. URL: https://cutt.ly/PT2uEAG (дата звернення 29.11.2021).
Про затвердження Порядку оцінки ризиків вчинення домашнього насильства : наказ Міністерства соціальної політики України, Міністерства внутрішніх справ України 13.03.2019 № 369/180. URL: https://cutt.ly/rT2gf8T (дата звернення 29.11.2021).
Про схвалення Концепції Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2023 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2018 р. № 728. URL: https://cutt.ly/LT2oSY9 (дата звернення 29.11.2021).
Седих К. Синергетичний ефект психолого-педагогічної взаємодії систем «сім’я» і «школа». Психологія і особистість. 2021. № 1 (19). С. 32–43.
Шакун Н. Насильство як соціальний феномен: соціально-психологічні причини та етико-моральні засади протидії. Проблеми політичної психології. 2017. Вип. 6 (20). С. 19–32. URL: https://cutt.ly/nT2eDbf (дата звернення 29.11.2021).
Юрків Я. Сутність та зміст соціального феномену «насильство в сім'ї». Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка, соціальна робота. 2013. Вип. 27. URL: https://cutt.ly/pT2exmu (дата звернення 29.11.2021).
References
Bondarovska, V. (Ed.), Bordiian, Ya., Bulakh, L., & Zhuravel, T. (2014). Zapobihannia nasylstvu v sim’i u diialnosti fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Prevention of violence in the family in the activities of social specialists]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «Vydavnychyi dim «KALYTA» [in Ukrainian].
Botnarenko, I. (2016). Nasylstvo v sim’i: poniattia, sutnist ta prychyny vynyknennia [Violence in the family: concept, essence and causes of occurrence]. Visnyk Luhanskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav imeni E.O. Didorenka [Bulletin of E. O. Didorenko Luhansk State University of Internal Affairs], 2, 74. Retrieved from https://cutt.ly/RT2yg9i [in Ukrainian].
Derzhavna sotsialna prohrama zapobihannia ta protydii domashnomu nasylstvu ta nasylstvu za oznakoiu stati na period do 2025 roku [State social program for the prevention and counteraction of domestic violence and gender-based violence for the period until 2025]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24.02.2021 № 145. Retrieved from https://cutt.ly/AT2ycYM [in Ukrainian].
Dukhnevych, V. (2014). Prykladni pytannia tekhnolohii pidhotovky ta provedennia kohnityvno oriientovanykh treninhiv spilkuvannia [Applied issues of technologies for preparing and conducting cognitively oriented communication trainings]: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Milenium. Retrieved from https://cutt.ly/bT2uKNf [in Russian].
Enikolopov, S. (2021). Poniatie agressii v sovremennoi psikhologii [The concept of aggression in modern psychology]. Prikladnaia psikhologiia [Applied psychology], 1, 60-72. Retrieved from https://cutt.ly/VT2a0Y9 [in Ukrainian].
Zahalna deklaratsiia prav liudyny vid 10 hrudnia 1948 roku [The Universal Declaration of Human Rights of December 10, 1948]. Retrieved from https://cutt.ly/HT2ymG4 [in Ukrainian].
Kochemyrovska, O. (Ed.), Zhuravel, T., Pukha, K., Yankovets, V. (2020). Protydiia domashnomu ta genderno zumovlenomu nasylstvu y dobrobut hromad [Combating domestic and gender-based violence and the well-being of communities]: metodychnyi posibnyk. Kyiv: FOP Klymenko. Retrieved from https://cutt.ly/kT2pOcc [in Ukrainian].
Mulika, K. (2021). Konflikty u novii ukrainskii shkoli: vid borotby z bulinhom do rozv’iazannia protyrich rozvytku [Conflicts in the new Ukrainian school: from the fight against bullying to the resolution of development contradictions]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 22 (20), 181-199 [in Ukrainian].
Mulika, K. (2021). Konfliktolohichna kompetentnist vchytelia yak umova efektyvnoi profilaktyky ta vyrishennia sytuatsii bulinhu [The teacher's conflictological competence as a condition for effective prevention and resolution of bullying situations]. Habitus [Habitus], 22, 139-147 [in Ukrainian].
Pro zapobihannia ta protydiiu domashnomu nasylstvu [On preventing and combating domestic violence]: Zakon Ukrainy 07.12.2017. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-19#Text [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia metodychnykh rekomendatsii shchodo orhanizatsii prokhodzhennia korektsiinykh prohram osobamy, yaki vchyniaiut nasylstvo v sim’i [On the approval of methodological recommendations regarding the organization of correctional programs for persons who commit domestic violence]: nakaz Ministerstva sotsialnoi polityky Ukrainy 08.05.2021 № 281. Retrieved from https://cutt.ly/QT2s01i [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Poriadku vzaiemodii sub’iektiv, shcho zdiisniuiut zakhody u sferi zapobihannia ta protydii domashnomu nasylstvu i nasylstvu za oznakoiu stati [On the approval of the Procedure for the interaction of entities carrying out measures in the field of prevention and counteraction of domestic violence and gender-based violence]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 22 serpnia 2018 r. № 658. Retrieved from https://cutt.ly/PT2uEAG [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Poriadku otsinky ryzykiv vchynennia domashnoho nasylstva [On the approval of the Procedure for assessing the risks of committing domestic violence]: nakaz Ministerstva sotsialnoi polityky Ukrainy, Ministerstva vnutrishnikh sprav Ukrainy 13.03.2019 №369/180. Retrieved from https://cutt.ly/rT2gf8T [in Ukrainian].
Pro skhvalennia Kontseptsii Derzhavnoi sotsialnoi prohramy zapobihannia ta protydii domashnomu nasylstvu ta nasylstvu za oznakoiu stati na period do 2023 roku [On the approval of the Concept of the State Social Program for the Prevention and Counteraction of Domestic Violence and Gender-Based Violence for the Period Until 2023]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 10 zhovtnia 2018 r. № 728. Retrieved from https://cutt.ly/LT2oSY9 [in Ukrainian].
Sedykh, K. (2021). Synerhetychnyi efekt psykholoho-pedahohichnoi vzaiemodii system «sim’ia» i «shkola» [The synergistic effect of the psychological and pedagogical interaction of the "family" and "school" systems]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 1 (19), 32-43 [in Ukrainian].
Shakun, N. (2017). Nasylstvo yak sotsialnyi fenomen: sotsialno-psykholohichni prychyny ta etyko-moralni zasady protydii [Violence as a social phenomenon: socio-psychological causes and ethical and moral principles of countermeasures]. Problemy politychnoi psykholohii [Problems of political psychology], 6 (20), 19-32. Retrieved from https://cutt.ly/nT2eDbf [in Ukrainian].
Yurkiv, Ya. (2013). Sutnist ta zmist sotsialnoho fenomenu «nasylstvo v simi» [The essence and content of the social phenomenon "violence in the family"]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Pedahohika, sotsialna robota [Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Pedagogy, social work], 27. Retrieved from https://cutt.ly/pT2exmu [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).