Електронний підручник як чинник формування цифрової компетентності вчителя
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-93-100Ключові слова:
Нова українська школа; електронний підручник; цифрова компетентність учителяАнотація
Актуалізується один із складників професійної компетентності вчителя – цифрова компетентність. Проаналізовано міжнародні та вітчизняні нормативно-правові документи з питань формування та розвитку цифрової компетентності вчителя для підвищення рівня професійної діяльності. Наведено узагальнені дані результатів самооцінювання педагогічними працівниками їхньої цифрової компетентності, визначено основні запити вчителів щодо формування траєкторій професійного розвитку, у тому числі в напрямі підвищення рівня цифрової компетентності. Доведено, що в умовах цифровізації освіти та розвитку інформаційно-цифрового освітнього середовища Нової української школи електронний підручник є чинником неперервного підвищення рівня цифрової компетентності педагогів. Розкрито сутність понять: «підручник», «електронний підручник», «цифрова компетентність». Визначено структуру цифрової компетентності вчителя.
Зроблено висновок, що цифровізація сьогодні стає мейнстримом освіти, процес є необхідним і невідворотним, тому використання електронних підручників створює реальну можливість здійснювати освітній процес на якісно новому рівні, що позитивно позначається на його ефективності й сприяє формуванню цифрової компетентності вчителя.
Посилання
Биков В. Досвід: Цифрове навчальне середовище. «Цифрова компетентність учителя». URL: https://www.facebook.com/uesaccent/photos/pcb.1809058149395875/1809406709361019. Назва з екрану.
Білик Н. І., Пилипенко В. В., Шостя С. П. Розвиток цифрової компетентності педагогічних працівників у системі післядипломної освіти. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. (категорія «Б»). 2020. № 6 (195). C. 15–20. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-15-20. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/217445.
Гаврилишена О. О. Підручник як засіб реалізації сучасної освітньої парадигми «школа праці». Інновації в сучасній освіті: український та світовий контекст : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Тернопіль, 09-10 черв., 2022) / [ред. В. М. Черняк]. Тернопіль : ВЦ ТОКІППО, 2022. С. 99–102.
Іванюк І., Овчарук О. Результати онлайн-опитування «Готовність і потреби вчителів щодо використання цифрових засобів та ІКТ в умовах карантину: 2021» : аналітичний звіт. Київ : ІІТЗН НАПН України, 2021. 55 с.
Овчарук О. Цифрова компетентність учителя: міжнародні тенденції та рамки. Нова педагогічна думка. 2019. № 4 (100). С. 52–55. URL: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/66/57.
Про затвердження плану заходів на 2017–2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» : розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 р. № 903. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#n8.
Про затвердження Положення про електронний підручник від 02.05.2018 № 440. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18#Text.
Про затвердження типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників з розвитку цифрової компетентності : наказ МОН України від 10.12.2021 № 1340. URL: file:///C:/Users/Hp/Downloads/61b6fc314f312791981409.pdf.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 13.07.2020 р. № 764-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text/.
Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи: 2021 (Подолання викликів у період карантину, спричиненого COVID-19) : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. семінару (Київ, 2 берез. 2021 р.) / за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : ІІТЗН НАПН України, 2021. 116 с.
Koehler M. J., Mishra P., Cain W. What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Journal of Education, 2013. № 193 (3). P. 13–19. URL: https://doi.org/10.1177/002205741319300303.
Redecker C. European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre (Seville site). 2017. [Online]. URL: file:///C:/Users/Hp/Downloads/pdf_digcomedu_a4_final.pdf.
UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721.
Watanabe-Crockett, L. This is what a global digital teacher is and why the worlds needs them. 2018. URL: https://www.wabisabilearning.com/blog/global-digital-teacher.
Zhenchenko M., Melnyk O., Prykhoda Y., Zhenchenko I. Experience of use of electronic educational resources by Ukrainian teachers during the distance learning due to the COVID-19 pandemic (March-May 2020). CEUR Workshop Proceedings. 2022. Vol. 3104. P. 55–65. URL: http://ceur-ws.org/Vol-3104/paper158.pdf.
Reference
Bykov, V. Dosvid: Tsyfrove navchalne seredovyshche. «Tsyfrova kompetentnist uchytelia» [Experience: Digital learning environment. "Teacher's Digital Competence"]. Retrieved from https://www.facebook.com/uesaccent/photos/pcb.1809058149395875/1809406709361019 [in Ukrainian].
Bilyk, N. І., Pylypenko, V. V., & Shostya, S. P. (2020). Rozvytok tsyfrovoyi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pislyadyplomnoyi osvity [Development of digital competence of pedagogical workers in the system of postgraduate education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of the modern teacher], 6 (195), 15-20. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-15-20. Retrieved from: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/217445 [in Ukrainian].
Havrylyshena, O. O. (2022). Pidruchnyk yak zasib realizatsii suchasnoi osvitnoi paradyhmy «shkola pratsi» [Textbook as a means of implementing the modern educational paradigm "labor school"]. In V. M. Cherniak (Ed.), Innovatsii v suchasnii osviti: ukrainskyi ta svitovyi kontekst [Innovations in modern education: Ukrainian and world context]: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 99-102). Ternopil: VTs TOKIPPO [in Ukrainian].
Ivaniuk, I., & Ovcharuk, O. (2021). Rezultaty onlain-opytuvannia «Hotovnist i potreby vchyteliv shchodo vykorystannia tsyfrovykh zasobiv ta IKT v umovakh karantynu: 2021» [Results of the online survey "Readiness and needs of teachers regarding the use of digital tools and ICT in quarantine conditions: 2021"]: analitychnyi zvit. Kyiv: IITZN NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. (2019). Tsyfrova kompetentnist uchytelia: mizhnarodni tendentsii ta ramky [Teacher digital competence: international trends and frameworks]. Nova pedahohichna dumka [A new pedagogical thought], 4 (100), 52-55. Retrieved from http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/66/57 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia planu zakhodiv na 2017–2029 roky iz zaprovadzhennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» [On the approval of the action plan for 2017–2029 for the implementation of the Concept of State Policy Implementation in the Reform of General Secondary Education "New Ukrainian School"]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 13 hrudnia 2017 r. № 903. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/903-2017-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro elektronnyi pidruchnyk [On the approval of the Regulation on the electronic textbook] vid 02.05.2018 № 440. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18#Text [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia typovoi prohramy pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv z rozvytku tsyfrovoi kompetentnosti [On the approval of a typical program of professional development of pedagogical workers on the development of digital competence]: nakaz MON Ukrainy vid 10.12.2021 № 1340. Retrieved from file:///C:/Users/Hp/Downloads/61b6fc314f312791981409.pdf [in Ukrainian].
Pro osvitu [About education]: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].
Pro povnu zahalnu seredniu osvitu [About complete general secondary education]: Zakon Ukrainy vid 13.07.2020 r. № 764-IX. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text/ [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. V. (Ed.). (2021). Tsyfrova kompetentnist suchasnoho vchytelia novoi ukrainskoi shkoly: 2021 (Podolannia vyklykiv u period karantynu, sprychynenoho COVID-19) [Digital competence of the modern teacher of the new Ukrainian school: 2021 (Overcoming challenges during the period of quarantine caused by COVID-19)]: zb. materialiv vseukr.nauk.-prakt.seminaru. Kyiv: IITZN NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. (2013). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193 (3), 13-19. Retrieved from https://doi.org/10.1177/002205741319300303.
Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre (Seville site). [Online]. Retrieved from https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/european-framework-digital-competence-educators-digcompedu.
UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721.
Watanabe-Crockett, L. (2018). This is what a global digital teacher is and why the worlds needs them. Retrieved from: https://www.wabisabilearning.com/blog/global-digital-teacher.
Zhenchenko, M., Melnyk, O., Prykhoda, Y., & Zhenchenko, I. (2022). Experience of use of electronic educational resources by Ukrainian teachers during the distance learning due to the COVID-19 pandemic (March-May 2020). CEUR Workshop Proceedings, 3104, 55-65. Retrieved from http://ceur-ws.org/Vol-3104/paper158.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).