Специфіка делегування повноважень із використанням концепції Кайдзен у закладі загальної середньої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-3(204)-20-28Ключові слова:
заклад освіти; функціональні обов’язки керівника; делегування повноважень; виконання доручень; концепція КайдзенАнотація
Розкрито специфіку та структуру делегування повноважень в закладі загальної середньої освіти. Актуальність проблеми підтверджено зростанням функціональних обов’язків керівника та оновленням нормативно-правового супроводу діяльності директора закладу освіти. Проаналізовано сутність делегування повноважень як управлінської функції керівника. Визначено низку факторів впливу на делегування повноважень. Наведено результати анкетування щодо ставлення педагогів до виконання доручень. Продемонстровано узагальнені порівняльні оцінки компетентності педагогів щодо виконання доручень. Розкрито сутність компонентів процесу делегування повноважень за основі використання концептуальних ідей Кайдзен. Перспективами подальших досліджень можуть бути розробки критеріїв оцінювання ефективності делегування повноважень та розроблення методичних рекомендацій щодо використання концепції Кайдзен.
Посилання
Білик Н. І. Тайм-менеджмент – ефективна технологія управління сучасним закладом освіти. Менеджмент розвитку сучасного закладу освіти в умовах інформаційного освітнього простору : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., (Полтава, 29 трав. 2020 р.) / за заг. ред. С. В. Королюк. Полтава : ПОІППО, 2020. С. 268–279.
Боднар О. С. Менеджмент персоналу закладу загальної середньої освіти : навч.-метод. посіб. Тернопіль : Крок, 2021. 380 с.
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Мармаза О. І. Менеджмент освітньої організації. Харків : ТОВ «Щедра садиба», 2017. 126 с.
Маслов В. І., Боднар О. С., Гораш К. В. Наукові основи та технології компетентного управління загальноосвітнім навчальним закладом : монографія. Тернопіль : Крок, 2012. 320 с.
Менеджмент : понятійно-термінологічний словник / за ред. Г. В. Щокіна, М. Ф. Головатого, О. В. Антонюка, В. П. Сладкевича. Київ : МАУП, 2007. 744 с.
Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти» : затверджений Міністерством економіки України від 17 вересня 2021 року. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/844/84435/Nakaz-568-zatverdzh_standartu_keriv_22_0.pdf
Хриков Є. М. Управління навчальним закладом : навч. посіб. Київ : Знання, 2016. 360 с.
Управління закладом освіти : підручник / за ред. В. В. Крижка, О. С. Боднар. Київ : Освіта України, 2022. 556 с.
Do Doanh. What is Continuous Improvement (Kaizen)? URL: https://theleanway.net/what-is-continuous-improvement
Follett M. P. The New State, Chapter XIV. The Group Principle at Work, 1918
Hargrave Marshall Kaizen. Rasure Erika. URL: https://www.investopedia.com/terms/k/kaizen.asp
Kaizen. The dual nature of the kaizen system. URL: https://www.leanproduction.com/kaizen/
References
Bilyk, N. I. (2020). Taim-menedzhment – efektyvna tekhnolohiia upravlinnia suchasnym zakladom osvity [Time management is an effective technology for managing a modern educational institution]. In S. V. Korolyuk (Ed.), Menedzhment rozvytku suchasnoho zakladu osvity v umovakh informatsiinoho osvitnoho prostoru [Management of development of a modern educational institution in the conditions of information educational space]: zb. materialiv Vseukr. nauk.-prakt. Internet-konf. (pp. 268-279). Poltava: POIPPO [in Ukrainian].
Bodnar, O. S. (2021). Menedzhment personalu zakladu zahalnoi serednoi osvity [Personnel management of general secondary education]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Ternopil: Krok [in Ukrainian].
Zakon Ukrayiny «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Marmaza, O. I. (2017). Menedzhment osvitnoi orhanizatsii [Management of educational organization]. Xarkiv: TOV «Shhedra sadyba» [in Ukrainian].
Maslov, V. I., Bodnar, O. S., & Gorash, K. V. (2012). Naukovi osnovy ta tekhnolohii kompetentnoho upravlinnia zahalnoosvitnim navchalnym zakladom [Scientific bases and technologies of competent management of a general educational institution]: monografiya. Ternopil: Krok [in Ukrainian].
Shhokin, G. V., Golovatyi, M. F., Antonyuk, O. V., & Sladkevych V. P. (Eds.). (2007). Menedzhment [Management]: ponyatino-terminologichnyi slovnyk. Kyiv: MAUP [in Ukrainian].
Profesiinyi standart «Kerivnyk (dyrektor) zakladu zahalnoi serednoi osvity» [Professional standard "Head (director) of general secondary education"]: zatverdzhenyi Ministerstvom ekonomiky Ukrayiny vid 17 veresnya 2021 roku. Retrieved from https://osvita.ua/doc/files/news/844/84435/Nakaz-568-zatverdzh_standartu_keriv_22_0.pdf [in Ukrainian]
Khrykov, Ye. M. (2016). Upravlinnia navchalnym zakladom [Management of an educational institution]: navch. posib. Kyiv: Znannya [in Ukrainian].
Kryzhka, V. V., & Bodnar, O. S. (Eds.). (2022). Upravlinnia zakladom osvity [Management of educational institutions]: pidruchnyk. Kyiv: Osvita Ukrayiny [in Ukrainian].
Do, Doanh. What is Continuous Improvement (Kaizen)? Retrieved from https://theleanway.net/what-is-continuous-improvement
Follett, M. P. (1918). The New State, Chapter XIV: "The Group Principle at Work".
Hargrave Marshall Kaizen. Rasure Erika. Retrieved from https://www.investopedia.com/terms/k/kaizen.asp
Kaizen. The dual nature of the kaizen system. Retrieved from https://www.leanproduction.com/kaizen/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).