Сучасний стан розвитку університетів третього віку в Україні
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-2(197)-18-22Ключові слова:
університет третього віку; соціальний проєкт; люди похилого віку; демографічне старінняАнотація
Наведено статистику «старіння» суспільства, яка засвідчує зростання численності людей похилого віку. З'ясовано, що на початку ХХІ ст. важливого значення набуває орієнтація освіти дорослих на забезпечення соціально-культурного прогресу, довготривале підтримання креативного, інноваційного потенціалу кожного дорослого члена суспільства. Проаналізовано досвід реалізації соціального проєкту «Університет третього віку». Схарактеризовано діяльність університетів третього віку в Україні протягом останніх 10 років. Виявлено 3 типи таких закладів: 1) діючі, що працюють активно й постійно; 2) діючі, але робота ведеться періодично; 3) недіючі, але числяться. Доведено, що українські університети третього віку стають освітніми центрами для подальшого особистісного розвитку людей похилого віку, їхньої суспільної інтеграції, соціалізації та адаптації в умовах глобалізаційних процесів.
Посилання
Білик Н. І. Управління адаптивно-педагогічним проектуванням регіональних освітніх систем підвищення кваліфікації педагогічних працівників : монографія. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2015. 461 с.
Кіпень В. П. Люди поважного віку в Україні: потреби, цінності та взаємодія з органами влади. Населення України. Імперативи демографічного старіння. Київ : ВД «АДЕФ-Україна», 2019.
Концепція діяльності центрів освіти «третього віку» в Україні : метод. посіб. / автори-уклад.: А. Горбовий, А. Халецька, О. Степанюк, А. Кухаренко, Д. Спулбер. Київ ; Луцьк, 2017. 116 с.
Найпоширеніші столичні факультети «Університету третього віку». (2020). URL: https://vechirniy.kyiv.ua/news/12024/.
Проєкт Закону України «Про освіту дорослих». (2020). URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-zakonu-ukrayini-pro-osvitu-doroslih.
Сагун І. Г. Розвиток освіти людей третього віку в Німеччині (друга половина XX – початок XXI століття) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, ІПООД НАПН України, 2011.
Стратегія державної політики з питань здорового та активного довголіття населення на період до 2022 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 січня 2018 р. № 10-р URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/10-2018-%D1%80#Text
У Ковелі в Університеті третього віку розпочався навчальний академічний рік. (2019). URL: http://prokovel.com/kovel_2019/1196-u_koveli_v_universiteti_tretogo_viku_rozpochavsya_navchalnij_akademichnij_rik_foto.html
Університет третього віку в Дніпрі є найбільш розлогою програмою для людей елегантного віку в Україні. (2020). URL: https://dniprorada.gov.ua/uk/articles/item/39750/boris-filatov-universitet-tretogo-viku-v-dnipri-e-najbilsh-rozlogoyu-programoyu-dlya-lyudej-elegantnogo-viku-v-ukraini
Університет третього віку в Полтаві. (2020). URL: http://puet.edu.ua/uk/fakulteti/universitet-tretogo-viku
Університет третього віку запрошує. (2013). URL: http://kovelrada.gov.ua/news-1655.html
References
Bilyk, N. I. (2015). Upravlinnia adaptyvno-pedahohichnym proektuvanniam rehionalnykh osvitnikh system pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [Management of adaptive-pedagogical design of regional educational systems of advanced training of pedagogical workers]: monohrafiia. Poltava: TOV «ASMI» [in Ukrainian].
Kipen, V. P. (2019). Liudy povazhnoho viku v Ukraini: potreby, tsinnosti ta vzaiemodiia z orhanamy vlady. Naselennia Ukrainy. Imperatyvy demohrafichnoho starinnia [People of respectable age in Ukraine: needs, values and interaction with the authorities. The population of Ukraine. Imperatives of demographic aging]. Kyiv: VD «ADEF-Ukraina» [in Ukrainian].
Horbovyi, A., Khaletska, A., Stepaniuk, O., Kukharenko, A., & Spulber, D. (2017). Kontseptsiia diialnosti tsentriv osvity «tretoho viku» v Ukraini [The concept of "third age" education centers in Ukraine]: metod. posib. Kyiv; Lutsk [in Ukrainian].
Naiposhyrenishi stolychni fakultety «Universytetu tretoho viku» [The most common metropolitan faculties of the "University of the Third Age"]. (2020). Retrieved from https://vechirniy.kyiv.ua/news/12024/ [in Ukrainian].
Proiekt Zakonu Ukrainy «Pro osvitu doroslykh» [Draft Law of Ukraine "On Adult Education"]. (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-zakonu-ukrayini-pro-osvitu-doroslih [in Ukrainian].
Sahun, I. H. (2011). Rozvytok osvity liudei tretoho viku v Nimechchyni (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Development of education of the elderly in Germany (second half of XX - early XXI century)]. (PhD diss.). Kyiv: IPOOD NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Stratehiia derzhavnoi polityky z pytan zdorovoho ta aktyvnoho dovholittia naselennia na period do 2022 roku [Strategy of state policy on healthy and active longevity of the population until 2022]. (2018). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 11 sichnia 2018 r. № 10-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/10-2018-%D1%80#Text [in Ukrainian].
U Koveli v Universyteti tretoho viku rozpochavsia navchalnyi akademichnyi rik [The academic year began in Kovel at the University of the Third Age]. (2019). Retrieved from http://prokovel.com/kovel_2019/1196-u_koveli_v_universiteti_tretogo_viku_rozpochavsya_navchalnij_akademichnij_rik_foto.html [in Ukrainian].
Universytet tretoho viku v Dnipri ye naibilsh rozlohoiu prohramoiu dlia liudei elehantnoho viku v Ukraini [The University of the Third Age in Dnipro is the most extensive program for people of elegant age in Ukraine]. (2020). Retrieved from https://dniprorada.gov.ua/uk/articles/item/39750/boris-filatov-universitet-tretogo-viku-v-dnipri-e-najbilsh-rozlogoyu-programoyu-dlya-lyudej-elegantnogo-viku-v-ukraini [in Ukrainian].
Universytet tretoho viku v Poltavi [University of the Third Age in Poltava]. (2020). Retrieved from http://puet.edu.ua/uk/fakulteti/universitet-tretogo-viku [in Ukrainian].
Universytet tretoho viku zaproshuie [The University of the Third Age invites]. (2013). Retrieved from http://kovelrada.gov.ua/news-1655.html [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).