Особливості підготовки вчителів середньої школи до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в країнах Західної Європи (початок ХХІ століття)

Автор(и)

  • Олена Вікторівна Іванова Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0003-3051-3731

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2018-6%20(183)-48-51

Ключові слова:

діти з особливими освітніми потребами, мейнстримінгові вчителі, інклюзія, педагогічна освіта, модульний курс Європейської системи кредитного переведення

Анотація

Виділено підходи, до яких відносяться «дискретні», «інтегровані» й «об’єднані» курси, та моделі середньої педагогічної освіти; здійснено аналіз змісту навчальних модулів і курсів підвищення кваліфікації і компетенцій, необхідних мейнстримінговим учителям середньої школи для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії.

Біографія автора

Олена Вікторівна Іванова, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

аспірантка кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Посилання

Bailleul, P., Bataille, A., Langlois, C., Lanoe, P., & Mazereau, P. De l’intégration à la scolarisation des élèves handicapés: Etat des lieux et nouveaux besoins de formation des enseignants: Éclairages sur la situation européenne [From disabled pupils’ integration to inclusive schooling: Сurrent situation and new teacher training needs. Shedding light on the European situation] (Research Report) Centre d’études et de recherche en sciences de l’éducation (CERSE) Université de Caen Basse-Normandie Recherche réalisée pour l’UNSA éducation avec le concours de l’IRES. 2008. URL: http://www.unicaen.fr/echerche/mrsh/files/Rapport.SEH_.pdf.

Cardona C. M. Teacher education students’ beliefs of inclusion and perceived competence to teach students with disabilities in Spain. Journal of the International Association of Special Education. 2009. № 10(1). P. 33–41.

Carroll A., Forlin, C. & Jobling, A. The impact of teacher training in special education on the attitudes of Australian pre-service general educators towards people with disabilities. Teacher Education Quarterly. 2003. № 30(3). P. 65–79.

Griffin C. C., Jones H. A,. & Kilgore K. L. A qualitative study of student teachers’ experiences with collaborative problem solving. Teacher Education and Special Education, 2006. № 29(1). P. 44–55.

Karpljuk, D., Lisec, D., Videmsek, M., Stihec, J., & Maslesa, S. Nekateri vidiki integracije in inkluzije otrok s posebnimi potrebami v procesih vzgoje in izobrazevanja [Some aspects of integrating and including children with special needs in the educational process]. Sport. 2008. № 56(1/2). P. 26–33.

Kavkler M. Vloga pri uresnicevanju inkluzije [The teacher’s role in inclusion]. Vzgoja in izobrazevanje, 2009. № 40(5-6). P. 6–11.

Menter I., Hulme M., Elliott D., & Lewin, J. Literature review on teacher education in the 21st century. Edinburgh: Scottish Government Social Research, 2010.

Pugach M. C., & Blanton L. P. A framework for conducting research on collaborative teacher education. Teaching and Teacher Education. 2009. № 25(4). P. 575–582.

Rodriguez H. Seven essential components for teacher education for inclusion. Paper prepared for the Inclusive Education in Action Project, 2010. URL: http://www.inclusive-education-in-action.org/iea/index.php7menuid=25& reporeid=247.

Sanders W., & Horn S. Research findings from the Tennessee Value-Added Assessment System (TVAAS) database: Implications for educational evaluation and research. Journal of Personnel Evaluation in Education. 1998. № 12(3). P. 247–256.

Snell M. E. and Janney R. E. Teachers’ problem-solving about children with moderate and severe disabilities in elementary classrooms. Exceptional Children. 2000. № 66(4). P. 472–490.

UNESCO. Policy guidelines on inclusion in education. Paris: UNESCO, 2009.

Van Laarhoven, T., Munk, D., Lynch, K., Bosma, J., & Rouse, J. A model for preparing special and general education pre-service teachers for inclusive education. Journal of Teacher Education. 2007. № 58(5), P. 440–455.

Wang M., & Fitch P. Preparing pre-service teachers for effective co-teaching in inclusive classrooms. In Forlin, C. (ed.) Teacher Education for Inclusion. Changing Paradigms and Innovative Approaches. London: Routledge, 2010.

World Health Organisation. World report on disability. Geneva: Switzerland, 2011.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-09

Як цитувати

Іванова, О. В. (2018). Особливості підготовки вчителів середньої школи до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в країнах Західної Європи (початок ХХІ століття). Імідж сучасного педагога, (6 (183), 48–51. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2018-6 (183)-48-51

Номер

Розділ

ДОСВІД ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН