Оцінювання управлінської культури педагогів в умовах формування безпечного освітнього середовища закладу загальної середньої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-48-55Ключові слова:
заклад загальної середньої освіти; оцінювання; управлінська культура; педагогічний персонал; безпечне освітнє середовищеАнотація
Розглянуто проблему формування та підтримки безпечного освітнього середовища засобами оцінювання управлінської культури педагогів. Актуальність проблеми обумовлена потребою розвивати горизонтальне управління у закладі освіти з метою побудови партнерських відносин із системою управління закладом освіти задля розбудови безпечного освітнього середовища. Запропоновано діяльнісну структуру безпечного освітнього середовища. Для організації раціональних процедур пропонуємо сконструйовану піраміду оцінювання управлінської культури в умовах формування безпечного освітнього середовища. Для демонстрації важливості оцінювання управлінської культури педагогів наведено приклади впливу розвитку управлінської культури педагогічного персоналу на деякі аспекти формування безпечного освітнього середовища. Результати оцінювання відображені у відповідній матриці, в якій характеристики управлінської культури оцінюються за п’ятирівневою шкалою, зокрема педагоги визначали, які діяльнісні компоненти реалізувались «ідеально», «добре», «потребують покращення», «тільки частково» і «погано». За результатами анкетування в межах експерименту педагогами була заповнена матриця оцінювання управлінської культури педагогічного персоналу в умовах формування безпечного освітнього середовища. Результати онлайн-анкетування засвідчили про високий рівень проінформованості педагогів за темою безпечного середовища та булінгу, систематичну роботу з боку адміністрації школи, наявність чіткого інструктажу та плану дій у разі надзвичайних ситуацій. Зроблено висновки про те, що управлінська культура педагогів відіграє важливу роль у створенні безпечного освітнього середовища. Дослідження показало взаємозв’язок між рівнем розвитку управлінської культури педагогічного персоналу та якістю формування безпечного освітнього середовища. Перспективами подальших досліджень можуть бути розроблення критеріїв оцінювання управлінської культури педагогічного персоналу на кожному етапі розвитку безпечного освітнього середовища, а також використання цифрових навичок педагогів для вдосконалення та розвитку управлінської культури на засадах різних наукових підходів.
Посилання
Боднар О. С. Методологія оцінки ефективності та результативності управління аналітико-експертною діяльністю. Обрії. 2013. № 1 (36). С. 4–8.
Васянович Г. Роль педагога у формуванні безпечного освітнього середовища у вищому навчальному закладі. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2017. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/6794/1/%D1%80%D0%BE%D0%BB%D1%8C%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D0%B0.pdf
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Рекомендації МОН України «Безпечне освітнє середовище: надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації» від 22.06.2023. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/inkluzyvne-navchannya/2023/08/04/Lyst.MON-1.11479-23.vid.03.08.2023-1.pdf
Стучинська Н., Новікова І. Проєктування сучасного освітнього середовища на засадах особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2016. Вип. 10 (2). С. 142–148. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2016_10%282%29__36 (дата звернення 13.12.2024).
Шевченко Н. Синергетичний підхід до формування системи забезпечення якості освіти в закладі загальної середньої освіти. Імідж сучасного педагога. 2024. № 5(218). С. 30–35. URL: https://isp.pano.pl.ua/article/view/310298
Aviad E. Raz and Judith Fadlon. Managerial Culture, Workplace Culture and Situated Curricula in Organizational Learning. Organisational studies. 2006. Issue 2, № 27. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0170840605056399
Mihael I., Dinescu I., Gabriel V. The managerial culture and the university’s management. Management and Socio-Humanities. 2006. URL: https://www.afahc.ro/ro/revista/Nr_1_2011/Articol_Dinescu_nr1_2011.pdf
Coopey John. Managerial Culture and the Stillbirth of Organisational Commitment. Human resource management magazine. 1995. Vol. 5, issue3. URL: https://onlinelibrary.wiley.com
Wanzer D. L. What is evaluation? Perspectives of how evaluation differs (or not) from research. 2020. URL: https://www.researchgate.net/publication/344886922_What_Is_Evaluation_Perspectives_of_How_Evaluation_Differs_or_Not_From_Research
References
Bodnar, O. S. (2013). Metodolohiia otsinky efektyvnosti ta rezultatyvnosti upravlinnia analityko-ekspertnoiu diialnistiu [Methodology for assessing the efficiency and effectiveness of analytical and expert activity management]. Obrii [Horizons], 1 (36), 4-8 [in Ukrainian].
Vasianovych, H. (2017). Rol pedahoha u formuvanni bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha u vyshchomu navchalnomu zakladi. [The role of a teacher in creating a safe educational environment in a higher education institution]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine]. Retrieved from https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/6794/1/%D1%80%D0%BE%D0%BB%D1%8C%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D0%B0.pdf [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy Pro osvitu. [The Law of Ukraine On Education]. (2017). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Rekomendatsii MON Ukrainy. «Bezpechne osvitnie seredovyshche: nadannia indyvidualnoi pidtrymky uchniam z osoblyvymy osvitnimy potrebamy pid chas pidhotovky do reahuvannia na nadzvychaini sytuatsii» [Recommendations of the Ministry of Education and Science of Ukraine ‘Safe Educational Environment: Providing Individual Support to Students with Special Educational Needs in Preparing for Emergency Response’]. (2023) vid 22.06.2023. Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/inkluzyvne-navchannya/2023/08/04/Lyst.MON-1.11479-23.vid.03.08.2023-1.pdf [in Ukrainian].
Stuchynska, N., & Novikova, I. (2016). Proektuvannia suchasnoho osvitnoho seredovyshcha na zasadakh osobystisno oriientovanoho ta kompetentnisnoho pidkhodiv [Designing a modern educational environment on the basis of personality-oriented and competence-based approaches]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity [Scientific notes of Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vinnichenko. Problems of the methodology of physical, mathematical and technological education], 10 (2), 142-148. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2016_10%282%29__36 [in Ukrainian].
Shevchenko, N. (2024). Synerhetychnyi pidkhid do formuvannia systemy zabezpechennia yakosti osvity v zakladi zahalnoi serednoi osvity. [Synergistic approach to the formation of a system of quality assurance in general secondary education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher]. 5 (218), 30-35 [in Ukrainian].
Aviad, E. (2006). Raz and Judith Fadlon. Managerial Culture, Workplace Culture and Situated Curricula in Organizational Learning. Organisational studies, 2, 27. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/abs/
Mihael, I., Dinescu, I., & Gabriel, V. (2006). The managerial culture and the university’s management. Management and Socio-Humanities. Retrieved from https://www.afahc.ro/ro/revista/Nr_1_2011/Articol_Dinescu_nr1_2011.pdf
Coopey, John. (1995). Managerial Culture and the Stillbirth of Organisational Commitment. Human resource management magazine, 5, 3. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com
Wanzer, D. L. (2020). What is evaluation? Perspectives of how evaluation differs (or not) from research. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/344886922_What_Is_Evaluation_Perspectives_of_How_Evaluation_Differs_or_Not_From_Research
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).