Синергетичний підхід до формування системи забезпечення якості освіти в закладі загальної середньої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-30-35Ключові слова:
синергетика; принципи; якість освіти; формування внутрішньої системи забезпечення якості освітиАнотація
Здійснено аналіз основних принципів синергетики в контексті їхнього застосування при формуванні внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу загальної середньої освіти.
З’ясовано, що з точки зору синергетичних категорій система освіти України перебуває в точці біфуркації, тобто в зоні «розгалуження», яка дає можливість вибору в напрямах розвитку, водночас виявляє стан неврівноваженості, нестійкості, флуктуації, що зумовлює можливість переходу системи в іншу якість, до нового рівня розвитку.
Показано, що синергетичний принцип емерджентності реалізується в процесах гарантування якості освіти через формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти кожного закладу як складника національної системи забезпечення якості.
Доведено, що розбудова внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу загальної середньої освіти на засадах синергетичного підходу забезпечить її самоорганізацію.
Посилання
Адаптивне управління: Трансформація в закладах освіти різного рівня організації та результативність його практичного впровадження / Г. В. Єльникова, І. П. Аннєнкова, Г. Ю. Кравченко, С. Г. Немченко, В. С. Ульянова ; за заг. i наук. ред. Г. В. Єльникової. Харків, 2021. 298 с.
Андрущенко В. П. Філософічність освіти: теорія, методологія, практика. Вища освіта України. 2008. № 4. С. 10–18.
Біла книга національної освіти України / за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : Інформ. системи, 2010. 342 с.
Вознюк О. В. Розвиток вітчизняної педагогічної думки: синергетичний підхід (друга половина XX століття) : навч.-метод. посіб. / за ред. П. Ю. Сауха. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2008. 128 с.
Вознюк О. В. Синергетика освіти: розвиток, навчання, виховання. Синергетика: процеси самоорганізації технічних, технологічних та соціальних систем : матеріали Першої Всеукр. наук. конф. / ред. І. Г. Грабар. Житомир, 2003. С. 51–55.
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Вид. друге доп. й виправлене. Рівне : Волинські обереги, 2011. 519 с.
Дротянко Л. Г. Постнекласична наука: оновлення дискурсу. Людина i космос : збiрник наук. праць. Київ : МАУП, 1999. С. 38–42.
Євтодюк А. В. Синергетичні засади моделювання освітніх систем : дис. канд. філос. наук : 09.00.03 / АПН України; Інститут вищої освіти. Київ, 2002. 198 с.
Лукіна Т. О. Управління якістю загальної середньої освіти : навч.-метод. посіб. Київ : Педагогічна думка, 2020. 230 с.
Лунячек В. Е. Філософські та загальнонаукові підходи до підготовки магістрів за спеціальністю «Державне управління» до моніторингу якості освіти. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. Харків : УІПА, 2010. Вип. 28/29. С. 22–30.
Ляшенко О. Якість освіти як основа функціонування й розвитку сучасних систем освіти. Педагогіка і психологія. 2005. № 1 (46). С. 5–12.
Почуєва О. О. Навчальний заклад як соціально-педагогічна система. Сучасні проблеми управління підприємствами: теорія та практика : матеріали міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків, 30-31 березня 2017 року. Харків : Вид-ць ФОП Панов А. М., 2017. С. 361–365.
Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 30 листопада 2020 р. № 1480. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1480729-20 (дата звернення: 28.06.2024).
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/card/2145-19 (дата звернення: 28.06.2024).
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 р. № 463-ІХ URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20 (дата звернення: 28.06.2024)
Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf (дата звернення: 28.06.2024)
Рябова З. Моніторинг професійної компетентності майбутніх фахівців. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2020. № 10 (19). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-10(19)-23 (дата звернення – 30 червня 2024 року).
Теоретико-методичні засади забезпечення якості освіти : монографія / за заг. ред. Д. В. Карамишева. Харків : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2020. 180 с.
Чалий О. В. Синергетика: інтеграційні тенденції в освіті. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2001. № 1. С. 158–171.
Шевцов А. Г. Моделюємо педагогічний процес. Системно-синергетичний підхід. Освіта. 2003. 2–9 квіт. С. 8.
Averina K., Hromova N., Hornostaieva O., Kravchenko H., Volosatykh O., Shamayeva K. Development of professional competence of teachers in the system of continuing education. Laplage in Journal. 2021. № 7 (3). P. 591–597. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-62202021731346p.591-597
Haken H. Synergetics: An Introduction, Springer Ser. Synergetics. Vol. 1. 3-rd ed. printing. Springer, Berlin, Heidelberg, 1983. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-45553-7_1
References
Yelnykova, H. V. (Ed.). (2021). Adaptyvne upravlinnia: Transformatsiia v zakladakh osvity riznoho rivnia orhanizatsii ta rezultatyvnist yoho praktychnoho vprovadzhennia [Adaptive management: Transformation in educational institutions of different levels of organization and effectiveness of its practical implementation]. Kharkiv [in Ukrainian].
Andrushchenko, V. P. (2008). Filosofichnist osvity: teoriia, metodolohiia, praktyka [Philosophy of education: theory, methodology, practice]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education of Ukraine], 4, 10-18 [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (Ed.). (2010). Bila knyha natsionalnoi osvity Ukrainy [White book of national education of Ukraine]. Kyiv: Inform. Systemy [in Ukrainian].
Vozniuk, O. V. (2008). Rozvytok vitchyznianoi pedahohichnoi dumky: synerhetychnyi pidkhid (druha polovyna XX stolittia) [Development of national pedagogical thought: a synergistic approach (second half of the 20th century)]: navch.-metod. posib. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU [in Ukrainian].
Vozniuk, O. V. (2003). Synerhetyka osvity: rozvytok, navchannia, vykhovannia [Synergetics of education: development, training, education]. In I. H. Hrabar (Ed.), Synerhetyka: protsesy samoorhanizatsii tekhnichnykh, tekhnolohichnykh ta sotsialnykh system [Synergetics: processes of self-organization of technical, technological and social systems]: materialy Pershoi Vseukr. nauk. konf. (pp. 51-55). Zhytomyr [in Ukrainian].
Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary]. Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].
Drotianko, L. H. (1999). Postneklasychna nauka: onovlennia dyskursu [Post-non-classical science: renewal of the discourse]. In Liudyna i kosmos [Man and space]: zbirnyk naukovykh prats (pp. 38-42). Kyiv: MAUP [in Ukrainian].
Yevtodiuk, A. V. (2002). Synerhetychni zasady modeliuvannia osvitnikh system [Synergistic principles of modeling educational systems]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Lukina, T. O. (2020). Upravlinnia yakistiu zahalnoi serednoi osvity [Management of the quality of general secondary education]: navch.-metod. posib. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Luniachek, V. E. (2010). Filosofski ta zahalnonaukovi pidkhody do pidhotovky mahistriv za spetsialnistiu «Derzhavne upravlinnia» do monitorynhu yakosti osvity [Philosophical and general scientific approaches to the preparation of masters in the specialty "State administration" to monitor the quality of education]. In Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineering and pedagogical education]: zb. nauk. pr. (Is. 28-29, pp. 22-30). Kharkiv: UIPA [in Ukrainian].
Liashenko, O. (2005). Yakist osvity yak osnova funktsionuvannia y rozvytku suchasnykh system osvity [The quality of education as the basis of the functioning and development of modern education systems]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 1 (46), 5-12 [in Ukrainian].
Pochuieva, O. O. (2017). Navchalnyi zaklad yak sotsialno-pedahohichna systema [Educational institution as a socio-pedagogical system]. In Suchasni problemy upravlinnia pidpryiemstvamy: teoriia ta praktyka [Modern problems of enterprise management: theory and practice-materials]: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 361-365). Kharkiv: Vyd-ts FOP Panov A. M. [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Metodychnykh rekomendatsii z pytan formuvannia vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti osvity u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [On the approval of Methodological recommendations on the formation of an internal system for ensuring the quality of education in institutions of general secondary education]: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 30 lystopada 2020 r. № 1480. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1480729-20 [in Ukrainian].
Pro osvitu [On education]: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/card/2145-19 [in Ukrainian].
Pro povnu zahalnu seredniu osvitu [On comprehensive general secondary education]: Zakon Ukrainy vid 16.01.2020 r. № 463-IKh. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20 [in Ukrainian].
Profesiinyi standart «Kerivnyk (dyrektor) zakladu zahalnoi serednoi osvity» [Professional standard "Head (director) of general secondary education institution]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf [in Ukrainian].
Riabova, Z. (2020). Monitorynh profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv [Monitoring of professional competence of future specialists]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 10 (19). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-10(19)-23 [in Ukrainian].
Karamyshev, D. V. (Ed.). (2020). Teoretyko-metodychni zasady zabezpechennia yakosti osvity [Theoretical and methodological principles of ensuring the quality of education]: monohrafiia. Kharkiv: Vyd-vo KharRI NADU «Mahistr» [in Ukrainian].
Chalyi, O. V. (2001). Synerhetyka: intehratsiini tendentsii v osviti [ Synergetics: integration trends in education]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity [Pedagogy and psychology of professional education], 1, 158-171 [in Ukrainian].
Shevtsov, A. H. (2003). Modeliuiemo pedahohichnyi protses. Systemno-synerhetychnyi pidkhid [Modeling the pedagogical process. System-synergistic approach]. Osvita [Education], 2-9 kvit., 8 [in Ukrainian].
Averina, K., Hromova, N., Hornostaieva, O., Kravchenko, H., Volosatykh, O., & Shamayeva, K. (2021). Development of professional competence of teachers in the system of continuing education. Laplague in Journal, 7 (3), 591-597. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-62202021731346p.591-597
Haken, H. (1983). Synergetics: An Introduction, Springer Ser. Synergetics: printing (Vol. 1). Springer, Berlin, Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-45553-7_1
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).