Критерії, показники та індикатори моніторингу, експертизи та оцінювання якості освітніх послуг у закладах загальної середньої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-5(194)-14-20Ключові слова:
моніторинг освітнього процесу, якість освітянських послуг, управління освітнім процесом, принципи організації, особливості побудови освітнього процесуАнотація
Досліджуються теоретичні і практичні засади моніторингу якості освітніх послуг у закладах загальної середньої освіти. Проаналізовано критерії й показники, які мають застосовуватися для моніторингу якості освіти й ефективного управління освітнім процесом у сучасних умовах. Розкрито сутність поняття моніторингу якості освітніх послуг у закладах загальної середньої освіти. Узагальнено досвід його створення та функціонування. У статті обґрунтовано потребу в нових підходах до управління освітнім процесом, контролю за його якістю у контексті християнських цінностей і цілей освітнього закладу.
Посилання
Адаптивне управління: сутність, характеристика, моніторингові системи : колект. монографія / Г. В. Єльникова; Т. А. Борова, О. М. Касьянова, Г. А. Полякова та ін. ; за заг ред. Г. В. Єльникової. Чернівці : Технодрук, 2009. 572 с.
Аналітична доповідь про стан моніторингу якості освіти в Україні / МБО «Центр тестових технологій і моніторингу якості освіти» ; [І. І. Бабин, Л. М. Гриневич, І. Л. Лікарчук та ін.] ; за заг. ред. І. Л. Лікарчука. Київ ; Харків : Факт, 2011. 96 с.
Белкин А. Основы возрастной педагогики : учеб. пособ. для студ. высш. пед. учеб. завед. Москва : Академия, 2000.
Біблія / пер. І. Огієнко. ВБФ «Східноєвропейська гуманітарна місія». 2014. 1360 с.
Білик Н. І. Управління адаптивно-педагогічним проектуванням регіональних освітніх систем підвищення кваліфікації педагогічних працівників : монографія. Полтава : АСМІ, 2015. 461 с.
Гречаник О. Є., Григораш В. В. Організація внутрішнього аудиту в закладі загальної середньої освіти : монографія. Харків : Основа, 2019. 144 с.
Зварич Г. Критерії моніторингу освітнього процесу та досвід управління його якістю у християнській школі для дівчат. Вісник післядипломної освіти. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 9 (38). С. 49–62.
Касьянова О. М. Експертиза регіональної системи освіти на засадах сталого розвитку. Теорія та методика управління освітою. 2010. № 3. С. 1–12. URL: http://tme.umo.edu.ua/docs/3/10kaspsd.pdf.
Кулик О. Є. Вибір системи індикаторів для оцінки якості надання освітніх послуг навчальними закладами. Scientific Journal «ScienceRise». Серія: Педагогічні науки. 2015. № 7/1 (12). С. 47–53.
Лебедєв О. Теоретична модель управління якістю освіти. Освіта.ua. URL: http://osvita.ua/school/manage/1402/.
Лукіна Т. О. Вимірювання й управління якістю освіти : навч.-метод. матеріали. Київ : Експрес-об’ява, 2007. 50 с.
Лунячек В. Е. Якість освіти в Україні: проблеми становлення. Управління школою. 2008. № 16. С. 1725.
Майоров А. Н. Мониторинг в образовании. Москва : Интеллект-Центр, 2005. 424 с.
Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу : посіб. /авт. : О. І. Ляшенко, Т. О. Лукіна, І. Є. Булах, М. Р. Мруга. Київ : Педагогічна думка, 2012. 160 с.
Національна доктрина розвитку освіти. URL: http://http://osvita.ua/legislation/other/2827/ (дата звернення: 20.05.2018).
Пасічник Н. Моніторинг якості освіти як комплексне оцінювання освітнього процесу. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки / [Кіровоградського держ. пед. ун-ту ім. Володимира Винниченка]. 2013. Вип. 121 (1). С. 50–55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2013_121(1)__14.
Проектування регіональних освітніх систем підвищення кваліфікації педагогічних працівників: система управління якістю в ПОІППО : зб. матер. СУЯ відповідно до вимог ДСТУ «ISO 9001-2001» / упор. Н. І. Білик. Полтава : ПОІППО, 2010. 302 с.
Савченко О. Я. Управління якістю шкільної освіти у контексті державної освітньої політики. Моделі інноваційного розвитку школи : матеріали наук.-практ. конфер., м. Киів, 25–30 жовтня 2009 року. Київ : Арт Економі, 2010. С. 15.
References
Yelnykova, H. V. (Ed.). (2009). Adaptyvne upravlinnia: sutnist, kharakterystyka, monitorynhovi systemy [Adaptive management: essence, characteristics, monitoring systems]: kolekt. monohrafiia. Chernivtsi: Tekhnodruk [in Ukrainian].
Likarchuk, I. L. (Ed.). (2011). Analitychna dopovid pro stan monitorynhu yakosti osvity v Ukraini [Analytical report on the state of monitoring the quality of education in Ukraine]. Kyiv; Kharkiv: Fakt [in Ukrainian].
Belkyn, A. (2000). Osnovy vozrastnoi pedagogiki [Foundations of age pedagogy]: ucheb. posob. dlia stud. vыssh. ped. ucheb. zaved. Moskva: Akademia [in Russian].
Ohiienko, I. (Ed.). (2014). Bibliia [The Bible]. VBF “Skhidnoievropeiska humanitarna misiia” [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (2015). Upravlinnia adaptyvno-pedahohichnym proektuvanniam rehionalnykh osvitnikh system pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [Management of adaptive-pedagogical design of regional educational systems of advanced training of pedagogical workers]: monohrafiia. Poltava: ASMI [in Ukrainian].
Hrechanyk, O. Ye., & Hryhorash, V. V. (2019). Orhanizatsiia vnutrishnoho audytu v zakladi zahalnoi serednoi osvity [Organization of internal audit in general secondary education]: monohrafiia. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Zvarych, H. (2019). Kryterii monitorynhu osvitnoho protsesu ta dosvid upravlinnia yoho yakistiu u khrystyianskii shkoli dlia divchat [Criteria for monitoring the educational process and experience in managing its quality in a Christian school for girls]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia: Pedahohichni nauky [Bulletin of postgraduate education. Series: Pedagogical sciences], 9 (38), 49-62 [in Ukrainian].
Kasianova, O. M. (2010). Ekspertyza rehionalnoi systemy osvity na zasadakh staloho rozvytku [Examination of the regional education system on the basis of sustainable development]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu [Theory and methods of education management], 3, 1-12. Retrieved from http://tme.umo.edu.ua/docs/3/10kaspsd.pdf [in Ukrainian].
Kulyk, O. Ye. (2015). Vybir systemy indykatoriv dlia otsinky yakosti nadannia osvitnikh posluh navchalnymy zakladamy [Selection of a system of indicators to assess the quality of educational services provided by educational institutions]. Scientific Journal «ScienceRise». Seriia: Pedahohichni nauky, 7/1 (12), 47-53 [in Ukrainian].
Lebediev, O. Teoretychna model upravlinnia yakistiu osvity [Theoretical model of education quality management]. Osvita.ua. Retrieved from http://osvita.ua/school/manage/1402/ [in Ukrainian].
Lukina, T. O. (2007). Vymiriuvannia y upravlinnia yakistiu osvity [Measuring and managing the quality of education]: navch.-metod. materialy. Kyiv: Ekspres-ob’iava [in Ukrainian].
Luniachek, V. E. (2008). Yakist osvity v Ukraini: problemy stanovlennia [Quality of education in Ukraine: problems of formation]. Upravlinnia shkoloiu [School management], 16, 17-25 [in Ukrainian].
Maiorov, A. N. (2005). Monitoring v obrazovanii [Monitoring in education]. Moskva: Yntellekt-Tsentr [in Russian].
Liashenko, O. I., Lukina, T. O., Bulakh, I. Ye., & Mruha, M. R. (2012). Metodyka i tekhnolohii otsiniuvannia diialnosti zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Methods and technologies for evaluating the activities of a secondary school]: posib. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Natsionalna doktryna rozvytku osvity [National doctrine of education development]. Retrieved from http://http://osvita.ua/legislation/other/2827/ [in Ukrainian].
Pasichnyk, N. (2013). Monitorynh yakosti osvity yak kompleksne otsiniuvannia osvitnoho protsesu [Monitoring the quality of education as a comprehensive assessment of the educational process]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky [Proceedings. Series: Pedagogical sciences], 121 (1), 50-55. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2013_121(1)__14 [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (Comp.). (2010). Proektuvannia rehionalnykh osvitnikh system pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv: systema upravlinnia yakistiu v POIPPO [Design of regional educational systems for professional development of teachers: quality management system in POIPPO]: zb. mater. SUIa vidpovidno do vymoh DSTU “ISO 9001-2001”. Poltava: POIPPO [in Ukrainian].
Savchenko, O. Ya. (2010). Upravlinnia yakistiu shkilnoi osvity u konteksti derzhavnoi osvitnoi polityky [Management of school education quality in the context of state educational policy]. In Modeli innovatsiinoho rozvytku shkoly [Models of innovative school development]: materialy nauk.-prakt. konfer. (p. 15). Kyiv: Art Ekonomi [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).