Передумови становлення художньо-промислової освіти в Єлисаветграді (нині – м. Кропивницький) у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-5(194)-58-61Ключові слова:
завод «Ельворті», ремісничо-грамотне училище, «Товариство поширення грамотності і ремесел», Вечірні рисувальні і креслярські класи, художники-педагоги, дизайн, ремісники, промисловістьАнотація
Окреслено головні передумови становлення художньо-промислової освіти Єлисаветграді в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст., серед яких визначальним був фактор розвитку міста, як важливого промислового центру на півдні України. На той час тут було створено одне з найбільших у Херсонській губернії підприємство з виготовлення сільськогосподарської техніки «Ельворті», де було успішно впроваджено елементи художньо-промислової освіти для його робітників. Водночас соціально-економічний розвиток Єлисаветграда, збільшення численності населення також сприяло розширенню мережі навчальних осередків. Почали формуватися і профільні професійні навчальні заклади для підготовки великої кількості кваліфікованих фахівців, яких потребувала промисловість, що стрімко розвивалася. Зростала потреба в підготовлених майстрах-рисувальниках, креслярах для багатьох галузей. Турботу про створення спеціалізованих мистецьких закладів проявляли земські установи, приватні особи та саме суспільство. Розглянуто внесок «Товариства поширення грамотності і ремесел» у становленні художньо-промислової освіти в краї та його роль у соціокультурному розвитку міста. Визначено, що у Єлисаветграді головним осередком художньо-промислової освіти стали Вечірні рисувальні і креслярські класи, які діяли при Єлисаветградському земському реальному училищі.
Посилання
Бойчук О. Промисловий дизайн в Україні: оптимістичне минуле, невизначене майбутнє. Мистецтвознавство України . К., 2009. Вип. 10. С. 215-222.
Елисаветградское ремесленно-грамотное училище. Отчеты о состоянии училища за 1878–1897 гг. Державний архів Кіровоградської області. Ф. 61. Оп. 1. Спр. 4. 112 арк.
Звенігородська Ю. В. Традиції художньо-промислової освіти в Харкові. Дизайн, дизайн-освіта. 2011. № 14. С. 13–17.
Золотой век художественных объединений в России и СССР/Сост.: Д. Я. Северюхин, О. Л. Лейкинд. СПб., 1992. 600 с.
Історія міст і сіл Української РСР : в 26 т. Кіровоградська область / редкол. тома: Сиволап Д. С. (голова) [та ін.]. Київ : Голов. ред. Укр. рад. енциклопедії АН УРСР, 1974. 816 c.
Микулин А. А. Фабрично-заводская и ремесленная промышленность Одесскогo градоначальства Xерсонской губернии Николаевского военного губернаторства. Одесса, 1897. 276 с.
Мартиненко Н. Особливості впливу Д. Г. Дерла на становлення індустріального дизайну в контексті розвитку художньо-промислової освіти Великобританії 1900–1930 років. Дизайн, дизайн-освіта. 2012. № 8. С. 32–36.
Мільчевич С. І. До питання про особливості становлення і розвиток художньо-промислової освіти на Закарпатті в другій половині ХІХ – початку ХХ століття. Вісник ХДАДМ. Х., 2005. № 1. С. 114–122.
На выставке. Голос Юга. 1913. 19 мая. 4 с.
Оршанський Л., Силко Р. Готфрід Земпер та художньо-промислова освіта Західної Європи й України : монографія. Дрогобич: РВВ ДДПУ ім. І. Франка., 2016. 281 с.
Отчеты о состоянии училища : 1 сентября 1896 г. – 14 мая 1901 г. Державний архів Кіровоградської області. Ф. 60. Оп. 1. Спр. 130. 311 арк.
Рябков П. З. Краткий исторический очерк Елисаветградского общества распространения грамотности и ремесел. 1873–1898 г. Елисаветград : Паровая Лито-Типография М. А. Гольденберга., 1899. 42 с.
Силко Р. М. Розвиток методики прикладного мистецтва Готфрідом Земпером у художньо-промислових школах Західної Європи (друга половина ХIХ століття) : автореф. … канд. пед. наук : 05.01.03. К., 2002. 23 с.
Синишин Л. Художньо-промислова освіта Галичини кінця ХІХ – першої половини ХХ століття: періодизація розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 4, 348-360. [Електронний ресурс]. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2018_4_33 (дата звернення: 09.09.2020)
Систематический свод постановлений Елисаветградского Уездного Земского Собрания 1888–1895 гг. / сост. Е. И. Борисов. Елисаветград : Тип. А. Гольденберга, 1895. 897 с.
Тягур В. Розвиток професійної художньо-промислової освіти в Німеччині (перша половина XX ст.) : автореф. дис. … канд. пед. Наук : 13.00.02. Київ, 2013. 22 с
Цісарук В. Ю. Особливості становлення системи художньо-промислової освіти на території правобережної України (друга половина ХІХ ст. – 1939 р.) [Електронний ресурс]. URL: http://nv-kogpi.ucoz.ua/vupysk5/ Tsisaruk.pdf (дата звернення: 09.09.2020)
Шмагало Р. Т. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ – середини ХХ століття: структурування, методологія, художні позиції. Львів : Українські технології, 2005. 528 с.
Энциклопедический словарь Издательства Ф.А. Брокгауз и И.А. Ефрона. СПб., 1903. Т.74. С.768.
References
Boichuk, O. (2009) Promyslovyi dyzain v Ukraini: optymistychne mynule, nevyznachene maibutnie [Industrial design in Ukraine: an optimistic past, an uncertain future]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy [Art History of Ukraine]. 10, 215–222 [in Ukraine].
Elisavetgradskoe remeslenno-gramotnoe uchilishhe. Otchety o sostojanii uchilishha za 1878–1897 gg. [Elisavetgrad’s literacy and crafts vocational school. Reports on the state of the school for 1878–1897]. Derzhavnyi arkhiv Kirovohradskoi oblasti [State Archives of Kirovohrad Region]. F. 61, op. 1, d. 4. 112 a [in Russian].
Zvenihorodska, Y. V. (2011) Tradytsii khudozhno-promyslovoi osvity v Kharkovi [Traditions of art and industrial education in Kharkiv]. Dyzain, dyzain-osvita [Design, design education]. 14, 13–17 [in Ukraine].
Severjuhin, D. Ja., Lejkind, O. L. (Ed.). (1992) Zolotoj vek hudozhestvennyh obyedinenij v Rossii i SSSR [The Golden Age of Artistic Associations in Russia and the USSR]. SPb. [in Russian].
Istoriia mist i sil Ukrainskoi RSR. (1972). [V 26 t.]. Kirovohradska oblast [History of towns and villages of the Ukrainian SSR: in 26 volumes. Kirovohrad region]. K.: Holovna redaktsiia URE AN URSR [in Ukrainian].
Mikulin, A. A. (1897) Fabrichno-zavodskaja i remeslennaja promyshlennost' Odesskogo gradonachal'stva Khersonskoj gubernii Nikolaevskogo voennogo gubernatorstva [Factory and handicraft industry of the Odessa city administration of the Kherson province of the Nikolaev military governorate]. Odessa [in Russian].
Martynenko, N. (2012) Osoblyvosti vplyvu D. H. Derla na stanovlennia industrialnoho dyzainu v konteksti rozvytku khudozhno-promyslovoi osvity Velykobrytanii 1900–1930 rokiv [Peculiarities of DG Derl's influence on the formation of industrial design in the context of the development of art and industrial education in Great Britain in 1900–1930.]. Dyzain, dyzain-osvita [Design, design education]. 8, 32–36 [in Ukraine].
Milchevych, S. I. (2005) Do pytannia pro osoblyvosti stanovlennia i rozvytok khudozhno-promyslovoi osvity na Zakarpatti v druhii polovyni XIX – pochatku XX stolittia [On the question of the peculiarities of the formation and development of art and industrial education in Transcarpathia in the second half of the XIX – early XX century]. Visnyk KhDADM [Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts. Art history. Architecture]. Kh. 1. 114–122 [in Ukraine].
Na vystavke [At the exhibition] (1913). Golos Juga [ Holos Yuha]. 19 maja [in Russian].
Orshanskyi, L. & Sylko, R. (2016) Gotfrid Zemper ta hudozhno promyslova osvita Zahidnoi Evropy i Ukrainy: monografiia [Gottfried Semper and artistic industrial education in Western Europe and Ukraine: monograph]. Drogobych: RVV DDPU im. I. Franka, 2016 [in Ukrainian].
Otchety o sostoianii uchilishcha. 1 sentyabrya 1896 g. – 14 maya 1901 g. [Reports on the status of the mid. School. 1 of september 1896 – 14 of may1901]. Derzhavnyi arkhiv Kirovohradskoi oblasti [State Archives of Kirovohrad Region]. F. 60. op. 1. d. 130. 311 a [in Russian].
Rjabkov, P. Z. (1899) Kratkij istoricheskij ocherk Elisavetgradskogo obshhestva rasprostranenija gramotnosti i remesel. 1873–1898 g [A brief historical outline of the Elisavetgrad Society for the Promotion of Literacy and Crafts. 1873–1898]. Elisavetgrad [in Russian].
Sylko, R. M. (2002) Rozvytok metodyky prykladnoho mystetstva Hotfridom Zemperom u khudozhno-promyslovykh shkolakh Zakhidnoi Yevropy (druha polovyna ХIХ stolittia) [Methodology development crafts Gottfried Semper in the art and industrial schools of Western Europe (second half of ХIХ century)]. (Extended abstract of PhD diss.) Kyiv [in Ukrainian].
Synyshyn, L. (2018) Hudozhno-promyslova osvita Galychyny kintsia XIX – pershoi polovyny XX stolittia: periodyzatsiia rozvytku [Artistic-Industrial Education of Galicia of the end of the XIX th – the first half of the XX century: periodization of development]. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2018_4_33 [in Ukrainian].
Borisov, E. I. (Ed.). (1895) Sistematicheskij svod postanovlenij Elisavetgradskogo Uezdnogo Zemskogo Sobranija 1888–1895 gg [Systematic set of resolutions of the Elisavetgrad Uyezd Zemsky Assembly of 1888–1895]. Elisavetgrad [in Russian].
Tiahur, V. (2013) Rozvytok profesiinoi khudozhno-promyslovoi osvity v Nimechchyni (persha polovyna XX st.) [Development of professional art and industrial education in Germany (first half of the XX century)]. Kyiv [in Ukrainian].
Tsisaruk, V. Yu. (2017) Osoblyvosti stanovlennia systemy khudozhno-promyslovoi osvity na terytorii pravoberezhnoi Ukrainy (druha polovyna XIX XIX st. – 1939 r.) [Peculiarities of the formation of the system of art and industrial education on the territory of the right-bank Ukraine (second half of the XIX century – 1939)]. Retrieved from http://nv-kogpi.ucoz.ua/vupysk5/ Tsisaruk.pdf (data zvernennia: 09.09.2020) [in Ukrainian].
Shmahalo, R. T. (2005). Mystetska osvita v Ukraini seredyny XIX – seredyny XX st.: strukturuvannia, metodolohiia, khudozhni pozytsii [Art Education in Ukraine in mid XIX – mid XX century: structured methodology, artistic positions]. Lviv: Ukrainski tekhnolohii [in Ukrainian].
(1903) Jenciklopedicheskij slovar' Izdatel'stva F.A. Brokgauz i I.A. Efrona [Encyclopedic Dictionary of F.A. Brockhaus and I.A. Efron]. SPb. 74, 768. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).