Особливості читання партитур вокально-інструментальних творів доби бароко
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-5(194)-85-88Ключові слова:
концертмейстер, бароко, читання партитур, вокально-інструментальні твори, професійна діяльністьАнотація
Розглянуто особливості читання партитур як дисципліни, що має велике практичне значення для діяльності концертмейстера-піаніста. Читання партитур є дисципліною, вивчення якої потребує системного підходу – це аналіз твору, виокремлення функцій шарів фактури, віднаходження головного музичного матеріалу та другорядного. Потрібно відшукувати, які фактурні лінії дублюються, виокремлювати ті, що посідають більш важливе у функціональному відношенні значення. Звертається увага на труднощі, пов’язані з виконавством барокових вокально-інструментальних творів. Гра цих творів передбачає наявність вміння вірно відтворювати basso ostinato, формуючи гармонічну вертикаль та обираючи доцільну форму її викладення, можливості грати у різних ключах. При грі хорових партій на фортепіано потрібно вертикаль сприймати як результат розвитку самостійних вокальних ліній, підкреслюючи логіку їх викладу.
Посилання
Гаценко Г. С., Жайворонок Н. Б., Шмаленко О. О. Специфіка вокальної інтерпретації (на прикладі арії «Cara sposa» з опери «Рінальдо» Г. Генделя). Актуальні аспекти сучасного українського музичного мистецтва : колект. монографія. Київ : Ліра-К, 2017. С. 22–30.
Закрасняна Ж. Барокова опера: виміри виконавської інтерпретації. Імідж сучасного педагога. 2019. № 5 (188). С. 105–108.
Каблова Т. Б., Румянцева С. В. Читання партитур для вокальних ансамблів : навч.-реперт. збірник для студентів ВНЗ. Київ : Київ. ун-т ім.Б. Грінченка, 2019. 90 с.
Назаренко М. Формування навичок читання з листа хорових партитур у майбутніх педагогів-музикантів в процесі підготовки до роботи з хоровим колективом. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2014. Вип. 131. С. 144–148.
Полтавцев И., Светозарова М. Курс чтения хоровых партитур. Москва : Музыка, 1963. Ч. 1. 299 с.
Сікорська Н. В. Клавірна музика бароко в редакціях другої половини ХІХ ст.: становлення історично інформованого виконавства : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2016. 287 с.
Фортунатов Ю., Барсова И. Практическое руководство по чтению симфонических партитур. Москва : Музыка, 1966. Вып. 1. 225 с.
References
Gacenko, G. S., Zhajvoronok, N. B., & Shmalenko, O. O. (2017). Spetsyfika vokalnoi interpretatsii (na prykladi arii “Cara sposa” z opery “Rinaldo” H. Hendelia) [Specifics of vocal interpretation (on the example of the aria "Cara sposa" from the opera "Rinaldo" by G. Handel)]. In Aktualni aspekty suchasnoho ukrainskoho muzychnoho mystetstva [Actual aspects of modern Ukrainian musical art] (pp. 22-30). Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].
Zakrasnyana, Zh. (2019). Barokova opera: vymiry vykonavskoi interpretatsii [Baroque opera: dimensions of performing interpretation]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The Image of the Modern Pedagogue], 5 (188), 105-108 [in Ukrainian].
Kablova, T. B., & Rumyanceva, S. V. (2019). Chytannia partytur dlia vokalnykh ansambliv [Reading scores for vocal ensembles]: navch.-repert. zbirnyk dlya studentiv VNZ. Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Grinchenka [in Ukrainian].
Nazarenko, M. (2014). Formuvannia navychok chytannia z lysta khorovykh partytur u maibutnikh pedahohiv-muzykantiv v protsesi pidhotovky do roboty z khorovym kolektyvom [Formation of reading skills from the letter of choral scores in future teachers-musicians in the process of preparation for work with the choir]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Pedahohichni nauky [Scientific notes Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko. Seria: Pedagogical sciences], 131, 144-148 [in Ukrainian].
Poltavcev, I., & Svetozarova, M. (1963). Kurs chteniya horovyh partitur [Course of reading choral scores] (P. I). Moskva: Muzyka [in Russian].
Sikorska, N. V. (2016). Klavirna muzyka baroko v redaktsiiakh druhoi polovyny XIX st.: stanovlennia istorychno informovanoho vykonavstva [Baroque piano music in the editions of the second half of the XIX century: the formation of historically informed performance] (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Fortunatov, Yu. Barsova, I. (1966). Prakticheskoe rukovodstvo po chteniyu simfonicheskih partiture [Practical guide to reading symphonic scores] (Is. 1). Moskva: Muzyka [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).