The construct pedagogy of borderlands as a methodological basis for tolerance education

Автор(и)

  • Vasyl Fazan Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9823-3704
  • Tetyana Fazan Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна http://orcid.org/0000-0001-9132-9394
  • Vitaliy Fazan Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9823-3704
  • Olena Kolesnyk Полтавський інститут бізнесу ЗВО «Міжнародний науково-технічний університет імені Юрія Бугая», Україна https://orcid.org/0000-0001-9140-9829

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-17-25

Ключові слова:

педагогіка пограниччя; виховання; толерантність; авторська освітня програма; освітній процес; фронтир; національна ідентичність; національна свідомість; міжкультурна комунікація

Анотація

Пропоноване дослідження розкриває сутність педагогіки пограниччя, яка базується на міжкультурному діалозі, інтеграції освітніх підходів різних систем і врахуванні соціокультурного контексту. Здійснено аналіз теоретичних засад виховання толерантності в контексті сучасних педагогічних парадигм, а також визначено ключові аспекти формування толерантного світогляду в освітньому середовищі.

Презентовано авторську освітню програму «Конструкт педагогіки пограниччя як методологічна основа виховання толерантності», яка структурно складається з 8 взаємоповязаних модулів. Програма містить теоретичні, методологічні та практичні компоненти педагогіки пограниччя, розкриваючи її роль у формуванні національної ідентичності, розвитку міжкультурної комунікації та мирного співіснування в неоднорідних громадах. Особлива увага приділяється вихованню толерантності як ключової компетенції сучасної особистості, що дозволяє їй ефективно взаємодіяти у різноманітному соціальному просторі.

Програма орієнтована на фахівців освітньої сфери, громадських діячів і всіх зацікавлених осіб у створенні толерантного суспільства, здатного до конструктивного діалогу та мирного співіснування.

Зауважено, що ефективна освітня стратегія для регіонів пограниччя має ґрунтуватися на глибокому розумінні особистості, яка формується в умовах культурного та етнічного різноманіття. Урахування її багатовимірної ідентичності, інтересів і потреб дозволяє створити комфортний освітній простір, що підтримує індивідуальний розвиток, сприяє успішній інтеграції та формуванню стійких міжкультурних зв’язків. Використання унікальних можливостей, які створює взаємодія різних етносів і традицій, дозволяє не лише зберігати культурну самобутність, а й сприяти відкритості, толерантності та активній громадянській позиції молодого покоління.

Біографії авторів

Vasyl Fazan, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

доктор педагогічних наук, доктор теологічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки та андрагогіки; проректор з наукової роботи

Tetyana Fazan, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри дошкільної освіти

Vitaliy Fazan, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

докторант кафедри загальної педагогіки та андрагогіки

Olena Kolesnyk, Полтавський інститут бізнесу ЗВО «Міжнародний науково-технічний університет імені Юрія Бугая»

соціально-гуманітарних дисциплін та фізичної терапії, ерготерапії

Посилання

Aleksіeіeva, O. R., & Kurlishchuk, І. І. (2022). Fenomen vihovnogo prostoru sociokulturnogo pogranichchya shodu Ukrayini u formuvanni gromadyanskosti studentskoyi molodi [The phenomen of educational space of the socialand cultural frontier of the east Ukraine in the context of student youth citizenship formation]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Spirituality of a personality: methodology, theory and practice], 1, 6-16 [in Ukrainian].

Chmelyk, R. P. (2018). Suchasne ukrainsko-polske pohranychchia: derzhavnyi kordon ta identychnist naselennia [Modern Ukrainian-Polish Borderland: State Border and Identity of the Population]. (PhD diss.). Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy, Instytut ukrainoznavstva im. I. Krypiakevycha NAN Ukrainy. Lviv [in Ukrainian].

Dobroskok, S. S. (2023). Psykholohichnyi suprovid rozvytku komunikatyvnoi tolerantnosti maibutnikh psykholohiv [Psychological support for the development of communicative tolerance of future psychologists]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Psykholohiia [Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Psychology], 1, 57-61 [in Ukrainian].

Hnatovska, K. S. (2021). Formuvannya tolerantnosti maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv na zasadakh kulturolohichnoho pidkhodu [Formation of tolerance in future elementary school teachers on the basis of the culturological approach] (PhD diss.). Kharkiv. nats. ped. un-t im. H.S. Skovorody. Kharkiv [in Ukrainian].

Hnatovska, K. S. (2022). Formuvannia tolerantnosti u maibutnikh pedahohiv u protsesi navchannia u ZVO [Formation of tolerance in future teachers in the process of studying at higher education institutions]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova [Naukowyi Chasopys Dragomanov Ukrainian State University], 88, 60-64 [in Ukrainian].

Kolinko, M. (2017). Rozvidky kulturnoho porubizhzhia: border, boundary, frontier studies [Exploration of the cultural borderland: вorder, boundary, frontier studies]. Skhid [East], 2, 91-95 [in Ukrainian].

Kryvytska, O. (2015). Dyskurs pohranychchia v sotsiokulturnykh doslidzhenniakh: teoretyko-metodolohichni aspekty [Borderland Discourse in Socio-Cultural Studies: Theoretical and Methodological Aspects]. Naukovi zapysky IPiEND im. F. Kurbasa NAN Ukrainy [Scientific Notes of the F. Kurbas Institute of Political and Economic Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine], 4 (78), 173-197 [in Ukrainian]

Sysoieva, S. O., Vainola, R. Kh., & Mykhailichenko, M. V. (Comps.). (2024). Mizhdystsyplinarnyi tezaurus doslidzhennia osvitnikh ta vykhovnykh problem na pohranychchi Ukrainy [Interdisciplinary thesaurus for researching educational and upbringing problems on the border of Ukraine]: naukove vydannia. Kyiv: TsP Komprynt [in Ukrainian].

Shevchuk, О. (2021). Pohranychchia yak prostir zustrichi z Inshym [Border as a space of meeting with the Other]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia» [Scientific Proceedings of Ostroh Academy National University], 22, 25-29 [in Ukrainian].

Shkilna, I. (2018). Formuvannia natsionalno-kulturnoi identychnosti starshykh pidlitkiv v umovakh pohranychchia [Formation of national and cultural identity of senior teenagers in border conditions]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education], 22, 295-306 [in Ukrainian].

Soroka, V., Fazan, V., Fazan, V., & Fazan, T. (2024). Mistse relihii u suchasnomu pedahohichnomu protsesi [The place of religion in the modern pedagogical process]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action], 30, 100-109 [in Ukrainian].

Sysoieva, S. (2024). Pedahohika pohranychchia v naukovo-osvitnomu dyskursi respubliky Polshcha [Pedagogy of borderlands in the scientific-educational discourse of the republic of Poland]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka [Continuing professional education: theory and practice], 1 (78), 88-98 [in Ukrainian]

Trobіuk, N. Yu. (2021). Pedahohichni umovy formuvannia tolerantnosti u maibutnikh ofitseriv natsionalnoi hvardii ukrainy u viiskovykh zakladakh vyshchoi osvity [Pedagogical conditions for the formation of tolerance of future officers of the National Guard of Ukraine in higher military educational institutions]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Naukowyi Chasopys Dragomanov Ukrainian State University. Series 5: Pedagogical sciences: reality and perspectives], 80, 2, 145-150 [in Ukrainian].

Vermenych, Ya. V. (2021). Kordoni ta pogranichchya v diskursivnomu prostori sociogumanitaristiki: teoretichni proyekciyi [Borders and Borderlands in the Discourse Space of Socio-Humanitarian Studies: Theoretical Projections]. Visnyk of the National Academy of Sciences of Ukraine, 7, 55-70 [in Ukrainian].

Vermenych, Ya. V. (2019). Terytorialna identychnist ukrainskoho pohranychchia: istorychni vytoky ta heopolitychni vplyvy [Territorial Identity of the Ukrainian Borderland: Historical Origins and Geopolitical Influences]. NAN Ukrainy, Instytut istorii Ukrainy. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-14

Як цитувати

Fazan, V. ., Fazan, T., Fazan, V., & Kolesnyk, O. (2025). The construct pedagogy of borderlands as a methodological basis for tolerance education . Імідж сучасного педагога, (3(222), 17–25. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-17-25