Супервізія як метод підвищення професійної та міжособистісної компетентності фахівця
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-26-31Ключові слова:
супервізія; професійна компетентність; підтримка фахівців; освітня супервізія; інтервізіяАнотація
Супервізія є одним із ключових методів підтримки та розвитку фахівців у сферах освіти, соціальної роботи та психології. Вона спрямована не лише на професійне зростання, а й на попередження емоційного вигорання та підвищення якості надання послуг. Розглядається сутність супервізії, її основні функції, історичні аспекти становлення та сучасні моделі застосування. Визначено, що супервізія сприяє розвитку професійних компетенцій, підтримує емоційне благополуччя фахівців і забезпечує якість надання послуг.
Дослідження показує, що супервізійний процес є ефективним засобом забезпечення професійного розвитку педагогів і спеціалістів соціальної сфери, адже сприяє формуванню професійної рефлексії та упровадженню інноваційних методик у роботі з клієнтами. Розглянуто роль супервізора як наставника, консультанта та адміністратора. Також у статті аналізуються основні рівні та форми супервізії, зокрема групова, індивідуальна та організаційно-адміністративна.
Сучасні тенденції розвитку супервізії вказують на її інтеграцію у систему освіти, охорони здоров’я та соціальної допомоги як ефективного механізму підвищення кваліфікації та професійної стійкості спеціалістів. Окреслено ключові виклики у сфері супервізії, зокрема потребу у стандартизації супервізійних процесів, підготовці висококваліфікованих супервізорів і розробленні ефективних методичних рекомендацій для їх роботи.
Посилання
Апрєлєва І. Супервізія та інтервізія як інструменти педагогічної підтримки і професійного розвитку фахівців дошкільної освіти. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/6192
Астремська І. В. Прикладні методики та основи супервізії в соціальній роботі : навч. посіб. Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2017. 396 с.
Браун А., Боурн А. Супервізор у соціальній роботі: Супервізія догляду в громаді, денних та стаціонарних. Київ : Пульсари, 2003. 240 с.
Волобуєва Т. Б. Самоосвітня діяльність керівника. Харків : Основа, 2005. 96 с.
Журавель А. В. Інтервізія як метод навчання і професійної підтримки психологів системи освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки. 2013. Вип. 41. С. 151–157.
Іванюк І. В. Супервізія та інтервізія у роботі педагога. Психологія та психосоціальні інтервенції. 2018. Т. 1. С. 36–40.
Лапіна М. Д. Навчальна супервізія як метод професійної підготовки фахівців соціальної роботи. Теорія і практика сучасної психології. 2016. № 2. С. 89–93.
Любченко Н. В., Білик Н. І. Супервізія як технологія післядипломної освіти педагогічних працівників у контексті Концепції «Нова українська школа». Імідж сучасного педагога. 2021. № 5 (200). С. 5–13. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-5(200)-5-13. URL: https://isp.pano.pl.ua/article/view/243513
Словник іншомовних соціокультурних термінів. URL: https://surl.li/kypmko
Супервізія: професійна підтримка і професійний розвиток педагогів. Порадник для супервізорів (наставників). URL: https://surl.li/jcszii
Bernard J. M., Goodyear R. K. Fundamentals of clinical supervision. 2 nd ed. Needham Heights, MA : Allyn&Bakon, 1998.
Powell D. J. Clinical supervision: A ten year perspective. The Clinical Supervisor. 1989. Vol. 7 (2/3). P. 139–147.
Friedlander M., Siegel S., Brenoc K. Parallel Processes in Counseling and Supervision: A Case Study. Journal of Counseling Psychology. 1989. Vol. 36, № 2. P. 149–157.
References
Aprelieva, I. Superviziia ta interviziia yak instrumenty pedahohichnoi pidtrymky i profesiinoho rozvytku fakhivtsiv doshkilnoi osvity [Supervision and intervision as tools of pedagogical support and professional development of preschool education specialists]. Retrieved from http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/6192 [in Ukrainian].
Astremska, I. V. (2017). Prykladni metodyky ta osnovy superviziї v sotsialʹnij roboti [Applied methodologies and basics of supervision in social work]. Mykolaiv: Vyd-vo ChNU im. Petra Mohyly [in Ukrainian].
Brown, A., & Bourne, A. (2003). Supervizor u sotsialʹnij roboti: Superviziia dohliadu v hromadi, dennykh ta statsionarovykh [Supervisor in social work: Supervision of care in the community, day, and residential settings]. Kyiv: Pulsary [in Ukrainian].
Volobuieva, T. B. (2005). Samoosvitnia diialnist kerivnyka [Self-educational activities of the leader]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Zhuravel, A. V. (2013). Interviziia yak metod navchannia i profesiinoi pidtrymky psykholohiv systemy osvity [Intervision as a method of training and professional support for psychologists in the education system]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 12: Psykholohichni nauky [Scientific Journal of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov. Series 12: Psychological Sciences], 41, 151-157 [in Ukrainian].
Ivaniuk, I. V. (2018). Superviziia ta interviziia u roboti pedahoha [Supervision and intervision in the work of a teacher]. Psykholohiia ta psykhosotsialni interventsii [Psychology and psychosocial interventions], 1, 36-40 [in Ukrainian].
Lapina, M. D. (2016). Navchalna superviziia yak metod profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv sotsialnoi roboty [Educational supervision as a method of professional training for social work specialists]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii [Theory and practice of modern psychology], 2, 89-93 [in Ukrainian].
Liubchenko, N. V., & Bilyk, N. I. (2021). Superviziia yak tekhnolohiia pisliadyplomnoi osvity pedahohichnykh pratsivnykiv u konteksti Kontseptsii «Nova ukrainska shkola» [Supervision as a technology of postgraduate education of pedagogical workers in the context of the Concept "New Ukrainian School"]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5 (200), 5-13. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-5(200)-5-13. URL: https://isp.pano.pl.ua/article/view/243513 [in Ukrainian].
Slovnyk inshomovnykh sotsiokulʹturnykh terminiv [Dictionary of foreign socio-cultural terms]. Retrieved from https://surl.li/kypmko [in Ukrainian].
Superviziia: profesiina pidtrymka i profesiinyi rozvytok pedahohiv. Poradnyk dlia supervizoriv (nastavnykiv) [Supervision: Professional support and professional development of teachers. A guide for supervisors (mentors)]. Retrieved from https://surl.li/jcszii [in Ukrainian].
Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (1998). Fundamentals of clinical supervision. 2-nd ed. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
Powell, D. J. (1989). Clinical supervision: A ten year perspective. The Clinical Supervisor, 7 (2/3), 139-147.
Friedlander, M., Siegel, S., & Brenoc, K. (1989). Parallel processes in counseling and supervision: A case study. Journal of Counseling Psychology, 36 (2), 149-157.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).