Ціннісно-смислові та морально-етичні засади змісту педагогічного супроводу міжособистісної взаємодії учнів початкової школи
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-102-108Ключові слова:
учні початкової школи; початкова освіта; цінності; особисті смисли; морально-етичні цінності; педагогічний супровід; міжособистісна взаємодія; зміст освітніх галузей; освітні технології; освітньо-пізнавальна діяльністьАнотація
Розглянуто ціннісно-смислові та морально-етичні засади змісту педагогічного супроводу міжособистісної взаємодії учнів початкової школи. За результатами теоретичного аналізу висвітлено стан проблеми в сучасному науковому дискурсі, подано сутність базових понять, охарактеризовано ціннісно-смислові та морально-етичні засади педагогічного супроводу міжособистісної взаємодії учнів початкової школи в різних видах діяльності. Розкрито значення педагогічного супроводу у процесі формування культури взаємодії, спрямованої на збереження психологічного комфорту та розвитку емоційного інтелекту учнів. Досліджено та інтерпретовано педагогічні практики, що передбачають інтеграцію морально-етичних принципів в освітній процес засобами проєктних технологій. Подано проміжні результати дослідження, що становлять базове підґрунтя для вироблення дидактичного інструментарію та практичних кейсів для вчителя початкових класів.
Посилання
Антонова О. М. Педагогічний супровід як чинник розвитку емоційного інтелекту учнів. Психологічні дослідження в освіті. 2020. № 6. С. 15–23.
Байєр О. Педагогічний супровід емоційного розвитку учнів. Виховна діяльність в школі. 2021. № 4. С. 30–36.
Бех І. Д. Формувати у дитини почуття цінності іншої людини. Педагогіка толерантності. 2001. № 2 (16). С. 16–23.
Гарвасюк І. Педагогічний супровід як засіб розвитку емоційного інтелекту учнів. Психологія освіти та виховання. 2019. № 5. С. 12–18.
Гаргер Д., Максименко С. Гуманістичні засади педагогічного супроводу учнів. Освітній процес: сучасні виклики. 2021. № 2. С. 12–20.
Гарднер Г. Розвиток морально-етичних принципів через множинний інтелект. Психологія та педагогіка розвитку. 2019. № 3. С. 88–95.
Гузій Н. Використання інтерактивних методів навчання для розвитку емоційної компетентності учнів. Освітній простір: теорія і практика. 2020. № 4. С. 32–40.
Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення 08.01.2025).
Дюфур Р. Професійні навчальні спільноти як інструмент для впровадження етичних норм у шкільну практику. Науковий вісник педагогічних досліджень. 2020. № 4. С. 58–63.
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В. Кремень. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ : Юрінком Інтер, 2021. 1144 с.
Зязюн І. А. Криза цінностей – катастрофа суспільства і держав. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи : зб. наук. праць / ред. кол. В. Г. Кремень [та ін.] ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. Київ, 2010. Вип. 2. С. 7–20.
Іванюк Г. І. Ціннісні домінанти психолого-педагогічного супроводу особистісного та професійного розвитку майбутніх педагогів. Перспективи та інновації науки. 2024. № 4 (38). С. 234–245.
Калина Н. П. Формування національної ідентичності через вивчення культурної спадщини. Освітній простір: теорія і практика. 2021. № 8. С. 45–53.
Квас В. М. Психолого-педагогічний супровід як умова модернізації самостійної роботи студентів. Вісник Черкаського університету. Педагогічні науки. 2011. Вип. 206. С. 64–68.
Концептуальні засади реформування середньої школи: Нова українська школа. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення 10.01.2025).
Крутій К. Концептуальні засади психолого-педагогічного супроводу: принципи і техніки. Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць. Слов’янськ : СДПУ, 2010. Ч. 1. С. 185–198.
Лейчук А. Морально-етичні засади міжособистісної взаємодії в освітньому процесі. Педагогіка і психологія: теоретичні аспекти та практичні підходи. 2020. № 12. С. 58–64.
Максименко С. Д. Загальна психологія : навч. посіб. Вид. 2-ге, перероб. та доп. Київ : Центр навчальної літератури, 2004. 272 с.
Савченко О. Я. Виховний потенціал початкової освіти. Київ : СПД «Цудзинович Т.І.», 2007. 204 с.
Сисоєва С. О. Роль учителя в формуванні міжособистісної взаємодії у навчальному процесі. Педагогіка і психологія. 2020. № 5. С. 34–40.
Словник етичних термінів / за ред. Л. В. Губерського. Київ : Либідь, 2010. 4723 с.
Словник української мови : у 20 т. / НАН України, Укр. мов.-інформ. фонд ; [голов. наук. ред. В. М. Русанівський]. Київ : Наук. думка, 2010.
Філософський словник / за ред. В. І. Шинкарука. Київ : Головна редакція УРЕ, 2002. 863 с.
Хатті Д. Рефлексія і чіткі цілі у процесі взаємодії учнів. Освітня реальність: підходи до навчання. 2021. № 6. С. 74–80.
Хромченко О. В. Культурні традиції як чинник морально-етичного виховання учнів. Педагогічний дискурс. 2020. Вип. 29. С. 112–120.
References
Antonova, O. M. (2020). Pedahohichnyi suprovid yak chynnyk rozvytku emotsiinoho intelektu uchniv [Pedagogical support as a factor in the development of students' emotional intelligence]. Psykholohichni doslidzhennia v osviti [Psychological research in education], 6, 15-23 [in Ukrainian].
Baiier, O. (2021). Pedahohichnyi suprovid emotsiinoho rozvytku uchniv [Pedagogical support for students' emotional development]. Vykhovna diialnist v shkoli [Educational activities at school], 4, 30-36 [in Ukrainian].
Bekh, I. D. (2001). Formuvaty u dytyny pochuttia tsinnosti inshoi liudyny [To form in the child a sense of value for another person]. Pedahohika tolerantnosti [Pedagogy of tolerance], 2 (16), 16-23 [in Ukrainian].
Harvasiuk, I. (2019). Pedahohichnyi suprovid yak zasib rozvytku emotsiinoho intelektu uchniv [Pedagogical support as a means of developing students' emotional intelligence]. Psykholohiia osvity ta vykhovannia [Educational Psychology and Parenting], 5, 12-18 [in Ukrainian].
Harher, D., & Maksymenko, S. (2021). Humanistychni zasady pedahohichnoho suprovodu uchniv [Humanistic principles of pedagogical support for students]. Osvitnii protses: suchasni vyklyky [Educational process: modern challenges], 2, 12-20 [in Ukrainian].
Hardner, H. (2019). Rozvytok moralno-etychnykh pryntsypiv cherez mnozhynnyi intelekt [Developing moral and ethical principles through multiple intelligences]. Psykholohiia ta pedahohika rozvytku [Developmental Psychology and Pedagogy], 3, 88-95 [in Ukrainian].
Huzii, N. (2020). Vykorystannia interaktyvnykh metodiv navchannia dlia rozvytku emotsiinoi kompetentnosti uchniv [Using interactive teaching methods to develop students' emotional competence]. Osvitnii prostir: teoriia i praktyka [Educational space: theory and practice], 4, 32-40 [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State Standard of Primary Education]. (2018). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п#Text [in Ukrainian].
Diufur, R. (2020). Profesiini navchalni spilnoty yak instrument dlia vprovadzhennia etychnykh norm u shkilnu praktyku [Professional learning communities as a tool for implementing ethical norms in school practice]. Naukovyi visnyk pedahohichnykh doslidzhen [Scientific Bulletin of Pedagogical Research], 4, 58-63 [in Ukrainian].
Kremen, V (Ed.). (2021). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Akad. ped. nauk Ukrainy. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (2010). Kryza tsinnostei – katastrofa suspilstva i derzhav [The crisis of values is a catastrophe for society and states]. In V. H. Kremen (Ed.), Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Adult education: theory, experience, prospects]: zb. nauk. prats. (Is. 2, pp. 7-20). Kyiv [in Ukrainian].
Ivaniuk, H. I. (2024). Tsinnisni dominanty psykholoho-pedahohichnoho suprovodu osobystisnoho ta profesiinoho rozvytku maibutnikh pedahohiv [Value dominants of psychological and pedagogical support for the personal and professional development of future teachers]. Perspektyvy ta innovatsii nauky [Prospects and innovations of science], 4 (38), 234-245 [in Ukrainian].
Kalyna, N. P. (2021). Formuvannia natsionalnoi identychnosti cherez vyvchennia kulturnoi spadshchyny [Formation of national identity through the study of cultural heritage]. Osvitnii prostir: teoriia i praktyka [Educational space: theory and practice], 8, 45-53 [in Ukrainian].
Kvas, V. M. (2011). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid yak umova modernizatsii samostiinoi roboty studentiv [Psychological and pedagogical support as a condition for the modernization of students' independent work]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Cherkasy University. Pedagogical Sciences], 206, 64-68 [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform]. (2016). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Krutii, K. (2010). Kontseptualni zasady psykholoho-pedahohichnoho suprovodu: pryntsypy i tekhniky [Conceptual foundations of psychological and pedagogical support: principles and techniques]. In Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process]: zbirnyk naukovykh prats (Is. 1, pp. 185-198). Sloviansk: SDPU [in Ukrainian].
Leichuk, A. (2020). Moralno-etychni zasady mizhosobystisnoi vzaiemodii v osvitnomu protsesi [Moral and ethical principles of interpersonal interaction in the educational process]. Pedahohika i psykholohiia: teoretychni aspekty ta praktychni pidkhody [Pedagogy and psychology: theoretical aspects and practical approaches], 12, 58-64 [in Ukrainian].
Maksymenko, S. D. (2004). Zahalna psykholohiia [General psychology]. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].
Savchenko, O. Ya. (2007). Vykhovnyi potentsial pochatkovoi osvity [The educational potential of primary education]. Kyiv: SPD «Tsudzynovych T.I.» [in Ukrainian].
Sysoieva, S. O. (2020). Rol uchytelia v formuvanni mizhosobystisnoi vzaiemodii u navchalnomu protsesi [The role of the teacher in shaping interpersonal interaction in the educational process]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 5, 34-40 [in Ukrainian].
Huberskyi, L. (Ed.). (2010). Slovnyk etychnykh terminiv [Dictionary of ethical terms]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Rusanivskyi, V. M. (Ed.) (2010). Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language]. (Vol. 1-20). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Shynkaruk, V. I. (Ed) (2002). Filosofskyi slovnyk [Philosophical dictionary]. Kyiv: Holovna redaktsiia URE [in Ukrainian].
Khatti, D. (2021). Refleksiia i chitki tsili u protsesi vzaiemodii uchniv [Reflection and clear goals in the process of student interaction]. Osvitnia realnist: pidkhody do navchannia [Educational Reality: Approaches to Learning], 6, 74-80 [in Ukrainian].
Khromchenko, O. V. (2020). Kulturni tradytsii yak chynnyk moralno-etychnoho vykhovannia uchniv [Cultural traditions as a factor in the moral and ethical education of students]. Pedahohichnyi dyskurs [Pedagogical discourse], 29, 112-120 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).