Феномен використання штучного інтелекту в педагогічній діяльності Гриценко Євгенія
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-5-11Ключові слова:
автоматизація; інформаційно-комунікаційні технології; освіта; цифровізація; штучний інтелектАнотація
Нині інформаційні технології стали тим, без чого не може обійтися жодне суспільство. Цифровий простір сприймається як буденність, штучний інтелект (ШІ) став частиною нашого життя, зокрема, й у процесі педагогічної діяльності. Перспективи штучного інтелекту відкривають нові можливості у викладанні та навчанні з потужним потенціалом для змін у науковій сфері.
У той же час новітні інформаційні технології разом із можливостями відкривають і нові виклики, які потребують уваги та знаходження шляхів їхнього вирішення. Перед кожним педагогом постає завдання оволодіти новими навичками та зрозуміти, як оптимально використовувати штучний інтелект у своїй роботі.
На сьогодні ШІ є чи не найважливішим складником в освітньому процесі сучасного вчителя. Завдяки йому уроки стають цікавішими, а процес викладання доступнішим та ефективнішим. Не можна стверджувати, що це відносно нове явище, однак зараз воно набуло актуальнішого значення, аніж 5 років тому.
Посилання
Богдан О. Вплив масмедія на ціннісні орієнтири щастя й добробуту українців: наукова стаття. Імідж сучасного педагога. 2024. № 6 (219). С. 16–22. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-16-22. URL: https://isp.pano.pl.ua/issue/view/18583/11531 (дата звернення 10.01.2025)
Гриценко Є. Інформаційно-комунікаційні технології: необхідність чи данина моді. Імідж сучасного педагога. 2023. № 1 (208). С. 58–62. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-58-62.
URL: https://isp.pano.pl.ua/article/view/273766
Гуназа Л. Штучний інтелект у сучасній освіті: трансформація ролі вчителя, підвищення якості навчання та нові можливості для учнів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2023. № 90. С. 46–53. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2023/90/10.pdf (дата звернення: 10.01.2025)
Гуралюк А., Годецька Т., Симоненко Т. Інструменти цифрової трансформації як засіб створення і функціонування інформаційних освітніх середовищ. Імідж сучасного педагога. 2024. №6 (219). С. 8–15. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-8-15.
URL: https://isp.pano.pl.ua/issue/view/18583/11531 (дата звернення: 10.01.2025)
Гуревич Р., Коношевський Л., Коношевський О., Воєвода А., Люльчак С. Інтеграція штучного інтелекту в сферу освіти: проблеми, виклики, загрози, перспективи. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2024. Вип. 72. С. 171–186.
URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5647/5075 (дата звернення: 06.01.2025)
Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні : розпорядження від 02 грудня 2020 року № 1556-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 05.01.2025)
Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя (Forum-SOIS, 2023) : зб. матеріалів (тез доповідей) 4-го і 5-го Міжнародного науково-практичного WEB-форуму / за заг. ред. Т. Бондаренко, М. Ростоки. Вінниця : ТВОРИ, 2023. Вип. 4. 198 с. https://doi.org/10.33407/lib.NAES.736724 (дата звернення: 05.01.2025)
Савченко К., Головатенко Т. Використання штучного інтелекту вчителями у підготовці уроків англійської мови у початкових класах. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2024. № 17. С. 124–136. URL: https://www.researchgate.net/publication/386438176_THE_USE_OF_ARTIFICIAL_INTELLIGENCE_BY_TEACHERS_IN_PREPARING_ENGLISH_LESSONS_IN_PRIMARY_SCHOOL (дата звернення: 10.01.2025)
Чумакова К., Чумаков К. Використання штучного інтелекту в освітньому процесі. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 59. С. 265–267.
URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/59/56.pdf (дата звернення: 06.01.2025)
Artificial intelligence and education – a teacher-centred approach to safety and health. European Agency for Safety and Health at Work – EU-OSHA. URL: ahttps://osha.europa.eu/sites/default/files/documents/AI-and-education_summary_EN.pdf (дата звернення: 10.01.2025)
References
Bohdan, O. (2024). Vplyv masmediia na tsinnisni oriientyry shchastia y dobrobutu ukraintsiv: naukova stattia [The influence of mass media on the value orientations of happiness and well-being of Ukrainians: scientific article]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (219), 16-22. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-16-22. Retrieved from https://isp.pano.pl.ua/issue/view/18583/11531 [in Ukrainian].
Hrytsenko, Ye. (2023). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii: neobkhidnist chy danyna modi [Information and communication technologies: necessity or tribute to fashion]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (208), 58-62. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-58-62. Retrieved from https://isp.pano.pl.ua/article/view/273766 [in Ukrainian].
Hunaza, L. (2023). Shtuchnyi intelekt u suchasnii osviti: transformatsiia roli vchytelia, pidvyshchennia yakosti navchannia ta novi mozhlyvosti dlia uchniv [Artificial intelligence in modern education: transformation of the role of the teacher, improvement of the quality of education and new opportunities for students]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools], 90, 46-53. Retrieved from http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2023/90/10.pdf [in Ukrainian].
Huraliuk, A., Hodetska, T., & Symonenko, T. (2024). Instrumenty tsyfrovoi transformatsii yak zasib stvorennia i funktsionuvannia informatsiinykh osvitnikh seredovyshch [Digital transformation tools as a means of creating and functioning informational educational environments]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (219), 8-15. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-8-15. Retrieved from https://isp.pano.pl.ua/issue/view/18583/11531 [in Ukrainian].
Hurevych, R., Konoshevskyi, L., Konoshevskyi, O., Voievoda, A., Liulchak, S. (2024). Intehratsiia shtuchnoho intelektu v sferu osvity: problemy, vyklyky, zahrozy, perspektyvy [Integration of artificial intelligence in the field of education: problems, challenges, threats, prospects]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv:metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems], 72, 171-186. Retrieved from https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5647/5075 [in Ukrainian].
Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini [On the Approval of the Concept of the Development of Artificial Intelligence in Ukraine]: rozporiadzhennia vid 02 hrudnia 2020 roku № 1556-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Bondarenko, T., Rostoka, M. (Eds.). (2023). Rozbudova yedynoho vidkrytoho informatsiinoho prostoru osvity vprodovzh zhyttia (Forum-SOIS, 2023) [Development of a unified open information space of lifelong education (Forum-SOIS, 2023)]: zbirnyk materialiv (tez dopovidei) 4-ho i 5-ho Mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho WEB-forumu (Is. 4). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.736724 [in Ukrainian].
Savchenko, K., & Holovatenko, T. (2024). Vykorystannia shtuchnoho intelektu vchyteliamy u pidhotovtsi urokiv anhliiskoi movy u pochatkovykh klasakh [The use of artificial intelligence by teachers in the preparation of English language lessons in primary grades: a scientific article]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], 17, 124-136. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/386438176_THE_USE_OF_ARTIFICIAL_INTELLIGENCE_BY_TEACHERS_IN_PREPARING_ENGLISH_LESSONS_IN_PRIMARY_SCHOOL [in Ukrainian].
Chumakova, K., & Chumakov, K. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi [The use of artificial intelligence in the educational process]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 59, 265-267. Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/59/56.pdf [in Ukrainian].
Artificial intelligence and education – a teacher-centred approach to safety and health. European Agency for Safety and Health at Work – EU-OSHA. Retrieved from https://osha.europa.eu/sites/default/files/documents/AI-and-education_summary_EN.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).