Феномен використання штучного інтелекту в педагогічній діяльності Гриценко Євгенія

Автор(и)

  • Євгенія Михайлівна Гриценко ОЗ «Гоголівська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів виконавчого комітету Гоголівської селищної ради Миргородського району Полтавської області», Україна https://orcid.org/0009-0007-5163-1805

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-5-11

Ключові слова:

автоматизація; інформаційно-комунікаційні технології; освіта; цифровізація; штучний інтелект

Анотація

Нині інформаційні технології стали тим, без чого не може обійтися жодне суспільство. Цифровий простір сприймається як буденність, штучний інтелект (ШІ) став частиною нашого життя, зокрема, й у процесі педагогічної діяльності. Перспективи штучного інтелекту відкривають нові можливості у викладанні та навчанні з потужним потенціалом для змін у науковій сфері.

У той же час новітні інформаційні технології разом із можливостями відкривають і нові виклики, які потребують уваги та знаходження шляхів їхнього вирішення. Перед кожним педагогом постає завдання оволодіти новими навичками та зрозуміти, як оптимально використовувати штучний інтелект у своїй роботі.

На сьогодні ШІ є чи не найважливішим складником в освітньому процесі сучасного вчителя. Завдяки йому уроки стають цікавішими, а процес викладання доступнішим та ефективнішим. Не можна стверджувати, що це відносно нове явище, однак зараз воно набуло актуальнішого значення, аніж 5 років тому.

Біографія автора

Євгенія Михайлівна Гриценко, ОЗ «Гоголівська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів виконавчого комітету Гоголівської селищної ради Миргородського району Полтавської області»

учителька-методист англійської, німецької мов і зарубіжної літератури

Посилання

Богдан О. Вплив масмедія на ціннісні орієнтири щастя й добробуту українців: наукова стаття. Імідж сучасного педагога. 2024. № 6 (219). С. 16–22. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-16-22. URL: https://isp.pano.pl.ua/issue/view/18583/11531 (дата звернення 10.01.2025)

Гриценко Є. Інформаційно-комунікаційні технології: необхідність чи данина моді. Імідж сучасного педагога. 2023. № 1 (208). С. 58–62. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-58-62.

URL: https://isp.pano.pl.ua/article/view/273766

Гуназа Л. Штучний інтелект у сучасній освіті: трансформація ролі вчителя, підвищення якості навчання та нові можливості для учнів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2023. № 90. С. 46–53. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2023/90/10.pdf (дата звернення: 10.01.2025)

Гуралюк А., Годецька Т., Симоненко Т. Інструменти цифрової трансформації як засіб створення і функціонування інформаційних освітніх середовищ. Імідж сучасного педагога. 2024. №6 (219). С. 8–15. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-8-15.

URL: https://isp.pano.pl.ua/issue/view/18583/11531 (дата звернення: 10.01.2025)

Гуревич Р., Коношевський Л., Коношевський О., Воєвода А., Люльчак С. Інтеграція штучного інтелекту в сферу освіти: проблеми, виклики, загрози, перспективи. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2024. Вип. 72. С. 171–186.

URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5647/5075 (дата звернення: 06.01.2025)

Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні : розпорядження від 02 грудня 2020 року № 1556-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 05.01.2025)

Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя (Forum-SOIS, 2023) : зб. матеріалів (тез доповідей) 4-го і 5-го Міжнародного науково-практичного WEB-форуму / за заг. ред. Т. Бондаренко, М. Ростоки. Вінниця : ТВОРИ, 2023. Вип. 4. 198 с. https://doi.org/10.33407/lib.NAES.736724 (дата звернення: 05.01.2025)

Савченко К., Головатенко Т. Використання штучного інтелекту вчителями у підготовці уроків англійської мови у початкових класах. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2024. № 17. С. 124–136. URL: https://www.researchgate.net/publication/386438176_THE_USE_OF_ARTIFICIAL_INTELLIGENCE_BY_TEACHERS_IN_PREPARING_ENGLISH_LESSONS_IN_PRIMARY_SCHOOL (дата звернення: 10.01.2025)

Чумакова К., Чумаков К. Використання штучного інтелекту в освітньому процесі. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 59. С. 265–267.

URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/59/56.pdf (дата звернення: 06.01.2025)

Artificial intelligence and education – a teacher-centred approach to safety and health. European Agency for Safety and Health at Work – EU-OSHA. URL: ahttps://osha.europa.eu/sites/default/files/documents/AI-and-education_summary_EN.pdf (дата звернення: 10.01.2025)

References

Bohdan, O. (2024). Vplyv masmediia na tsinnisni oriientyry shchastia y dobrobutu ukraintsiv: naukova stattia [The influence of mass media on the value orientations of happiness and well-being of Ukrainians: scientific article]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (219), 16-22. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-16-22. Retrieved from https://isp.pano.pl.ua/issue/view/18583/11531 [in Ukrainian].

Hrytsenko, Ye. (2023). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii: neobkhidnist chy danyna modi [Information and communication technologies: necessity or tribute to fashion]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (208), 58-62. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-58-62. Retrieved from https://isp.pano.pl.ua/article/view/273766 [in Ukrainian].

Hunaza, L. (2023). Shtuchnyi intelekt u suchasnii osviti: transformatsiia roli vchytelia, pidvyshchennia yakosti navchannia ta novi mozhlyvosti dlia uchniv [Artificial intelligence in modern education: transformation of the role of the teacher, improvement of the quality of education and new opportunities for students]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools], 90, 46-53. Retrieved from http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2023/90/10.pdf [in Ukrainian].

Huraliuk, A., Hodetska, T., & Symonenko, T. (2024). Instrumenty tsyfrovoi transformatsii yak zasib stvorennia i funktsionuvannia informatsiinykh osvitnikh seredovyshch [Digital transformation tools as a means of creating and functioning informational educational environments]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (219), 8-15. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-8-15. Retrieved from https://isp.pano.pl.ua/issue/view/18583/11531 [in Ukrainian].

Hurevych, R., Konoshevskyi, L., Konoshevskyi, O., Voievoda, A., Liulchak, S. (2024). Intehratsiia shtuchnoho intelektu v sferu osvity: problemy, vyklyky, zahrozy, perspektyvy [Integration of artificial intelligence in the field of education: problems, challenges, threats, prospects]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv:metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems], 72, 171-186. Retrieved from https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5647/5075 [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini [On the Approval of the Concept of the Development of Artificial Intelligence in Ukraine]: rozporiadzhennia vid 02 hrudnia 2020 roku № 1556-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Bondarenko, T., Rostoka, M. (Eds.). (2023). Rozbudova yedynoho vidkrytoho informatsiinoho prostoru osvity vprodovzh zhyttia (Forum-SOIS, 2023) [Development of a unified open information space of lifelong education (Forum-SOIS, 2023)]: zbirnyk materialiv (tez dopovidei) 4-ho i 5-ho Mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho WEB-forumu (Is. 4). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.736724 [in Ukrainian].

Savchenko, K., & Holovatenko, T. (2024). Vykorystannia shtuchnoho intelektu vchyteliamy u pidhotovtsi urokiv anhliiskoi movy u pochatkovykh klasakh [The use of artificial intelligence by teachers in the preparation of English language lessons in primary grades: a scientific article]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], 17, 124-136. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/386438176_THE_USE_OF_ARTIFICIAL_INTELLIGENCE_BY_TEACHERS_IN_PREPARING_ENGLISH_LESSONS_IN_PRIMARY_SCHOOL [in Ukrainian].

Chumakova, K., & Chumakov, K. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi [The use of artificial intelligence in the educational process]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 59, 265-267. Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/59/56.pdf [in Ukrainian].

Artificial intelligence and education – a teacher-centred approach to safety and health. European Agency for Safety and Health at Work – EU-OSHA. Retrieved from https://osha.europa.eu/sites/default/files/documents/AI-and-education_summary_EN.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-14

Як цитувати

Гриценко, Є. М. (2025). Феномен використання штучного інтелекту в педагогічній діяльності Гриценко Євгенія. Імідж сучасного педагога, (3(222), 5–11. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-5-11