Настільні логіко-розвивальні ігри у навчанні математики як інструмент розвитку soft skills у дітей молодшого шкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-85-91Ключові слова:
soft skills; формування та розвиток soft skills; молодші школярі; настільні логіко-розвивальні ігри; процес навчання математики logical-developmentalАнотація
Присвячено дослідженню ефективності використання настільних логіко-розвивальних ігор як інструменту для формування soft skills молодших школярів у навчанні математики. На основі аналізу наукової літератури, інтернет-ресурсів і власного дослідження автори пропонують добірку настільних логіко-розвивальних ігор, які сприяють розвитку м’яких навичок у дітей молодшого шкільного віку, а також методичні рекомендації для вчителів початкової школи щодо їх використання на уроках математики.
Проведено перевірку впливу настільних логіко-розвивальних ігор на формування в учнів початкової школи комунікативних навичок, креативності та вміння працювати в команді.
Результати експериментального дослідження демонструють позитивний вплив настільних логіко-розвивальних ігор на формування та розвиток soft skills у здобувачів початкової ланки освіти, а також на якість їхніх математичних знань, мотивацію та інтерес до навчання.
Посилання
Білик Н. І., Лозинська О. М. Результати діяльності Viber-спільноти швидкого реагування «Математики Полтавщини». Імідж сучасного педагога. 2023. № 2 (209). С. 62–70. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-62-70 URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/276831/273317.
Буковська О. Розвиток креативного мислення учнів на уроках математики. Математика в рідній школі. 2018. № 9. С. 9–17.
Групові форми роботи на уроках математики : метод. посіб. / Л. Л. Букаловa, Д. В. Васильєва. Київ : Вид. дім «Освіта», 2023. 80 с.
Демченко Н. М. Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів на уроках математики. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2022. № 3. С. 38–45.
Дорошенко Т. М. Розвивальні ігри як засіб логіко-математичного розвитку дошкільників. Сучасні тенденції розвитку теорії і практики дошкільної освіти : зб. наук. праць за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф., 19–20 травня 2010 р. / Полтав. нац. пед. ун-т імені В.Г. Короленка. Полтава, 2010. С. 40–44.
Євтушенко Н. Розвиток логічного мислення учнів під час навчання математики. Математика в рідній школі. 2016. № 12. С. 10–14.
Інтерактивні методи навчання на уроках математики в початковій школі. URL: https://vseosvita.ua/library/interaktivni-metodi-navcanna-na-urokah-matematiki-v-pocatkovij-skoli-204631.html
Ковальчук Д. С. Формування soft skills навичок у молодших школярів. URL: https://vseosvita.ua/library/formuvannia-soft-skills-navychok-u-molodshykh-shkoliariv-562243.html
Кулішов В. C. Забезпечення набуття педагогічними працівниками ЗП(ПТ)О soft skills в умовах воєнного стану. Імідж сучасного педагога. 2024. № 4 (217). С. 57–61. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-57-61. URL: https://isp.pano.pl.ua/issue/view/18298/11221
Математичні настільні ігри. URL: https://novatika.org/uk/matematychni-nastilni-igry/
Мієр Т. І. Дидактичні засади організації навчально-дослідницької діяльності молодших школярів : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.09. Київ, 2017. 44 с.
Палієва С. Формування критичного мислення на уроках математики. Математика в рідній школі. 2017. № 10. С. 15–19.
Примірний перелік засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для навчальних кабінетів початкової школи : затверджено наказом МОН України від 13.02.2018 р. № 137. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5a8/be0/bc3/5a8be0bc39d28681988610.pdf
Скворцова С. О., Онопрієнко О. В. Нова українська школа: методика навчання математики у 3–4 класах закладів загальної середньої освіти на засадах інтегративного і компетентнісного підходів : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2020. 320 с.
Скворцова С. О., Онопрієнко О. В. Нова українська школа: методика навчання математики у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах інтегративного і компетентнісного підходів : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2019. 352 с.
Сосинець Т., Чосік Л. Використання групової форми навчальної роботи на уроках математики в початковій школі. Педагогічний часопис Волині. 2018. № 2 (9). С. 87–93.
Фефілова Т. В., Саєнко Ю. О. Використання прийомів технології розвитку критичного мислення на уроках математики у початковій школі. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2018. Вип. 81 (2). С. 234–239.
References
Bilyk, N. I., & Lozynska, O. M. (2023). Rezultaty diialnosti Viber-spilnoty shvydkoho reahuvannia «Matematyky Poltavshchyny» [Results of the activity of the rapid response Viber community "Mathematics of Poltava region"]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2 (209), 62-70. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-62-70. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/276831/273317 [in Ukrainian].
Bukovska, O. (2018). Rozvytok kreatyvnoho myslennia uchniv na urokakh matematyky [Developing students' creative thinking in mathematics lessons]. Matematyka v ridnii shkoli [Mathematics at home school], 9, 9-17 [in Ukrainian].
Bukalova, L. L., & Vasylieva, D. V. (Comps.). (2023). Hrupovi formy roboty na urokakh matematyky [Group forms of work in mathematics lessons]: metod. posib. Kyiv: Osvita [in Ukrainian].
Demchenko, N. M. (2022). Rozvytok krytychnoho myslennia v uchniv pochatkovykh klasiv na urokakh matematyky [Developing critical thinking in elementary school students in mathematics lessons]. Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes of the NSU named after M. Gogol. Psychological and pedagogical sciences], 3, 38-45 [in Ukrainian].
Doroshenko, T. M. (2010). Rozvyvalni ihry yak zasib lohiko-matematychnoho rozvytku doshkilnykiv [Educational games as a means of logical and mathematical development of preschoolers]. In Suchasni tendentsii rozvytku teorii i praktyky doshkilnoi osvity [Modern trends in the development of the theory and practice of preschool education]: zb. nauk. prats za materialamy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 40-44). Poltava [in Ukrainian].
Ievtushenko, N. (2016). Rozvytok lohichnoho myslennia uchniv pid chas navchannia matematyky [Developing students' logical thinking while learning mathematics]. Matematyka v ridnii shkoli [Mathematics at home school], 12, 10-14 [in Ukrainian].
Interaktyvni metody navchannia na urokakh matematyky v pochatkovii shkoli [Interactive teaching methods in mathematics lessons in primary school]. Retrieved from https://vseosvita.ua/library/interaktivni-metodi-navcanna-na-urokah-matematiki-v-pocatkovij-skoli-204631.html [in Ukrainian].
Kovalchuk, D. S. Formuvannia soft skills navychok u molodshykh shkoliariv [Formation of soft skills in younger schoolchildren]. Retrieved from https://vseosvita.ua/library/formuvannia-soft-skills-navychok-u-molodshykh-shkoliariv-562243.html [in Ukrainian].
Kulishov, V. C. (2024). Zabezpechennia nabuttia pedahohichnymy pratsivnykamy ZP(PT)O soft skills v umovakh voiennoho stanu [The image of a modern teacher]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (217), 57-61. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-57-61. URL: https://isp.pano.pl.ua/issue/view/18298/11221
Matematychni nastilni ihry [Math board games]. Retrieved from https://novatika.org/uk/matematychni-nastilni-igry/ [in Ukrainian].
Miier, T. I. (2017). Dydaktychni zasady orhanizatsii navchalno-doslidnytskoi diialnosti molodshykh shkoliariv [Didactic principles of organizing educational and research activities of younger schoolchildren]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Paliieva, S. (2017). Formuvannia krytychnoho myslennia na urokakh matematyky [Developing critical thinking in mathematics lessons]. Matematyka v ridnii shkoli [Mathematics at home school], 10, 15-19 [in Ukrainian].
Prymirnyi perelik zasobiv navchannia ta obladnannia navchalnoho i zahalnoho pryznachennia dlia navchalnykh kabinetiv pochatkovoi shkoly [An exemplary list of teaching aids and educational and general-purpose equipment for primary school classrooms]: zatverdzhno nakazom MON Ukrainy vid 13.02.2018 r. № 137. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5a8/be0/bc3/5a8be0bc39d28681988610.pdf [in Ukrainian].
Skvortsova, S. O., & Onopriienko, O. V. (2020). Nova ukrainska shkola: metodyka navchannia matematyky u 3–4 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh intehratyvnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv [New Ukrainian School: Methodology for Teaching Mathematics in Grades 3–4 of Secondary Education Institutions Based on Integrative and Competency-Based Approaches]: navch.-metod. posib. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
Skvortsova, S. O., & Onopriienko, O. V. (2019). Nova ukrainska shkola: metodyka navchannia matematyky u 1–2 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh intehratyvnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv [New Ukrainian School: Methodology for Teaching Mathematics in Grades 1–2 of Secondary Education Institutions Based on Integrative and Competency-Based Approaches]: navch.-metod. posib. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
Sosynets, T., & Chosik, L. (2018). Vykorystannia hrupovoi formy navchalnoi roboty na urokakh matematyky v pochatkovii shkoli [Using group learning in mathematics lessons in primary school]. Pedahohichnyi chasopys Volyni [Volyn Pedagogical Journal], 2 (9), 87-93 [in Ukrainian].
Fefilova, T. V., & Saienko, Yu. O. (2018). Vykorystannia pryiomiv tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia na urokakh matematyky u pochatkovii shkoli [Using techniques for developing critical thinking technology in mathematics lessons in primary school]. Zbirnyk naukovykh prats Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Collection of scientific works of Kherson State University. Pedagogical Sciences], 81 (2), 234-239 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).