Використання цифрових технологій у підготовці майбутніх менеджерів та економістів
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-39-43Ключові слова:
цифровізація; цифрові технології; майбутній фахівець з менеджменту та економіки; підготовка; цифрова компетентність майбутніх менеджерів та економістівАнотація
Порушено проблему використання цифрових технологій у підготовці майбутніх менеджерів та економістів. Наголошено на важливості використання у сфері економічної освіти цифрових технологій, як-от: онлайн-платформ для навчання (Coursera, Udemy, EdX, Prometheus); інструментів Big Data та аналітики для моделювання економічних процесів (Power BI, Tableau, Python, R); програмних засобів для фінансового аналізу та управління бізнес-процесами (SAP, 1C, QuickBooks); штучного інтелекту у прогнозуванні ринкових тенденцій тощо.
Систематизовано основні напрями застосування цифрових технологій у підготовці менеджерів та економістів, яким є: інтерактивне навчання та онлайн-курси; використання економічного моделювання та аналізу даних; автоматизовані системи управління бізнес-процесами; використання штучного інтелекту та машинного навчання; цифрова безпека та блокчейн-технології. Подано складники впливу цифрових технологій на професійну підготовку менеджерів та економістів: формування нових професійних компетентностей, зокрема цифрової грамотності; розвиток аналітичного мислення та здатності до прогнозування; забезпечення конкурентоспроможності випускників на ринку праці; адаптація до умов цифрової економіки та глобалізації бізнес-середовища.
Посилання
Балюк В. О. Використання інструментів Moodle у процесі підготовки майбутніх економістів в рамках реалізації концепції smart-освіти. Perspectives of world science and education : the 8th International scientific and practical conference (April 22-24, 2020). Osaka, Japan : CPN Publishing Group, 2020. С. 272–276.
Балюк В. О., Кононец Н. В. Інформаційні системи створення електронних освітніх ресурсів для реалізації ресурсно-зорієнтованого навчання студентів економічних спеціальностей. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2020. Вип. 2 (131). C. 52–59.
Балюк В. О., Кононец Н. В. Сучасні підходи до розроблення електронних освітніх ресурсів для формування цифрової компетентності майбутніх економістів. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2019. № 4 (156). C. 15–21.
Барбінова А. Розвиток інформаційно-цифрової компетентності майбутніх менеджерів освіти в умовах інноваційної освітньої діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 51. С. 408–413. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/51_2022/63.pdf
Добровольська Н. В., Добровольський О. І. Розвиток цифрової компетентності майбутніх економістів. Соціально-політичні, економічні та гуманітарні виміри європейської інтеграції України : зб. наук. пр. Х Міжнар. наук.-практ. конф. Вінниця, 2022. Ч. 2. С. 27–33.
Добровольська Н. В., Мерінова С. В., Добровольський О. І. Дидактичний аспект формування цифрової компетентності майбутніх фахівців-економістів при викладанні курсу «Моделювання бізнес-процесів». Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. Вип. 66. С. 30–37.
Кононец Н. В. Функціональна дидактична модель ресурсно-орієнтованого навчання дисциплін комп’ютерного циклу у вищій школі. Social and Economic Aspects of Education in Modern Society. Warsaw, Poland, 2018. Vol. 2. С. 38–41.
Копняк К., Радзіховська Л. Складові цифрової компетентності майбутніх економістів. Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. 2021. Vol. 9, № 1. С. 80–82. URL: https://ir.vtei.edu.ua/g.php?fname=27336.pdf
Косов А. І. Засади підготовки майбутніх менеджерів до ефективного використання цифрових технологій у керуванні виробничими процесами. Теорія і методика професійної освіти. 2024. Вип. 70, т. 1. С. 151–155. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/70/part_1/34.pdf
Лебедик Л. Проектування системи педагогічної підготовки магістрів економіки. Імідж сучасного педагога. 2008. №№ 7–8 (86–87). C. 87–89.
Максимова Л. П. Організаційно-педагогічні засади забезпечення якості професійної підготовки майбутніх економістів засобами інформаційно-комунікаційних технологій : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / ПВНЗ «Дніпр. ун-т ім. Альфреда Нобеля». Дніпро, 2015. 20 с.
Максимова Л. П. Принципи забезпечення якості професійної підготовки майбутніх економістів засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Інженерні та освітні технології в електротехнічних і комп’ютерних системах. 2014. № 4. С. 42–47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itot_2014_4_7
Прийдак Т. Б., Яловега Л. В., Лега О. В., Мисник Т. Г., Зоря С. П. Розвиток цифрової компетентності як умова забезпечення конкурентоспроможності майбутніх економістів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 73, № 5. С. 29–47.
Птахіна О. М. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі підготовки фахівців економічного профілю. Економічний вісник Донбасу. 2011. № 3 (25). С. 154–157.
Стрельніков В. Ю. Формування колективного суб’єкта у інтенсивному кооперативному навчанні майбутніх економістів. Науковий вісник ПУЕТ. Економічні науки. 2012. № 6 (51). C. 200–205.
Струтинська І. В. Інформаційні технології організації бізнесу – імператив інноваційного розвитку бізнес-структур. Галицький економічний вісник. 2018. Т. 55, № 2. С. 40–49.
References
Balyuk, V. O. (2020). Vykorystannya instrumentiv Moodle u protsesi pidhotovky maybutnikh ekonomistiv v ramkakh realizatsiyi kontseptsiyi smart-osvity [Using Moodle tools in the process of training future economists within the framework of implementing the smart education concept]. In Perspectives of world science and education: the 8th International scientific and practical conference (pp. 272-276). Osaka, Japan: CPN Publishing Group [in Ukrainian].
Balyuk, V. O., & Kononets, N. V. (2020). Informatsiyni systemy stvorennya elektronnykh osvitnikh resursiv dlya realizatsiyi resursno-zoriyentovanoho navchannya studentiv ekonomichnykh spetsialnostey [Information systems for creating electronic educational resources for implementing resource-oriented training for students of economic specialties]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrayinskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho [Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky], 2 (131), 52-59 [in Ukrainian].
Balyuk, V. O., & Kononets, N. V. (2019). Suchasni pidkhody do rozroblennya elektronnykh osvitnikh resursiv dlya formuvannya tsyfrovoyi kompetentnosti maybutnikh ekonomistiv [Modern approaches to the development of electronic educational resources for the formation of digital competence of future economists]. Kompyuter u shkoli ta simyi [Computer in school and family], 4 (156), 15-21 [in Ukrainian].
Barbinova, A. (2022). Rozvytok informatsiyno-tsyfrovoyi kompetentnosti maybutnikh menedzheriv osvity v umovakh innovatsiynoyi osvitnoyi diyalnosti [Development of information and digital competence of future education managers in the context of innovative educational activities]. Aktualni pytannya humanitarnykh nauk [Current issues of the humanities], 51, 408-413. Retrieved from https://www.aphn-journal.in.ua/archive/51_2022/63.pdf [in Ukrainian].
Dobrovolska, N. V., & Dobrovolskyy, O. I. (2022). Rozvytok tsyfrovoyi kompetentnosti maybutnikh ekonomistiv [Development of digital competence of future economists]. In Sotsialno-politychni, ekonomichni ta humanitarni vymiry yevropeyskoyi intehratsiyi Ukrayiny [Socio-political, economic and humanitarian dimensions of European integration of Ukraine]: zb. nauk. pr. X Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Is. 2, pp. 27-33). Vinnytsya [in Ukrainian].
Dobrovolska, N. V., Merinova, S. V., & Dobrovolskyy, O. I. (2022). Dydaktychnyy aspekt formuvannya tsyfrovoyi kompetentnosti maybutnikh fakhivtsiv-ekonomistiv pry vykladanni kursu «Modelyuvannya biznes-protsesiv» [Didactic aspect of forming digital competence of future economists when teaching the course «Business Process Modeling»]. Suchasni informatsiyni tekhnolohiyi ta innovatsiyni metodyky navchannya v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiya, teoriya, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems], 66, 30-37 [in Ukrainian].
Kononets, N. V. (2018). Funktsionalna dydaktychna model resursno-oriyentovanoho navchannya dystsyplin kompyuternoho tsyklu u vyshchiy shkoli [Functional didactic model of resource-oriented teaching of computer science subjects in higher education]. In Social and Economic Aspects of Education in Modern Society (Vol. 2, pp. 38-41). Warsaw, Poland [in Ukrainian].
Kopnyak, K., & Radzikhovska, L. (2021). Skladovi tsyfrovoyi kompetentnosti maybutnikh ekonomistiv [Components of digital competence of future economists]. Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky, 9, 1, 80-82. Retrieved from https://ir.vtei.edu.ua/g.php?fname=27336.pdf [in Ukrainian].
Kosov, A. I. (2024). Zasady pidhotovky maybutnikh menedzheriv do efektyvnoho vykorystannya tsyfrovykh tekhnolohiy u keruvanni vyrobnychymy protsesamy [Principles of training future managers for the effective use of digital technologies in managing production processes]. Teoriya i metodyka profesiynoyi osvity [Theory and methodology of vocational education], 70, 1, 151-155. Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/70/part_1/34.pdf [in Ukrainian].
Lebedyk, L. (2008). Proektuvannya systemy pedahohichnoyi pidhotovky mahistriv ekonomiky [Designing a system of pedagogical training for masters of economics]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of a modern teacher], 7–8(86–87), 87-89 [in Ukrainian].
Maksymova, L. P. (2015). Orhanizatsiyno-pedahohichni zasady zabezpechennya yakosti profesiynoyi pidhotovky maybutnikh ekonomistiv zasobamy informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy [Organizational and pedagogical principles of ensuring the quality of professional training of future economists by means of information and communication technologies]. (Extended abstract of PhD diss.). PVNZ «Dnipr. un-t im. Alfreda Nobelya». Dnipro [in Ukrainian].
Maksymova, L. P. (2014). Pryntsypy zabezpechennya yakosti profesiynoyi pidhotovky maybutnikh ekonomistiv zasobamy informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy [Principles of ensuring the quality of professional training of future economists by means of information and communication technologies]. Inzhenerni ta osvitni tekhnolohiyi v elektrotekhnichnykh i kompyuternykh systemakh [Engineering and educational technologies in electrical and computer systems], 4, 42-47. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/itot_2014_4_7 [in Ukrainian].
Pryydak, T. B., Yaloveha, L. V., Leha, O. V., Mysnyk, T. H., & Zorya, S. P. (2019). Rozvytok tsyfrovoyi kompetentnosti yak umova zabezpechennya konkurentospromozhnosti maybutnikh ekonomistiv [Development of digital competence as a condition for ensuring the competitiveness of future economists]. Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya [Information technologies and teaching aids], 73, 5, 29-47 [in Ukrainian].
Ptakhina, O. M. (2011). Zastosuvannya informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy u protsesi pidhotovky fakhivtsiv ekonomichnoho profilyu [Application of information and communication technologies in the process of training specialists of an economic profile]. Ekonomichnyy visnyk Donbasu [Economic Bulletin of Donbas], 3 (25), 154-157 [in Ukrainian].
Strelnikov, V. Yu. (2012). Formuvannya kolektyvnoho subyekta u intensyvnomu kooperatyvnomu navchanni maybutnikh ekonomistiv [Formation of a collective subject in intensive cooperative training of future economists]. Naukovyi visnyk PUET. Ekonomichni nauky [Scientific Bulletin of PUET. Economic Sciences], 6 (51), 200-205 [in Ukrainian].
Strutynska, I. V. (2018). Informatsiyni tekhnolohiyi orhanizatsiyi biznesu – imperatyv innovatsiynoho rozvytku biznes-struktur [Information technologies of business organization – an imperative for innovative development of business structures]. Halytskyi ekonomichnyy visnyk [Galician Economic Bulletin], 55, 2, 40-49 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).