Особливості емоційного вигорання педагогічних працівників

Автор(и)

  • Олександр Володимирович Сахно Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти  ДЗВО «УМО» НАПН України, Україна http://orcid.org/0000-0002-2969-6377

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-75-79

Ключові слова:

педагог; педагогічна діяльність; професійне вигорання; емоційне вигорання; перевтома; профілактика та діагностика професійного вигорання

Анотація

Емоційне вигорання – це стан хронічного стресу, що може призвести до фізичних, емоційних і поведінкових проблем. Воно часто зустрічається у професіях, що пов’язані з постійним контактом із людьми, стресовими ситуаціями та високою відповідальністю. Стаття присвячена дослідженням особливостей прояву синдрому «емоційного вигорання» у педагогічному середовищі. Вивченню специфіки педагогічної діяльності, факторів, причин і симптомів виникнення даного явища. Зазначено, що для профілактики та корекції емоційного вигорання необхідно розвивати особистісні вміння та навички адекватного реагування на стресові ситуації. Важливим складником цього процесу є навички володіння собою, вміння керувати власними негативними емоціями, вчасно їх виявляти. Виокремлено основні напрями профілактики професійного вигорання педагогічних працівників. Акцентовано увагу на необхідності дослідження структури професійного вигорання у процесі професійної діяльності.

Біографія автора

Олександр Володимирович Сахно, Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти  ДЗВО «УМО» НАПН України

кандидат сільськогосподарських наук, доцент,  магістрант кафедри педагогіки, психології та менеджменту

Посилання

Зайчикова Т. В. Діагностика та профілактика синдрому «професійного вигорання» у вчителів : метод. реком. Київ, 2003. 24 с.

Зайчикова Т. В. Соціально-психологічні детермінанти синдрому «професійного вигорання» у вчителів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.05 / Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2005. 191 с.

Ісаков Р. Л., Герасименко Л. О. Синдром емоційного вигорання. URL: https://neuronews.com.ua/uploads/issues/2024/5-6(151)/nn24_5-6-151_ALL_.pdf

Олійник І. В. Причини виникнення та профілактика синдрому професійного вигорання у педагогів. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Педагогічні науки. Педагогіка і психологія. 2017. № 1 (13). С. 118–125.

Пахомов І. В. Профілактика професійного та емоційного вигорання педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти : навч. посіб. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2024. 114 с.

Психологія стресу та стресових розладів : навч. посіб. / уклад. О. Ю. Овчаренко. Київ : Університет «Україна», 2023. 266 с.

Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти : навч. посіб. / за наук. ред. С. Д. Максименка. Київ : Міленіум, 2006. 368 с.

Терещенко А. Профілактика «синдрому емоційного вигорання» у педагогів. Актуальні питання права та соціально-економічних відносин : зб. наук. статей. Кропивницький, 2021. С. 325–331.

Технології роботи організаційних психологів / за ред. Л. М. Карамушки. Київ : Фірма «ІНКОС», 2005. 366 с.

Maslach C., Jackson S., Leiter M. TheMaslach BurnoutInventory Manual. URL: https://www.researchgate.net/publication/277816643_The_Maslach_Burnout_Inventory_Manual (дата звернення: 08.03.2024).

References

Zaichykova, T. V. (2003). Diahnostyka ta profilaktyka syndromu «profesiinoho vyhorannia» u vchyteliv [Diagnostics and prevention of the syndrome of "professional burnout" in teachers]: metod. rekom. Kyiv [in Ukrainian].

Zaichykova, T. V. (2005). Sotsialno-psykholohichni determinanty syndromu «profesiinoho vyhorannia» u vchyteliv [Socio-psychological determinants of the syndrome of "professional burnout" in teachers]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Isakov, R. L., & Herasymenko, L. O. Syndrom emotsiinoho vyhorannia [Emotional burnout syndrome]. Retrieved from https://neuronews.com.ua/uploads/issues/2024/5-6(151)/nn24_5-6-151_ALL_.pdf [in Ukrainian].

Oliinyk, I. V. (2017). Prychyny vynyknennia ta profilaktyka syndromu profesiinoho vyhorannia u pedahohiv [Causes of the occurrence and prevention of the syndrome of professional burnout in teachers]. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohichni nauky. Pedahohika i psykholohiia [Bulletin of the Alfred Nobel University. Pedagogical Sciences. Pedagogy and Psychology], 1 (13), 118-125 [in Ukrainian].

Pakhomov, I. V. (2024). Profilaktyka profesiinoho ta emotsiinoho vyhorannia pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [Prevention of professional and emotional burnout of teaching staff of vocational (vocational and technical) education institutions]: navchalnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Ovcharenko, O. Yu. (Comp.). (2023). Psykholohiia stresu ta stresovykh rozladiv [Psychology of stress and stress disorders]: navch. posib. Kyiv: Universytet «Ukraina» [in Ukrainian].

Maksymenka, S. D. (Ed.). (2006). Syndrom «profesiinoho vyhorannia» ta profesiina kar’iera pratsivnykiv osvitnikh orhanizatsii: henderni aspekty [The syndrome of "professional burnout" and the professional career of employees of educational organizations: gender aspects]: navch. posib. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Tereshchenko, A. (2021). Profilaktyka «syndromu emotsiinoho vyhorannia» u pedahohiv [Prevention of "emotional burnout syndrome" in teachers]. In Aktualni pytannia prava ta sotsialno-ekonomichnykh vidnosyn [Current issues of law and socio-economic relations]: zbirnyk naukovykh statei (pp. 325-331). Kropyvnytskyi [in Ukrainian].

Karamushka, L. M. (Ed.). (2005). Tekhnolohii roboty orhanizatsiinykh psykholohiv [Technologies of work of organizational psychologists]. Kyiv: Firma «INKOS» [in Ukrainian].

Maslach, C., Jackson, S., & Leiter, M. TheMaslach Burnout Inventory Manual. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/277816643_The_Maslach_Burnout_Inventory_Manual.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-14

Як цитувати

Сахно, О. В. (2025). Особливості емоційного вигорання педагогічних працівників . Імідж сучасного педагога, (3(222), 75–79. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-75-79