Особливості емоційного вигорання педагогічних працівників
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-75-79Ключові слова:
педагог; педагогічна діяльність; професійне вигорання; емоційне вигорання; перевтома; профілактика та діагностика професійного вигоранняАнотація
Емоційне вигорання – це стан хронічного стресу, що може призвести до фізичних, емоційних і поведінкових проблем. Воно часто зустрічається у професіях, що пов’язані з постійним контактом із людьми, стресовими ситуаціями та високою відповідальністю. Стаття присвячена дослідженням особливостей прояву синдрому «емоційного вигорання» у педагогічному середовищі. Вивченню специфіки педагогічної діяльності, факторів, причин і симптомів виникнення даного явища. Зазначено, що для профілактики та корекції емоційного вигорання необхідно розвивати особистісні вміння та навички адекватного реагування на стресові ситуації. Важливим складником цього процесу є навички володіння собою, вміння керувати власними негативними емоціями, вчасно їх виявляти. Виокремлено основні напрями профілактики професійного вигорання педагогічних працівників. Акцентовано увагу на необхідності дослідження структури професійного вигорання у процесі професійної діяльності.
Посилання
Зайчикова Т. В. Діагностика та профілактика синдрому «професійного вигорання» у вчителів : метод. реком. Київ, 2003. 24 с.
Зайчикова Т. В. Соціально-психологічні детермінанти синдрому «професійного вигорання» у вчителів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.05 / Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2005. 191 с.
Ісаков Р. Л., Герасименко Л. О. Синдром емоційного вигорання. URL: https://neuronews.com.ua/uploads/issues/2024/5-6(151)/nn24_5-6-151_ALL_.pdf
Олійник І. В. Причини виникнення та профілактика синдрому професійного вигорання у педагогів. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Педагогічні науки. Педагогіка і психологія. 2017. № 1 (13). С. 118–125.
Пахомов І. В. Профілактика професійного та емоційного вигорання педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти : навч. посіб. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2024. 114 с.
Психологія стресу та стресових розладів : навч. посіб. / уклад. О. Ю. Овчаренко. Київ : Університет «Україна», 2023. 266 с.
Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти : навч. посіб. / за наук. ред. С. Д. Максименка. Київ : Міленіум, 2006. 368 с.
Терещенко А. Профілактика «синдрому емоційного вигорання» у педагогів. Актуальні питання права та соціально-економічних відносин : зб. наук. статей. Кропивницький, 2021. С. 325–331.
Технології роботи організаційних психологів / за ред. Л. М. Карамушки. Київ : Фірма «ІНКОС», 2005. 366 с.
Maslach C., Jackson S., Leiter M. TheMaslach BurnoutInventory Manual. URL: https://www.researchgate.net/publication/277816643_The_Maslach_Burnout_Inventory_Manual (дата звернення: 08.03.2024).
References
Zaichykova, T. V. (2003). Diahnostyka ta profilaktyka syndromu «profesiinoho vyhorannia» u vchyteliv [Diagnostics and prevention of the syndrome of "professional burnout" in teachers]: metod. rekom. Kyiv [in Ukrainian].
Zaichykova, T. V. (2005). Sotsialno-psykholohichni determinanty syndromu «profesiinoho vyhorannia» u vchyteliv [Socio-psychological determinants of the syndrome of "professional burnout" in teachers]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Isakov, R. L., & Herasymenko, L. O. Syndrom emotsiinoho vyhorannia [Emotional burnout syndrome]. Retrieved from https://neuronews.com.ua/uploads/issues/2024/5-6(151)/nn24_5-6-151_ALL_.pdf [in Ukrainian].
Oliinyk, I. V. (2017). Prychyny vynyknennia ta profilaktyka syndromu profesiinoho vyhorannia u pedahohiv [Causes of the occurrence and prevention of the syndrome of professional burnout in teachers]. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohichni nauky. Pedahohika i psykholohiia [Bulletin of the Alfred Nobel University. Pedagogical Sciences. Pedagogy and Psychology], 1 (13), 118-125 [in Ukrainian].
Pakhomov, I. V. (2024). Profilaktyka profesiinoho ta emotsiinoho vyhorannia pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [Prevention of professional and emotional burnout of teaching staff of vocational (vocational and technical) education institutions]: navchalnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Ovcharenko, O. Yu. (Comp.). (2023). Psykholohiia stresu ta stresovykh rozladiv [Psychology of stress and stress disorders]: navch. posib. Kyiv: Universytet «Ukraina» [in Ukrainian].
Maksymenka, S. D. (Ed.). (2006). Syndrom «profesiinoho vyhorannia» ta profesiina kar’iera pratsivnykiv osvitnikh orhanizatsii: henderni aspekty [The syndrome of "professional burnout" and the professional career of employees of educational organizations: gender aspects]: navch. posib. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Tereshchenko, A. (2021). Profilaktyka «syndromu emotsiinoho vyhorannia» u pedahohiv [Prevention of "emotional burnout syndrome" in teachers]. In Aktualni pytannia prava ta sotsialno-ekonomichnykh vidnosyn [Current issues of law and socio-economic relations]: zbirnyk naukovykh statei (pp. 325-331). Kropyvnytskyi [in Ukrainian].
Karamushka, L. M. (Ed.). (2005). Tekhnolohii roboty orhanizatsiinykh psykholohiv [Technologies of work of organizational psychologists]. Kyiv: Firma «INKOS» [in Ukrainian].
Maslach, C., Jackson, S., & Leiter, M. TheMaslach Burnout Inventory Manual. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/277816643_The_Maslach_Burnout_Inventory_Manual.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).