Мова як інструмент формування національно-культурної ідентичності населення в умовах колоніального та постколоніального суспільства
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-56-60Ключові слова:
мова; письменник; пропаганда; Микола Руденко; художній текстАнотація
У розвідці показано, як радянська пропаганда використовувала художні твори для впливу на світогляд населення, формуючи у такий спосіб національно-культурну ідентичність радянської людини за рахунок нівелювання мов і культур країн-республік. На прикладі романів «Вітер в обличчя» та «Остання шабля» видатного українського письменника Миколи Руденка здійснюється аналіз процесу русифікації населення України шляхом насаджування російської мови та ментальних рис російського народу. Читачеві змінювали домінанту з «українець» через «радянська людина» на «російська людина», використовуючи непомітні на перший погляд дрібні деталі, як-от: зрусифіковані імена, лексеми на шталт відповідників у російській мові, підміну понять тощо. Наслідки русифікації і пропаганди російської культури й досі позначаються на світобаченні та мовній поведінці українців, бо їхня радянська пропаганда глибоко укорінила, увівши у побутову сферу спілкування населення.
Посилання
Панченко В. Ідеологічна повість ІІ половини ХІХ ст. і генеза соцреалізму. Слово і Час. 2019. № 2. С. 58–63. URL: https://il-journal.com/index.php/journal/article/view/493
Ренчка І. Мовне питання в мемуарній та художній творчості М. Руденка. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/items/0a4b1707-dbc5-46ec-97de-583022bcc9e4
Руденко М. Вітер в обличчя. Київ : Держлітвидав, 1964. 432 с.
Руденко М. Енергія прогресу. Гносис і сучасність: Метафізична поема. Публіцистика. Поема. Київ : Журналіст України, 2008. 716 с.
Руденко М. Найбільше диво – життя. Спогади. Київ : КЛІО, 2013. 696 с.
Руденко М. Остання шабля. Київ : Рад. письменник, 1965. 534 с.
Світличний І. Людина приїздить на село. Вітчизна. 1961. № 6.
Слабошпицький М. Поет із пекла (Тодось Осьмачка). Київ : Ярославів Вал, 2003. 368 с.
Українська мова у ХХ сторіччі: історія лінгвоциду : документи і матеріали / упоряд. Л. Масенко. Київ : Києво-Могилянська акад., 2005. 399 с.
Харкун В. Соцреалізм як канонічне мистецтво. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/142524/02-Kharkhun.pdf?sequence=1
Хронологія заборон української мови – «ПОРОХІВНИЦЯ». URL: https://porokhivnytsya.com.ua/2016/07/25/chronology-of-ukrainian-language-bans/
Logvynenko Y., Mazurenko V., Sytnyk L., Bilyk N. Anti-marxist polemics in Mykola Rudenko’s novel-treatise “formula of the sun”. Amazonia Investiga. 2024. № 13 (75). P. 285–295. URL: https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/issue/view/76/Full%20Issue%20Vol%2013%20No.%2075-%202024
Logvynenko Y., Mazurenko V., Sytnyk L., Bilyk, N. Mykola Rudenko’s poetry and prose as a platform for popularizing the author’s alternative hypothesis of the Universe. Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12, no 67. P. 223–231. URL: https://doi.org/10.34069/AI/2023.67.07.20 Volumen 12, No 67, Año 2023 Completo (amazoniainvestiga.info) .
References
Panchenko, V. (2011). Ideolohichna povist II polovyny KhIKh st. i heneza sotsrealizmu [Ideological novel of the second half of the 19th century and the genesis of social realism]. Slovo i Chas [Word and time], 2, 58-63 [in Ukrainian].
Renchka, I. Movne pytannia v memuarnii ta khudozhnii tvorchosti M. Rudenka [Language question in the memoir and artistic work of M. Rudenko]. Retrieved from https://ekmair.ukma.edu.ua/items/0a4b1707-dbc5-46ec-97de-583022bcc9e4 [in Ukrainian].
Rudenko, M. (1964). Viter v oblychchia [Wind in the face]. Kyiv: Derzhlitvydav [in Ukrainian].
Rudenko, M. (2008). Enerhiia prohresu. Hnosys i suchasnist: Metafizychna poema. Publitsystyka. Poema [Energy of progress. Gnosis and modernity: Metaphysical poem. Journalism. Poem]. Kyiv: Zhurnalist Ukrainy [in Ukrainian].
Rudenko, M. (2013). Naibilshe dyvo – zhyttia. Spohady [The greatest miracle is life. Memoirs]. Kyiv: KLIO [in Ukrainian].
Rudenko, M. (1965). Ostannia shablia [The last saber]. Kyiv: Rad. Pysmennyk [in Ukrainian].
Svitlychnyi, I. (1961). Liudyna pryizdyt na selo [A person comes to the village]. Vitchyzna [Homeland], 6 [in Ukrainian].
Slaboshpytskyi, M. (2003). Poet iz pekla (Todos Osmachka) [Poet from hell (Todos Osmachka)]. Kyiv: Yaroslaviv Val [in Ukrainian].
Kharkun, V. Sotsrealizm yak kanonichne mystetstvo [Social realism as canonical art]. Retrieved from http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/142524/02-Kharkhun.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
Masenko, L. (Ed.). (2005). Ukrainska mova u XX storichchi: istoriia linhvotsydu [Ukrainian language in the 20th century: History of linguicide]: dokumenty i materialy. Kyiv: Mohyla Academy [in Ukrainian].
Khronolohiia zaboron ukrainskoi movy – «POROKhIVNYTsIa» [Chronology of prohibitions of the Ukrainian language – “POROKHIVNYTSYA”]. Retrieved from https://porokhivnytsya.com.ua/2016/07/25/chronology-of-ukrainian-language-bans/ [in Ukrainian].
Logvynenko, Y., Mazurenko, V., Sytnyk, L., & Bilyk, N. (2024). Anti-marxist polemics in Mykola Rudenko’s novel-treatise “formula of the sun”. Amazonia Investiga, 13 (75), 285-295. Retrieved from https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/issue/view/76/Full%20Issue%20Vol%2013%20No.%2075-%202024
Logvynenko, Y., Mazurenko, V., Sytnyk, L., & Bilyk, N. (2023). Mykola Rudenko’s poetry and prose as a platform for popularizing the author’s alternative hypothesis of the Universe. Amazonia Investiga, 12, 67, 223-231. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.67.07.20 Volumen 12, No 67, Año 2023 Completo (amazoniainvestiga.info).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).