Mastering Ukrainian texts by foreign students of non-philological specialties
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-61-66Ключові слова:
українська мова як іноземна; писемне мовлення; академічна грамотність; іноземні студенти; цифрове навчання; міждисциплінарний підхідАнотація
Визначено ключові виклики у процесі опанування письмовими текстами іноземними студентами нефілологічних спеціальностей, серед яких – лінгвістична інтерференція з боку рідної мови студентів, культурні відмінності у традиціях письма та труднощі в оволодінні академічним стилем. У дослідженні підкреслюється, що успішний розвиток писемного мовлення вимагає системного підходу, що інтегрує лінгвістичні, когнітивні та технологічні стратегії.
Результати дослідження вказують на те, що ефективне навчання письма українською мовою як іноземною (УМІ) має включати комунікативний підхід, аналіз тексту та структуроване ознайомлення з нормами академічного письма. Інтеграція автентичних матеріалів, а саме художніх і професійних текстів, покращує розуміння студентами жанрових конвенцій і стилістичних особливостей. Крім того, цифрові технології, зокрема інтерактивні платформи (Google Docs, Moodle), інструменти для запису голосу та додатки для створення ментальних карт, суттєво сприяють покращенню навичок письма, надаючи можливості для спільного навчання, самокорекції та мультимодальної взаємодії з мовою.
Підкреслюється роль мотивації студентів в оволодінні письмовими текстами, показуючи, що страх зробити помилку і невпевненість у собі можуть перешкоджати прогресу. Для вирішення цієї проблеми автори пропонують покрокову методологію, яка включає традиційні та цифрові методи навчання. Ключові стратегії включають вправи на розвиток почерку в поєднанні з програмним забезпеченням для диктування, візуальну сегментацію тексту за допомогою ментальних карт та усне підкріплення за допомогою самозаписаних аудіоматеріалів.
Результати демонструють, що ці підходи покращують не лише граматичну та лексичну точність, а й здатність студентів структурувати аргументи та зв'язно викладати ідеї в академічному письмі.
Посилання
Betsenko, T. P. (2019). Linhvokulturolohichnyi analiz tekstu yak odyn iz riznovydiv navchalnoi roboty u protsesi vyvchennia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Linguistic and Cultural Analysis of a Text as a Variety of Educational Work in the Process of Learning Ukrainian as a Foreign Language]. In Aktualni problemy vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Actual problems of teaching Ukrainian as a foreign language]: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii: (pp. 6-8). Bila Tserkva: NAU. Retrieved from https://science.btsau.edu.ua/sites/default/files/tezy/zbirnik_tez_aktual_problem_viklad_ukr_movi_uak_inozem.pdf [in Ukrainian].
Fedorova, O., & Mykytyn, I. (2020). Formuvannia pozytyvnoi motyvatsii v inozemnykh studentiv do vyvchennia ukrainskoi movy [Formation of positive motivation of the Ukrainian language learning for foreign students]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current Issues of the Humanities], 27 (5), 146-151. Retrieved from http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_5/27.pdf [in Ukrainian].
Fomenko, T. (2021). Zastosuvannia internet-resursiv pid chas vyvchennia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Applying Internet resources during learning Ukrainian as a foreign language]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools], 74 (3), 174-177. Retrieved from http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/74/part_3/35.pdf [in Ukrainian].
Korotka, N. (2021). Formuvannia u studentiv nemovnykh vuziv «poniatiinoho myslennia» za dopomohoiu chytannia fakhovykh tekstiv [Formation of non-linguistic universities students’ “conceptual thinking” by means of reading professional texts]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools], 74 (3), 26-30. Retrieved from http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/74/part_3/6.pdf [in Ukrainian].
Popadiuk, S. S. (2020). Особливості викладання другої іноземної мови в умовах дистанційного навчання [Special aspects of teaching a second foreign language in the context of e-learning]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Prospects], 75 (1), 163-167. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.75.35 [in Ukrainian].
Popovych, N. G. (2014). Methods of forming foreign language competence in listening. New approaches to teaching a foreign language: materials of the school-seminar. Kharkiv.
Prykhodko, A. (2020). «Khmarni tekhnolohii» v systemi movnoi pidhotovky inozemnykh studentiv zvo tekhnichnoho profiliu [“Cloud technologies” in the system of language training of foreign students of higher education institutions of technical profile]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools], 71 (2), 199-203. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.71-2.37 [in Ukrainian].
Shlenova, M. (2024). Movni vebkvesty na zaniattiakh z ukrainskoi movy yak inozemnoi [Language webquests in the classes of ukrainian as a foreign language]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the Modern Pedagogue], 2 (215), 130-136. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-130-136 [in Ukrainian].
Shlenova, M. (2023). Analiz efektyvnykh metodiv formuvannia ukrainomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti v inozemnykh studentiv [Analysis of effective methods of forming Ukrainian-language communicative competence in foreign students]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Filolohiia [Scientific Proceedings of Ostroh Academy National University. Philology], 17 (85), 211-213. DOI: https://doi.org/10.25264/2519-2558-2023-17(85)-211-213 [in Ukrainian].
Shvets, H. (2015). Pryntsyp tekstotsentryzmu v navchanni ukrainskoi movy yak inozemnoi [The principle of the text-based learning in teaching ukrainian as a foreign language]. Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language], 11, 142-150. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Timvum_2015_11_21 [in Ukrainian].
Shvets, H. D. (2015). Navchalni khudozhni teksty dlia chytannia inozemtsiamy: stratehiia vidboru ta adaptatsii [Educational fiction texts for reading by foreigners: selection and adaptation strategy]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni naukyScientific [Notes of Berdiansk State Pedagogical University. Pedagogical sciences], 2, 320-327. Retrieved from http://bdpu.org.ua/pedagogy/ua/files/2015/2/57.pdf [in Ukrainian].
Shvets, H. D. (2016). Tekstova osnova navchannia ukrainskoi movy inozemnykh studentiv-humanitariiv [Text-based teaching Ukrainian foreign students of the humanities]. Pedagogical Almanac [Pedagogical almanac], 30, 55-61. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2016_30_11 [in Ukrainian].
Tarnopolskyi, O. B., & Kabanova, M. R. (2019). Metodyka vykladannia inozemnykh mov ta yikh aspektiv u vyshchii shkoli [Methods of teaching foreign languages and their aspects in higher education]: pidruchnyk. Dnipro: Alfred Nobel University [in Ukrainian].
Tsurkan, M. (2020). Osnovni pryntsypy navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi v medychnykh zakladakh vyshchoi osvity [Basic principles of learning of Ukrainian as a foreign language at medical institutions of higher education]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current Issues of the Humanities], 27 (5), 193-204. Retrieved from http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_5/35.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).