Освітні екопростори як засіб формування природничо-екологічної компетентності у дітей у контексті сталого розвитку

Автор(и)

  • Олена Олександрівна Максимова Житомирський державний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1590-4339

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-77-82

Ключові слова:

сталий розвиток; природничо-екологічна компетентність; природодоцільна поведінка, екопростір; діти дошкільного віку

Анотація

Висвітлюється значущість створення освітніх екопросторів на відкритому повітрі для формування природничо-екологічної компетентності дошкільників. Запропоновано низку навчальних майданчиків, які можуть стати важливим інструментом розвитку у дітей цікавості до природи, формування відповідального ставлення до навколишнього середовища, практичних навичок природокористування, сприяти зміцненню здоров’я, розвитку творчості та критичного мислення. Проаналізовано основні підходи до організації таких зон – навчальних майданчиків, їхні структурні елементи, природне та предметне наповнення, завдання для дітей в їх межах, можливості інтеграції природничих знань у щоденне життя дітей. Особливу увагу приділено методичним аспектам щодо ефективного використання екопросторів в освітньому процесі. Зроблено висновки про їх потужність у контексті сталого розвитку дітей дошкільного віку.

Біографія автора

Олена Олександрівна Максимова, Житомирський державний університет імені Івана Франка

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри теорії та методик дошкільної й інклюзивної освіти

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) нова редакція : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 р. № 33. URL : https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/01/nakaz-33-bazovyy-komponent-doshk-osv.pdf.

Дошкільнятам освіта для сталого розвитку. Діємо разом : навч.-метод. посіб. для дошк. навч. закладів / упоряд.: Н. Гавриш, О. Пометун ; за заг. ред. О. Пометун. Дніпро : ЛІРА, 2017. 128 с.

Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку: парціальна програма для системи дошкільної освіти / упоряд.: Н. Гавриш, О. Пометун. Київ, 2019. 23 с.

Загородня Л. П. Дитина в природному довкіллі. Впроваджуємо оновлений БКДО. Дошкільне виховання. 2021. № 6. С. 3–10.

Лисенко Н. В., Лисенко О. М., Матішак М. В. Підготовка майбутніх магістрів до впровадження новітніх технологій в екологічну освіту дітей дошкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. № 90. С. 127–132.

Максимова О. Екологічна компетентність та її формування у дітей старшого дошкільного віку. Ekologia i racjonalne zarządzanie przyrodą: edukacja, nauka i praktyka [Zasób elektroniczny] : materiały z międzynarodowej konferencji naukowo-praktycznej / pod redakcją naukową Zoia Sharlovych, Janиsz Lisowski, Ruslana Romaniuk. Łomża : MANS w Łomży, 2023. Część 2. S. 59–66.

Присяжнюк Л. А. Збережемо планету для майбутніх поколінь: формування в дошкільників основ екологічної свідомості в контексті стратегії сталого розвитку. Дошкільне виховання. 2020. № 2. С. 3–6.

Сорочинська О. А. Дизайн плакату як засіб екологічного просвітництва. Перспективи та інновації науки. Педагогіка. Психологія. Медицина. 2024. № 9(43). С. 375–388.

Стаєнна О. Аналізуємо освітній процес: природничо-екологічний напрям. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2023. № 3. URL: https://emetodyst.expertus.com.ua/10004961 .

Чайковська Г. Б. Формування компетентностей сталого розвитку в процесі фахової підготовки майбутніх вчителів початкової школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2022. № 1. С. 72–80.

References

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity) [Basic component of preschool education (State standard of preschool education)]: nakaz vid 12.01.2021 r. № 33. Ministry of Education and Science of Ukraine. Retrieved from https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/01/nakaz-33-bazovyy-komponent-doshk-osv.pdf [in Ukrainian].

Havrysh, N., & Pometun, O. (Comps.). (2017). Doshkilniatam osvita dlia staloho rozvytku. Diemo razom [Preschoolers' education for sustainable development. Acting together: A teaching manual for preschool institutions]: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia doshkilnykh navchalnykh zakladiv. Dnipro: LIRA [in Ukrainian].

Havrysh, N., & Pometun, O. (Comps.). (2019). Doshkilniatam – osvita dlia staloho rozvytku: Partsialna prohrama dlia systemy doshkilnoi osvity [Preschoolers – Education for sustainable development: A partial program for the preschool education system]. Kyiv [in Ukrainian].

Zahorodnia, L. P. (2021). Dytyna v pryrodnomu dovkilli: Vprovadzhuiemo onovlenyi BKDO [Child in the natural environment: Implementing the updated Basic Component of Preschool Education]. Doshkilne vykhovannia [Preschool Education], 6, 3-10 [in Ukrainian].

Lysenko, N. V., Lysenko, O. M., & Matishak, M. V. (2022). Pidhotovka maibutnikh mahistriv do vprovadzhennia novitnikh tekhnolohii v ekolohichnu osvitu ditei doshkilnoho viku [Preparing future masters for implementing innovative technologies in environmental education for preschool children]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific Journal of M. P. Drahomanov National Pedagogical University. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Prospects], 90, 127-132 [in Ukrainian].

Maksymova, O. (2023). Ekolohichna kompetentnist ta yii formuvannia u ditei starshoho doshkilnoho viku [Ecological competence and its formation in older preschool children]. In Z. Sharlovych, J. Lisowski, & R. Romaniuk (Eds.), Ekologia i racjonalne zarządzanie przyrodą: Edukacja, nauka i praktyka (Część 2, pp. 59-66). Łomża: MANS w Łomży [in Ukrainian].

Prysiazhniuk, L. A. (2020). Zberezhemo planetu dlia maibutnikh pokolin: Formuvannia v doshkilnykiv osnov ekolohichnoi svidomosti v konteksti stratehii staloho rozvytku [Saving the planet for future generations: Forming ecological awareness in preschoolers in the context of the sustainable development strategy]. Doshkilne vykhovannia [Preschool Education], 2, 3-6 [in Ukrainian].

Sorochynska, O. A. (2024). Dyzyain plakatu yak zasib ekolohichnoho prosvitnytstva [Poster design as a means of environmental education]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Pedahohika. Psykholohiia. Medytsyna [Perspectives and Innovations in Science. Pedagogy. Psychology. Medicine], 9(43), 375-388 [in Ukrainian].

Staienna, O. (2023). Analizuemo osvitnii protses: Pryrodnycho-ekolohichnyi napriam [Analyzing the educational process: Natural-ecological direction]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu [Preschool Institution Methodologist], 3. Retrieved from https://emetodyst.expertus.com.ua/10004961 [in Ukrainian].

Chaikovska, H. B. (2022). Formuvannia kompetentnostei staloho rozvytku v protsesi fakhovoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv pochatkovoi shkoly [Developing sustainable development competencies in the professional training of future primary school teachers]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific Notes of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Pedagogy], 1, 72-80 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-11

Як цитувати

Максимова, О. О. (2025). Освітні екопростори як засіб формування природничо-екологічної компетентності у дітей у контексті сталого розвитку . Імідж сучасного педагога, (2(221), 77–82. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-77-82