Освітні екопростори як засіб формування природничо-екологічної компетентності у дітей у контексті сталого розвитку
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-77-82Ключові слова:
сталий розвиток; природничо-екологічна компетентність; природодоцільна поведінка, екопростір; діти дошкільного вікуАнотація
Висвітлюється значущість створення освітніх екопросторів на відкритому повітрі для формування природничо-екологічної компетентності дошкільників. Запропоновано низку навчальних майданчиків, які можуть стати важливим інструментом розвитку у дітей цікавості до природи, формування відповідального ставлення до навколишнього середовища, практичних навичок природокористування, сприяти зміцненню здоров’я, розвитку творчості та критичного мислення. Проаналізовано основні підходи до організації таких зон – навчальних майданчиків, їхні структурні елементи, природне та предметне наповнення, завдання для дітей в їх межах, можливості інтеграції природничих знань у щоденне життя дітей. Особливу увагу приділено методичним аспектам щодо ефективного використання екопросторів в освітньому процесі. Зроблено висновки про їх потужність у контексті сталого розвитку дітей дошкільного віку.
Посилання
Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) нова редакція : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 р. № 33. URL : https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/01/nakaz-33-bazovyy-komponent-doshk-osv.pdf.
Дошкільнятам освіта для сталого розвитку. Діємо разом : навч.-метод. посіб. для дошк. навч. закладів / упоряд.: Н. Гавриш, О. Пометун ; за заг. ред. О. Пометун. Дніпро : ЛІРА, 2017. 128 с.
Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку: парціальна програма для системи дошкільної освіти / упоряд.: Н. Гавриш, О. Пометун. Київ, 2019. 23 с.
Загородня Л. П. Дитина в природному довкіллі. Впроваджуємо оновлений БКДО. Дошкільне виховання. 2021. № 6. С. 3–10.
Лисенко Н. В., Лисенко О. М., Матішак М. В. Підготовка майбутніх магістрів до впровадження новітніх технологій в екологічну освіту дітей дошкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. № 90. С. 127–132.
Максимова О. Екологічна компетентність та її формування у дітей старшого дошкільного віку. Ekologia i racjonalne zarządzanie przyrodą: edukacja, nauka i praktyka [Zasób elektroniczny] : materiały z międzynarodowej konferencji naukowo-praktycznej / pod redakcją naukową Zoia Sharlovych, Janиsz Lisowski, Ruslana Romaniuk. Łomża : MANS w Łomży, 2023. Część 2. S. 59–66.
Присяжнюк Л. А. Збережемо планету для майбутніх поколінь: формування в дошкільників основ екологічної свідомості в контексті стратегії сталого розвитку. Дошкільне виховання. 2020. № 2. С. 3–6.
Сорочинська О. А. Дизайн плакату як засіб екологічного просвітництва. Перспективи та інновації науки. Педагогіка. Психологія. Медицина. 2024. № 9(43). С. 375–388.
Стаєнна О. Аналізуємо освітній процес: природничо-екологічний напрям. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2023. № 3. URL: https://emetodyst.expertus.com.ua/10004961 .
Чайковська Г. Б. Формування компетентностей сталого розвитку в процесі фахової підготовки майбутніх вчителів початкової школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2022. № 1. С. 72–80.
References
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity) [Basic component of preschool education (State standard of preschool education)]: nakaz vid 12.01.2021 r. № 33. Ministry of Education and Science of Ukraine. Retrieved from https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/01/nakaz-33-bazovyy-komponent-doshk-osv.pdf [in Ukrainian].
Havrysh, N., & Pometun, O. (Comps.). (2017). Doshkilniatam osvita dlia staloho rozvytku. Diemo razom [Preschoolers' education for sustainable development. Acting together: A teaching manual for preschool institutions]: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia doshkilnykh navchalnykh zakladiv. Dnipro: LIRA [in Ukrainian].
Havrysh, N., & Pometun, O. (Comps.). (2019). Doshkilniatam – osvita dlia staloho rozvytku: Partsialna prohrama dlia systemy doshkilnoi osvity [Preschoolers – Education for sustainable development: A partial program for the preschool education system]. Kyiv [in Ukrainian].
Zahorodnia, L. P. (2021). Dytyna v pryrodnomu dovkilli: Vprovadzhuiemo onovlenyi BKDO [Child in the natural environment: Implementing the updated Basic Component of Preschool Education]. Doshkilne vykhovannia [Preschool Education], 6, 3-10 [in Ukrainian].
Lysenko, N. V., Lysenko, O. M., & Matishak, M. V. (2022). Pidhotovka maibutnikh mahistriv do vprovadzhennia novitnikh tekhnolohii v ekolohichnu osvitu ditei doshkilnoho viku [Preparing future masters for implementing innovative technologies in environmental education for preschool children]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific Journal of M. P. Drahomanov National Pedagogical University. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Prospects], 90, 127-132 [in Ukrainian].
Maksymova, O. (2023). Ekolohichna kompetentnist ta yii formuvannia u ditei starshoho doshkilnoho viku [Ecological competence and its formation in older preschool children]. In Z. Sharlovych, J. Lisowski, & R. Romaniuk (Eds.), Ekologia i racjonalne zarządzanie przyrodą: Edukacja, nauka i praktyka (Część 2, pp. 59-66). Łomża: MANS w Łomży [in Ukrainian].
Prysiazhniuk, L. A. (2020). Zberezhemo planetu dlia maibutnikh pokolin: Formuvannia v doshkilnykiv osnov ekolohichnoi svidomosti v konteksti stratehii staloho rozvytku [Saving the planet for future generations: Forming ecological awareness in preschoolers in the context of the sustainable development strategy]. Doshkilne vykhovannia [Preschool Education], 2, 3-6 [in Ukrainian].
Sorochynska, O. A. (2024). Dyzyain plakatu yak zasib ekolohichnoho prosvitnytstva [Poster design as a means of environmental education]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Pedahohika. Psykholohiia. Medytsyna [Perspectives and Innovations in Science. Pedagogy. Psychology. Medicine], 9(43), 375-388 [in Ukrainian].
Staienna, O. (2023). Analizuemo osvitnii protses: Pryrodnycho-ekolohichnyi napriam [Analyzing the educational process: Natural-ecological direction]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu [Preschool Institution Methodologist], 3. Retrieved from https://emetodyst.expertus.com.ua/10004961 [in Ukrainian].
Chaikovska, H. B. (2022). Formuvannia kompetentnostei staloho rozvytku v protsesi fakhovoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv pochatkovoi shkoly [Developing sustainable development competencies in the professional training of future primary school teachers]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific Notes of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Pedagogy], 1, 72-80 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).