Інтерактивні ігри за народними казками як засіб формування екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-66-70Ключові слова:
діти старшого дошкільного віку; екологічна компетентність; інтерактивні ігри; народні казкиАнотація
Пропонується використання інтерактивних ігор за мотивами відомих дітям старшого дошкільного віку народних казок у процесі формування їхньої екологічної компетентності. Для досягнення мети – перевірки ефективності засобу інтерактивних ігор – було визначено рівні екологічної вихованості дітей та їхні показники.
Проаналізовано, який цілей досягає використання інтерактивних ігор у формуванні екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Наведено приклади народних казок і подальше опрацювання їх змісту з метою екологічного виховання дітей. Ігри, які запропоновано використовувати: словесні (опис місця, де відбуваються події казки, добір метафор); творчі (створення «квітника» в різних техніках); рухливі (імітація рухів і голосів тварин, звуки природи, зростання рослин).
Контрольний зріз після проведення формувального експерименту довів ефективність використання інтерактивних ігор у формуванні екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Посилання
Азарова Л., Франчук Н. Організація ігрової діяльності дошкільників як соціально-педагогічна проблема. Vzdelávanie a spoločnosť: зб. наук. праць Прешовського університету. Прешов, 2016. С. 9–14.
https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Bernatova8/subor/
Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Нова редакція. 2021.
URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini (дата звернення 10.01.2025).
Бастракова Т. О. Сучасні проблеми екологічного виховання дошкільників. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Гнізділової. Полтава : ФОП Цьома С.П., 2019. Вип. 3. С. 24–27.
Бєлєнька Г. В. Казка як засіб екологічної освіти і виховання. Освіта та розвиток особистості. №5 (36). 2015. С. 14–18.
Войтович А. Ю. Екологічне виховання учнів початкових класів в Україні та Європі. Молодь і ринок. 2016. Вип. 2. С. 149–154.
Демчук О. О. Інтерактивні ігри у мовленнєвому розвитку дітей дошкільного віку. Педагогічний пошук. 2019. №1. С. 64–68.
Кононова М. М., Беседа П. С. Аналіз чинників формування екопсихологічної культури молодшого школяра в умовах позашкільної освіти. Габітус. 2022. Вип. 37. С. 43–47.
URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21103
Малишка Н., Орєшнікова Н. Екологічна освіта дітей засобами театрального мистецтва та ігрових практик : навч.-метод. посіб. Ужгород, 2024. 94 с.
Міхєєва О. І., Шутько О. О. Інтерактивна гра як засіб педагогічного впливу на розвиток «Я-концепції» дитини-дошкільника. Молодий вчений. №10, 2017. С. 42–45.
Падалка Р. Г. Психологічні особливості розвитку екологічної свідомості молодшого школяра : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2018. 234 с.
Паласевич І. Педагогічні умови екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку. Молодь і ринок. 2021. №9 (195). C. 88–93.
URL : http://mir.dspu.edu.ua/article/view/243898
Піроженко Т. Гра дитини. Впроваджуємо оновлений БКДО. Дошкільне виховання. 2021. № 5. С. 3–6.
Пуйо О. І. Рухливі ігри як засіб формування ціннісних орієнтацій дітей старшого дошкільного віку : дис. ... д-ра філософії : 012. Київ, 2021. 276 с.
Reference
Azarova, L., Franchuk, N. (2016). Orhanizatsiia ihrovoi diialnosti doshkilnykiv yak sotsialno-pedahohichna problema [Organization of play activities of preschoolers as a socio-pedagogical problem]. Vzdelávanie a spoločnosť : a collection of scientific works of the University of Prešov. 9-14. Retrieved from
https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Bernatova8/subor/ [in Ukrainian].
Bazovyi component doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity) nova redaktsiia (2021). [Basic component of preschool education (State standard of preschool education). New redaction]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini [in Ukrainian].
Bastrakova, T. (2019). Suchasni problem ekolohichnoho vykhovannia doshkilnykiv [Modern problems of environmental education of preschoolers]. Doshkilna osvita u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Preschool education in the modern socio-cultural space]. Poltava : FOP Tsoma S.P., 3, 24-27 [in Ukrainian].
Bielienka, H. (2015). Kazka yak zasib ekolohichnoi osvity i vykhovannia [A fairy tale as a means of environmental education and upbringing]. Osvita ta rozvytok osobystosti [Education and personality development], 5 (36), 14-18 [in Ukrainian].
Voytovych, A. (2016). Ekolohichne vykhovannia uchniv pochatkovykh klasiv v Ukraini ta Yevropi [Environmental education of primary school students in Ukraine and Europe]. Molod i rynok [Youth and the market], 2, 149-154 [in Ukrainian].
Demchuk, O. (2019). Interaktyvni ihry u movlennievomu rozvytku ditey doshkilnoho viku [Interactive games in speech development of preschool children]. Pedahohichnyi poshuk [Pedagogical search], 1, 64-68 [in Ukrainian].
Kononova, M., Beseda, P. (2022). Analiz chynnykiv formuvannia ekopsykholohichnoi kultury molodshoho shkoliara v umovakh pozashkilnoi osvity [Analysis of the factors of formation of ecopsychological culture of junior high school students in the conditions of extra-curricular education]. Habitus, 37, 43-47. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21103 [in Ukrainian].
Malyshka, N., Orieshnikova, N. (2024). Ekolohichna osvita ditey zasobamy teatralnoho mystetstva ta ihrovyhk praktyk [Environmental education of children by means of theatrical art and game practices] : educational and methodological manual. Uzhhorod [in Ukrainian].
Mikheieva, O., Shutko, O. (2017). Interaktyvna hra yak zasib pedahohichnoho vplyvu na rozvytok “Ya-kontseptsii” dytyny-doshkilnyka [An interactive game as a means of pedagogical influence on the development of the "Self-concept" of a preschool child]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 10, 42-45 [in Ukrainian].
Padalka, R. (2018). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku ekolohichnoi svidomosti molodshoho shkoliara [Psychological features of the development of ecological awareness of a junior high school student]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Palasevych I. (2021). Pedahohichni umovy ekolohichnoho vykhovannia ditei starshoho doshkilnoho viku [Pedagogical conditions of ecological education of children of older preschool age]. Molod i rynok [Youth and the market], 9 (195), 88-93. Retrieved from http://mir.dspu.edu.ua/article/view/243898 [in Ukrainian].
Pirozhenko, T. (2021). Hra dytyny [Child's play]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 5, 3-6 [in Ukrainian].
Puio, O. (2021). Rukhlyvi ihry yak zasib formuvannia tsinnisnykh oriientatsii ditei starshoho doshkilnoho viku [Moving games as a means of forming value orientations of older preschool children]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).