Інтерактивні ігри за народними казками як засіб формування екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку

Автор(и)

  • Олена Іллівна Гаврило Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8260-1448
  • Світлана Леонідівна Парфілова Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Україна https://orcid.org/0009-0000-0008-9365

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-66-70

Ключові слова:

діти старшого дошкільного віку; екологічна компетентність; інтерактивні ігри; народні казки

Анотація

Пропонується використання інтерактивних ігор за мотивами відомих дітям старшого дошкільного віку народних казок у процесі формування їхньої екологічної компетентності. Для досягнення мети – перевірки ефективності засобу інтерактивних ігор – було визначено рівні екологічної вихованості дітей та їхні показники.

Проаналізовано, який цілей досягає використання інтерактивних ігор у формуванні екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку.

Наведено приклади народних казок і подальше опрацювання їх змісту з метою екологічного виховання дітей. Ігри, які запропоновано використовувати: словесні (опис місця, де відбуваються події казки, добір метафор); творчі (створення «квітника» в різних техніках); рухливі (імітація рухів і голосів тварин, звуки природи, зростання рослин).

Контрольний зріз після проведення формувального експерименту довів ефективність використання інтерактивних ігор у формуванні екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку.

Біографії авторів

Олена Іллівна Гаврило, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка

кандидатка біологічних наук, доцентка, доцентка кафедри дошкільної і початкової освіти

Світлана Леонідівна Парфілова, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри дошкільної і початкової освіти

Посилання

Азарова Л., Франчук Н. Організація ігрової діяльності дошкільників як соціально-педагогічна проблема. Vzdelávanie a spoločnosť: зб. наук. праць Прешовського університету. Прешов, 2016. С. 9–14.

https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Bernatova8/subor/

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Нова редакція. 2021.

URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini (дата звернення 10.01.2025).

Бастракова Т. О. Сучасні проблеми екологічного виховання дошкільників. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Гнізділової. Полтава : ФОП Цьома С.П., 2019. Вип. 3. С. 24–27.

Бєлєнька Г. В. Казка як засіб екологічної освіти і виховання. Освіта та розвиток особистості. №5 (36). 2015. С. 14–18.

Войтович А. Ю. Екологічне виховання учнів початкових класів в Україні та Європі. Молодь і ринок. 2016. Вип. 2. С. 149–154.

Демчук О. О. Інтерактивні ігри у мовленнєвому розвитку дітей дошкільного віку. Педагогічний пошук. 2019. №1. С. 64–68.

Кононова М. М., Беседа П. С. Аналіз чинників формування екопсихологічної культури молодшого школяра в умовах позашкільної освіти. Габітус. 2022. Вип. 37. С. 43–47.

URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21103

Малишка Н., Орєшнікова Н. Екологічна освіта дітей засобами театрального мистецтва та ігрових практик : навч.-метод. посіб. Ужгород, 2024. 94 с.

Міхєєва О. І., Шутько О. О. Інтерактивна гра як засіб педагогічного впливу на розвиток «Я-концепції» дитини-дошкільника. Молодий вчений. №10, 2017. С. 42–45.

Падалка Р. Г. Психологічні особливості розвитку екологічної свідомості молодшого школяра : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2018. 234 с.

Паласевич І. Педагогічні умови екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку. Молодь і ринок. 2021. №9 (195). C. 88–93.

URL : http://mir.dspu.edu.ua/article/view/243898

Піроженко Т. Гра дитини. Впроваджуємо оновлений БКДО. Дошкільне виховання. 2021. № 5. С. 3–6.

Пуйо О. І. Рухливі ігри як засіб формування ціннісних орієнтацій дітей старшого дошкільного віку : дис. ... д-ра філософії : 012. Київ, 2021. 276 с.

Reference

Azarova, L., Franchuk, N. (2016). Orhanizatsiia ihrovoi diialnosti doshkilnykiv yak sotsialno-pedahohichna problema [Organization of play activities of preschoolers as a socio-pedagogical problem]. Vzdelávanie a spoločnosť : a collection of scientific works of the University of Prešov. 9-14. Retrieved from

https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Bernatova8/subor/ [in Ukrainian].

Bazovyi component doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity) nova redaktsiia (2021). [Basic component of preschool education (State standard of preschool education). New redaction]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini [in Ukrainian].

Bastrakova, T. (2019). Suchasni problem ekolohichnoho vykhovannia doshkilnykiv [Modern problems of environmental education of preschoolers]. Doshkilna osvita u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Preschool education in the modern socio-cultural space]. Poltava : FOP Tsoma S.P., 3, 24-27 [in Ukrainian].

Bielienka, H. (2015). Kazka yak zasib ekolohichnoi osvity i vykhovannia [A fairy tale as a means of environmental education and upbringing]. Osvita ta rozvytok osobystosti [Education and personality development], 5 (36), 14-18 [in Ukrainian].

Voytovych, A. (2016). Ekolohichne vykhovannia uchniv pochatkovykh klasiv v Ukraini ta Yevropi [Environmental education of primary school students in Ukraine and Europe]. Molod i rynok [Youth and the market], 2, 149-154 [in Ukrainian].

Demchuk, O. (2019). Interaktyvni ihry u movlennievomu rozvytku ditey doshkilnoho viku [Interactive games in speech development of preschool children]. Pedahohichnyi poshuk [Pedagogical search], 1, 64-68 [in Ukrainian].

Kononova, M., Beseda, P. (2022). Analiz chynnykiv formuvannia ekopsykholohichnoi kultury molodshoho shkoliara v umovakh pozashkilnoi osvity [Analysis of the factors of formation of ecopsychological culture of junior high school students in the conditions of extra-curricular education]. Habitus, 37, 43-47. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21103 [in Ukrainian].

Malyshka, N., Orieshnikova, N. (2024). Ekolohichna osvita ditey zasobamy teatralnoho mystetstva ta ihrovyhk praktyk [Environmental education of children by means of theatrical art and game practices] : educational and methodological manual. Uzhhorod [in Ukrainian].

Mikheieva, O., Shutko, O. (2017). Interaktyvna hra yak zasib pedahohichnoho vplyvu na rozvytok “Ya-kontseptsii” dytyny-doshkilnyka [An interactive game as a means of pedagogical influence on the development of the "Self-concept" of a preschool child]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 10, 42-45 [in Ukrainian].

Padalka, R. (2018). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku ekolohichnoi svidomosti molodshoho shkoliara [Psychological features of the development of ecological awareness of a junior high school student]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Palasevych I. (2021). Pedahohichni umovy ekolohichnoho vykhovannia ditei starshoho doshkilnoho viku [Pedagogical conditions of ecological education of children of older preschool age]. Molod i rynok [Youth and the market], 9 (195), 88-93. Retrieved from http://mir.dspu.edu.ua/article/view/243898 [in Ukrainian].

Pirozhenko, T. (2021). Hra dytyny [Child's play]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 5, 3-6 [in Ukrainian].

Puio, O. (2021). Rukhlyvi ihry yak zasib formuvannia tsinnisnykh oriientatsii ditei starshoho doshkilnoho viku [Moving games as a means of forming value orientations of older preschool children]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-11

Як цитувати

Гаврило, О. І., & Парфілова, С. Л. (2025). Інтерактивні ігри за народними казками як засіб формування екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку . Імідж сучасного педагога, (2(221), 66–70. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-66-70