Сучасна дитяча книга як засіб ознайомлення дітей дошкільного віку з професійною діяльністю дорослих
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-61-65Ключові слова:
дитяча література; профорієнтація, ознайомлення дітей з професіями, діти дошкільного вікуАнотація
Висвітлено особливості ознайомлення з дітей дошкільного віку зі світом професій засобами дитячої літератури. Встановлено, що сучасні діти віддають перевагу яскравим, інтерактивним книгам, які можна не просто читати, а й взаємодіяти з ними. Виявлено, що книжка об’єднує в собі освітній, пізнавальний і комунікативний потенціал, виступає важливим чинником формування у дітей уявлень про соціальне середовище, зокрема професійну діяльність дорослих. Розкрито особливості використання дитячої літератури в освітньому процесі закладу дошкільної освіти та сімейному дозвіллі дітей. Здійснено аналіз літератури, присвяченій темі ознайомлення з професіями. Виділено основні зразки книг, які сприяють збагаченню знань дітей про професії. Запропоновану власну класифікацію книг за викладом матеріалу, можливостями їх використання та посилом до читача, зокрема: книги-читалки, книги- розглядалки, книги-гралки, книги-розвивалки.
Посилання
Ватаманюк Г. Робота з дитячою книгою в закладі дошкільної освіти: теорія і практика : навч. посіб. Київ : КНТ, 2018. 480 с.
Гнізділова О., Дубовик Ю. Формування у дошкільнят уявлень про «мужні» професії. Дошкільна освіта: світові тенденції. 2022. № 1. С. 92–108.
Гнізділова О., Лукашова Ю. Виховний потенціал сучасної дитячої літератури у процесі професійної орієнтації дошкільників. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Педагогічні науки. 2020. Вип. 49. С. 15–23.
Дубовик Ю. О. Застосування віммельбухів в процесі ознайомлення дошкільників з професійною діяльністю дорослих. Наукова освіта: традиція і сучасність : матеріали Міжнар. наук.-практ. онлайн-конф. (Київ, 28 жовтня 2021 року). Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2021. С. 52–55.
Дубовик Ю. Неймовірний світ професій. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2023. 46 с.
Дубовик Ю. О. Формування у дітей дошкільного віку уявлень про ремісничі професії. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Гнізділової, відпов. ред. Н. В. Ковалевська. Полтава : ФОП Цьома С. П., 2021. Вип. 5. С. 47–53.
Ковалевська Н. Формування уявлень про професії у дітей дошкільного віку у ігровій діяльності. Витоки педагогічної майстерності. 2021. № 28. С. 87–91.
Полєвікова О. Б., Швець Т. А. Світ сучасних професій. Харків : Вид. група «Основа», 2020. 126 с.
Сулаєва Н. В. Підготовка майбутніх вихователів до ознайомлення дітей дошкільного віку з музичними професіями. Естетика і етика педагогічної дії. 2021. Вип. 24. С. 133–142.
Чарівний світ дитячої книги : рекомендаційний бібліографічний покажчик. URL: https://surl.li/ufwhmq.
References
Charivnyi svit dytiachoi knyhy: rekomendatsiinyi bibliohrafichnyi pokazhchyk [The magical world of children's books: a recommendation bibliography]. Retrieved from https://surl.li/ufwhmq [in Ukrainian].
Dubovyk, Yu. O. (2021). Formuvannia u ditei doshkilnoho viku uiavlen pro remisnychi profesii [Formation of preschool children's ideas about craft professions]. In O. A. Hnizdilova (Ed.), Doshkilna osvita u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Preschool education in the modern socio-cultural space]: zb. nauk. prats (Is. 5, pp. 47-53). Poltava: FOP Tsoma [in Ukrainian].
Dubovyk, Yu. (2023). Neimovirnyi svit profesii [The incredible world of professions]. Poltava: PNPU imeni V.H. Korolenka [in Ukrainian].
Dubovyk, Yu. O. (2021). Zastosuvannia vimmelbukhiv v protsesi oznaiomlennia doshkilnykiv z profesiinoiu diialnistiu doroslykh [The use of wimmelbooks in the process of familiarizing preschoolers with the professional activities of adults]. In Naukova osvita: tradytsiia i suchasnist: [Science education: tradition and modernity], materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii (pp. 52-55). Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Hnizdilova, O., & Dubovyk, Yu. (2022). Formuvannia u doshkilniat uiavlen pro «muzhni» profesii [Formation of preschoolers' ideas about “manly” professions]. Doshkilna osvita: svitovi tendentsii [Preschool education: global trends], 1, 92-108 [in Ukrainian].
Hnizdilova, O., & Lukashova, Yu. (2020). Vykhovnyi potentsial suchasnoi dytiachoi literatury u protsesi profesiinoi oriientatsii doshkilnykiv [Educational potential of modern children's literature in the process of professional orientation of preschoolers]. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of Izmail State University of the Humanities. Pedagogical sciences], 49, 15-23 [in Ukrainian].
Kovalevska, N. (2021). Formuvannia uiavlen pro profesii u ditei doshkilnoho viku u ihrovii diialnosti [Formation of ideas about professions in preschool children in play activities]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [The origins of pedagogical skills], 28, 87-91 [in Ukrainian].
Polievikova, O. B., & Shvets, T. A. (2020). Svit suchasnykh profesii [The world of modern professions]. Kharkiv: Vyd. hrupa «Osnova» [in Ukrainian].
Sulaieva, N. V. (2021). Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv do oznaiomlennia ditei doshkilnoho viku z muzychnymy profesiiamy [Preparation of Future Kindergarten Teachers for Introducing Preschool Children to Musical Professions]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and Ethics of Pedagogical Action], 24, 133-142 [in Ukrainian].
Vatamaniuk, Н. (2018). Robota z dytiachoiu knyhoiu v zakladi doshkilnoi osvity: teoriia i praktyka [Working with a children's book in a preschool education institution: theory and practice]: navch.-metod. posib. Kyiv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).