Сучасна дитяча книга як засіб ознайомлення дітей дошкільного віку з професійною діяльністю дорослих

Автор(и)

  • Юлія Олександрівна Дубовик Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8540-9531

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-61-65

Ключові слова:

дитяча література; профорієнтація, ознайомлення дітей з професіями, діти дошкільного віку

Анотація

Висвітлено особливості ознайомлення з дітей дошкільного віку зі світом професій засобами дитячої літератури. Встановлено, що сучасні діти віддають перевагу яскравим, інтерактивним книгам, які можна не просто читати, а й взаємодіяти з ними. Виявлено, що книжка об’єднує в собі освітній, пізнавальний і комунікативний потенціал, виступає важливим чинником формування у дітей уявлень про соціальне середовище, зокрема професійну діяльність дорослих. Розкрито особливості використання дитячої літератури в освітньому процесі закладу дошкільної освіти та сімейному дозвіллі дітей. Здійснено аналіз літератури, присвяченій темі ознайомлення з професіями. Виділено основні зразки книг, які сприяють збагаченню знань дітей про професії. Запропоновану власну класифікацію книг за викладом матеріалу, можливостями їх використання та посилом до читача, зокрема: книги-читалки, книги- розглядалки, книги-гралки, книги-розвивалки.

Біографія автора

Юлія Олександрівна Дубовик, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

докторка філософії, старша викладачка кафедри дошкільної освіти

Посилання

Ватаманюк Г. Робота з дитячою книгою в закладі дошкільної освіти: теорія і практика : навч. посіб. Київ : КНТ, 2018. 480 с.

Гнізділова О., Дубовик Ю. Формування у дошкільнят уявлень про «мужні» професії. Дошкільна освіта: світові тенденції. 2022. № 1. С. 92–108.

Гнізділова О., Лукашова Ю. Виховний потенціал сучасної дитячої літератури у процесі професійної орієнтації дошкільників. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Педагогічні науки. 2020. Вип. 49. С. 15–23.

Дубовик Ю. О. Застосування віммельбухів в процесі ознайомлення дошкільників з професійною діяльністю дорослих. Наукова освіта: традиція і сучасність : матеріали Міжнар. наук.-практ. онлайн-конф. (Київ, 28 жовтня 2021 року). Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2021. С. 52–55.

Дубовик Ю. Неймовірний світ професій. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2023. 46 с.

Дубовик Ю. О. Формування у дітей дошкільного віку уявлень про ремісничі професії. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Гнізділової, відпов. ред. Н. В. Ковалевська. Полтава : ФОП Цьома С. П., 2021. Вип. 5. С. 47–53.

Ковалевська Н. Формування уявлень про професії у дітей дошкільного віку у ігровій діяльності. Витоки педагогічної майстерності. 2021. № 28. С. 87–91.

Полєвікова О. Б., Швець Т. А. Світ сучасних професій. Харків : Вид. група «Основа», 2020. 126 с.

Сулаєва Н. В. Підготовка майбутніх вихователів до ознайомлення дітей дошкільного віку з музичними професіями. Естетика і етика педагогічної дії. 2021. Вип. 24. С. 133–142.

Чарівний світ дитячої книги : рекомендаційний бібліографічний покажчик. URL: https://surl.li/ufwhmq.

References

Charivnyi svit dytiachoi knyhy: rekomendatsiinyi bibliohrafichnyi pokazhchyk [The magical world of children's books: a recommendation bibliography]. Retrieved from https://surl.li/ufwhmq [in Ukrainian].

Dubovyk, Yu. O. (2021). Formuvannia u ditei doshkilnoho viku uiavlen pro remisnychi profesii [Formation of preschool children's ideas about craft professions]. In O. A. Hnizdilova (Ed.), Doshkilna osvita u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Preschool education in the modern socio-cultural space]: zb. nauk. prats (Is. 5, pp. 47-53). Poltava: FOP Tsoma [in Ukrainian].

Dubovyk, Yu. (2023). Neimovirnyi svit profesii [The incredible world of professions]. Poltava: PNPU imeni V.H. Korolenka [in Ukrainian].

Dubovyk, Yu. O. (2021). Zastosuvannia vimmelbukhiv v protsesi oznaiomlennia doshkilnykiv z profesiinoiu diialnistiu doroslykh [The use of wimmelbooks in the process of familiarizing preschoolers with the professional activities of adults]. In Naukova osvita: tradytsiia i suchasnist: [Science education: tradition and modernity], materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii (pp. 52-55). Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Hnizdilova, O., & Dubovyk, Yu. (2022). Formuvannia u doshkilniat uiavlen pro «muzhni» profesii [Formation of preschoolers' ideas about “manly” professions]. Doshkilna osvita: svitovi tendentsii [Preschool education: global trends], 1, 92-108 [in Ukrainian].

Hnizdilova, O., & Lukashova, Yu. (2020). Vykhovnyi potentsial suchasnoi dytiachoi literatury u protsesi profesiinoi oriientatsii doshkilnykiv [Educational potential of modern children's literature in the process of professional orientation of preschoolers]. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of Izmail State University of the Humanities. Pedagogical sciences], 49, 15-23 [in Ukrainian].

Kovalevska, N. (2021). Formuvannia uiavlen pro profesii u ditei doshkilnoho viku u ihrovii diialnosti [Formation of ideas about professions in preschool children in play activities]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [The origins of pedagogical skills], 28, 87-91 [in Ukrainian].

Polievikova, O. B., & Shvets, T. A. (2020). Svit suchasnykh profesii [The world of modern professions]. Kharkiv: Vyd. hrupa «Osnova» [in Ukrainian].

Sulaieva, N. V. (2021). Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv do oznaiomlennia ditei doshkilnoho viku z muzychnymy profesiiamy [Preparation of Future Kindergarten Teachers for Introducing Preschool Children to Musical Professions]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and Ethics of Pedagogical Action], 24, 133-142 [in Ukrainian].

Vatamaniuk, Н. (2018). Robota z dytiachoiu knyhoiu v zakladi doshkilnoi osvity: teoriia i praktyka [Working with a children's book in a preschool education institution: theory and practice]: navch.-metod. posib. Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-11

Як цитувати

Дубовик, Ю. О. (2025). Сучасна дитяча книга як засіб ознайомлення дітей дошкільного віку з професійною діяльністю дорослих . Імідж сучасного педагога, (2(221), 61–65. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-61-65