Розвиток ігрової діяльності як умова формування соціального досвіду у дітей дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-33-37Ключові слова:
соціальний досвід; ігрова діяльність; творча гра; сюжетно-рольова гра; методика сюжетно-рольової гриАнотація
Обґрунтовується значення ігрової діяльності як засобу формування соціального досвіду дітей дошкільного віку та аналізуються методичні засади розвитку творчої гри в різних вікових групах ЗДО. Розкрито методи і прийоми роботи з дошкільниками, спрямовані на розв’язання завдань розвитку ігрової діяльності. У молодшій групі – це приймати і позначати ігрову роль; реалізовувати рольові дії; розгортати парну рольову взаємодію та елементарний рольовий діалог з партнером-однолітком. У середній групі ЗДО завданнями розвитку ігрової діяльності є: формувати вміння змінювати ігрову роль у процесі гри і називати її для партнерів по грі; змінювати рольову поведінку відповідно до різних ролей партнерів. У старшому дошкільному віці діти оволодівають здатністю до сюжетоскладання.
Посилання
Алєко О. А., Курінна С. М., Курінний Я. В. Соціальне становлення особистості дошкільника: соціальна досвідченість та економічна обізнаність : монографія / ДВНЗ «Донбас. держ. пед. ун-т». Слов'янськ, 2019. 218 с.
Дуткевич Т. В. Дошкільна психологія : навч. посіб. 2-ге вид. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 392 с.
Максимова О. О. Ознайомлення дітей з суспільним довкіллям : навч. посіб. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2022. 175 с.
Піроженко Т. О. Якість дошкільної освіти: сучасна ситуація та погляд у перспективу. Актуальні проблеми психології. 2018. Т. 4, вип. 14. С. 6–27.
Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка : навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Академвидав, 2006. 456 с.
Русин Н. М., Гулан М. І. Педагогічні можливості гри в організації освітнього процесу закладу дошкільної освіти. Сучасні тенденції розвитку науки й освіти в умовах поглиблення євроінтеграційних процесів : зб. тез доповідей за матеріалами ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Мукачево : Вид-во МДУ, 2022. С. 491–493.
Сафронова Л. Б. Визначення поняття «соціальний досвід»: теоретичний аспект. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2014. Вип. 18 (2). С. 213–221.
Федорова М. А. Підходи до розвитку ігрової діяльності у дошкільному віці. Актуальні проблеми формування творчої особистості педагога в контексті наступності дошкільної та початкової освіти : зб. матер. V Міжнар. наук.-практ. конф. Вінниця : ТОВ «Меркьюрі-Поділля», 2021. Вип. 10. С. 418–421.
Федорова М. А. Теорія та методика ігрової діяльності дітей дошкільного віку : навч. посіб. Житомир : ФОП Левковець, 2018. 155 с.
Якса Н. В. Формування соціального та особистісного досвіду людини як соціалізаційний процес. Креативна педагогіка. 2015. Вип. 10. С. 148–153.
References
Aleko, O. A., Kurinna, S. M., & Kurinnyi, Ya. V. (2019). Sotsialne stanovlennia osobystosti doshkilnyka: sotsialna dosvidchenist ta ekonomichna obiznanist [Social development of preschoolers: social experience and economic awareness]. Sloviansk: DVNZ «Donbas. derzh. ped. un-t» [in Ukrainian].
Dutkevych, T. V. (2009). Doshkilna psykholohiia [Preschool psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Maksymova, O. O. (2022). Oznaiomlennia ditei z suspilnym dovkilliam [Acquaintance of children with the social environment]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Pirozhenko, T. O. (2018). Yakist doshkilnoi osvity: suchasna sytuatsiia ta pohliad u perspektyvu [The quality of preschool education: The current situation and a look into the future]. Aktualni problemy psykholohii [Actual problems of psychology], 4 (14), 6-27 [in Ukrainian].
Ponimanska, T. I. (2006). Doshkilna pedahohika [Preschool pedagogy]: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
Rusyn, N. M., & Hulan, M. I. (2022). Pedahohichni mozhlyvosti hry v orhanizatsii osvitnoho protsesu zakladu doshkilnoi osvity [Pedagogical possibilities of play in the organization of the educational process in preschool education institutions]. In Suchasni tendentsii rozvytku nauky y osvity v umovakh pohlyblennia yevrointehratsiinykh protsesiv [Modern trends in the development of science and education in the context of deepening European integration processes]: zbirnyk tez dopovidei za materialamy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 491-493). Mukachevo: Vyd-vo MDU [in Ukrainian].
Safronova, L. B. (2014). Vyznachennia ponjattja «sotsialʹnyj dosvid»: teoretychnyj aspekt [Definition of the concept «social experience»: theoretical aspect]. Teoretyko-metodychni problemy vyhovanʹnja ditej ta uchnivsʹkoi molodi [Theoretical and methodological problems of raising children and school youth], 18 (2), 213-221 [in Ukrainian].
Fedorova, M. A. (2021). Pidkhody do rozvytku ihrovoi diialnosti u doshkilnomu vitsi [Approaches to the development of play activities in preschool age]. In Aktualni problemy formuvannia tvorchoi osobystosti pedahoha v konteksti nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi osvity [Actual problems of the formation of the creative personality of the teacher in the context of the continuity of preschool and primary education]: zbirnyk materialiv V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii (Is. 10, pp. 418-421). Vinnytsia: TOV "Merkuri-Podillia" [in Ukrainian].
Fedorova, M. A. (2018). Teoriia ta metodyka ihrovoi diialnosti ditei doshkilnoho viku [Theory and methods of play activities of preschool children]: navchalnyi posibnyk. Zhytomyr: FOP Levkovets [in Ukrainian].
Yaksа, N. V. (2015). Formuvannja sotsialʹnoho ta osobystisnoho dosvidu lyudyny jak sotsializatsijnyj proces [Formation of social and personal experience of a person as a socialization process]. Kreatyvna pedahohika [Creative pedagogy], 10, 148-153 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).